Oana Popescu (ONG-ul Global Focus Center) și Mircea Toma (CNA) anunță o platformă informatică de identificare a narativelor manipulatoare pro-ruse: ”Mecanismul este 100% o inițiativă a mai multor ONG-uri. Am cerut guvernului să ne dea o listă de termeni-cheie”
Oana Popescu, directorul ONG-ului Global Focus, a declarat vineri pentru G4Media.ro că a lansat o inițiativă, împreună cu mai muli reprezentanți ai altor ONG-uri și think-tank-uri, de creare a unei platforme informatice care să identifice narativele propaganei pro-ruse pe rețelele sociale, în contextul războiului din Ucraina. Ea a spus că a cerut de la guvern și ministere o listă de teme-cheie pe care să le analizeze.
”Este 100% o inițiativă de ONG-uri, noi și alte ONG-uri – Nicoleta Fotiade de la Media Wise, Ionuț Codreanu de la Active Watch, Alex Văleanu de la True Story Project și alții. Noi am pornit această inițiativă pe fondul a ce am văzut în ultimele zile trecute: isteria pastilelor cu iod, cozi benzinării, cozi la pașapoarte. După ce am tot sunat la guvern și le-am spus că e importantă comunicarea strategică, le-am spus să comunice pro-activ, am zis să facem noi un instrument cu care să le arătăm zilnic ce narative au tracțiune zilnică, ceva măsurabil, concret pe social media”, a declarat Oana Popescu.
Mircea Toma, membru CNA și fondator al ONG-ului Active Watch, care s-a alăturat acestei inițiative, a declarat pentru G4Media că ”este o inițiativă privată a unei organizatii neguvernamentale, Global Focus, care a avut și întrecut analize pe fakenews in spațiul digital. Au o aplicație de inteligență artificială și recoltează din Facebook mesaje, le procesează și decelează falsurile. În contextul volumului mare de informații false, au apărut foarte multe teme care țin de propaganda putinistă și care le regăsim aici în România. Acest grup a cerut ajutor de la instituțiile guvernamentale să îi alimenteze cu cuvintele-cheie care ar putea fi relevante. Au cerut și de la guvern aceste informații, în contextul discuțiilor despre refugiați. Este absolut informal. Se vede cum a explodat tema în energie. De aceea au mers spre guvern”.
Cum va colaborare coaliția de ONG-uri cu guvernul? ”Singurul parteneriat solicitat de la guvern a fost acesta: dacă facem așa ceva, sunt șanse să luați în considerare recomandările noastre? Noi putem arăta monitorizarea noastră. Avem șanse să ne luați în considerare? Au spus că da, au fost deschiși să colaborăm, și le-am cerut termeni – cheie pentru algoritmul nostru. Ce termeni-cheie să introducem, cum am cerut de la alte ONG-uri și de la experți individuali. Noi o să ordonăm termenii-cheie și o să alegem ce credem că e relevant, în baza experienței noastre”, a mai spus Oana Popescu pentru G4Media.ro.
Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al guvernului, nu a răspuns la întrebările G4Media până la ora publicării articolului.
Anterior, Profit.ro scrisese că ar fi vorba despre ”un grup de lucru creat de Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU), la care s-a alăturat și Guvernul României, împreună cu CNA și mai multe ONG-uri, pregătește o platformă informatică, ce va scana presa online, dar și bloguri și rețele sociale, pentru a găsi “fake news”, surse de dezinformare și propagandă în contextul conflictului din Ucraina”. Potrivit propunerilor transmise de Guvern, combinațiile de cuvinte considerate posibilă dezinformare și propaganda rusă sunt cele care ar asocia, în același text, Guvernul, premierul Nicolae Ciucă sau președintele Klaus Iohannis cu un context de “corupție” ori “incompetență”, având ca marker de dezinformare expresii precum “mizerie” sau “furtișag”. Alți „markeri ai dezinformării” propuși de Guvern sunt “lipsa consensului”, „tradiții”, „spiritualitate”, „extindere”, dacă sunt asociați, după caz, unor “subiecți” precum NATO, România, Bruxelles, Ursula, Stoltenberg, Geoană, și alții.
Întrebată de G4Media care este contribuția guvernului la această inițiativă, Oana Popescu a spus că ”nu există finanțare guvernului. Guvernul nu va fi singurul beneficiar – uneori va fi CNA, mediul privat, asociații patronale, vom transmite celor care credem că îi privește. Nu există DSU ca inițiator, ei au fost primii și cei mai deschiși la a discuta cu noi pentru că suntem împreună într-un grup cu zeci de ONG-uri pentru criza refugiaților”.
”CNA apare pentru că eu sunt în acest grup de ONG-uri. Am anunțat la CNA despre inițiativă și CNA a spus că ar fi bucuroși să primim zinic o listă cu temele care fac furori pe Facebook. E o inițiativă bună care a pus în alertă generatorii de minciuni”, a mai spus Mircea Toma. (sursa foto: Wikipedia)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
22 comentarii