Noul instrument de căutare al Google bazat pe inteligență artificială ar putea “distruge” traficul ziarelor
La scurt timp după lansarea ChatGPT, The Atlantic a întocmit o listă cu cele mai mari amenințări la adresa publicației vechi de 166 de ani din partea inteligenței artificiale generative. În top: adoptarea tehnologiei de către Google, scrie The Wall Street Journal.
Aproximativ 40% din traficul web al revistei provine din căutările Google, care afișează linkuri pe care utilizatorii dau click. Un grup de lucru de la Atlantic a modelat ce s-ar putea întâmpla dacă Google ar integra inteligența artificială în căutare. Acesta a constatat că, în 75% din cazuri, căutarea bazată pe inteligență artificială ar oferi probabil un răspuns complet la întrebarea unui utilizator, iar site-ul Atlantic ar pierde traficul pe care altfel l-ar fi obținut.
Ceea ce a fost cândva o amenințare ipotetică este acum una foarte reală. Începând din luna mai, Google testează un produs de inteligență artificială denumit „Search Generative Experience” pe un grup de aproximativ 10 milioane de utilizatori și și-a exprimat intenția de a-l introduce în inima motorului său de căutare principal.
Integrarea inteligenței artificiale de către Google cristalizează pentru instituțiile media pericolele pe care le implică faptul de a se baza pe marile companii de tehnologie pentru a-și aduce conținutul în fața cititorilor și telespectatorilor. Deja editorii se confruntă cu o scădere majoră a traficului provenit de pe site-urile de socializare, deoarece atât Meta, cât și X, fostul Twitter, s-au retras din distribuția de știri.
Pe cât de gravă este schimbarea din social-media, un instrument de căutare bazat pe inteligența artificială generativă al Google este adevăratul coșmar pentru editori. În întreaga lume media, Google generează aproape 40% din traficul editorilor, potrivit unei analize Wall Street Journal a datelor furnizate de SimilarWeb.
„Inteligența artificială și modelele lingvistice mari au potențialul de a distruge jurnalismul și brandurile media așa cum le cunoaștem”, a declarat Mathias Döpfner, președinte și director general al Axel Springer, referindu-se la tehnologia care face posibilă IA generativă. Compania sa, unul dintre cei mai mari editori din Europa și proprietarul publicațiilor americane Politico și Business Insider, a anunțat săptămâna aceasta un acord de licențiere a conținutului său către OpenAI.
În timp ce Google afirmă că forma finală a produsului său de inteligență artificială este departe de a fi stabilită, editorii au văzut destule pentru a estima că vor pierde între 20% și 40% din traficul generat de Google dacă ceva asemănător cu iterațiile recente se va răspândi pe scară largă. Google a declarat că acordă prioritate trimiterii traficului către editori.
Ascensiunea IA este cel mai recent și mai anxios capitol din lungul mariaj incomod dintre Google și editori, care au fost legați unul de celălalt printr-o tranzacție de bază: Google îi ajută pe editori să fie găsiți de cititori, iar editorii oferă Google informații – milioane de pagini de conținut web – pentru a face util motorul său de căutare.
Adoptarea de către Google a inteligenței artificiale în căutare amenință să distrugă acest echilibru delicat, spun publisherii, prin creșterea dramatică a riscului ca utilizatorii să nu dea clic pe link-urile care îi duc pe site-urile editorilor. Și mai problematic pentru editori – căutarea IA de la Google a fost antrenată, în parte, pe baza conținutului lor și a altor materiale de pe web – fără nicio plată.
Noile funcții de căutare reprezintă, de asemenea, un act de echilibristică pentru Google, care s-a mișcat rapid pentru a-și remodela produsul său emblematic ca răspuns la popularitatea în creștere a roboților de chat precum ChatGPT. Modificările riscă să dăuneze proprietarilor de site-uri web care produc materiale scrise vitale atât pentru motorul de căutare al Google, cât și pentru puternicele sale modele de inteligență artificială.
„Dacă Google ucide prea mulți editori, nu poate construi LLM”, a declarat consultantul în media digitală Matthew Goldstein, care a fost unul dintre primii care a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul potențial asupra afacerilor editorilor.
Liz Reid, un vicepreședinte Google care lucrează la motorul de căutare, a declarat că firma se angajează să stimuleze traficul către editorii web. Ea a spus că Google a avut mai multe discuții cu editorii decât o face de obicei după ce introduce schimbări substanțiale în căutare, deoarece „este o schimbare mai semnificativă în evoluția spațiului”. Ea nu a oferit niciun termen pentru lansarea mai amplă de către Google a instrumentului de căutare alimentat de inteligența artificială.
„Orice încercare de a estima impactul asupra traficului al experimentului nostru SGE este în întregime speculativă în acest stadiu, deoarece continuăm să evoluăm rapid experiența și designul utilizatorului, inclusiv modul în care sunt afișate linkurile, și monitorizăm îndeaproape datele interne din testele noastre”, a declarat Reid.
Toate acestea au determinat Google și editorii să poarte un dialog din ce în ce mai complex. În cadrul unor întâlniri, Google a prezentat beneficiile potențiale ale altor instrumente de inteligență artificială pe care le construiește, inclusiv unul care ar ajuta la scrierea și publicarea articolelor de știri, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune. Multe instituții de presă, de la BuzzFeed la Gannett, proprietarul USA Today, experimentează deja instrumente de inteligență artificială.
În același timp, editorii caută asigurări din partea Google că le va proteja afacerile de un instrument de căutare cu inteligență artificială care le va reduce probabil traficul și se așteaptă să fie plătiți pentru conținutul utilizat în antrenamentul IA. Unii editori – inclusiv News Corp, proprietarul The Wall Street Journal, și New York Times – au deja relații comerciale cu Google. Directorul general al News Corp, Robert Thomson, și-a exprimat în mod deschis îngrijorarea cu privire la IA, inclusiv potențialul de conținut tendențios sau inexact, distrugerea locurilor de muncă și utilizarea conținutului editorilor fără permisiune.
Barry Diller, președintele IAC și Expedia, a declarat că toate marile companii de inteligență artificială, inclusiv Google și rivali precum OpenAI, au promis că vor continua să trimită trafic către site-urile editorilor. „Cum o fac, ne-au spus foarte clar nouă și altora, nu prea știu”, a spus el.
Multe dintre proprietățile IAC, cum ar fi Brides, Investopedia și the Spruce, obțin peste 80% din trafic de la Google, potrivit SimilarWeb.
Directorii IAC s-au întâlnit cu directorii Google la conferința Allen & Company din Sun Valley, Idaho, în luna iulie, pentru a discuta despre IA. Google le-a spus editorilor, în cadrul întâlnirii, că nu poate urmări direct sursele care stau la baza rezultatelor sistemelor de inteligență artificială, în ciuda progreselor tehnologice recente, au declarat persoane familiare cu discuțiile.
„Totul este conciliant în acest moment”, a spus Diller despre tonul pe care Google și alte companii de tehnologie l-au adoptat în cadrul întâlnirilor cu editorii cu privire la IA.
Cu toate acestea, la conferința Newsgeist cu ușile închise din acest an de la Phoenix, un eveniment anual organizat de Google și Knight Foundation pentru editori, atmosfera a fost mai puțin veselă decât în anii precedenți. Publisherii s-au plâns în cadrul unor sesiuni de instrumentul de căutare AI, spunând că acesta le-ar priva de trafic și, prin urmare, de venituri, au declarat persoanele respective.
Google a început să implementeze instrumentul de căutare cu inteligență artificială în luna mai, permițând utilizatorilor să opteze pentru testare. Utilizând o interfață de chat care poate înțelege interogări mai lungi în limbaj natural, acesta își propune să ofere ceea ce numește „instantanee” – sau rezumate – ale răspunsului, în locul răspunsurilor cu mai multe link-uri pe care le oferă în mod tradițional în rezultatele căutării.
La început, Google nu a inclus linkuri în răspunsuri, plasându-le în cutii în dreapta pasajului. Ulterior, a adăugat linkuri în linie în urma feedback-ului primit de la primii utilizatori. Unele versiuni mai recente le cer utilizatorilor să facă clic pe un buton pentru a extinde rezumatul înainte de a obține link-uri. Google nu descrie linkurile ca fiind materiale sursă, ci mai degrabă ca o coroborare a rezumatelor sale.
În timpul vizitei recente a președintelui chinez Xi Jinping la San Francisco, robotul de căutare Google AI a răspuns la întrebarea „Ce a spus președintele Xi?” cu două citate din discursul său de deschidere. Utilizatorii trebuiau să facă clic pe o mică săgeată roșie pentru a extinde răspunsul și a vedea un link către articolul CNBC din care au fost preluate remarcile. De asemenea, articolul CNBC se afla în partea dreaptă a ecranului, într-o casetă de imagine.
Aceeași interogare în motorul de căutare obișnuit al Google a arătat un alt citat din remarcile lui Xi, dar un link către articolul NBC News din care a fost extras se afla sub paragraful respectiv, deasupra unei liste lungi de știri din alte surse, precum CNN și PBS.
Blocarea Google
Reid de la Google a declarat că inteligența artificială este viitorul căutării și se așteaptă ca noul său instrument să genereze mai multe interogări.
„Numărul de nevoi de informare din lume nu este un număr fix”, a spus ea. „De fapt, crește pe măsură ce informația devine mai accesibilă, devine mai ușoară, devine mai puternică în ceea ce privește înțelegerea ei.” Testele au sugerat că IA nu este instrumentul potrivit pentru a răspunde la fiecare întrebare, a spus ea.
Unii editori se concentrează asupra chestiunii juridice dacă Google sau orice companie de IA are dreptul de a le extrage conținutul fără permisiune. Diller a spus că el crede că drepturile de autor ale editorilor sunt încălcate. „Credem că acest lucru poate fi corectat relativ ușor și destul de rapid”, a spus el.
Mulți editori optează să introducă coduri în site-urile lor web pentru a bloca instrumentele de inteligență artificială să le „răscolească” în căutarea de conținut. Dar blocarea Google este spinoasă, deoarece editorii trebuie să permită ca site-urile lor să fie „crawlate” pentru a fi indexate de motorul de căutare al acestuia – și, prin urmare, vizibile pentru utilizatorii care le caută conținutul.
Pentru unii din lumea editorială, politica Google a reprezentat o amenințare implicită: Lăsați-ne să ne antrenăm în conținutul dumneavoastră sau veți fi greu de găsit pe internet.
La sfârșitul lunii septembrie, Google a anunțat că oferă editorilor un nou instrument numit Google-Extended, care le va permite editorilor să-și protejeze conținutul de antrenarea în anumite instrumente Google AI.
Cu toate acestea, această protecție nu se aplică căutării bazate pe IA, o politică care a devenit un punct de dispută între editori și Google.
O purtătoare de cuvânt a Google a confirmat politica și a declarat că AI a fost de mult timp parte integrantă a motorului de căutare al companiei.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu