O companie norvegiană a dezvoltat un robot care să ajute elevii bolnavi să țină pasul cu lecțiile de școală și să își mențină relațiile cu colegii de clasă
Atunci când copiii sunt bolnavi cronic și nu pot merge la școală, nu doar boala poate fi debilitantă – separarea de clasă și de prieteni poate avea, de asemenea, un impact negativ.
Pentru tinerii care urmează un tratament pe termen lung sau care se luptă cu probleme de sănătate mintală, compania norvegiană No Isolation a dezvoltat robotul AV1, care poate lua locul unui copil în clasă, servindu-i drept ochi, urechi și voce și ajutându-l să rămână conectat cu colegii săi, relatează CNN.
AV1 arată ca o versiune simplificată a capului și trunchiului uman. Acesta se poate roti la 360 de grade și este prevăzut cu o cameră, un microfon și un difuzor. Profesorii îl amplasează pe o bancă, iar elevul îl controlează de la distanță cu ajutorul unei aplicații, pentru care primește o parolă unică.
„Ei pot atinge sau mișca degetul în jurul ecranului pentru a privi diferite colțuri ale clasei”, a declarat Florence Salisbury, director de marketing pentru No Isolation. Elevul poate vorbi cu profesorul sau cu colegii săi prin intermediul difuzorului, iar aplicația are opțiunea „ridică mâna”, care face ca o lumină să clipească pe capul robotului.
De asemenea, elevii pot selecta emoji-uri care se afișează în ochii robotului. Salisbury spune că există 3.000 de unități AV1 active în 17 țări, majoritatea în Regatul Unit și Germania, ambele având peste 1.000 de roboți în funcțiune. În Regatul Unit, școlile pot închiria AV1 pentru aproximativ 150 de lire sterline (200 de dolari) pe lună sau pot opta pentru o achiziție unică pentru 3.700 de lire sterline (puțin sub 4.960 de dolari), cu un pachet de servicii suplimentare de 780 de lire sterline (aproximativ 1.045 de dolari) anual.
Salisbury spune că poate cel mai mare beneficiu al robotului este capacitatea sa de a menține legăturile sociale. Ea a împărtășit povestea unui elev în vârstă de 15 ani din Warwickshire, Anglia, care utilizează AV1, ai cărui prieteni iau robotul la prânz cu ei, menținându-l inclus în cercul lor social.
„În timpul unei absențe îndelungate, când colegii de clasă s-ar putea să nu-și vadă prietenul pentru o perioadă îndelungată, această legătură cu școala devine cu adevărat un colac de salvare pentru acel elev, în special pentru cei cu o afecțiune medicală”, a spus Salisbury.
Conform celor mai recente statistici guvernamentale, peste 19% dintre elevii din Anglia au absentat în mod persistent de la școală în toamna anului 2023/24, 7,8% doar din cauza bolii, ceea ce este mai mare decât nivelurile anterioare pandemiei. În timpul pandemiei Covid, învățarea de la distanță a devenit norma, dar pe măsură ce elevii s-au întors la școală, pentru mulți aceasta nu mai este o opțiune. AV1 a fost lansat înainte de pandemie, dar unele școli au raportat că au folosit roboții pentru a ajuta elevii care s-au străduit să se reintegreze în mediul clasei.
„Ei fac copilul important”
Chartwell Cancer Trust din Marea Britanie are o rezervă de 25 de roboți AV1 pe care îi oferă copiilor cu boli grave. Administratorul fondator Michael Douglas a declarat pentru CNN că roboții le permit copiilor să rămână implicați în educația lor chiar și în timp ce se află la terapie intensivă.
„Ei sunt iubiți de părinți și fac o diferență reală”, a spus el. „Ei fac copilul important”. Dar el a recunoscut că pot exista provocări administrative legate de utilizarea lor și că „birocrația poate fi o problemă reală” atunci când se încearcă introducerea sistemului AV1 în școli sau spitale.
El a adăugat că unele școli ar putea, de asemenea, să se lupte să mențină infrastructura tehnică necesară pentru o funcționare fără întreruperi, din cauza Wi-Fi-ului slab sau a punctelor reduse ale semnalului mobil.
Formare tehnică
În iunie, o cercetare publicată în revista cu evaluare inter pares Frontiers in Digital Health, care examina utilizarea AV1 în Germania și a robotului avatar OriHime în Japonia, a constatat că tehnologiile „au un potențial ridicat pentru ca copiii să rămână conectați din punct de vedere social și educațional”.
Cu toate acestea, cercetarea a adăugat că este necesar să se stabilească structuri care să ofere acces egal la tehnologiile avatar și că sesiunile de formare pentru profesori privind aspectele tehnice și sociale ale roboților sunt importante pentru implementarea cu succes.
În august anul trecut, No Isolation a lansat AV1 Academy, o bibliotecă de materiale și resurse de formare menite să îmbunătățească capacitatea de utilizare a robotului. Potrivit lui Salisbury, AV1 este proiectat cu caracteristici robuste de confidențialitate. Nu sunt colectate date cu caracter personal, iar aplicația împiedică capturile de ecran sau înregistrările. Criptarea securizează transmisia live, iar un singur dispozitiv se poate conecta în același timp, capul și ochii robotului luminându-se pentru a semnala utilizarea activă.
Există și alți roboți avatar pe piață, iar unii, precum VGo și Buddy, au roți și se pot deplasa prin școală sau la locul de muncă, în timp ce alții au un ecran care arată fața utilizatorului. Salisbury a declarat că lipsa roților este mai practică pentru AV1, iar cântărind aproximativ 1 kilogram, robotul este ușor de transportat de către profesori sau elevi între clase într-un rucsac personalizat.
Ea a adăugat că absența unui ecran care să arate fața copilului poate fi, de asemenea, un avantaj. „Am observat că eliminarea presiunii de a fi în fața camerei de luat vederi crește probabilitatea ca robotul să fie utilizat pentru elevii care evită școala din motive emoționale”, a declarat Salisbury.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank