G4Media.ro

Noi detalii în cazul anchetei EPPO din Croația, unde un fost ministru…

Sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Noi detalii în cazul anchetei EPPO din Croația, unde un fost ministru a fost arestat: Un software de 265.000 de euro a fost cumpărat cu 1,73 milioane de euro

Parchetul European (EPPO) a lansat o anchetă asupra a patru cetățeni croați, precum și a două companii, pentru infracțiuni de trafic de influență și abuz în serviciu și autoritate oficială.

Printre suspecți se numără fostul ministru al Ministerului Dezvoltării Regionale și Fondurilor UE (MRRFEU) și directorul Agenției Centrale de Finanțe și Contractare (SAFU) din Croația. Toți cei patru suspecți au fost arestați marți, 10 noiembrie 2021, la cererea EPPO.

Parchetul European arată că în perioada 2017-2018, statul croat a demarat o licitație pentru achiziția unui sistem informatic, care urma să fie plătit din fonduri europene, iar fostul ministru ar fi favorizat companiile celorlalți suspecți din dosar.

EPPO detaliază într-un comunicat drumul banilor și modul în care ar fi fost furați. Parchetul European arată că sistemul informatic în cauză avea în 2017, când s-a realizat achiziția, o valoarea reală estimată de 265.000 de euro, iar statul croat la plătit din fonduri europene suma de 1,73 de milioane de euro (fără TVA) pentru acel software.

La această sumă se adaugă și TVA-ul și se ajunge la un total de  2,16 milioane de euro pe care suspecții i-ar fi plimbat prin mai multe conturi. Parchetul European mai precizează că prejudiciul total se ridică la 1,8 milioane de euro.

Redăm mai jos comunicat integral emis de EPPO:

Pe baza rezultatelor activităților de investigare preliminară desfășurate în cooperare cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), Oficiul Național de Poliție Croat pentru Reprimarea Corupției și Crima Organizată și Sectorul de Investigații Financiare Independente al Administrației Fiscale din Croația Ministerul Finanțelor, EPPO demarează acum oficial o anchetă.

Se pretinde că primul suspect, în calitatea sa comună de ministru al MRRFEU și președinte al Consiliului de administrație al SAFU, a luat măsuri pentru a asigura o poziție privilegiată pentru al doilea și al treilea suspect, precum și companiile aferente acestora. Aceste activități s-au desfășurat în anii 2017 și 2018, în procesul de achiziție publică a unui sistem informațional pentru planificarea strategică și managementul dezvoltării. În acest timp, fostul ministru a fost responsabil atât de desfășurarea legală a procedurilor de achiziții publice la MRRFEU, cât și de propunerea de numire și revocare a directorului SAFU.

Poziția privilegiată a celui de-al doilea și al treilea suspect a fost asigurată prin: ajustarea Planurilor de achiziții MRRFEU pentru 2017 și 2018 în beneficiul celui de-al doilea și al treilea suspect și al companiilor aferente acestora; umflarea valorii estimate a achizitiei acelui sistem informatic; modificarea tipului și modului de cumpărare; și adaptarea specificațiilor tehnice ale software-ului necesar în scopurile MRRFEU la software-ul pe care suspecții și companiile lor le aveau la dispoziție. Fostul ministru a decis ca MRRFEU să facă această achiziție la un preț mult mai mare decât prețul pieței pentru dezvoltarea de software cu astfel de specificații tehnice și funcționalități.

Se sustine ca, pentru a indeplini cele convenite, fostul ministru a decis pentru prima data, in anul 2017, sa deruleze o procedura de achizitie negociata fara publicarea prealabila a unei licitatii publice, cu o valoare de achizitie supraestimata de 9.860.000,00 HRK (EUR+). /- 1,31 milioane); iar în acest proces au fost invitate firmele aferente celui de-al doilea suspect să-și depună ofertele.

Pentru a asigura continuarea procedurii de achiziție negociată fără publicarea prealabilă a unei licitații publice și prin utilizarea autorității sale comune de ministru al MRRFEU și președinte al Consiliului de administrație al SAFU, fostul ministru a solicitat al patrulea suspect. Directorul SAFU (agenția responsabilă cu controlul ex-ante al procedurilor de achiziții MRRFEU finanțate de UE) s-a asigurat că SAFU, în controlul ex-ante al documentației de licențiere a software-ului, a fost estimată în mod necorespunzător la 9.860.000,00 HRK, nu a contestat procedura de achizitie negociata. Întrucât această solicitare a venit din partea președintelui SAFU și a ministrului care a putut propune guvernului croat numirea și demiterea, directorul a fost de acord și a instruit serviciile administrative și profesionale SAFU să fie la fel de indulgenți pe cât posibil în comentariile lor asupra documentației de achiziție și să nu afirme în mod explicit că nu există niciun temei pentru desfășurarea unei proceduri de achiziție negociată fără publicarea prealabilă a unei licitații publice, din cauza unei încălcări clare a legii achizițiilor publice.

Când, în octombrie 2017, Comisia de Stat Croată pentru Supravegherea Procedurilor de Achiziții Publice a anulat procedura de achiziție publică din cauza încălcării legii privind achizițiile publice, fostul ministru și al doilea suspect au continuat, în 2018, să ia măsuri pentru atribuirea contract cu companiile celui de-al doilea suspect.

În final, după derularea unei proceduri de achiziție publică deschisă, MRRFEU a încheiat un contract de cumpărare pentru acest sistem informatic cu firmele aferente celui de-al treilea suspect, partener de afaceri al celui de-al doilea suspect, cu prețul nerealist stabilit la 12.991.000,00 HRK (1,73 milioane EUR). ) – deși prețul realist al acestui sistem ar fi fost în jur de 2.000.000,00 HRK (265.000 EUR). Achiziția acestui software a fost finanțată parțial (85%) prin grantul UE pentru Programul Operațional Competitivitate și Coeziune.

Suma de mai sus, inclusiv TVA (16.238.750,00 HRK în total, sau 2,16 milioane EUR), a fost plătită în contul firmei celui de-al treilea suspect, după care o parte din bani a fost virata în conturile companiilor celui de-al doilea și al treilea suspect, iar o parte a fost retrasă în numerar.

În final, interesele financiare ale Uniunii Europene și ale Republicii Croația au fost prejudiciate cu suma totală de 1,8 milioane EUR.

EPPO va propune judecătorului de instrucție să dispună arestarea preventivă împotriva tuturor celor patru suspecți.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

20 comentarii

  1. Pe când un comunicat despre inculpați autohtoni? Cat mai repede, sper.

  2. Urmează Liviu Nicolae Dragnea (!)…și cum se poate încadra al sau „1km de drum, intr-o 1/2 de km ” -Lecție de furaciune!

  3. E bine, iși face mâna, cât să se știe că UE nu e sat fără câini, iar intr-un an, doi o să aibă o asemenea notorietate incât câștigarea alegerilor din 2023 o să fie floare la ureche …!
    Am zis bine, in 2023 scăpăm de Klaus, nu-i așa?

    • @Scara
      Nu cred ca va intra in politica. Din păcate pentru noi. Ar fi Maia Sandu a noastră.

    • Fii mai atent, Klaun și gașca sa de banditi PCR-PSD-PNL vor schimba Constituția iar Romania va deveni republica parlamentara,cu președintele ales de Parlament .
      Klaun vrea sa fie Prim Ministru, deci tot el va rămâne adevăratul șef al României 😂😂😂

  4. E bine, iși face mâna, cât să se știe că UE nu e sat fără câi.ni, iar intr-un an, doi o să aibă o asemenea notorietate incât câștigarea alegerilor din 2023 o să fie floare la ureche …!
    Am zis bine, in 2023 scă.păm de Klaus, nu-i așa?

  5. SEBI Ghitā?

  6. Hai, Codruțo, mai vino și pe-acasă!

  7. .. ca e f mult de munca ! Saaau asteapt un pic cu ochii pe ei acum cu PNRR ul !sigur e o pine de mancat !

  8. Trage tare acu sa fie sumele mai mari in stirea despre tine

  9. Hai Codruta,avem nevoie de tine in următorii 7 ani!

  10. Software de sute de mii de euro, asta-i noua ! Cei care fac software-ul sunt 100% mult mai corupti. Dar detalii despre software ? Cumva suita Microsoft ? Ca se vand nestingherite toate la preturi obraznice, cu toate ca majoritatea folosesc doar 99% din tot ce este cumparat. (KernelNT, Word, Excel, Powerpoint) + ca sunt deja de ceva ani gratis cu Outlook(Online).

    + ca exista foarte mult software gratis … Chiar, ce software costa atat ? Titlul e ‘misleading’.

    Nici DARPA nu cred ca sunt atat de calici si aia fac SOFTWARE. Si chiar de-ar fi SOFTWARE, de genul, de ce nu intra in aia 2% din PIB de-i dam toti ca pr*stii pt. inamici inexistenti ?

    • Inamicii sunt foarte reali, postac rus ce esti, e Rusia ta, care vrea sa ne inrobeasca pe toti.

    • faci niste confuzii. una e cat costa un software care ti se pare tie scump dar pe care multi chiar la pretul ala il cumpara (si e discutabil daca merita sau nu, exista free software dar e clar mai slab) si cu totul alta sa il cumperi la un pret mult umflat. sunt 2 lucruri distincte. tu amesteci pareri personale despre preturi cu preturi oficiale.

  11. Ca milioane de alti romani, Kovesi nu a fost apreciata in propria tara si a trebuit sa plece pentru a-si realiza potentialul. Romania e o gluma.

    • Tu esti o gluma cu comentariul tau anaeroba ctpista,ai cateva exemple pentru care ar fi trebuit sa fie apreciata sau o bagi cu pe-a ma-tii