G4Media.ro

Negocieri eșuate între Ministerul Transporturilor și reprezentanții Uber, Bolt și Clever. Guvernul…

Negocieri eșuate între Ministerul Transporturilor și reprezentanții Uber, Bolt și Clever. Guvernul vrea ca mașinile să nu fie mai vechi de 10 ani

Oficialii Ministerului Transporturilor s-au întâlnit miercuri pentru negocieri cu reprezentanții aplicațiilor de transport alternativ (Uber, Bolt și Clever). Discuțiile au vizat proiectul de ordonanță de urgență care să reglementeze funcționarea platformelor digitale de ride-sharing și e-hailing. O variantă de lucru pentru noul act normativ prevede ca mașinile folosite pentru asigurarea acestor servicii să nu fie mai vechi de 10 ani.

Cătălin Codreanu, președintele Asociației pentru Economie Digitală, care reprezintă interesele acestor platforme, spune că o astfel de condiție nu este una acceptabilă. Potrivit acestuia, vechimea mașinii ar trebui să fie în linie cu vechimea medie a parcului auto din România, care este de 14-15 ani.

“Din punctul lor de vedere, vechimea mașinii trebuie să fie cât mai mică. Din punctul nostru de vedere, ar trebui să ne uităm la parcul auto. 80% din parcul auto al României are mai mult de 14 ani vechime. Acestea sunt mașinile pe care le avem în țară, Nu putem face aceste servicii cu alte mașini. Șoferii partneri folosesc mașinile din parcul auto existent. Tu, dacă acasă ai o mașină veche de 11 ani, pe aia o folosești. Nu o să te duci acum să-și iei una nouă. Noi cerem ca vechimea mașinilor să fie similară vârstei medii a parcului auto, care, din date oficiale, este de 14-15 ani”, a declarat la finalul negocierilor Cătălin Codreanu, președintele Asociației pentru Economie Digitală.

Potrivit datelor oficiale, la finalul anului trecut în România erau înmatriculate 6,4 milioane de autoturisme. Dintre acestea 79% au o vechime mai mare de 10 ani.

Potrivit acestuia, vechimea mașinii nu este singurul punct asupra căruia autoritățile și reprezentanții aplicațiilor de transport alternativ au păreri divergente.

“Forma de proprietate acceptată în momentul de față este proprietatea și leasingul. De ce să nu poată să fie și contractul de comodat? Aceste propuneri pentru noi ar însemna închiderea business-ului”, a adăugat acesta.

Reprezentanții celor trei companii care oferă servicii de ride-sharing și e-hailing – Uber, Clever, Bolt – spun că la o săptămână de la intrarea în vigoare a Ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei, făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii lor parteneri, numărul șoferilor care preiau comenzi s-a redus la jumătate, cursele au devenit mai scumpe, iar clienții au mai mult de așteptat până găsesc o mașină disponibilă.

Într-o scrisoare deschisă trimisă liderului PSD, Liviu Dragnea, și premierului Viorica Dăncilă, Asociația Coaliția pentru Economia Digitală cere emiterea unei ordonanțe de urgență care să reglementeze activitatea de ridesharing.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc,  a declarat în repetate rânduri că, prin ordonanța de urgență, care a modificat legea taximetriei nu au fost interzise aplicațiile de transport alternativ, și că în scurt timp va fi elaborat un nou act normativ pentru a le reglementa. Ba, mai mult, șeful de la Transporturi le recomanda în urmă cu o săptămână șoferilor care lucrează pentru aceste platforme digitale de transport să conteste amenzile primite. Din 16 mai șoferii parteneri ai acestor aplicații riscă amenzi de până la 50.000 lei și reținerea plăcuțe de înmatriculare pe o perioadă de șase luni.

”Ce am reglementat noi până în acest moment nu interzice Uber să funcționeze pe piață. E un subiect folosit de unii în campanie doar pentru a veni și ei cu un subiect în presă, pentru că alte lucruri nu au făcut, după cum vedeți, și acum i-a apucat pe toți grija de legislație, în condițiile în care ei nu au fost în stare să reglementeze ei. Problema acestor platforme e de cinci ani. Alții nu au făcut nimic, noi de o lună lucrăm în programul de OUG. (…) Nu s-a interzis Uber, ci am dat o OUG care vine să combată pirateria. Eu știam că piraterie e când transporți persoane și nu declari sumele pe care le încasezi. Uber nu sunt pirați. Eu îi sfătuiesc pe șoferii care au luat amenzi să conteste în instanță. Și eu am fost amendat de poliție și am contestat când am considerat că mi s-a făcut o nedreptate”, a declarat săptămîna trecută ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Între timp, pe Internet a fost lansată și o petiție online în sprijinul companiilor Uber, Bolt și Clever. Ca răspuns la petiția celor de la Asociația pentru Economie Digitală, taximetriștii au lansat și ei propria lor petiție, prin intermedul Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.).

Foto: Protest al taximetrștilor anti-UBER (InquamPhotos / Octav Ganea)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

23 comentarii

  1. Sincer, sustin si folosesc Bolt si consider ca este ok ca masinile sa nu fie mai vechi de 10 ani. Lucrul asta trebuie aplicat si la taxiuri, autobuze si alte lucruri cu care se transporta oameni!

    • La taxiuri exista limita de 10 ani vechime .

    • Pai,asta se intampla la taxi de nu stiu cat timp….masina nu face taxi daca este mai veche de 10 ani!Nu primeste agearea de la R.A.R. si nu iti prelungeste autorizatia primaria la reautorizare

    • Poate doar oficial insa pe strada e plin de carute mult mai vechi.

    • La taxi se aplica deja. Mașinilor mai vechi de 10 ani nu li se ma prelungește licență de către primarie

  2. Sinistrul Cuc este un gunoi mincinos, o secatura inhaitat cu hotii, incompetnt, corupt si total ineficient. O LEPADATRA

  3. Biene, bine, dar asta sa se aplice si taxiurilor, nu? Adica sa nu aplicam standarde duble, nu? As vrea numai sa va uitati la unele taxiuri, mai au putin si se dezintegreaza.

  4. Nu înțeleg DE CE li se impun uberiștilor condiții care nu se aplică la taxiuri, pardon, cazane galbene! De ce să aibă mașina în proprietate, taxiurile nu sunt în proprietatea șoferului, nici măcar unul, fiecare mașină este birjărită de 2-3 șoferi de taxi. De ce să aibă maximum 10 ani, la taxiuri nu există nicio limită, vecinul meu conduce taxi un logan din 2004!!! (prima generație)

    • Citește legea 38/2003 și nu mai spune lucruri neadevarate

    • Dar uitate și pe autorizația vecinului tău sa vezi ca este expirata și dacă te uiți pe strada o sa vezi ca toate taxiurile sunt mașini modele noi înainte sa vb intereseazate ca ești praf

  5. Și eu susțin treaba cu mașinile să nu fie mai vechi de 10 ani. Eventual să interzică să fie diesel dar asta e prea extrem pentru parcul nostru auto și renunțarea la unele chestii.

    Și argumentul omului că circulăm cu ce avem pică, un șofer de Uber sau Bolt circulă mult mai mult decât altul ce are un hârb asemănător dar îl folosește doar pentru el. E la mintea găinii.

    Dacă o dai înainte cu progresul tehnologiei și binele pe care îl faci, asumă-ți rolul de inovator și firmă ce setează standarde.

  6. Si totusi pana la urma,tot nu am inteles ce se face? Va mai fi alta intalnire,cand,care sunt pasii urmatori? Nicaieri nu s-a scris despre ce urmeaza.

  7. De acord, cu condiția să fie obligați și taxime-triștii să facă cel puțin un duș pe zi.

  8. 5) O autorizatie taxi atribuita pentru prima data pentru un autovehicul se va prelungi, la cerere, o singura data, pentru 5 ani, cu mentinerea obligatorie a aceluiasi numar de ordine, numai daca in acel moment autoturismul nu depaseste vechimea de 10 ani de la data fabricatiei, este detinut in conditiile art. 4
    Asta pentru necunoscători, este scris în lege. Daca sunt unele cazuri in care nu s a aplicat legea este problema autorităților (rar) .

  9. Stati linistiti ca asta e doar o idee…finalul o sa fie mai tragic uberistilor….forma finala va fi :
    Masina sa nu fie mai veche de 8 ani.
    Casa de marcat fiscala.
    Culoare specifica pt toate masinile.
    RCA identic taxi
    Asigurare bagaje si calatori.
    ITP la 6 Luni
    Taxă PMB anuală (gen redeventa taxi)
    Atestat profesional sofer.
    Atunci o sa vedeti si voi cat plateste un taxi sa functioneze legal.
    Succes va doresc !!!

    • Si ai mai vrea, daca se poate, si un numar cat mai limitat de autorizatii, care sa se ia pe mita si care sa nu fie transmisibile, dar totusi sa se poata vinde cumva si sa stea totul in pixul unui politruc de prin primarie … 💡

      Iti doresc sa ai o viata exact asa cum ti-o doresti (desi asta cam suna a blestem) 😆

  10. De ce nu dorim reglementarea ? Simplu . Multi din cei care comentează agresiv împotriva taxi au flote la aceste entități care folosesc denumiri colorate pentru activitatea pe care o efectuează (taximetrie mascata) și nu doresc intrarea în legalitate pentru că ar trebui sa plătească taxele in varianta reală , iar asta iar baga in faliment datorita comisioanelor impuse de Uber , Bolt și Clever . Se folosesc de naivitatea celor care folosesc aceste servicii complet ilegale . În toate țările în care au fost puși să plătească impozitele reale , sau retras . Oare de ce ? În țara noastră întreb și eu , oare cine are interesul să ocolească adevărul din 2015 până astăzi ? Și acea sintagma eliminata nu a modificat legea , ea a fost eliminată pentru că fusese introdusa in mod mișelesc de ministrul transporturilor și 2015 , domnul Șova . Și întreb iarăși , oare de ce și pentru cine ?

    • Auzi, stii ce e ciudat la taximetristi? Ca in loc sa ceara micsorarea birocratiei si a taxelor pentru ei ei vor sufocarea cu birocratie si calarirea cu biruri a celorlalti. [ Lasam la o parte ca resping orice forma de reputatie prin punctaje acordate de clienti, vor dispecerate prin unde radio ca in secolul trecut, etc. – din aceleasi motive „ciudate”]

      Adica in loc sa vrea sa se insanatoseasca ei, vor sa se imbolnaveasca si ceilalti. CIudata tagma asta, a taxidermistilor … 😉

  11. Citește legea 38/2003 și nu mai spune lucruri neadevarate

  12. Izolati social taximetristii clasici . Nu folositi serviciile lor . Nu cumparati si nu le vindeti nimic . Nu vorbiti cu ei .

    Un guvern de cacat favorizeaza anumite activitati antreprenoriale in defavoarea altora .

    Dati de pamint cu partidul asta de cacat si cu guvernarea asta tilhareasca si imbecila .

  13. Toata lumea vrea servicii ca in Europa, daca tot ne credem o tara europeana civilizată. 5 ani am fost taximetrist in Romania pot spune ca iubesc această meserie , iubesc sa interacționez cu oamenii .Acum 2 ani am ales Anglia unde fac tot taximetrie gen Uber. Unde vroiam sa ajung da domnilor toate tarile europene au servicii gen Uber dar tarile europene au si legi sa va enumer câteva: șoferul atestat taxi obținut în urma unui examen scris si condus , masina nu mai veche de 10 ani cu licenta de la primărie și sticherele firmei . Aceste lucruri permite atât poliție cat si primarie sa poate verifica mașinile daca respect regulile si condițiile tehnice , sistemul de comenzi înregistrează toate sumele încasate pentru a iti putea plăti asa zisul impozit pe venit .tot odata acest atestat de transport al șoferului si aceasta licență a mașinii permite poliție cat si primarie sa le retragă in cazul in care șoferul încalcă regulile . Va multumesc si haideți să vedem lucrurile asa cum trebuie nu cum ne avantajează pe noi .