Oamenii de peste 65 de ani, mai înclinaţi să distribuie fake news pe Facebook
Utilizatorii de internet trecuţi de 65 de ani au o tendinţă mai mare de a distribui informaţii false pe Facebook în comparaţie cu internauţii mai tineri, potrivit unui studiu publicat miercuri de o echipă de oameni de ştiinţă americani, citat de AFP și preluat de Agerpres.
Cercetătorii de la universităţile Princeton şi New York au analizat informaţiile distribuite în timpul campaniei prezidenţiale din 2016 din Statele Unite de aproximativ 1.200 de persoane care au declarat că folosesc Facebook şi care au acceptat să îşi împărtăşească datele după încheierea alegerilor.
Oamenii de ştiinţă au comparat link-urile distribuite de aceştia cu mai multe liste cu site-uri de internet despre care se ştie că au publicat informaţii false – inclusiv o listă elaborată de BuzzFeed.
Rezultatele, publicate în jurnalul Science Advances, demonstrează că mai puţin de 8,5% dintre persoane au distribuit cel puţin un link de la unul dintre aceste site-uri.
Însă, cei care erau mai înclinaţi spre a face acest lucru erau vârstnicii. Utilizatorii de peste 65 de ani au distribuit ”de aproape şapte ori mai multe articole” bazate pe informaţii false în comparaţie cu persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani – cel mai tânăr grup studiat – indiferent de preferinţele politice.
„Nicio altă caracteristică demografică nu pare să aibă un efect semnificativ asupra distribuirii ‘fake news'”, au notat autorii studiului condus de profesorul de ştiinţe politice Andrew Guess.
„Este posibil ca un întreg grup de americani, astăzi în vârstă de 60 de ani şi peste, să nu deţină competenţe în media digitală necesare pentru a determina fiabilitatea articolelor întâlnite în mediul online”, au sugerat cercetătorii.
Pe de altă parte, cei care s-au descris drept conservatori sau republicani au distribuit de asemenea mai multe linkuri din media cunoscute pentru denaturarea informaţiilor prin comparaţie cu utilizatorii care au declarat că sunt mai liberali sau democraţi.
Acest lucru s-ar putea datora însă faptului că majoritatea articolelor conţinând informaţii false produse în timpul campaniei prezidenţiale din 2016 au fost în favoarea candidatului republican Donald Trump, notează AFP.
„Dacă ‘fake news’ ar fi înclinat către (Hillary) Clinton mai degrabă decât către Trump, este posibil ca mai mulţi liberali şi nu conservatori să fi distribuit acest conţinut”, au scris autorii studiului într-un articol publicat de Washington Post.
Foto: pexels.com
Articol publicat în cadrul unui proiect comun G4Media.ro – IPP. #StopDezinformare
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
8 comentarii