Nu va mai fi nevoie de pașapoarte în cadrul planului e-gate al poliției de frontieră din Marea Britanie. Tehnologia de recunoaștere facială va permite sosirile în UK în mod fluent
Pasagerii care sosesc în Regatul Unit nu vor mai fi nevoiți să își prezinte pașapoartele la frontieră, conform planurilor de călătorie „fără fricțiuni”. În aeroporturi vor fi instalate noi porți electronice care vor putea permite intrarea în țară doar cu ajutorul recunoașterii faciale avansate.
Phil Douglas, directorul general al Forțelor de Frontieră, a declarat pentru The Times că scopul este de a crea o „frontieră inteligentă” care să folosească „o recunoaștere facială mult mai lipsită de fricțiune decât în prezent”.
Planurile au fost concepute pentru a aduce frontiera britanică la un standard de aur care a fost dezvoltat în alte state. Dubai de pildă permite recunoașterea facială pentru 50 de naționalități, în timp ce Douglas a declarat că a fost „foarte impresionat” de utilizarea porților electronice de ultimă generație în timpul unei călătorii recente în Australia.
„A trebuit să solicit în avans o autorizație electronică de călătorie și mi-am folosit smartphone-ul pentru a citi cipul din pașaport. Acesta a trimis autorităților australiene imaginea mea din cip. Când am ajuns în Australia, nici măcar nu a trebuit să scot pașaportul din geantă. Este un concept cu adevărat interesant.” a spus Douglas.
Se așteaptă ca testele noii tehnologii să înceapă în aeroporturi în 2024, înainte de lansarea unui proces complet de achiziție pentru noi porți de acces.
Marea Britanie implementează deja autorizația electronică de călătorie (ETA) pentru străinii care sosesc în Regatul Unit și care nu au nevoie de viză. Pasagerilor li se cere să descarce o aplicație, să răspundă la un set de întrebări, să își scaneze pașaportul și să furnizeze o fotografie. Doar cei cărora li se acordă ETA se pot îmbarca în zborurile către Marea Britanie.
Sistemul este deja în vigoare pentru cetățenii din Qatar, se va extinde în februarie și la cetățenii din Bahrain, Kuweit, Oman, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită și Iordania și va costa 10 lire sterline pentru fiecare pasager.
Ministerul de interne intenționează ca ETA să fie implementat pentru toți vizitatorii în Marea Britanie care nu au nevoie de viză pentru sejururi scurte, inclusiv pentru cetățenii UE.
Detaliile biometrice ale călătorilor britanici și irlandezi sunt deja deținute după ce au fost obținute în cadrul procesului de solicitare a pașaportului.
„Vom ști mult mai multe informații despre oameni din timp. Vom ști dacă au mai fost în Marea Britanie. Vom ști dacă respectă legile privind imigrația. Și vom ști dacă există înregistrări despre ei în sistemele noastre de securitate. Astfel, vor fi persoane care nu se vor urca în avion” a declarat Douglas
Există peste 270 de porți electronice în 15 porturi aeriene și feroviare din Marea Britanie, care vor trebui înlocuite cu noua tehnologie, care va fi mai sigură și va procesa mai rapid sosirile.
Porțile electronice din Regatul Unit au fost inițial limitate la sosirile din Marea Britanie și UE, dar de-a lungul anilor utilizarea lor a fost extinsă pentru a include sosirile din Australia, Canada, Coreea de Sud, Elveția, Islanda, Japonia, Liechtenstein, Noua Zeelandă, Norvegia, Singapore și SUA.
Porțile electronice existente au suferit o serie de eșecuri în ultimii ani. Întregul sistem s-a prăbușit la începutul weekendului cu ziua de luni liberă de la sfârșitul lunii mai din 2023 din cauza unei actualizări eșuate a sistemului, ceea ce a dus la cozi de patru ore la aeroporturi. În 2021, probleme tehnice au făcut ca porțile să cedeze de trei ori în două luni. Atunci când porțile cedează, toți pasagerii trebuie să fie controlați manual.
Douglas le-a spus șefilor din industrie că se așteaptă ca utilizarea ghișeelor de pașapoarte tradiționale să „dispară” în mare parte în următorii doi-trei ani, datorită noii tehnologii și a capacității de a „ținti” persoanele de interes pentru autorități.
De asemenea, UE își înăsprește măsurile la frontieră în fața unui risc sporit de terorism. Aceasta va introduce mult așteptatul sistem de intrare/ieșire (EES) în octombrie, după ce a amânat lansarea acestuia până după Jocurile Olimpice de la Paris din vară.
În cadrul acestui sistem, care se va aplica tuturor deținătorilor de pașapoarte din afara UE, datele biometrice ale degetelor și ale pozelor vor fi captate la prima vizită a unui pasager în blocul comunitar după lansare, apoi se va verifica câte un exemplar din fiecare la fiecare intrare ulterioară.
Șefii de la Getlink, care operează tunelul de sub Canalul Mânecii, au declarat că au estimat că timpul mediu de procesare a unei mașini la granița cu Franța va crește de la mai puțin de un minut la cinci până la șapte minute, în conformitate cu noul sistem european. Formalitățile de frontieră franceze au loc pe teritoriul britanic, în porturile din tunel.
Compania construiește o nouă zonă de procesare la sediul său din Kent pentru a gestiona pasagerii supuși verificărilor EES, la un cost de 67 de milioane de lire sterline. Cei care sosesc la terminal vor trebui să coboare din mașini și să folosească terminale de calculator pentru a-și înregistra datele biometrice. Abia după ce vor fi completate, vor putea trece la cabinele de control de frontieră franceze.
Bruxelles se pregătește, de asemenea, să lanseze în 2025 un nou sistem de scutire de vize, care va funcționa într-un mod similar cu ETA britanic.
Sistemul european de informare și autorizare a călătoriilor (Etias) va impune ca cei care sosesc din afara blocului să depună o cerere online înainte de călătorie. Acest sistem trebuia să fie lansat în noiembrie 2023, dar a fost, de asemenea, supus unor întârzieri, iar acum va urma introducerea EES.
Se așteaptă ca 1,4 miliarde de persoane din peste 60 de țări scutite de viză, inclusiv Marea Britanie, să fie obligate să depună o cerere dacă vor călători în UE. Aceasta va costa 7 euro și va fi valabilă timp de trei ani sau până la expirarea pașaportului călătorului, în funcție de ce se întâmplă mai întâi.
Având în vedere rapoartele frecvente privind cozile și întârzierile, ar putea fi greu de imaginat că Marea Britanie are cea mai eficientă frontieră din lume. Dar asta este ceea ce speră să obțină ministerul de interne de la Londra.
Este o sarcină dificilă, dar se speră că o abordare în două direcții – noi porți electronice și introducerea autorizației electronice de călătorie (ETA) – va propulsa frontiera britanică într-o ligă funtașă.
Saloanele de imigrare din aeroporturi vor fi transformate cu porți electronice modernizate care vor utiliza recunoașterea facială avansată, ceea ce va elimina necesitatea ca pasagerii să scoată pașaportul din bagaje.
În același timp, numărul cabinelor tradiționale de control la frontieră va scădea. Obiectivul este „călătoria fără fricțiuni”, care va fi realizată prin utilizarea sporită a biometriei și a ETA.
În cele din urmă, ETA se va aplica tuturor vizitatorilor străini care nu au nevoie de viză pentru sejururi scurte. Numai cei cărora li se aprobă intrarea vor putea urca în avion.
Odată ajunși în Regatul Unit, porțile de frontieră vor deveni efectiv o a doua linie de apărare, verificând dacă pasagerul care sosește corespunde datelor furnizate în timpul solicitării ETA sau, în cazul sosiților britanici și irlandezi, în timpul solicitării pașaportului.
Speranța și scopul este ca această mișcare să îmbunătățească în mod dramatic experiența pasagerilor, cu timpi de procesare mai rapizi și, în mod crucial, cu o frontieră tot mai sigură.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank