Nu se știe aproape nimic despre atelierul clandestin de fabricat elicoptere fake din Republica Moldova: Nici cine sunt proprietarii, nici câte aparate au fost construite și livrate, nimic despre proveniența pieselor
Poşete falsificate, ceasuri de mână copiate şi din ce în ce mai mult produse electronice fake se pot vedea în mod obişnuit la pieţele de vechituri din lumea întreagă. Mărfurile, deseori de calitate dubioasă, sunt de obicei fabricate în Extremul Orient şi vândute la preţuri mult sub valoarea de pe piaţa reală a produselor originale.
Totuşi, de curând infractorii din Moldova au dus contrafacerile la noi niveluri de rafinament: săptămâna trecută, autorităţile din această ţară au descoperit un atelier improvizat unde se fabricau elicoptere falsificate.
Conform Procuraturii Generale a Moldovei, 10 elicoptere aflate „în diverse stadii de asamblare” au fost descoperite într-un atelier bine camuflat din raionul Criuleni, din estul capitalei moldovene Chişinău şi din apropierea frontierei cu regiunea separatistă Transnistria.
Proprietarii uzinei ilegale de asamblare ar fi din regiunea Transnistria. Totuşi, nu au fost făcute arestări.
Elicopterele sunt similare din punct de vedere al caracteristicilor cu aparatele Kamov Ka-26, original fabricate în URSS şi folosite de cele mai multe ori la împrăşiterea de pesticide. Cele produse la Criuleni se pare că erau asamblate pentru a fi îmbarcate spre clienţi din CSI, organizaţie regională interguvernamentală compusă din nouă state foste sovietice (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Kazahstan, Kîrgîzstan, Moldova, Rusia, Tadjikistan şi Uzbekistan).
Nu se cunoaşte dacă în această uzină au mai fost produse vreodată elicoptere (şi nici câte). Nu a fost găsită nicio documentaţie privind provenienţa pieselor utilizate la asamblarea lor.
Au existat unele speculaţii că multe din piese ar putea fi originale şi că elicopterele erau din toate punctele de vedere produse originale, dar că erau asamblate pentru export ilegal într-un stat (sau un grup rebel) supus embargoului.
Aparatul Ka-26 – fără lamele sale rotative care pot fi ataşate relativ uşor de utilizatorul final – este suficient de mic pentru a încăpea într-un container standard pentru transport.
Ceea ce se poate exclude aproape cu certitudine este posibilitatea ca elicopterele să fi fost destinate Transnistriei însăşi – regiunea este o zonă de interdicţie aeriană şi orice trafic aerian, chiar şi cu un elicopter mic, ar naşte suspiciuni.
Sursa: Emerging Europe / Traducerea: Adriana Buzoianu (Rador)
Foto: Atelier clandestin de fabricat elicoptere fake în Republica Moldova / Sursa: Poliția din Moldova
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii