Negocieri eșuate între Ministerul Transporturilor și reprezentanții Uber, Bolt și Clever. Guvernul vrea ca mașinile să nu fie mai vechi de 10 ani
Oficialii Ministerului Transporturilor s-au întâlnit miercuri pentru negocieri cu reprezentanții aplicațiilor de transport alternativ (Uber, Bolt și Clever). Discuțiile au vizat proiectul de ordonanță de urgență care să reglementeze funcționarea platformelor digitale de ride-sharing și e-hailing. O variantă de lucru pentru noul act normativ prevede ca mașinile folosite pentru asigurarea acestor servicii să nu fie mai vechi de 10 ani.
Cătălin Codreanu, președintele Asociației pentru Economie Digitală, care reprezintă interesele acestor platforme, spune că o astfel de condiție nu este una acceptabilă. Potrivit acestuia, vechimea mașinii ar trebui să fie în linie cu vechimea medie a parcului auto din România, care este de 14-15 ani.
“Din punctul lor de vedere, vechimea mașinii trebuie să fie cât mai mică. Din punctul nostru de vedere, ar trebui să ne uităm la parcul auto. 80% din parcul auto al României are mai mult de 14 ani vechime. Acestea sunt mașinile pe care le avem în țară, Nu putem face aceste servicii cu alte mașini. Șoferii partneri folosesc mașinile din parcul auto existent. Tu, dacă acasă ai o mașină veche de 11 ani, pe aia o folosești. Nu o să te duci acum să-și iei una nouă. Noi cerem ca vechimea mașinilor să fie similară vârstei medii a parcului auto, care, din date oficiale, este de 14-15 ani”, a declarat la finalul negocierilor Cătălin Codreanu, președintele Asociației pentru Economie Digitală.
Potrivit datelor oficiale, la finalul anului trecut în România erau înmatriculate 6,4 milioane de autoturisme. Dintre acestea 79% au o vechime mai mare de 10 ani.
Potrivit acestuia, vechimea mașinii nu este singurul punct asupra căruia autoritățile și reprezentanții aplicațiilor de transport alternativ au păreri divergente.
“Forma de proprietate acceptată în momentul de față este proprietatea și leasingul. De ce să nu poată să fie și contractul de comodat? Aceste propuneri pentru noi ar însemna închiderea business-ului”, a adăugat acesta.
Reprezentanții celor trei companii care oferă servicii de ride-sharing și e-hailing – Uber, Clever, Bolt – spun că la o săptămână de la intrarea în vigoare a Ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei, făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii lor parteneri, numărul șoferilor care preiau comenzi s-a redus la jumătate, cursele au devenit mai scumpe, iar clienții au mai mult de așteptat până găsesc o mașină disponibilă.
Într-o scrisoare deschisă trimisă liderului PSD, Liviu Dragnea, și premierului Viorica Dăncilă, Asociația Coaliția pentru Economia Digitală cere emiterea unei ordonanțe de urgență care să reglementeze activitatea de ridesharing.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat în repetate rânduri că, prin ordonanța de urgență, care a modificat legea taximetriei nu au fost interzise aplicațiile de transport alternativ, și că în scurt timp va fi elaborat un nou act normativ pentru a le reglementa. Ba, mai mult, șeful de la Transporturi le recomanda în urmă cu o săptămână șoferilor care lucrează pentru aceste platforme digitale de transport să conteste amenzile primite. Din 16 mai șoferii parteneri ai acestor aplicații riscă amenzi de până la 50.000 lei și reținerea plăcuțe de înmatriculare pe o perioadă de șase luni.
”Ce am reglementat noi până în acest moment nu interzice Uber să funcționeze pe piață. E un subiect folosit de unii în campanie doar pentru a veni și ei cu un subiect în presă, pentru că alte lucruri nu au făcut, după cum vedeți, și acum i-a apucat pe toți grija de legislație, în condițiile în care ei nu au fost în stare să reglementeze ei. Problema acestor platforme e de cinci ani. Alții nu au făcut nimic, noi de o lună lucrăm în programul de OUG. (…) Nu s-a interzis Uber, ci am dat o OUG care vine să combată pirateria. Eu știam că piraterie e când transporți persoane și nu declari sumele pe care le încasezi. Uber nu sunt pirați. Eu îi sfătuiesc pe șoferii care au luat amenzi să conteste în instanță. Și eu am fost amendat de poliție și am contestat când am considerat că mi s-a făcut o nedreptate”, a declarat săptămîna trecută ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
Între timp, pe Internet a fost lansată și o petiție online în sprijinul companiilor Uber, Bolt și Clever. Ca răspuns la petiția celor de la Asociația pentru Economie Digitală, taximetriștii au lansat și ei propria lor petiție, prin intermedul Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.).
Foto: Protest al taximetrștilor anti-UBER (InquamPhotos / Octav Ganea)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
23 comentarii