OP – ED Cum vom folosi Inteligența Artificială în Europa? România și saltul către statul tehnologizat
Inteligența artificială este una dintre tehnologiile care vor transforma inevitabil viitorul umanității, cu un impact global colosal, depășind limitele umane în detectarea și tratarea bolilor, făcând posibilă călătoria în mașini autonome, oferind soluții la marile probleme climatice și deschizând noi orizonturi în cercetare și dezvoltare tehnologică.
Nu întâmplător am coordonat în ultimele luni lucrările unui grup de peste 20 de europarlamentari ai Renew Europe, alături de care am definit poziția grupului nostru politic cu privire la Inteligența Artificială în Europa. Comisia Europeană va lansa miercuri propria poziție despre etica inteligenței artificiale. În anticiparea Comisiei, câteva concluzii despre oportunitățile și provocările acestei tehnologii:
Stăpânii propriului destin
Tehnologia, chiar și cea mai avansată, este creată și dezvoltată de către oameni. Scenariile apocaliptice în care inteligența artificială „preia controlul” sau în care oamenii devin inutili în fața tehnologiei aparțin și vor continua să aparțină domeniului științifico-fantastic. O discuție serioasă despre inteligența artificială exclude din start astfel de scenarii.
Inteligența artificială procesează cantități uriașe de date, folosind algoritmi sofisticați care se autoîmbunătățesc evolutiv pentru a atinge un obiectiv, definit de către o entitate umană.
Oportunitățile, dar și provocările țin de factorul uman. Dacă datele folosite în dezvoltarea algoritmilor sunt părtinitoare – de exemplu, anumite categorii demografice sunt excluse sistematic (persoane de sex feminin, persoane din mediul rural, persoane defavorizate etc) – atunci și rezultatele produse de algoritmi vor fi părtinitoare.
Sau dacă obiectivele algoritmilor nu sunt echilibrate și bine gândite (de exemplu, un algoritm pentru optimizarea recoltei care nu ține cont de impactul asupra mediului), atunci și rezultatele obținute cu ajutorul inteligenței artificiale vor fi dezechilibrate. Nu în ultimul rând, la fel ca în cazul oricărei tehnologii cu impact transformațional (de la arc și săgeată până la locomotiva cu abur și tehnologia nucleară), cine și în ce scop folosește tehnologia contează, poate, cel mai mult.
Tocmai de aceea, avem o oportunitate unică să dezvoltăm inteligența artificială la nivel european astfel încât ea să servească binelui comun și să aducă beneficii reale pentru nivelul de trai și bunăstarea cetățenilor europeni. Cu interes și cu atenție, putem crea un viitor în care problemele actuale din societate – sărăcie, discriminare, inegalitate de șanse, inechitate socială – se atenuează sau chiar dispar, cu ajutorul tehnologiei. Ține de noi. Suntem stăpânii propriului nostru destin.
O oportunitate de leadership global pentru Uniune
Nu este un secret că în ceea ce privește inteligența artificială Uniunea Europeană este în urma Statelor Unite și, ceea ce e și mai îngrijorător, a Chinei. SUA au în favoarea lor modelul Silicon Valley, giganții tehnologici precum Google, Amazon, Facebook, Apple și Microsoft, precum și o abordare politică duală de susținere a antreprenoriatului și a inovației în plan intern și de promovare a companiilor americane în plan extern.
China, pe de altă parte, are o populație de 1,5 miliarde de cetățeni, ale căror date sunt folosite de către sistemul politic centralizat după bunul plac, inclusiv pentru a dezvolta sisteme de inteligență artificială avansate. Europa, în schimb, are o serie de avantaje incontestabile pentru a prelua leadershipul global în definirea direcției viitoarelor dezvoltări tehnologice.
Nu din pură întâmplare discuția europeană despre inteligența artificială este axată pe etică și pe valori. Valorile europene, drepturile cetățenilor europeni, valorile fundamental democratice sunt adânc înrădăcinate în spiritul european și câștigate cu greu după secole de frământare, război și suferință. Având în vedere că tehnologia este construită pentru a fi folosită de către oameni, tehnologia care va fi cea mai competitivă în viitor va fi cea care va prezenta un nivel ridicat de încredere și care va respecta valorile și drepturile celor care o folosesc.
Astfel, impunând o dezvoltare a inteligenței artificiale bazată pe valori europene, Uniunea se pregătește să impună standarde globale în dezvoltarea acestei tehnologii: tehnologiile care nu respectă etica și valorile europene nu vor putea concura în Europa – nu prin protecționism legiferat, ci prin simpla incapacitate de a câștiga încrederea consumatorilor europeni: peste 500 de milioane de potențiali clienți cu un PIB pe cap de locuitor de aproape 35.000 de euro.
Etica inteligenței artificiale e importantă și pentru că intenția contează. Cine și cu ce scop folosește tehnologia contează. Tehnologia de recunoaștere facială, care poate ajuta, de exemplu, la asigurarea unei mai bune securități în spațiul cibernetic, poate de asemenea susține, în mâinile unui regim nedemocratic, un nivel nemaiîntâlnit de control al populației, prin identificarea automată în spațiul public a oricărui cetățean.
Trebuie să ne asigurăm că așa ceva nu se va întâmpla niciodată. Răspândirea știrilor false și a dezinformării cu scopul destabilizării și pentru influențarea proceselor democratice și electorale este capacitată de asemenea în bună măsură de inteligența artificială. Tot așa, trebuie să ne protejăm proactiv de astfel de utilizări ale tehnologiei și de actorii care folosesc tehnologia cu acest scop.
Definirea propriilor jaloane etice și a propriilor limite, în interiorul Uniunii, nu e de ajuns. Trebuie să cadrăm dezvoltarea inteligenței artificiale la nivel global, iar pentru asta Uniunea are nevoie să își exerseze brațul de politică externă și să împingă, inițial în structuri apropiate ideologic precum G7, G20, OCDE și apoi în structurile globale, standardele europene.
Am propus asta Comisiei în poziția Renew Europe, iar reacția vicepreședintei Vestager a fost aliniată cu viziunea noastră și întărită de angajamentul că gândirea orientată spre interior va fi acompaniată și de eforturi consistente de „diplomație a inteligenței artificiale” în exterior, mai ales față de Statele Unite și partenerii aliniați valorilor noastre democratice.
În discuția despre viitorul digital, Uniunea Europeană este poziționată perfect pentru a oferi leadership global de gândire și viziune și pentru a-și exersa concret și tangibil influența sporită la nivel global.
Un moment de introspecție politică și dincolo de politică
Discuția despre viitorul digital european are implicații profunde și pentru România și, de altfel, pentru orice alt stat. Pe măsură ce serviciile de bază oferite de către mediul privat – sănătate, justiție, chiar și siguranță și protecție – devin cu ajutorul inteligenței artificiale din ce în ce mai competitive, statul ca entitate va trebui, inevitabil, să se transforme și să se adapteze.
Este deplorabil și dureros că avem, în anul 2020, spitale în care pacienții se îmbolnăvesc în loc să se vindece, școli care se prăbușesc peste copiii noștri, pensionari care trăiesc la limita sărăciei și a mizeriei de la o lună la alta, femei violate si abuzate nu doar de către grupări infracționale, ci chiar în propria familie, departe de orice sprijin din partea autorităților.
Toate acestea sunt simptome ale unui stat care stă să se prăbușească și rezultatul parazitării continue a statului de către o clasa politică feudală, coruptă și incompetentă. Ce se va întâmpla cu statul atunci când firmele private vor prezenta mai multă încredere decât orice instituție a statului și vor putea asigura mai eficient bunăstarea cetățenilor și chiar și serviciile fundamentale pentru care statul există?
Politicienii viitorului vor trebui să le ofere cetățenilor nu doar speranța unor creșteri de pensii și salarii prin îndatorare și deficit bugetar, subjugându-i astfel pe cei vulnerabili pentru care acea creștere înseamnă, în mod real, supraviețuire de bază. Modelul acesta va dispărea. Mai mult, criteriul „nu furăm (atât de mult)” sau placa stricată despre cum lucrurile merg prost din cauza guvernării anterioare nu vor mai avea tracțiune cu cetățenii care vor avea din ce în ce mai multe alternative private și performante la debandada oferită de către stat.
Politicienii viitorului vor trebui să convingă cetățenii că sunt capabili să folosească tehnologia pentru a oferi servicii performante, că statul este capabil să ofere aceste servicii la nivel competitiv și chiar mai bine decât mediul privat și, apropo de intenții, că tehnologia, oricât de avansată, va fi folosită exclusiv pentru binele cetățenilor. Odată cu dezvoltarea inteligenței artificiale, politica de mâine trebuie să fie nu despre minimizarea răului pe care statul îl face cetățenilor, ci despre maximizarea bunăstării acestora prin intermediul unui stat modern și tehnologizat.
Ce urmează?
Poziția Renew Europe pe tema inteligenței artificiale este doar un prim pas, cu o importantă miză politică: suntem singurul grup din Parlamentul European care a anticipat viziunea Comisiei cu privire la inteligența artificială cu o viziune proprie, influențând direct politica europeană pe această temă. Săptămâna trecută, am prezentat această viziune vicepreședintei Comisiei Europene Margrethe Vestager și comisarului european Thierry Breton, cei doi comisari responsabili de viitorul digital al Uniunii și membri ai familiei noastre politice.
Pe durata întregului mandat al acestui Parlament, vom continua, ca grup, să jucăm un rol central în definirea abordării europene a inteligenței artificiale și a noilor tehnologii, asigurându-ne că tehnologiile viitorului se dezvoltă în slujba cetățenilor europeni și a binelui comun, atât în Uniunea Europeană, cât și la nivel global.
Dragoș Tudorache, europarlamentar Alianța USR-PLUS
Dan Nechita, fost consilier de stat, membru PLUS
Sursa Foto: Facebook/ Colaj G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii