O nouă temă de fake news: mașinile electrice ar fi dăunătoare, „bombe amorsate”/ Mesajele înșelătoare s-au înmulțit în Bulgaria, România, Republica Cehă, Polonia, Slovacia și alte state (Analiză Science+)
Se întâmplă deja? Este ceea ce mulți s-au întrebat deja despre revoluția mașinilor electrice, care pare să fie mereu în vizor, dar nu la îndemână. Pe măsură ce ne îndreptăm către un viitor mai sustenabil, vehiculele electrice au apărut ca o soluție promițătoare pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, combaterea schimbărilor climatice și curățarea orașelor noastre poluate. Însă un val de dezinformare care este în creștere în Europa Centrală și de Est amenință să deraieze progresul, notează o analiză a proiectului SCIENCE+, o inițiativă a Free Press for Eastern Europe.
Newsletterul SCIENCE+, integral:
Mesajele înșelătoare despre mobilele electrice s-au înmulțit în Bulgaria, România, Republica Cehă, Polonia, Slovacia și alte state, în care farse simple sunt întrețesute în teorii mai mari ale conspirației care vizează Uniunea Europeană și Green Deal-ul acesteia. Multe dintre aceste mesaje și-au găsit online o audiență largă, a cărei revoltă împotriva vehiculelor electrice, adesea fără temei, aduce beneficii industriei combustibililor fosili și propagandei rusești.
O AVALANȘĂ DE PĂCĂLELI. În noiembrie anul trecut în Cehia a devenit virală o poveste, după ce o mașină a izbucnit în flăcări la o intersecție aglomerată din Brno, șoferul reușind să scape. Unele entități mass-media au spus că a explodat bateria, iar un videoclip de pe Facebook care reia această afirmație a adunat aproape jumătate de milion de vizualizări. De fapt, povestea este una falsă. Nu bateria a provocat accidentul, ci o defecțiune a compartimentului motor, a concluzionat ancheta pompierilor, care ulterior a fost citată de partenerii noștri Manipulatori. Asta nu înseamnă că bateriile nu pot provoca probleme. Pot. Însă analiștii spun că riscurile ca vehiculele electrice să ia foc sunt de la cinci până la de aproape 30 mai mici prin comparație cu mașinile pe benzină. Totuși, păcălelile care înfățișează mobile electrice drept bombe amorsate au generat trafic semnificativ pe rețelele de socializare (aici și aici). O poveste dezmințită de mai mulți parteneri (1, 2) susține, în mod fals, că o autostradă germană a fost blocată de mașini electrice cu bateriile descărcate. O altă păcăleală a inventat un mit despre un cimitir de mașini electrice lângă Paris (1, 2). Aceste mesaje urmăresc să alunge consumatorii, descriind tehnologia ecologică ca fiind una nesigură. Însă o campanie mai amplă încearcă să convingă oamenii că aceste mașini sunt de-a dreptul dăunătoare pentru mediu.
NUANȚE DE VERDE. Mașinile electrice produc mai multe emisii toxice decât cele clasice, este o declarație pe care poate că ați văzut-o în presă. În România, Veridica a examinat recent modul în care mass-media poate interpreta greșit o analiză realizată de un grup de cercetare independent, pentru a răspândi această idee. Demagog a dezmințit anterior o postare de pe Facebook care a ajuns la mii de utilizatori, care afirma, de asemenea, că vehiculele electrice reprezintă o amenințare mai mare pentru mediu decât cele mai poluante mașini diesel. Iar în Cehia, AFP a respins afirmațiile înșelătoare ale unui utilizator despre bateriile Tesla și a arătat cum rețelele de socializare nu au reflectat corect concluziile dintr-un studiu realizat de Volvo. Toate acestea se întâmplă pe măsură ce UE adoptă standarde pentru flote de mașini mai curate, urmărind ca până în 2035 toate statele membre să producă numai mașini electrice. Cu toate acestea, vocile care neagă schimbarea climei, influențate de motive economice și politice, răspândesc narațiuni false, inclusiv prin propaganda rusă care protejează interesele combustibililor fosili. Desigur, vehiculele electrice nu sunt soluția ideală – Financial Times a subliniat că s-ar putea să nu fie atât de ecologice pe cât se crede, deoarece amprenta lor asupra mediului este complexă. Totuși, după cum notează Veridica, campania de dezinformare își propune să submineze încrederea publicului în autorități, promovând totodată un discurs anti-occidental și anti-european. În acest context, criticile la adresa vehiculelor electrice au fost folosite pentru a crește tensiunile sociale.
TICĂLOȘII DE LA BRUXELLES. În cazul țărilor UE din Europa Centrală și de Est, nimic nu îi înfurie mai mult pe oameni decât reglementările de la Bruxelles care le încurcă viețile. Iar când Bruxelles-ul țintește mașinile – o da, se creează furtuna perfectă. Afirmațiile înșelătoare au ținut titlurile luni de zile, susținând că UE intenționează să confiște și să caseze mașinile mai vechi de 15 ani sau să interzică repararea acestora, pentru a promova vânzarea de mașini electrice scumpe. Factcheck.bg a subliniat că postările de pe rețelele de socializare interpretează greșit o propunere care vizează reglementarea ciclului de viață al vehiculelor ușoare în tranziția către o economie circulară, anunțată în iulie 2023. Dezinformarea a apărut inițial în noiembrie 2023 și a reapărut de mai multe ori în ianuarie și februarie. Narațiunea a fost preluată și de o serie de publicații românești, după cum relatează Veridica. AFP a urmărit traseul afirmațiilor până la o postare Substack făcută de un comentator suedez. Este demn de remarcat faptul că nu a fost primul său atac la adresa vehiculelor electrice (aici și aici) și că în fluxul său se găsesc postări care întăresc conspirațiile Bill Gates și scepticismul la adresa vaccinurilor (aici și aici). Și apropo de asta, UE nu este singura zonă care introduce restricții pentru mașinile cu combustie. Demagog a evidențiat măsurile luate în SUA, Canada, China, Regatul Unit și în alte țări.
Autori: Maksim Eristavi, Peter Georgiev, Marius Daea, Kateryna Savranska // Free Press for Eastern Europe
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii