Oamenii vor pătrunde în continuare în habitatele faunei sălbatice, pe mai mult…

Sursa foto: captură video

Oamenii vor pătrunde în continuare în habitatele faunei sălbatice, pe mai mult de 50% din suprafața planetei, până în 2070, amenințând biodiversitatea – studiu SUA

Partajarea spațiilor din ce în ce mai aglomerate ar putea duce la un risc mai mare de pandemii, conflicte între oameni și animale și pierderea naturii, susțin cercetătorii, potrivit The Guardian.

În următorii 50 de ani, oamenii vor pătrunde și mai mult în habitatele faunei sălbatice de pe mai mult de jumătate din suprafața Pământului, au constatat oamenii de știință, amenințând biodiversitatea și crescând șansele unor viitoare pandemii, arată sursa citată.

Oamenii au transformat sau au ocupat deja între 70 % și 75 % din teritoriul planetei. Cercetările publicate miercuri în Science Advances au arătat că se preconizează că suprapunerea dintre populația umană și cea sălbatică va crește pe 57% din suprafața Pământului până în 2070, din cauza creșterii populației umane.

„Avem locuri precum pădurile, unde practic nu există oameni, unde vom începe să vedem o prezență și activități umane și interacțiuni cu viața sălbatică mai intense”, a declarat Neil Carter, cercetătorul principal al studiului și profesor asociat de mediu și durabilitate la Universitatea Michigan din SUA.

„Oamenii își sporesc presiunile și impactul negativ asupra speciilor, lucru pe care l-am observat deja de mulți ani. Aceasta este o parte din cauza crizei pierderii biodiversității în care ne aflăm”, a spus el.

Pe măsură ce oamenii și animalele împart peisaje din ce în ce mai aglomerate, suprapunerea mai mare ar putea duce la un potențial mai mare de transmitere a bolilor, la pierderea biodiversității, la uciderea animalelor de către oameni și la consumul de animale sălbatice de către animale și culturi, au declarat cercetătorii.

Pierderea biodiversității este principalul motor al apariției bolilor infecțioase. Aproximativ 75% din bolile emergente la om sunt zoonotice, ceea ce înseamnă că pot fi transmise de la animale la om, iar multe boli care preocupă autoritățile sanitare mondiale – inclusiv Covid-19, mpox, gripa aviară și gripa porcină – își au originea probabil în animalele sălbatice. Înțelegerea zonelor în care oamenii și animalele sălbatice se vor suprapune este esențială pentru a preveni „accelerarea răspândirii virale din animalele sălbatice”, a declarat Kim Gruetzmacher, medic veterinar și cercetător în domeniul conservării animalelor sălbatice, care nu a fost implicat în studiu.

„Marea majoritate – până la 75% – a bolilor infecțioase emergente (care pot duce la epidemii și pandemii) provin de la animale non-umane, dintre care majoritatea provin din fauna sălbatică”, a declarat Gruetzmacher. „Nu animalele sălbatice în sine reprezintă un risc, ci comportamentul nostru și contactul specific cu acestea”.

Pentru a prognoza viitoarele suprapuneri dintre oameni și animalele sălbatice, cercetătorii de la Universitatea din Michigan au comparat estimările privind zonele pe care oamenii sunt susceptibili să le locuiască cu zonele de distribuție spațială a peste 22 000 de specii.

Aceștia au constatat că extinderea suprapunerii dintre oameni și animale va fi concentrată cel mai mult în regiunile în care densitatea populației umane este deja ridicată, cum ar fi India și China. Zonele agricole și forestiere din Africa și America de Sud vor înregistra, de asemenea, creșteri substanțiale ale suprapunerii.

Cu toate acestea, în unele regiuni, se preconizează o reducere a suprapunerii dintre om și animalele sălbatice, inclusiv pe mai mult de 20% din terenurile din Europa.

Sursa: The Guardian

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

1 comentariu

1. Inclusiv în habitatele urșilor din România? Nu cred, pentru ca Ministerul Mediului va avea grijă să nu mai fie urși în România. Vor fi vânați toți pentru trofee și pentru fripturică.