O nouă companie expediază gheață arctică din Groenlanda pentru a răci băuturi de lux în Dubai
Patronii barurilor de lux din Dubai ar putea savura băuturi răcite de un cub de gheață arctică străveche extras dintr-un aisberg din Groenlanda și trimis în emirat – destinat să nu se mai topească în ocean, ci să se transforme într-o băutură foarte scumpă.
Compania nou înființată, Arctic Ice, a expediat anul acesta primul său container cu aproximativ 22 de tone de gheață din Groenlanda în Dubai, pentru a fi vândut barurilor și restaurantelor de lux. Fondată în 2022 de doi groenlandezi, Arctic Ice are un model de afaceri interesant – și controversat, relatează CNN.
Firma cercetează fiordul din apropierea capitalei țării, Nuuk, pentru a găsi aisberguri care s-au desprins în mod natural din stratul de gheață. „Căutăm cea mai limpede și, prin urmare, și cea mai veche și mai pură gheață”, a declarat Malik V. Rasmussen, unul dintre cofondatorii Arctic Ice.
Odată ce au reperat un aisberg care le place, aceștia îl trag pe o navă cu ajutorul unei macarale, îl taie în bucăți mai mici și îl împachetează în lăzi izolate.
O mostră din fiecare iceberg este testată într-un laborator pentru a se asigura că nu există microorganisme sau bacterii. Apoi, gheața este transportată din Groenlanda în Dubai, mai întâi la bordul unuia dintre vasele de marfă aproape goale care se întorc în Europa după ce au lăsat produse în Groenlanda, iar apoi pe un al doilea vas spre Dubai, unde este reambalată și vândută.
Arctic Ice susține că oferă un mod inedit de a exploata o resursă naturală, creând noi oportunități economice și sensibilizând publicul cu privire la Arctica.
Criticii consideră că este o risipă să transporți un produs pe nave care merg pe mii de kilometri cu combustibili fosili, în condițiile în care Dubaiul își produce deja propria gheață.
Puțini sunt cei care se gândesc la proveniența gheții din cola, cafea sau cocktail, dar este o afacere importantă.
Gheața obișnuia să fie ciobită din surse naturale, cum ar fi ghețarii, dar acest lucru s-a schimbat odată cu apariția mașinilor capabile să producă în masă pentru baruri și restaurante sau să fabrice pungile de cuburi care se ascund în congelatoarele oamenilor. Piața cuburilor, a blocurilor și a gheții mărunțite valora peste 5 miliarde de dolari în 2022.
În ultimele decenii au fost făcute diverse încercări de a readuce gheața naturală în comerț, dar cu puțin succes. În 2015, o companie a încercat să vândă cuburi de gheață sculptate din ghețarul Svartisen din nordul Norvegiei, dar planul său a eșuat pe fondul opoziției locale.
Rasmussen speră că, vizând piețele potrivite, va reuși să facă să funcționeze acest lucru.
Dar, poate inevitabil pentru un model de afaceri care implică transportul unei resurse naturale în scădere în cealaltă parte a lumii, gheața arctică a atras controverse.
Comentariile de la videoclipurile postate pe Instagram ale startup-ului sunt presărate cu critici. „De parcă ați face o faptă bună pentru planetă… În timp ce ajutați la distrugerea ei!”, a spus unul. Un altul a întrebat: „Ce este această distopie?”.
Rasmussen a declarat că nivelul de hate pe care l-a primit pe rețelele de socializare a fost șocant.
„Știam că vor exista critici, dar nu am anticipat că se va ajunge la amenințări cu moartea și hărțuire constantă”, a spus el.
Arctic Ice spune că operațiunile sale sunt concepute pentru a „minimiza impactul asupra mediului”, iar compania are planuri de viitor, inclusiv schimbarea navelor alimentate cu combustibil fosil cu nave hibride sau alimentate cu baterii.
De asemenea, dorește să elimine din atmosferă o cantitate de trei ori mai mare de poluare cu carbon decât cea pe care o emite – deși aceste ambiții sunt pentru o perioadă nespecificată în viitor, iar unii experți rămân neconvinși.
„Va fi nevoie de o mare cantitate de energie pentru a transporta (gheața) la Dubai în nave frigorifice”, a declarat Jennifer Francis, cercetător principal la Woodwell Climate Research Center.
De asemenea, gheața ar putea fi în continuare poluată de surse naturale, cum ar fi fumul incendiilor de pădure, praful sau chiar cenușa de la erupțiile vulcanice, a adăugat Francis.
„Aș clasifica acest lucru în categoria trucurilor care risipesc multă energie și care atrag persoanele ultra-bogate”, a spus ea. „Aș paria că nimeni nu ar putea face diferența de gust între gheața de ghețar și cea care nu este de ghețar”.
Rasmussen contestă acest lucru. Există avantaje, a spus el: Gheața glaciară antică are un gust salb sau deloc, ceea ce înseamnă că nu afectează aroma băuturilor pe măsură ce se topește – spre deosebire de gheața făcută din apă de la robinet sau apă minerală – în timp ce structura sa mai densă înseamnă că se topește mai încet.
Este vorba, de asemenea, despre experiență, a spus el. Oferind oamenilor posibilitatea de a gusta gheață „care nu a fost niciodată poluată de omenire” poate crea mai multă conștientizare cu privire la Arctica și la ghețarii vulnerabili, a spus el.
Creșterea gradului de conștientizare ar putea fi singurul avantaj al acestei afaceri, a spus Francis. Dar, a adăugat ea, „fără îndoială că povestea despre câtă energie a fost necesară pentru a aduce acea bucată de gheață la băutura unei persoane nu va fi spusă”.
Alții, însă, nu au nicio problemă cu conceptul de comercializare a gheții din Groenlanda.
„Vor fi o mulțime de oameni care se vor plânge”, a declarat Jason Box, profesor de glaciologie la Geological Survey of Denmark and Greenland, „dar, din punctul meu de vedere, dragostea pentru gheață, estetica formei și povestea gheții, depășesc cu mult îngrijorarea față de mediu”.
Geometria sa îl va face să arate ca un mic iceberg într-un pahar, a declarat el pentru CNN.
„Este ca o artă fină. Face ca oamenii să vorbească. Și, bineînțeles, vor simți un pic de tristețe pentru că fac parte din problema încălzirii globale”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank