G4Media.ro

Noi prevederi privind selecţia şi mandatul administratorilor companiilor publice – Selecţia se…

Sursa Foto: Pexels.com

Noi prevederi privind selecţia şi mandatul administratorilor companiilor publice – Selecţia se face în cel mult 150 de zile, membrii CA nu pot fi angajaţi ai societăţilor / Conducerile trebuie să aibă studii superioare / Salarii fixe plus o indemnizaţie

Guvernul a adoptat, în şedinţa de marţi, noi prevederi privind selecţia şi mandatul administratorilor companiilor publice. Procedura de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie (CA) şi a consiliilor de supraveghere (CS) trebuie finalizată în cel mult 150 de zile, iar membrii CA şi ai CS nu pot fi angajaţi ai societăţilor. Dacă sunt angajaţi, contractul de muncă se suspendă pe perioada mandatului. De asemenea, conducerile companiilor publice trebuie să aibă studii superioare finalizate cu examen de licenţă, dar şi experienţă de minim 7 ani în domeniu. Pentru directorat se impun salarii fixe şi o indemnizaţie care se actualizează anual, transmite News.ro.

Guvernul a adoptat, în şedinţa de marţi, o Ordonaţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 187/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, precum şi pentru abrogarea unor dispoziţii din acte normative

”Guvernul a aliniat legislaţia privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice la cerinţele Comisiei Europene şi în acord cu necesitatea implementării unui cadru clar şi transparent pentru selecţia şi mandatul administratorilor acestor entităţi. Noile reglementări adoptate prin Ordonanţa de Urgenţă urmăresc creşterea transparenţei şi reducerea dependenţei întreprinderilor publice de subvenţiile bugetare”, a transmis, Guvernul, într-un comunicat de presă.

Sursa citată a precizat că aceste reglementări au fost finalizate în cadrul dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice şi reprezentanţii Comisiei Europene.

Potrivit Guvernului, pentru asigurarea transparenţei, a competiţiei libere şi a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecţie mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese.

”Astfel, membrii comisiilor de selecţie şi nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidaţii înscrişi la procedura de selecţie şi nominalizare. Dacă există astfel de situaţii, conducătorul autorităţii publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflaţi în incompatibilitate”, a precizat Guvernul.

De asemenea, pentru creşterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licenţă, atât pentru conducătorii AMEPIP, cât şi pentru membrii consiliilor de administraţie şi de supraveghere.

”Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puţin diplomă de licenţă şi minimum 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică, unde au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice”, arată Guvernul în comunicatul de presă.

Potrivit documentului citat, în cazul membrilor consiliilor de administraţie şi de supraveghere, aceştia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puţin cu diplomă de licenţă şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.

”O altă modificare relevantă – membrii consiliului de administraţie nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. Dacă administratorii sunt desemnaţi dintre salariaţii întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului”, precizează Guvernul.

De asemenea, în situaţia încetării mandatului unui membru în consiliul de administraţie (CA) sau consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecţie se va desfăşura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului.

”La regiile autonome şi întreprinderi publice-societăţi, în cazul candidaţilor pentru alegerea membrilor CA şi CS cu acelaşi punctaj, se acordă prioritate candidatului aparţinând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puţin o treime din totalul administratorilor aparţin genului subreprezentat”, mai precizează Guvernul.

Exacutivul explică faptul că actul normativ mai reglementează expres faptul că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administraţie sau Consiliului de Supraveghere, iar dispoziţiile referitoare la durata mandatului şi sancţiunile contravenţionale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica şi în cazul directorilor provizorii.

”Pentru a creşte performanţa managerială, sunt aduse modificări şi cu privire la modul de calcul al remuneraţiei directoratului. Astfel, la fel ca în cazul membrilor consiliilor de administraţie sau consiliilor de supraveghere, şi în cazul directoratului remuneraţia va fi formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară şi o indemnizaţie variabilă, stabilită în funcţie de performanţa managerială. Componenta variabilă a remuneraţiei va fi revizuită anual, în funcţie de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare şi de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanţă aprobaţi de adunarea generală a acţionarilor”, arată Guvernul.

Potrivit instituţiei, aceşti indicatori vor fi cuprinşi în contractul de mandat.

Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanţă incluşi în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet.

Guvernul precizează şi alte date importante din actul normativ:

– Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.

– Se reglementează clar rolul compartimentelor de guvernanţă corporativă din cadrul autorităţilor publice tutelare  în procesul de elaborare a scrisorii de aşteptări, realizată împreună cu structurile de specialitate din cadrul autorităţii publice tutelare şi ale întreprinderii publice.

– AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecţie, sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central şi pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condiţiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro şi au cel puţin 50 de angajaţi.

– Se elimină exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanţei corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepţiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.

– Se modifică data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora şi va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, faţă de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea şi prelucrarea datelor.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.