O scrisoare deschisă cere ca alegerile din UE să ia în serios cultura/ „Viitorul Europei este în pericol”
Fundația Europeană pentru Cultură, Culture Action Europe și Europa Nostra au emis o scrisoare deschisă prin care îndeamnă grupurile politice europene să adopte cultura ca subiect cheie în cadrul viitoarelor alegeri pentru Parlamentul European, transmite Euronews.
Înaintea alegerilor pentru Parlamentul European, care vor avea loc în perioada 6-9 iunie 2024, scrisoarea, #CulturalDealEU (CDEU) este condusă de Fundația Europeană pentru Cultură (ECF) alături de Culture Action Europe și Europa Nostra și a cerut ca „cultura să fie inclusă în mod explicit în manifestele electorale și în platformele partidelor și grupurilor politice”.
Scrisoarea deschisă a organizației caritabile cu sediul în Olanda notează importanța culturii pentru obiectivele ideologice ale Uniunii Europene, de a promova integrarea statelor membre prin valorizarea culturilor individuale ale fiecărei națiuni.
„Cultura aprinde inimile cetățenilor și le alimentează mințile. Cultura reprezintă ceea ce ne dorim pentru viitorul societăților noastre. Pentru că, fără cultură, însuși viitorul Europei este amenințat. Deoarece este inima sa care bate”, declară un purtător de cuvânt al ECF pentru Euronews.
Scrisoarea CDEU menționează numeroasele provocări cu care se confruntă sentimentul de unitate al UE prin valori comune. Cel mai recent, invazia Rusiei asupra Ucrainei a creat „provocări grave pentru Ucraina în general, inclusiv pentru sectoarele sale culturale. Pe lângă faptul că a provocat moartea și distrugerea orașelor și a civililor, inclusiv a multor artiști și lucrători culturali, invadatorul a vizat în mod deliberat bunurile culturale ale Ucrainei”.
Invazia lui Putin în Ucraina reprezintă un moment de cotitură pentru Europa, susține ECF, pe măsură ce amenințarea în abordarea sa se răspândește pe întregul continent. „Ascensiunea partidelor populiste și extremiste în multe țări pune la îndoială însăși fundamentele democrațiilor noastre și valorile de care cetățenii se bucură de mult timp.”
Europa are grijă de cultură
Patrimoniul cultural este de o importanță masivă pentru alegătorii europeni, explică scrisoarea CDEU. Un sondaj Eurobarometru recent a arătat că opt din zece europeni consideră că patrimoniul cultural este important pentru comunitatea lor, pentru regiunea lor și pentru UE în ansamblu.
De asemenea, sectorul cultural are angajate 7,7 milioane de persoane în Europa, reprezentând 3,8% din totalul locurilor de muncă din UE, și contribuie în mod similar la 4% din PIB-ul UE. Cu toate acestea, doar 0,2 % din bugetul UE este alocat culturii. Spre comparație, agricultura contribuie cu 1% la PIB-ul UE, dar primește 11%.
Având în vedere discrepanța în modul în care este finanțată cultura, un purtător de cuvânt al ECF explică: „Cultura este încă considerată un sector de importanță minoră și, prin urmare, rămâne la marginea gândirii și acțiunii politice – în ciuda faptului că datele arată valoarea sa economică, socială și culturală intrinsecă pentru Europa și pentru Europa în lume.”
Este extrem de important ca Parlamentul European să ia în serios impactul culturii, continuă ECF. „Ne temem că extrema dreaptă a înțeles mai bine puterea culturii și folosește cultura pentru a influența inimile și mințile, inclusiv prin infiltrarea sferelor social media. Căci cultura face ceea ce suntem noi, ca europeni, și, prin urmare, ar trebui să fie poziționată în centrul proiectului european și în centrul discuțiilor privind viitorul continentului nostru”, explică ei.
Promovarea culturii în Europa
Nu este prima dată când ECF a luat apărarea culturii în UE. Organizația funcționează din 1954 și a supervizat unele dintre cele mai importante programe de schimb cultural din UE. În anii ’80, a contribuit la lansarea programului de schimburi studențești Erasmus, în cadrul căruia aproximativ 14 milioane de studenți au studiat în străinătate.
Cel mai recent succes al ECF a fost reacția sa la pandemia Covid-19. Alături de Culture Action Europe și Europa Nostra, două rețele culturale europene majore, ECF a lansat campania Cultural Deal pentru Europa. Asemănător cu acordul verde al UE, ideea era ca UE să se concentreze pe integrarea culturii în politicile sale de redresare în caz de pandemie.
După ce, în 2020, în urma pandemiei, sectorul cultural al UE a pierdut venituri de aproximativ 200 de miliarde de euro, campania Cultural Deal for Europe a fost un succes. Aceasta a fost susținută de peste 110 rețele și organizații culturale și a dus la adoptarea de către Parlamentul European a obiectivului de 2% pentru cheltuielile de redresare a culturii, asigurând aproximativ 12 miliarde de euro.
Această nouă campanie a ECF, înaintea alegerilor seismice din acest an, are ca scop revizuirea și extinderea obiectivelor Cultural Deal pentru Europa. Încă o dată, cele trei rețele cer ca politicienii și grupurile politice europene să ia cultura în serios, incluzând-o în manifestele lor și informându-i pe lideri cu privire la importanța culturii pentru societatea civilă. Acestea doresc „să realizeze potențialul culturii și al patrimoniului cultural pentru dezvoltarea durabilă, ca motoare ale păcii și justiției sociale, precum și eforturile de a încorpora pe deplin cultura în cadrul Green Deal al UE”.
Pe lângă obiectivul de finanțare de 2% pentru cultură, planul CDEU are în vedere îmbunătățiri pentru domeniile de piață și non-piață ale sectorului cultural. Acestea variază de la industrii precum filmul și muzica până la obiectivele mai puțin tangibile, dar nu mai puțin importante, de „consolidare a unui sentiment european”.
Printre sugestii se numără adăugarea culturii în portofoliul unui vicepreședinte al Comisiei Europene și politici culturale de lungă durată ale UE.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank