G4Media.ro

Omul de afaceri Dragoș Anastasiu contestă două proiecte în comuna Sfântu Gheorghe…

Sursa Foto: Green Village/ Facebook

Omul de afaceri Dragoș Anastasiu contestă două proiecte în comuna Sfântu Gheorghe din Delta Dunării: Pistă de biciclete din pietre vulcanice, asfalt și beton și 200 de stâlpi din beton pentru iluminat / Așa ceva este strigător la cer

Proprietarul unui resort din comuna Sfântu Gheorghe, omul de afaceri Dragoş Anastasiu, contestă soluţia tehnică aleasă de autoritatea locală pentru dezvoltarea unei piste de cicloturism printr-un proiect european şi susţine că aceasta afectează mediul şi peisajul.

Antreprenorul critică şi proiectul privind realizarea sistemului de iluminat public pe drumul dintre sat şi Marea Neagră care ar urma să fie finanţat din fonduri alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală şi de la bugetul local, transmite Agerpres.

„Nimeni nu are nimic împotriva proiectelor de dezvoltare sau a persoanelor care doresc dezvoltarea locală. Pe noi ne interesează ca orice proiect de dezvoltare să aibă soluţii tehnice compatibile cu peisajul cultural din Deltă, unul unic şi de o atractivitate extraordinară. Dacă vrem o pistă de biciclete în rezervaţia naturală, soluţia tehnică e cea din alte rezervaţii, nisip sau pământ compactat, nu pietre vulcanice, asfalt sau beton. Cele două proiecte cu aceste soluţii tehnice nu au ce căuta în Deltă. Sunt soluţii dezastruoase care distrug pe termen lung atractivitatea celei mai frumoase zone din lume, drumul dintre localitate şi mare, din mijlocul unei rezervaţii”, a declarat, pentru Agerpres, Dragoş Anastasiu.

El a menţionat că punctul său de vedere coincide cu cel al altor organizaţii neguvernamentale şi şi-a exprimat speranţa ca autoritatea locală să modifice soluţiile tehnice pentru cele două proiecte.

„Părerea noastră şi a specialiştilor cu care am vorbit e că atunci când vorbim despre 200 de stâlpi de beton în rezervaţie şi despre şase kilometri de drum din piatră vulcanică cu borduri care stau pe fundaţii de beton în Delta Dunării, este obligatoriu a se face un studiu de impact de mediu. Or Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD) spune că nu e nevoie de aviz de mediu. (…) Dacă ARBDD nu are atribuţii în zona de peisaj cultural, trebuie să se umble la lege, trebuie să existe ‘un poliţist’ care să împiedice proiecte prin care se toarnă 200 de stâlpi de beton în rezervaţie. Aşa ceva e strigător la cer!”, a mai spus Anastasiu.

Omul de afaceri a mai menţionat că soluţiile tehnice pot fi atacate atât în instanţă, cât şi la Comisia Europeană şi la UNESCO, dar a subliniat faptul că nimeni nu doreşte să se ajungă la un litigiu în instanţă.

La rândul său, primarul comunei Sfântu Gheorghe, Valentin Sidorencu, a declarat că nu are cunoştinţă de o altă soluţie pentru viitoarea investiţie. El a adăugat că soluţia tehnică pentru proiectul european prin care se va amenaja o pistă de cicloturism pe drumul dintre localitate şi Marea Neagră nu poate fi modificată.

„Proiectul a fost depus spre finanţare şi a fost aprobat. Finanţatorul în general nu modifică soluţiile tehnice foarte uşor. Din punctul meu de vedere, nu poate fi modificată, pentru că nu există o soluţie tehnică inovatoare. Eu nu am auzit de niciuna, deşi am cunoştinţă de faptul că se contestă soluţia comunităţii. Aştept să vină cineva cu argumente care să stea în picioare, cu o soluţie care să nu implice costuri suplimentare, dar nu cred că se poate face ceva”, a menţionat primarul Sidorencu.

Edilul a mai spus că proiectul european are în vedere creşterea cu circa 10% a numărului de turişti care ajung în satul Sfântu Gheorghe şi că cel mai mare beneficiu al acestuia va consta în oferirea unei alternative pentru drumul tradiţional spre mare.

„Proiectul de iluminat a fost gândit pentru a dezvolta localitatea şi pentru a-i ajuta pe turişti să se întoarcă noaptea de pe plajă. Am gândit proiectul ca pe o normalitate şi nu are nici un impact asupra mediului”, a menţionat primarul comunei Sfântu Gheorghe.

Potrivit autorităţii locale, bugetul estimat al proiectului prin care o parte din drumul dintre sat şi Marea Neagră va fi iluminat este de 1 milion de lei.

Proiectul privind amenajarea pistei de cicloturism din comuna Sfântu Gheorghe are un buget total estimat de 21.235.285,29 de lei, va fi finanţat prin Programul Operaţional Regional şi se implementează în perioada 18 septembrie 2020-31 iulie 2023.

O decizie a ARBDD emisă în luna noiembrie a anului 2018 arată că proiectul pentru realizarea pistei de cicloturism în comuna Sfântu Gheorghe nu se supune evaluării adecvate, deoarece, printre altele, „pista propusă nu afectează, nu fragmentează ecosistemele din zonă, iar pavajul propus urmăreşte profilul terenului”.

Sursa Foto: Green Village/ Facebook

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. De unde aduc astia piatra vulcanica?
    Si ce cauta piatra vulcanica pe o plaja teoretic virgina?
    Ce fac astia copiaza Hawai in Delta?

    • Ce e virgin pe plaja comunei Sfântu Gheorghe? Tu ai fost pe acolo sa vezi cazematele alea abandonate de pe vremea razboiului cu nemții?
      Eu nu ma gandesc decat la bani cheltuiti aiurea. Nu auzi ca nu e bine sa spui ca marea acolo la ei e neagra? Cine-ar vrea sa faca baie acolo?
      Sa faca la fel ca La Gura Portitei si mai vorbim

  2. Nu-mi trebuie lumina in aceste conditii.
    Imi iau lanterna.

  3. Patronul Anastasiu nu dorește turiști bicicliști, ci deaia care vin cu elicoptere, sa dea 100 de euro la el pe un crap congelat de la selgros, e normal sa nu vrea dezvoltare locală, sa vina toți săracii care merg pe jos…

    • se poate face pista din materiale reciclabile sau naturale – oricum asfaltul / betonul nu va restista mai mult de 3 ani la umiditatea si diferenta de temperatura din zona

  4. Sa-l întrebam pe dnul Atanasiu , el cum de a construit un “resort” intr-o zona protejata? Cred ca este cazul sa-și mute și el “colibele” de acolo.

    • Tu ai vazut cum arata Green Village detinut de Atanasiu?
      Daca se construia la fel prin alte zone din tara ar fi fos ideal.
      Si are capacitati de cazare si pt. buzunare mici la casute si camping.
      Totul este din lemn si stuf. Punctul slab este la mancare, recunosc, dar poti manca la localnici.
      Are dreptate cu stalpii, se strica aspectul natural al zonei iar pista se poate face doar din pietris tasat.

    • @Frag: Eu mi-am petrecut copilaria pe acolo si te asigur ca „Green Village” nu este nici pe departe o experienta autentica pentru Delta Dunarii.

      A facut niste cladiri din lemn?.. Si? Nu vei gasi nici o casa din lemn in satele din Delta. Toate locuintele traditionale sunt din chirpici, cu pereti grosi, cu masa mare, care asigura izolarea termica, importanta vara, cand mori de cald la pranz si nu poti sa tii toate geamurile deschise ca intra tantarii.

  5. Mentalitati primitive, similare celorlalte zone din tara, unde cu prima ocazie se toarna beton, se pun borduri, BCA si termopane. Si apoi ne miram ca nu vin decat turistii ce vor gratare si manele.
    Piatra vulcanica, ce prostie. Aduci andezit din Orientali si il arunci in peisajul deltei. Ce faci ulterior, aduci si palmieri?

  6. dar daca de fapt este o manevra de a duce curent electric prin rezervatie pe plaja, ca sa mai deschida inca vreo cateva terase sau sa le tina deschise seara/noaptea pe cele existente?! ca doar n or sa plateasca antreprenorii locali cablu’… sau stai, poate ca de fapt nu aveau voie sa aduca curent pe plaja prin rezervatie, dar acum ii spune „iluminat public”… nu de alta dar panourile solare necesita investitii serioase iar cele doua terase abia mai faceau fata clientilor in vara lui 2020, cu toata pandemia…

    • Ai puteri vad :))

  7. Unii comenteaza bugetul turistilor, altii materialele.
    Eu as întreba doar atât: cum îti aduci bicicleta la Sf. Gheorghe? cu elicopterul sau cu salupa?
    Sa fim seriosi, o pista de biciclete e doar pentru tocat banii.
    Ca si iluminarea pe 6 km a unui drum care are doar 2 km.

    • Așa e ! Și de ce trebuie iluminat pe 6 km un drum de 2 km către plajă, când înainte de apusul soarelui pleacă toți de pe plajă, că ies țânțarii la “atac”!!
      Lipsa iluminatului public permite observarea cerului splendid cum în puține locuri se mai poate vedea!
      Și drumul se poate stabiliza cu piatra locală nu cu “cai verzi pe pereți”!
      Trebuie în plus verificată seriozitatea devizelor… e ceva necurat…
      Și la ce mai folosește Protejarea Biosferei dacă pe ei nu ii interesează impactul unor astfel de proiecte stupide ?