Olaf Scholz, cancelarul tăcut al Germaniei (DW)
A trecut mult timp de când un cancelar a fost atât de puțin popular în rândul publicului precum Olaf Scholz. Observatorii pun acest lucru pe seama stilului său de comunicare, scrie DW.
Timp de săptămâni, dacă nu luni, mulți cetățeni au avut sentimentul că acesta este mai mult absent, că prezența sa abia se simte. Din decembrie 2021, Scholz conduce un guvern format din trei partide, inclusiv social-democrații săi de centru-stânga (SPD), Verzii și Partidul Liber-Democrat (FDP), axat pe afaceri. Nu a fost ușor.
Niciodată până acum un guvern german nu a trebuit să se confrunte cu atât de multe probleme. Începând cu războiul rusesc împotriva Ucrainei, care a făcut ca energia să fie rară și scumpă și a adus inflația. Statul a intervenit cu ajutoare financiare, dar acum cuferele publice sunt goale.
Ultimii care au resimțit această lovitură sunt fermierii, care și-au văzut reduse subvențiile pentru combustibil.
Acest lucru îi determină pe fermieri să iasă în stradă, iar mulți alții s-au alăturat protestelor lor: Meșteșugarii se plâng de costuri excesive și de prea multă birocrație. Conductorii de tren intră în grevă pentru că vor să câștige mai mulți bani și să muncească mai puțin.
Cum rămâne cu Scholz și cu guvernul său? Ce fac ei în această privință? În ochii publicului, foarte puțin.
Doar unul din cinci germani este mulțumit de Scholz
SPD, Verzii și FDP au realizat deja o mare parte din ceea ce și-au propus în acordul de coaliție. Dar au existat și multe certuri, în special între FDP și Verzi. De obicei, Scholz nu se amestecă, iar oamenii văd acest lucru.
La jumătatea lunii ianuarie, DW a realizat un sondaj aleatoriu pe străzile Berlinului. Când a fost întrebată despre Scholz, o femeie a spus: „Oamenii nu se simt cu adevărat ascultați. Se simte ca și cum toate prețurile cresc până în tavan. Există sentimentul că nu mai merită cu adevărat să trăiești în Germania”.
Potrivit institutului de cercetare a opiniei publice infratest-dimap, doar 19% dintre alegători sunt încă mulțumiți de Scholz. Niciun cancelar nu a fost atât de nepopular de când institutul a început să facă sondaje în 1997, când Helmut Kohl era cancelar – acesta a fost demis un an mai târziu.
„Oamenilor trebuie pur și simplu să li se spună de la bun început că vor fi multe de înfruntat și că lucrurile ar putea rămâne așa”, a declarat o femeie intervievată de DW.
Dar exact acest lucru nu îl face Scholz. Cancelarul vorbește doar atunci când consideră că este necesar să o facă. Atunci când face o declarație publică, aceasta este întotdeauna scurtă, sobră și factuală. Mesajele sale încearcă de obicei să liniștească publicul, asigurându-l că totul va fi bine. Dar nu a fost convingător.
Desigur, există probleme serioase, a declarat pentru DW Marcel Fratzscher, președintele Institutului German pentru Cercetare Economică (DIW) din Berlin. Olaf Scholz trebuie să facă acest lucru transparent.
„El trebuie să vorbească sincer și deschis despre ceea ce guvernul poate și nu poate realiza. El trebuie să prezinte o viziune și, de asemenea, să dea dovadă de umilință. În primul rând, trebuie să se adreseze oamenilor, să le câștige încrederea, inclusiv pe cea a antreprenorilor”.
Nu este vorba atât de mult de faptul că Scholz este inactiv, urmărind din biroul său numeroasele crize ale țării. Potrivit Cancelariei, în comparație cu predecesoarea sa, Angela Merkel, Scholz a făcut un efort mai mare pentru a se conecta cu cetățenii.
Cu toate acestea, acest lucru a implicat în mare parte întâlniri țintite și controlate, fie că a participat la Săptămâna Verde, fie că a întâmpinat lideri de afaceri la Cancelarie, fie că a vizitat un spital sau o companie.
Vizitele cancelarului de la sfârșitul lunii decembrie și începutul lunii ianuarie în zonele devastate de inundații și la meciul de deschidere al echipei germane de handbal la Campionatul European au arătat ce se poate întâmpla atunci când acesta se întâlnește cu cetățenii obișnuiți. Olaf Scholz a fost insultat și huiduit.
Mesajele cancelarului pur și simplu nu ajung la oameni. Ursula Münch, director al Academiei pentru educație politică din Tutzing, pe malul lacului Starnberg, a declarat pentru DW:
„La urma urmei, multă vizibilitate nu înseamnă mult impact. Mai ales pentru un cancelar de care oamenii se tem că nu este atât de asertiv, nu este atât de vizibil pe cât a pretins inițial că este.”
În ochii publicului, un cancelar trebuie să fie capabil să conducă. Dar în coaliția formată din SPD, Verzi și FDP, cancelarul este văzut mai degrabă ca un moderator decât ca un șef.
În ochii criticilor săi, cancelarului îi lipsește, de asemenea, leadership-ul pe scena internațională. Săptămâna trecută, el a lipsit fără explicații de la Forumul Economic Mondial de la Davos, un eveniment critic.
Nu este de mirare că resentimentele cresc și în propriul partid al cancelarului, social-democrații: Revista Der Spiegel relatează deja despre întâlniri secrete pentru a discuta planurile ca ministrul apărării Boris Pistorius să candideze din partea SPD la următoarele alegeri din toamna anului 2025 în locul lui Scholz. Ce a avut Scholz de spus despre astfel de zvonuri? Fără comentarii.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu