G4Media.ro

Motivare CCR: Decontarea navetei şcolare doar pe bază de abonament are caracter…

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Motivare CCR: Decontarea navetei şcolare doar pe bază de abonament are caracter discriminatoriu

Prevederea din Legea educaţiei naţionale, conform căreia cheltuielile de transport ale elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu se decontează doar pe bază de abonament, are caracter discriminatoriu, deoarece determină o diferenţă de tratament juridic între elevi, se arată în motivarea Curții Constituţionale, transmite Agerpres.

Curtea Constituţională a publicat joi motivarea deciziei din 17 octombrie, prin care a stabilit neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 84 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, care are următorul cuprins: „Elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă”.

Autorul sesizării, Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului, judeţul Covasna, consideră că sintagma „pe bază de abonament”, creează o diferenţă de tratament juridic între elevii care pot prezenta abonament şi elevii care, din diferite motive obiective (lipsă de transport comun), nu pot prezenta abonament, dar pot prezenta alte acte doveditoare (de exemplu, factură fiscală), în sensul că beneficiul decontării este acordat numai primei categorii de elevi.

În opinia reprezentanţilor liceului din Covasna, ambele categorii de elevi sunt transportaţi şi prezintă documente doveditoare, astfel încât efortul financiar depus este acelaşi. În aceste condiţii, deşi ambele categorii de elevi sunt transportaţi în condiţii de efort financiar similar, tratamentul juridic în privinţa decontării este diferit.

S-a mai arătat că sunt şi localităţi izolate, în care nu se circulă, nu există mijloc de transport în comun care să furnizeze abonamente, iar „suma care se achită pentru decontarea transportului pentru elevi pe bază de abonament este oricum o sumă fixă, în funcţie de numărul de kilometri”. În aceste condiţii, limitarea dovezii transportului efectuat de elevi doar la „abonament”, ca probă, nu este justă şi deci nu este constituţională.

CCR susţine că Legea educaţiei naţionale instituie facilităţi pentru o categorie de persoane, respectiv pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu. Astfel, întrucât, din motive obiective, sunt şcolarizaţi într-o altă localitate decât cea de domiciliu, acestora fie li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, în limita a 50 km, fie li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.

Din coroborarea textelor constituţionale, facilităţile prevăzute de art.84 alin.(3) din Legea nr.1/2011, în speţă decontarea cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, constituie „o formă de protecţie socială a copiilor şi a tinerilor stabilită prin lege”, instituită în scopul de a asigura dreptul la învăţătură al acestora, respectiv realizarea „învăţământului general obligatoriu”.

CCR notează că principiul egalităţii în drepturi presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite.

„Aplicând aceste statuări în prezenta cauză, Curtea constată că, deşi legiuitorul nu a stabilit vreo distincţie în cadrul categoriei de persoane protejate, astfel că, teoretic, toate beneficiază de măsura de protecţie instituită, a introdus o condiţie care determină, în realitate, ca persoane aflate în această categorie, aşadar, în aceeaşi situaţie juridică, respectiv elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, să fie tratate diferit în privinţa realizării aceloraşi drepturi fundamentale, punându-se sub semnul întrebării însăşi realizarea efectivă a acestor drepturi. Astfel, deşi toţi elevii care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu au vocaţia la beneficiul acordat de legiuitor, şi anume decontarea cheltuielilor de transport (desigur în măsura în care nu locuiesc la internat/gazdă în localitatea unde sunt şcolarizaţi, ipoteză care are o reglementare distinctă), în realitate, beneficiază de decontare numai o parte dintre aceştia, care au posibilitatea de a prezenta un abonament de transport. Or, în condiţiile în care nu există certitudine cu privire la posibilitatea eliberării de astfel de abonamente în toate situaţiile, respectiv indiferent de localitatea de domiciliu ale elevilor, impunerea unei astfel de condiţii determină ca o categorie de elevi să se afle în imposibilitatea obiectivă de a beneficia de decontare, chiar dacă şi respectivii elevi au efectuat cheltuieli de transport pentru deplasarea în localitatea unde sunt şcolarizaţi şi pot proba acest lucru. Ca urmare, condiţia impusă prin sintagma ‘pe bază de abonament’ este de natură să determine o diferenţă de tratament juridic”, se arată în motivarea CCR.

„(…) Impunerea condiţiei prezentării abonamentului de transport pentru decontarea cheltuielilor cu transportul elevilor de la domiciliu la localitatea unde sunt şcolarizaţi apare ca fiind discriminatorie şi de natură a crea doar aparenţa unei măsuri de protecţie instituite pentru realizarea obligaţiilor statului, impuse de normele constituţionale de referinţă. În consecinţă, constatând că sintagma criticată are caracter discriminatoriu şi afectează drepturile fundamentale menţionate, Curtea urmează să constate neconstituţionalitatea acesteia”, mai spun judecătorii CCR.

Foto: Inquam Photos / George Călin

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. SUNT UN OM BOLNAV !!!!!!!!!!!!!!

    AM INTELES SI EU ASTA !1111111

    AM FOST URMARIT PE STRADA DE OAMENI !11!!!!!!!!!!!!!

    de la Avatare _Turbatu_

    IMI TREMURA MAINILE nu mai gandec corect confuz cand vad lucruri ….

    NU MAI iNTELEG INTELEG

    ROG NU LEGATI OAMENI DE un OM IMBOLNAVIT !!!!

    VA ROG FORMOS ULTIMUL COMENTARIU.
    DELOC
    IMI INCHID INTERNETUL NU MAI INTRU

    DELOC

    VAROG IERTATI CELOR CARE AM FACUT RAU

    IMI INCHID INTERNETUL NU MAI INTRU !11111

  2. aM FACUT rau DESTUL
    INCHID INTERNEMTUL nU M/AI INTRTRU !!!!!!!!!!!

    nu /JUdecati alti oameni DUPAM UN OM CAZUT

    nU maI intru pe internt inchid pentru c nuINTELEG

    VA ROG FRUMOS ULTIMUL COMENTARIU

    nu JUDECATI ALTI OAMENI DUPE UN OM BOLNAV

    VA ROG FRUMOS

    IMI ASUN TOT orice aR FI

    Va rog FRuMOS INCHHID INTERNRTUL

  3. NU MAI GANDESC CONFUZ

    IMI TREMURA MAINILE

    DE ANI DE ZILE UNT BLOCAT IN CASA

    NU DOREC SA FAC RAU NIMANUI

    NNU DORESC SA FAC RAU NIMANUI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    NU DORESC SA FA RAU NIMANUI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    AM FOST URMARIT DE OAMENI PE STRADA

    DE LA AVATARUL _TURBATY_

    INCID INTERNETUL !!!!!!!!!!!!!!

    NU MAI INTRU NU MAI VREAU SA STIU NIMIC

    AM UN OM BOLVAV

    NU MAI VA RG

    NU JUDECATI OAMENI DEPA UN UM IMBOLNAVIT

    VA ROG FRUMOS

  4. ESte ora 1 00

    ACum inchid intenetul

    NU MAI DESC/hID

    AM FACURT RAULA OAMENI

    VA ROG FRUMOS NU

    Nu ALTOR OAMENI DE LA UN U+OM BOLNAV

    Va Rog FRUMOS

    ESte ora 1

    INCHI TOT

    POARTE AM NEVOIE MEDICATIE SAU DOAR LINISTE

    ESTE ORA 1

    INCHID INTERNETUL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111111

  5. Mult zgomot pentru nimic , cum va place sau ce doriti ?Intreaga decizie deja atasata CCR-ului se bazeza pe o sigura propozitie: Or, în condiţiile în care nu există certitudine cu privire la posibilitatea eliberării de astfel de abonamente în toate situaţiile. Insasi notiunea introdusa de CCR in text: cuvintul numit certitudine , duce la o presupusa (de catre CCR )situatie existenta sau nu (asta ca notiune atasata ca adevar personal al CCR adevarata )si induce un posibil neadevar necunoscut de CCR ,ca situatie explicit adevarata si prezentata in mod ajutator ca un presupus adevar ,doar adevar acceptat de CCR nu de realitatea imediata In fapt adevarul prezentat este doar un adevar posibil agreeat de CCR si nu un adevar existent in totalitatea cazurilor , ci doar o premiza de functionare arata ca adevar posibil si nu adevar absolut . Asadar aceasta falsa exprimare introdusa in text de CCR ,prezinta un adevar propriu, nu un adevar universal valabil , ce poate determina ca principiu un posibil text al unei legi acceptate ca adevar .

    • Hai ca nu am inteles nimic din ceea ce spui , poate doar ca CCR-ul porneste de la o premiza gresita cind stipuleaza adevarul propriu ca adevar universal .

  6. Marius daca citesti ceea de iti scriu inseamna ca deja intelegi . Nu esti un o bolnav , nu esti ceea ce crezi ca esti , esti doar un om asemeni noua tuturor , un om adevarat , ce are incorporata in propria fiinta nevoia de adevar , cu totii suntem asemeni tie ,doar ca unii dintre noi nu pot inca vedea adevarul tau .