G4Media.ro

Norme modernizate, propuse de Comisia Europeană pentru permisele de conducere. Tinerii vor putea…

Sursa foto: Unsplash / Andraz Lazic

Norme modernizate, propuse de Comisia Europeană pentru permisele de conducere. Tinerii vor putea obține permisul de la 17 ani, dar vor conduce singuri doar după atingerea vârstei majoratului/ Cei de 18 ani, eligibili pentru posturi de șoferi profesioniști/ Toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului

Tinerii europeni ar putea învăța să conducă începând cu vârsta de 17 ani și vor putea chiar să obțină un permis de conducere, conform unor propuneri prezentate de Comisia Europeană în această săptămână.

Oficialii europeni pregătesc modernizarea normelor privind permisele de conducere și vor să aducă o serie de noutăți pe acest palier. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Noile măsuri mai prevăd o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea examenului auto și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. Chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, două din cinci coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.

Comisia a prezentat la 1 Martie propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea normelor de circulație la nivel transfrontalier. Aceasta în condițiile în care anul trecut, peste 20 000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

Oficialii europeni spun că noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți participanții la trafic și vor ajuta UE să își realizeze „Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050.

De asemenea, noile reglementări vizează și o mai bună pregătire aine conducătorilor auto pentru vehiculele cu emisii zero și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete și vehicule cu două roți, precum și de pietoni.

Acestea vor permite, de asemenea, tinerilor conducători auto să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată – începând cu vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis de conducere. Cei care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi profesioniști de îndată ce un anumit loc de muncă permite acest lucru. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto, consideră executivul comunitar.

CE transmite că un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, prin măsuri care includ:

  • perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după trecerea examenului auto și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. Acest lucru este esențial deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
  • Oferirea posibilității tinerilor de a-și susține examenul pentru obținerea permisului de conducere și de a începe conducerea acompaniată de autoturisme și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere auto.
  • Adaptarea formării și examinării conducătorilor auto pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • O evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze aptitudinile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.

Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. Pentru cetățenii din țări din afara UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.

Normele de examinare actualizate vor ține seama de tranziția către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate. Șoferii începători vor fi, de asemenea, informați cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu emisii zero care funcționează pe bază de baterii pot fi mai grele.

Aplicarea transfrontalieră a normelor rutiere legate de siguranță 

Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului că persoanele nerezidente care săvârșesc contravenții rutiere nu rămân anonime. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40 % din infracțiunile transfrontaliere au rămas nepedepsite, fie pentru că autorul infracțiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.

Propunerile urmăresc să abordeze acest aspect permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naționale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracțiunilor. Acest lucru va aborda deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre în ceea ce privește cercetarea infracțiunilor.

Legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai flagrante infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere la: nemenținerea unei distanțe suficiente în raport cu vehiculul din față; depășirea periculoasă; parcarea periculoasă; traversarea uneia sau mai multor linii albe continue; conducerea pe sens interzis; nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență; utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

« Aceste adăugiri vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa contravenienții din alte state membre. Aceasta va asigura, de asemenea, tratamentul egal al contravenienților rezidenți și nerezidenți.

Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracțiuni rutiere. Nerezidenții își păstrează dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil, la prezumția de nevinovăție și la apărare. Aceste drepturi vor fi garantate mai eficient prin dispoziții care asigură un conținut uniform și emiterea de avize de sancțiune, prin asigurarea faptului că destinatarii acestor avize le pot verifica autenticitatea, și prin faptul că partajarea de informații cu presupușii contravenienți devine o cerință standard”, a transmis CE.

Un portal informatic dedicat le va oferi cetățenilor acces ușor la informații privind normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite să plătească eventualele amenzi în mod direct.

Propunerile vor fi acum examinate de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.

“Pachetul de propuneri vizează simplificarea normelor privind permisele de conducere, adaptându-le în același timp la progresul tehnologic și medical; acesta urmărește să se asigure că șoferii începători sunt bine pregătiți și sprijiniți; că sunt eliminate obstacolele din calea mobilității transfrontaliere; și că nu va mai exista impunitate pentru cei care încalcă normele de siguranță rutieră la nivel transfrontalier, printr-un schimb transfrontalier mai bun de informații cu privire la încălcările normelor de circulație și la decăderea din drepturi a conducătorilor auto pentru încălcările cele mai grave”, a declarat Adina Vălean, comisar pentru transporturi.

Propunerile privind cerințele actualizate privind permisele de conducere pot fi consultate aici:

Cerințe actualizate privind permisele de conducere (europa.eu) 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează