
Numărul morților în accidente auto a scăzut în România în 2024 față de anul precedent, dar rămâne cel mai ridicat din UE raportat la populație. Comisia Europeană pregătește noi reguli privind ITP
Numărul morților în accidente auto a scăzut în România cu 4% în 2024 față de anul precedent și cu 21% față de anul 2019, arată cel mai nou raport al Comisiei Europene. În ciuda scăderii, România rămâne pe primul loc în UE la numărul de victime raportat la populație, urmată de Bulgaria.
În întreaga Uniune Europeană, aproximativ 19.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în UE anul trecut, ceea ce reprezintă o ușoară scădere cu 3% față de 2023.
Chiar dacă decesele rutiere au scăzut mai mult în 2024 decât în 2023, ritmul general de îmbunătățire rămâne prea lent, iar majoritatea statelor membre nu sunt pe calea cea bună pentru a atinge obiectivul UE de a reduce la jumătate decesele rutiere până în 2030, arată Comisia Europeană.
În martie 2023, pentru a-și consolida angajamentul față de siguranța rutieră, Comisia a introdus un pachet de propuneri de îmbunătățire a siguranței rutiere, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și aplicarea transfrontalieră, și va adopta în curând o nouă legislație privind inspecția tehnică pentru a reduce numărul vehiculelor nesigure pe drumurile UE.
Progresele în materie de siguranță rutieră în UE rămân inegalee. În ultimii cinci ani, Grecia, Spania, Franța și Italia au înregistrat doar scăderi modeste ale deceselor rutiere, în timp ce Irlanda și Estonia au înregistrat o creștere – deși fluctuațiile anuale în țările mici tind să fie mai pronunțate.
În schimb, Bulgaria, Danemarca, Lituania, Polonia și Slovenia înregistrează progrese semnificative către obiectivul de reducere cu 50%.
Suedia și Danemarca rămân cele mai sigure țări din punct de vedere al siguranței rutiere, cu rate scăzute de decese de 20 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori. În același timp, România (77/milion) și Bulgaria (74/milion) au cele mai ridicate rate ale deceselor, deși au înregistrat progrese semnificative în reducerea deceselor rutiere. Media UE este de 44 de decese rutiere pe milion de locuitori.
Drumurile rurale continuă să prezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (65+) și tinerii (18-24) sunt utilizatori ai drumurilor deosebit de vulnerabili. În ceea ce privește tipul de utilizator al drumurilor, ocupanții auto reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%). Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliștii și motocicliștii, reprezintă aproape 70% din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăți măsurile de siguranță pentru protecția acestora.
În 2018, UE și-a stabilit un obiectiv de reducere cu 50% a deceselor rutiere – și, pentru prima dată, și a rănirilor grave – până în 2030. Acest obiectiv a fost stabilit în Planul strategic de acțiune al Comisiei privind siguranța rutieră și în cadrul strategic al UE privind siguranța rutieră pentru perioada 2021-2030, care a prevăzut, de asemenea, planuri de siguranță rutieră care vizează atingerea obiectivului de zero decese rutiere până în 2050 („Vision Zero”).
Pentru a contribui și mai mult la aceste eforturi, Comisia va adopta în curând noi propuneri de revizuire a legislației privind inspecția tehnică auto, cu scopul de a reduce numărul de vehicule nesigure de pe drumurile UE și accidentele aferente.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.