Oficial: 53 de cruci de mari dimensiuni ridicate ilegal pe marginea drumurilor naționale din România. CNAIR: ”Se poate ajunge la demontarea acestor edificii”
În proximitatea drumurilor naționale din România se află, în acest moment, 53 de cruci de mari dimensiuni ridicate fără avize. rezultă dintr-o investigație realizată de G4Media.ro
În condiții de vreme rea, acestea ar putea reprezenta un pericol pentru participanții la trafic, în prezent derulându-se o campanie de identificare a proprietarilor terenurilor pe care au fost edificate aceste construcții, existând posibilitatea demontării lor.
Aceste informații provin din centralizarea mai multor răspunsuri trimise G4Media.ro de Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri și Compania Națională de Administrare a Infrastracturii Rutiere (CNAIR). Este, însă, probabil, ca numărul acestor cruci să fie mult mai mare, identificarea lor fiind dificilă deoarece o parte au fost amplasate pe drumuri aflate în administrarea unor consilii județene, municipii sau a altor instituții.
G4Media.ro a dezvăluit existența acestor cruci într-o serie de articole publicate în august. Edificarea unor amplasamente cu posibile lacune în structură, pe marginea unor artere circulate, se poate transforma, în timp, într-un pericol real: în 2017, în timpul unei furtuni, o poartă de intrare în municipiul Timișoara s-a prăbușit peste o mașină, ucigându-l pe șoferul în vârstă de 24 de ani.
Conform răspunsurilor transmise de Direcții Regionale de Drumuri și Poduri din țară, pe marginea drumurilor naționale aflate în administrarea acestor instituții se află 53 de cruci de mari dimensiuni ridicate fără aviz.
Regionala Cluj a comunicat că pe raza sa se află cinci astfel de edificii (câte două în Alba și Oradea și una în Satu Mare), Timiș – 25 (19 în Timiș, 5 în Caraș-Severin, una în Hunedoara), în timp ce în județe care țin de Regionala Craiova, opt. Regionala Craiova a informat G4Media.ro că numărul este de 23, furnizând și detalii cu secțiile de drumuri naționale unde se află amplasamentele.
Pe marginea existenței acestor cruci, Biroul de Presă de la nivel central al Companiei a declarat că a demarat, prin direcțiile regionale, ”procedura de identificare a proprietarilor terenurilor, în vederea notificării acestora cu privire la obligația de a intra în legalitate (avizarea de către CNAIR si plata taxei de acces acolo unde este cazul). În cazul în care amplasarea acestor monumente prezintă riscuri pentru participanții la trafic se poate ajunge la demontarea acestor edificii.”
Din răspunsurile Regionalelor, mai reiese că ”aceste elemente cu caracter religios au fost amplasate între anii 2022-2023, preponderent în anul 2023. Acestea au fost montate în zile de week-end atunci când prezența personalului nostru pe drum este redusă.” (Craiova), august 2022 pentru una, în timp ce pentru restul de patru ”nu se cunoaște” (Cluj), respectiv 2008-2009 (Timiș).
Cele trei Direcții au mai comunicat că nu au primit documentații pentru emiterea autorizațiilor necesare și nu au cunoștință cine sunt persoanele care le-au ridicat.
O investigație G4Media.ro a dezvăluit că artizanul campaniei de ridicare a acestor cruci ar fi un călugăr din județul Vâlcea care beneficiază de sprijin financiar din partea unor oameni de afaceri potenți. El a refuzat dialogul.
În privința eventualei afectări a siguranței șoferilor, Regionala Craiova a afirmat că ”aceste elemente cu caracter religios nu au fost montate în zona de siguranță a drumului public, astfel ca nu prezintă un pericol direct pentru traficul rutier, fiind amplasate în afara zonei de siguranță. Ținând seama de dimensiunile lor, putem spune că reprezintă un risc NUMAI în cazul unor fenomene meteorologice extreme (viscol, furtună), fenomene care pot provoca inclusiv căderea pe căile de rulare a altor elemente: arbori, stâlpi, alte tipuri de construcții, amplasate în vecinătatea drumului public.”
Regionala Cluj a transmis că aceste cruci ”pot reprezenta un pericol pentru siguranța circulației întrucât nu se cunoaște alcătuirea structurală a acestora (fundații etc) existând risc de răsturnare în cazul vântului puternic.”
Vântul a creat deja un precedent tragic în cazul unei construcții de pe un drum circulat, cu toate că în acel caz existau avizele necesare și verificările unor specialiști. Astfel, în 2017, una dintre porțíle de intrare în municipiul Timișoara a căzut peste o mașină în timpul unei furtuni, șoferul în vârstă de 24 de ani fiind omorât pe loc.
În iunie 2023, în dosarul penal deschis după incident șase persoane au încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției pentru ucidere din culpă, iar o alta a fost trimisă în judecată. Cei șase, care au primit câte trei ani de închisoare, cu suspendare, erau salariați sau foști angajați ai Primăriei Timișoara și patronul firmei care a ridicat poarta.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
29 comentarii