Noua Gară de Nord: cum vrea Ministerul Transporturilor să modernizeze cel mai important nod feroviar prin transformarea în centru comercial și introducerea de trenuri subterane
Ministerul Transporturilor vizează transformarea actualei Gări de Nord într-un nod feroviar de tranzit al pasagerilor între Europa şi Asia, ceea ce ar duce la modificări semnificative în funcționalitatea și arhitectura obiectivului, potrivit Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare, document pus în dezbatere publică.
Ministerul Transporturilor prezintă o propunere a Universității de Arhitectură Ion Mincu din București, propunere care ar transforma radical zona Gării de Nord. Astfel, edificiul ar urma să fie transformat astfel încât să poată prelua și trenuri subterane pe direcţia nord-sud.
Proiectul presupune relocarea actualelor staţii tehnice Bucureşti Griviţa şi Bucureşti Basarab și conservarea clădirii actuale a Gării de Nord, care are statut de monument istoric. Pe amplasamentul actual al staţiei Bucureşti Nord ar urma să fie construit un centru comercial şi administrativ modern şi multifuncţional.
Ministerul Transporturilor arată că proiectul ar putea fi realizat doar prin parteneriat public – privat, prin înfiinţarea unei companii de tip joint venture pentru realizarea proiectului, care să reunească entităţi precum bănci, companii de dezvoltare imobiliară, administratorul infrastructurii feroviare şi alte entităţi interesate.
Compania CFR SA ar participa în această companie cu terenurile puse la dispoziţie pentru proiectele adiacente de dezvoltare imobiliară. Această companie ar putea să asigure finanţarea şi realizarea investiţiei de modernizare a staţiei Bucureşti Nord, împreună cu finanţarea şi realizarea proiectelor de dezvoltare imobiliară aferente. Compania ar urma să asigure în continuare exploatarea şi valorificarea proiectelor de dezvoltare imobiliară, în scopul de a realiza recuperarea investiţiei realizate. ”O astfel de abordare este însă condiţionată de actualizarea şi consolidarea legislaţiei naţionale în domeniul reglementării parteneriatelor public-private”, arată Ministerul Transporturilor.
Principalele prevederi legate de Gara de Nord din Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare:
Modernizarea staţiei Bucureşti Nord reprezintă o condiţie necesară pentru succesul implementării unor servicii feroviare cu nivel ridicat de atractivitate pentru clienţi , fie că este vorba despre servicii de transport feroviar interurban, fie că este vorba despre servicii de transport feroviar suburban sau chiar urban.
Trebuie luată în consideraţie tendinţa relativ recentă de reactivare a tradiţionalului concept “Drumul mătăsii” care asigură legătura terestră dintre Europa şi Asia. În ceea ce priveşte transportul feroviar, se conturează un coridor de transport intercontinental care urmează să conecteze Europa cu Asia (în principal China), via Bucureşti şi Istanbul.
Implementarea acestui concept ar transforma oraşul Bucureştiîntr-un important nod feroviar de tranzit al pasagerilor între Europa şi Asia, ceea ce consolidează necesitatea modernizării staţiei Bucureşti Nord. De asemenea, acest concept generează şi necesitatea regândirii funcţionalităţii acestei staţii, în sensul implementării facilităţilor de tranzit al trenurilor pe direcţia nord-sud.
În perioada 2013-2016, un colectiv al Centrului de Excelenţă în Urbanism (CEP) din cadrul Universităţii de Arhitectură “Ion Mincu” din Bucureşti, condus de prof. Mircea Enache, a realizat un studiu de oportunitate privind o posibilă soluţie de modernizare a staţiei Bucureşti Nord şi de regenarare urbană a zonei aferente acesteia. Studiul a fost realizat inclusiv pe baza unor consultări cu specialişti din Ministerul Transporturilor, CFR SA, Ministerul Dezvoltării şi Primăria Capitalei.
Studiul preia conceptul conexiunilor subterane pe direcţiile est şi sud şi propune structurarea staţiei Bucureşti Nord în două terminale feroviare:
– Terminalul A (terminalul principal), conceput ca staţie terminus la nivelul solului, pe un amplasament situat la nord de podul Grant.
– Terminalul B (terminalul secundar), conceput ca staţie de trecere pentru trenurile în tranzit pe direcţiile nord-sud şi est-vest, realizat în subteran pe amplasamentul actual al Gării de Nord.
Cele două terminale ar urma să fie conectate printr-o linie de tip monorail, supraterană, care să asigure transferul rapid al pasagerilor între terminale, precum şi accesul facil la reţelele de transport public urban (tramvai, autobuze, metrou) prin nodul intermodal de la pasajul rutier Basarab.
Terminalul B ar urma să fie prevăzut cu un dispozitiv redus de linii, în scopul de a limita costurile realizării acestei staţii subterane. Acest terminal ar urma să asigure inclusiv conectarea intermodală cu reţeaua de metrou.
Proiectul are în vedere inclusiv soluţii de asigurare a accesuluirutier la terminalele feroviare, atât pentru transportul public cât şi pentru cel individual. În figura următoare este prezentată o variantă propusă de reconsiderare a accesului transportului public urban la terminalul B. Sunt de asemenea prevăzute parcări subterane cu capacitate suficientă pentru a asigura accesul facil către terminalele feroviare al transportului individual, cu autoturismele.
Unul dintre meritele principale ale acestui proiect constă în identificarea unor oportunităţi de dezvoltare imobiliară pe terenurile administratorului infrastructurii feroviare care ar urma să fie eliberate prin relocarea facilităţilor feroviare existente. Calculele preliminare efectuate în cadrul studiului arată că beneficiile potenţiale sunt suficient de consistente încât să susţină investiţia de modernizare a staţiei Bucureşti Nord.
Foto: Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare / Universitate de Arhitectură Ion Mincu
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
30 comentarii