G4Media.ro

(OP-ED) Europa și România pot câștiga din criza COVID-19. Care sunt condițiile?

(OP-ED) Europa și România pot câștiga din criza COVID-19. Care sunt condițiile?

La nivel mondial, intrăm într-o criză economică fără precedent. O criză care afectează deopotrivă Uniunea Europeană și toate statele ei membre, pe cele cu economii puternice, dar și pe cele cu economii slăbite de crizele precedente. O criză care afectează atât sectorul privat – economia reală, cât și bugetele publice, mai bine sau mai prost administrate.

Este o criză simetrică, tocmai pentru că își arată efectele în toate direcțiile, dar este în același timp o criză în care nu toate statele membre intră la fel de pregătite.

Un lucru este clar pentru toata lumea: este nevoie de o injecție masivă de resurse financiare în toate economiile statelor membre europene, atât în ale țărilor din zona euro, cât și în ale celor dinafara zonei euro. Este o urgență la fel de mare precum combaterea pandemiei, pentru că este vorba de salvarea a zeci de milioane de locuri de muncă și a milioane de afaceri puse în pricol de criză.

Din datele centralizate de Comisia Europeană, suma totală mobilizată de statele membre europene și de instituțiile europene de la începutul crizei COVID 19 până în prezent este de peste 3,4 trilioane de euro, peste 3400 de miliarde de euro, bani injectați în măsuri necesare sistemelor de sanatate, masuri economice și sociale la nivel european. Adică mai mult decât cele 2 trillioane de dolari mobilizate până acum de Statele Unite pentru susținerea economiei americane.

Având în vedere că bugetul european reprezintă puțin peste 1% din Produsul Intern Brut la nivel european, este evident că, la începutul crizei, cea mai mare parte a resurselor – peste 2,45 de trilioane de Euro, au fost mobilizate la nivel național direct de catre guverne.

Chiar și așa, banii mobilizați până acum de instituțiile europene, fie de către Comisia Europeană, fie de Banca Europeană de Investiții sau prin Mecanismul European pentru Stabilitate, se ridică la aproape o mie de miliarde. Doar o mică parte – aproximativ 70 de miliarde de euro au venit ca sprijin direct din bugetul european. Asta nu pentru ca nu s-ar fi dorit, ci pentru că fiind în ultimul an al bugetului european 2013-2020, visteria Comisiei Europene e goală.

Cu toate acestea, devine tot mai clar că e nevoie de mai mult.

Relansarea economiei europene presupune decizii la nivel european, pentru un program coerent care sa vizeze piața comună europeană și nu doar nevoi punctuale naționale. E nevoie de coordonare mai mult decât oricând, dar mai ales e nevoie de actiuni colective europene.

Întrebarea este cum sa facem asta? Diferența de abordare între statele europene din sud – Italia, Franța, Spania, Portugalia și cele din nord, Germania, Olanda, Danemarca este clară. În vreme ce țările din sud cer emiterea unor eurobond-uri care să susțină masiv bugetele naționale și care să se constituie în datorii comune europene, statele nordice, mai bogate, cu bugete consolidate și mai puțin afectate de epidemie, sunt mai precaute și mai puțin dispuse să împartă astfel de datorii.

Câtă vreme această dispută rămâne în zona mutualizarii unei datorii publice comune europene, nu vom putea ieși din cercul egoismelor naționale.

Ajutor consistent nu doar pentru zona Euro

Soluția poate veni numai de la o abordare comună, europeană, asumata de o institutie europeana si printr-un mecanism european si nu prin decizii la nivelul guvernelor nationale. O astfel de abordare poate fi construită în jurul bugetului european multianual, gestionat direct de catre Comisia europeana.

Cu puterea celor peste 1000 de miliarde ale lui, cu ratingul excelent pe care îl are Comisia Europeană pe piețele financiare, bugetul european – de fapt o parte a lui – poate fi folosit ca garanție pentru a atrage bani suplimentari de pe piețele de capital. Acești bani pot fi apoi redirecționați către statele membre pentru un program masiv de relansare economică. Deci un program care ajuta direct statele membre, dar isi pastreaza în acelasi timp și dimensiunea comunitară, europeană.

O astfel de propunere are avantajul ca vizează toate statele membre UE, nu doar pe cele din zona euro, deci de ea poate beneficia direct și Romania. În plus, datoria publică a unor astfel de credite garantate prin bugetul european multianual nu e asumată direct de bugetele naționale, deci depășim cel puțin politic, disputa dintre Nord, Sud și Est și menținem coeziunea politică europeană.

Aceasta este și ideea susținută de Parlamentul European, în rezoluția adoptată săptămâna trecută – idee propusă de grupul Renew Europe și care s-a bucurat apoi de sprijinul principalelor grupuri politice din Parlamentul European. Foarte probabil, la videoconferința șefilor de stat sau de guvern organizată joi de catre Consiliul european, Comisia Europeană va veni cu o propunere în jurul acestor principii.

Un astfel de mecanism ar putea adăuga încă cel puțin un trilion de euro pentru a sprijini pe termen limitat, în primii ani de dupa criza COVID, atunci cand nevile vor fi cele mai mari, eforturile făcute de statele membre pentru relansarea economiei.

Ar putea susține atât nevoile bugetelor unor state membre confruntate cu deficite mari, inclusiv România, cât și investiții în politici sociale, în cercetare și inovare, în infrastructura publică, în sectoare industriale strategice pentru economia europeană sau sprijin pentru IMM-uri.

Avantajul de a folosi bugetul european ca platforma pentru programul de redresare economică, este că în felul acesta putem acoperi investiții decise la nivel național sau regional folosind mecanismele și programele cunoscute – de la fondurile de coeziune la dezvoltare rurală și cercetare, la programele de convergenta asumate de catre statele membre la nivel comunitar.

Pe lângă acestea însă, va trebui să facem mai mult. Această criză a expus slăbiciunile Uniunii Europene și ale statelor membre in cateva domenii cheie. Dependența de medicamentele și echipamentele produse în afara UE, este doar unul dintre multe exemple pe care le descoperim în fiecare zi.

În cadrul acestui program de redresare economică, va trebui să stabilim o serie de priorități la nivel european, pentru investiții strategice în sectoare în care UE trebuie să fie suverană. Mă refer la sectoare esențiale – energie, sănătate, agricultură, transport, dar și la inteligență artificială, infrastructură de comunicații, inovare și cercetare în zona digitală și a securității.

Va trebui să sprijinim anumite sectoare strategice pentru UE, sa susținem financiar consorții europene, așa-numiții „campioni” în anumite domenii în care concurența cu China si SUA va fi acerbă. Chiar daca astfel de investiții in domeniul inteligentei artificiale de exemplu, sau în domeniul cercetării medicale vor fi făcute în Romania, în Olanda, în Germania sau în Polonia, ele trebuie gândite ca parte a unei strategii de dezvoltare a unei capacitați europene în aceste domenii.

Cum poate România să iasă învingătoare din criză?

Dacă un astfel de program de redresare economică s-ar pune în aplicare după ideile prezentate mai sus, asta ar însemna pentru România o oportunitate dar și o mare provocare. Un guvern solid, susținut de o nouă majoritate care ar rezulta în urma alegerilor de la sfârșitul acestui an, ar putea să gândească un plan de reformare a unor domenii esențiale pentru ca economia României să poată fi reconstruită pe câțiva piloni solizi.

Desigur, vom ieși din această pandemie, cu un deficit enorm. Dar viitorul guvern rezultat după alegeri ar trebui să abordeze această criză ca pe o oportunitate și nu doar să se gândească la cum să astupe găurile deficitului. Pentru asta, noul guvern trebuie să vină cu un plan prin care ajutorul european de redresare economică să fie o oportunitate pentru a investi masiv în câteva domenii prioritare care, odată cu o dezvoltare accelerată pot crea și locuri de muncă: infrastructura de transport, infrastructura de sănătate, cea de educație și digitală.

În paralel, pentru ca un astfel de program să nu se mai împiedice de alte straturi de încărcătură birocratică asa cum au devenit in timp multe programe europene, ar fi nevoie imediat de lansarea unei reforme a administrației publice. O reformă nu pentru a tăia artificial posturi în administrație, ci pentru a-i optimiza capacitatea prin profesionalizare, depolitizare, digitalizare și transparentizare.

O astfel de regândire a administrației nu doar că ar reduce din cheltuieli publice ineficiente, dar ar da un imbold si mediului antreprenorial care este sufocat acum de birocrație și fuga de răspundere din administrație.

Azi, când întreaga Europă înțelege că investițiile în Sănătate sunt strategice pentru întregul continent și ca serviciile publice esențiale de sănătate trebuie puse în rețea, România ar putea gândi reforma în sistemul de Sănatate într-o cu totul nouă perspectivă. Putem folosi programe cu finanțare europeană dar și schimba bune practici cu alte state membre care au dovedit în această criză soliditatea sistemului lor sanitar.

Vedem de asemenea cum sistemul de Educație a fost forțat pentru câteva luni să treacă aproape integral în digital și asta a scos la iveală inegalitățile de oportunitate ale copiilor din diferite regiuni sau cu venituri ale părinților diferite.

Finanțarea europeană poate fi folosită și în acest domeniu pentru copii care, din cauza sărăciei, nu au avut acces la instrumente cu care să participe la orele de curs online. Reforma în sistemul de Educație ar putea fi gândită pornind de la aceste noi premise.

O nouă oportunitate pentru producătorii agricoli locali

De asemenea, această perioadă complicată a scos la iveală și câteva lucruri pozitive pentru producătorii locali. Mulți cetățeni au înțeles că în astfel de situații limită e bine să existe posibilitatea de aprovizionare cu alimente proaspete din vecinătatea zonei în care locuiești, să poți comanda online legume proaspete, lactate, mezeluri de la producători de care nici nu știai că există și pe care i-ai descoperit de nevoie.

Am văzut ce oportunitate s-a creat când producătorii locali împreună cu patronii de restaurante s-au organizat pentru a pregăti și livra pachete de produse alimentare proaspete, unele direct de la fermieri, altele gătite pentru livrare în bucătăriile restaurantelor.

Pornind de la această experiență, România își poate regândi sistemul agroalimentar național și poate permanentiza legătura între producătorii locali și restaurante sau producatori locali si direct consumatori, care s-au creat pe timp de criză.

Într-un astfel de sistem agroalimentar local și-ar avea locul inclusiv producătorii de cereale care acum exportă doar materie prima în mare parte, sau crescătorii de animale care acum exportă animale vii și care, cu ajutorul statului, s-ar putea orienta spre produse cu valoare adăugată mai ridicată, ce în mare parte ar putea fi absorbite de o piață locală care învață, iată, în sfârșit, să consume din proximitate.

Iată cum o criză majoră poate deveni o oportunitate atât pentru Uniunea Europeană, cât și pentru o țară ca România.

Cu condiția să o privești în perspectivă, să ridici privirea și să te pregătești să valorifici inteligent această oportunitate.

NOTĂ: Dacian Cioloș este președintele PLUS, europarlamentar, liderului grupului Renew Europe din Parlamentul European

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

29 comentarii

  1. Ciolos , s-a nascut talent a murit speranta.

    • metrou, tu esti mai prost ca noaptea. omul chiar a punctat cele mai de bun simt lucruri de facut. cu o conditie: fara smecherii, furaciuni si nemernicie marca psd

    • Dragă Ciolos,

      Astept cu nerăbdare, lupta ta cu liderii UE ptr a atrage fonduri europene nerambursabile pentru România.
      Grupul tău Renew Europe trebuie să negocieze ptr România înainte de Franța.

      ALLEZ!

  2. Lucruri de bun simt (common sense) dar in Romania nu ai cu cine schimba majoritatea parlamentara, in primul rand pentru ca „electoratul de baza” al PSD e tampit, si al doilea, pentru ca mafia romana e mereu pe cai mari.

  3. Foarte interesanta pozitia domnului Ciolos. Sunt de acord cu punctele exprimate de acesta si consider ca este unul dintre cei mai competenti lideri politici din Uniunea Europeana.

    Voi vota USR PLUS la locale si la parlamentare cu incredere, dar si cu speranta ca aceasta noua forta politica sa nu dezamageasca.

    • Si cu ce ma ajuta asta pe mine domnisoara?

  4. Domnule Cioloș, vă zic ce vreau eu în afară de programul de redresare în care să intre toți, nu doar zona euro:

    1. Tehnologia 5G doar cu echipamente produse de companii europene.

    2. Abordare fiscală diferită între companiile care au întreg lanțul de producție în UE și cele care folosesc parțial materiale sau forță de muncă din afara UE. Aici mă refer la faptul că Rusia, China, Turcia, Serbia, etc. au fabrici ale unor companii europene, dar regimurile lor politice sunt anti-UE și pot oricând opri producția sau exportul de materii prime sau finite. Deci UE creează locuri de muncă în acele state, multinaționalele plătesc impozit acolo, dar conducătorii lor fac propagandă anti UE. Asta e o vulnerabilitate care aș vrea să dispară urgent.

    3. În toate domeniile, de la agricultură la farmaceutice, companiile să plătească impozit în funcție de cât din producția lor a fost vândută printr-un lanț scurt de aprovizionare. Astfel fiecare țară din UE va avea câteva companii din toate sectoarele care să producă și să consume local. Asta ar însemna ca în caz de necesitate fiecare stat să aibă în zonă cel puțin un producător de salată și unul de paracetamol. Nu doar că am reduce dependența de materia primă din China și India, dar am fi și mai ok cu mediul înconjurător.

    4. Plasticăraia care vine din China ca decorațiuni de sezon și textilele să aibă o supra-taxă. Sunt pline gropile de gunoi de iepurași de plastic, haine care se deformează la a treia spălare și încălțăminte din plastic care nu rezistă nici măcar un sezon.

    Cam atât îmi vine acum în minte, dar sigur mai sunt și alte domenii în care independența UE față de exterior este fragilă sau lipsește cu desăvârșire. Sper să nu-i lăsați pe birocrați s-o tot lălăie cum au ei obiceiul.

    • @Alina M. Propuneri bune. Poti sa-i scrii direct lui Ciolos pe siteul PLUS. Iti va raspunde.

    • @Alina. Pardon. I-ti va raspunde

    • Subiectul privind tehnologia 5G in Europa e deja pe agenda Parlamentului european. Vom cere Comisiei europene sa vina cu o analiza a capacitatii companiilor europene sa se angajeze intr-un astfel de demers si maiales sa vedem ce investitii ar presupune un astfel de proiect.

      Supra-taxa privind plasticul este parte a discutiei privind bugetul mltianual european pentru perioada 2021 – 2027 deci sun sanse foarte mari sa fie introdusa la nivel european, ca resursa preoprie la buget.

      Pe politica de taxare e mai greu deocamdata pentru ca aceasta este o competenta nationala. Deocamdata astfel de decisii nu pot fi luate la nivel european ci doa de catre fiecare stat membru in parte. Dar masuri de stimulare a productiei si consumului local pot fi luate. In sectorul agroalimentar exista deja astfel de posibilitati insa foarte multe depind de comportamentul consumatorului.

    • Domnule Ciolos, va doresc din suflet sa puteti sa puneti in aplicare aceste idei bune. Asa cum spunea si Alina M cred ca trebuie insistat pe masuri de taxare suplimentara a marfurilor care vin direct din tari unde sunt dictaturi gen China sau Rusia, rusii facand tot ce le sta in putinta sa denigreze si sa distruga UE. Cred ca ceva asemanator unui punctaj ar fi ideal, adica o taxare mai mare in functie de un punctaj mai mare, in functie de existenta democratiei sau a statului de drept de exemplu. Companiile care folosesc componente din China sa fie taxate suplimentar astfel incat sa devina nerentabil sa ajute comunistii in continuare si sa-si mute fabricile in UE, dand de lucru oamenilor din UE, nu chinezilor. Cred ca ar trebui legat si ajutorul primit de la UE de folosirea echipamentelor si fortei de munca din UE. Un exemplu ar fi cel in care se folosesc bani dati gratis de UE ca sa se cumpere autobuze mai scumpe din Turcia. Un punctaj ar ajuta si aici

  5. Ciolos, Ciolos…

    „O reformă nu pentru a tăia artificial posturi în administrație, ci pentru a-i optimiza capacitatea prin profesionalizare, depolitizare, digitalizare și transparentizare.”

    Cred ca simplificarea organigramei/structurilor, implicit disponibilizarea/reprofilarea profesionala, poate merge in tandem cu digitalizarea si eficientizarea sistemului. Un proiect eGovernance adevarat, nu carpeli gen ghiseul.ro si alte bazaconii.
    Exemplu. Implementarea unui sistem national (unificat) ptr cetateni/rezidenti si mediul de afaceri – ar trebui sa includa ID, permise, istoric medical, contributii etc. Sa schimbati CI-urile alea patetice, cetateanul sa aiba un singur ID unic ptr orice fel de tranzactii, identificari etc. Sa ajutati mediul de afaceri, sa eliminati birocratia etc etc etc. Sa adaptati sistemul de imigratie ptr nevoile curente. Cetateanul/rezidentul sa isi poata verifica profilul online si sa poata plati taxele online, sa poata deschide un business, sa administreze relatia cu guvernul (G2B, G2C). Sfinte rahat, se pot face atat de multe si banii ar fi suficienti, odata ce justitia si magistratii (prostiei) si-ar face cu adevarat treaba si ar ajuta la reformarea justitiei, a codului penal (din temelii), sa nu mai existe situatii imbecile in care penali, criminali sunt eliberati pe niste motive cretine. Iar camatarii visteriei statului sa colecteze corect taxele si impozitele, implicit sa duca la capat executarile silite.

    „Iată cum o criză majoră poate deveni o oportunitate atât pentru Uniunea Europeană, cât și pentru o țară ca România.”

    Ptiuuu! Gata, e rezolvat totul intr-o pagina A4. 🙂

    Ciolos, reality check: astea-s vise de adormit romanii. Crezi ca peste noapte se trezeste simtul civic in romani si brusc vor o schimbare? Crezi ca fac asa usor compromisuri ptr binele colectiv pe termen mediu-lung? Ca renunta la ‘beneficiile’ curente? Au avut atata timp la dispozitie si l-au irosit sustinand coruptia si saracia, de la nivel micro la nivel macro.. E o jungla, fiecare se gandeste la propria piele si buna stare. Individualismul accentuat este in floare. E de ras-plans.
    Sa arunci totul la buda si sa tragi apa, ca apoi sa reconstruiesti totul de la zero, e absurd de greu si deloc realist. Sunt prea multi in sistem si in societate, care se impotrivesc unui astfel de scenariu. Sa nu mai spun despre cetatenii de rand, care ar trebui sa sacrifice o parte din confort si buna stare ptr un trai mai bun in viitor. Rezistenta la schimbare este mare, mai ales pe fondul ideilor preconcepute si frustrarilor infipte in mentalitatea mioritica.
    De-ar fi asa simplu, cum ai scris.

    • Nu trebuie sa se trezeasca simtul civic peste noapte. E deja trezit in multe domenii. Am putut sa constat asta direct inn 2016 cand am lucrat cateva proiecte ale guvernului direct mobilizand competente din societatea civila. daca va uitati mai atent zilele acestea veti vedea ca „simtul civic” e prezent in proiecte si actiuni din domeniul sanatatii, educatiei, social, etc. Doar ca guvernului sau guvernelor le e teama sa implice direct aceste forte din societate pentru ca le strica „socotelile”.

    • Comentariul meu este dur si-mi asum. Adevarat, nu ma asteptam sa primesc raspuns de la autor. 🙂 A nu fi luat in mod personal. Sunt mahnit de ce se intampla si din cauza asta am si plecat din tara. M-as intoarce cu drag, daca as vedea ca atitudinea oamenilor se schimba, ca dau dovada de respect ptr cei din jur si ptr litera legii, ca nu mai aleg niste poame in parlament, ca tara e guvernata de oameni competenti ce nu accepta nepotisme, relatii samd.
      Si e pacat, cand vezi cate se pot face si cat potential este in tara. In 2016 au fost destui ce au inceput sa creada ca se pot schimba lucrurile in tara, dar sentimentul a disparut odata cu ‘parlamentarele’. Oricat de mult mi-as dori sa revii ca prim ministru, cu o echipa buna, nu vad cum ar fi posibil acest lucru prea curand.
      Multi nu au maturitatea politica (sau decenta) de a vota ‘reformisti’. Mi se pare incredibil ca atatia oameni inca sustin psdistii, pnlistii, ca inca au incredere in ei, dupa tot ce au facut pana acum. Partidele ‘traditionale’ impreuna cu serviciile nu vor ceda puterea/influenta asa usor, iar in spate au o groaza de ‘manageri’ si interpusi ce le fac jocul. Ar fi nevoie de o adevarata revolutie in abordarea votului, a politicii, bottom-top. Nu vreau sa fiu pesimist, dar nu vad o solutie prea curand. Poate urmatoarele alegeri parlamentare imi dovedesc contrariul.

  6. Excelenta prezentare de situatie, se adevereste ca:
    Dl Ciolos ramane o certa speranta pentru postul de premier capabil sa faca Romania sa profite de oportunitatile post-criza;
    Alegerile anticipate erau cruciale; fara ele, se incetineste, in prezent, programul de revenire la o situatie economico-sociala normala iar in viitor este posibila ratarea sansei de crestere economica solida-dupa ridicarea starii de urgenta va urma un atac concentrat al fortelor retrograde la actuala administratie.
    Greu de anticipat rezultatul.

  7. Am facut atat cat s-a putut intr-un an de zile fara majoritate in Palament. Dar din cate constat scopul intrebarii dumneavoastra nu este sa discutam despre ce am facut sau nu, ci sa denigrati, folosind fumigene deja „consumate”.

  8. Vise marete……

  9. Domnule Dacian Ciolos
    De 20 de ani Europa are agende, bugete, si sloganuri iar tehnologia digitala se bazează pe revolutia din garajele anilor 80.
    Organismele centraliste bazata pe o birocratie catastrofala nu prea au legatura cu creativitatea si inovatia.
    UE nu avea pe agenda cooperarea in sanatate publică însă o avea pe cea în domeniul urgenței iar răspunsul la actuala pandemie a fost hilar
    Deci UE ar face bine să pună 10% din bugete și să reclădească încrederea în niste mecanisme perfect anchilozate…

  10. In ciuda cuvintelor stufoase, „Europa cu multe viteze” inseamna un singur lucru, crearea unui buget al zonei euro, care va intari relatiile intre 17 tari in majoritate vest europene. Vezi Macron, Le Point, 31 august 2017, sau declaratia ministrilor de finainte la Bruxelles, 19 septembrie 2018.

    In compensatie, se va reduce contributia acelor tari la bugetul UE. Din pacate, Iohanis si Dragnea au aprobat aceste mizerii franceze. Guvernantii romani o vor tine langa cu „Uniunea”, cand UE e doar un pretext pentru a tine granitele deschise. Daca un marocan este sparanghelog sau capsunolog in Occident, i se aplica salariul minim din Germania sau Spania. Dar multumita UE, unui roman facand aceeasi munca in Germania, i se aplica minimul din Romania.

    Nicolae Bahan a fost strecurat in plina pandemie din Suceava carantinata, prin Untoldul improvizat din Aeroportul Cluj, pana intr-un sat german. Asta nu e grav in sine, pentru ca omol voia sa munceasca cinstit. E grav ca a murit fara o asigurare medicala de german, si fara NICIO INGRIJIRE MEDICALA.

    ieri oamenii au fost trimisi sa sadeasca moartea prin Mioveni, spre beneficiul patronilor francezi.

    E comunism pentru bogati si capitalism pentru saraci, la nivel national.

    In 2016, ca premier, Ciolos a semnat un tratat UE-Canada care impiedica exproprierea in interes public la Rosia Montana. Atunci, el ne-a spus sa ne bucuram, ca ni s-au simplificat vizele turistice cu Canada. Mergeti des in Canada?

    In 2017, Ciolos s-a pozat la Bruxelles cu Junckeri si Timmermansi, care lucrau la bugetul zonei euro, si le-a validat propunerile. In ce calitate s-a erijat CIolos la Bruxelles vreme de 5 zile, ca reprezentat al Romaniei? In afara de „utilizator de masina si sofer SPP”, vreau sa zic.

    De ce sa cred ca s-a schimbat ceva in caracterul antiromanesc al acestui reprezentat al lui Macron la Strasburg?

    Pe cand prima dumneavoastra intalnire cu alegatorii, tov Ciolos?

  11. Eu aici vorbeam despre ce se pregateste in UE, uniune din care face parte si România pt că așa au decis românii.
    Dumneavoastră mă acuzați prin ricoșeu de tot felul de lucruri care nu țin de mine.Nu am negociat eu nimic cu Canada care sa fie legat de ce spuneți dumneavoastră. Și întotdeauna am susținut cu argumente, obiectivele României atunci când am avut posibilitatea.
    Nu m-am erijat niciodata în nimic. Însă da, aveam contacte cu lideri europeni atunci când cei care guvernau România în 2017 nu erau primiți nicăieri în creo capitală din UE.

    După cum vedeți și mai sus, atunci când am ceva de spus, spun despre ce fac si cred eu, despre interesul României așa cum îl văd eu.

    Vă invit și pe dumneavoastră să faceți la fel.
    Poate România va fi mai câștigată dacă în loc să arătăm cu drgetul, am face ce e bun.

  12. ATENTIE: Trilioane de euro…miliarde de euro…DACA ar fi, DACA vor fi aprobate….pentru Educatie, pentru Sanatate, pentru Digitalizarea Romaniei…zice frumos dl Ciolos…
    DACA ar fi: aceleasi INTREBARI de 30 de ANI: CINE si CUM sa FACA toate astea?!

    Frumoase vorbe dinspre Brussels…DACA ar fi…
    In Romania reala unul dintre motivele invocate in lipsa Digitalizarii Adminsitratiei publice e LIPSA de abilitati in noile tehnologii ale Informatiei a multor Functionari publici!
    NU v-ati atins de ei cat ati fost Premier, asa cum nu s-a atins PSD si NU se atinge nici PNL!!

    Dle Ciolos, credeti ca in Romania reala exista de exemplu la Cucuietii din deal in judetele sarace ale Romaniei PROFESORI care sa aiba aptitudini nu numai pentru a Utiliza noile tehnologii ci si aptitudini pedagogice, stiut fiind ca de Ani de zile acolo predau suplinitori, ca la Examenele de definitivat sunt profesori care nu trec Examenul dar raman sa predea ca suplinitori in LIPSA unor titulari… ca tot felul de specimene fara PREGATIRE de specialitate predau in Scolile de Ev mediu din satale si comunele sarace ale Romaniei…
    Romania reala e saraca si uitata de lume… in Teleormanul sarac, ca si in Botosaniul sau Vasluiul sarac, supravietuirea e grija, NU scoala moderna de care vorbiti!
    Uitati de lume, de Politicienii care isi aduc aminte de ei numai la Vot, vai de mama lor, ce sanse au sa ajunga si la ei din BANII aia multi?!
    Nici una…
    1 Leu nu va ajunge la ei din banii aia multi de la UE… lor le DA „decat” PSDDul ajutoare sociale de supravietuire si de Vot!
    Cum sa vorbim despre lucruri marete cand jumate din populatie e in RISC de saracie, adica NU au locuri de munca, nu au acces la Educatie…
    Marius Budai, 23 octombrie 2019: „România are, în prezent, aproximativ 7 milioane de angajaţi şi 4,9 milioane de pensionari iar şomajul este la un nivel minim istoric, a arătat ministrul interimar al Muncii, Marius Budăi, miercuri, în conferinţa de bilanţ, informeazã AGERPRES.”
    Deci Romania are ~ 7 Milioane de Angajati in Total, aproape 4 Milioane de Copii(pana in 18 Ani!), ~ 5 Milioane de pensionari, vreo 400000 studenti, LIPSESC MIlioane bune de Romani, CINE sunt, UNDE sunt, de ce NU MUNCESC, cine are grija lor?!
    Suntem 19 Milioane de Votanti(persoane peste 18 Ani!), unde e Diferenta pana la 19 Milioane de Cetateni cu Varsta peste 18 Ani?!i
    Multi plecati peste mari si tari, la MUNCA pentru altii…plecati din cauza SARACIEI.
    Au ramas insa multi saraci. multi…
    Scoateti-i din Saracie intai, faceti sa aiba ACCES la MUNCA, la Educatie,(Romania a ajuns la Rate incredibile de abandon scolar si de Analfabetism functional!), fix ca la tiganii care au facut scandal zilele trecute…ca si tiganii aia, romanii din judetele sarace ale Romaniei nu exista pentru Autoritati decat la Vot!
    Asta sa fie OBIECTIVUL in primul rand cu Miliardele si trilioanele de la UE: Saracia, 5 ANI decretati TOATE partidele ca SARACIA e obiectivul Romaniei!
    Cat despre Spitalele majoritatea de Ev mediu, dupa Colectiv NIMIC nu s-a schimbat, NIMIC, desi ati STIUT ce DEZASTRU e in majoritatea Spitalelor, dar nici NU ati stat cu gura pe guvernele ce au urmat iar azi poate Romania ar fi avut Spitale si chiar Medici Specialisti in ATI, Infectioase, Imunologie(multi au plecat pentru ca Spitalele nedotate ii impiedicau sa se dezvolte in meserie!) dotate cu aparatura moderna si mai ales cu Medicii SPECIALISTI atat de necesari!

    Asta cu „TRILIOANELE de Euro care DACA ar fi aprobate”…imi aminteste o poezie faina din folclorul tiganesc:
    Moare un tigan si tiganca distrusa il plange de zor:
    „Aoleu si daoleu
    Und’ te duci tu, Stane, ma’
    Ca arcusu’ zace-n cui,
    Vioara la capatai”!

    Da’ o baba, de colea:
    „Fa, Zalinco, fata mea,
    Toate astea de le-ai spus
    Le avea sau nu le-avea”?(camera era goala, goala!)

    Nu le-avea, fa, nu le-avea
    Avea-n gand sa si le ia!!!

  13. @lili. Dacian Ciolos nu guverneaza Romania. Spune toate astea guvernantilor tai, „guvernului meu”. Europa evolueaza, inainteaza, Romania trebuie sa tina pasul.

    • S-a atins Guvernul Ciolos de bugetari cat a guvernat, a spus ceva de Numarul lor urias, a venit cu o Propunere de Reformare a aparatului bugetar, a facut ceva pentru Spitalele pline de microbi DUPA Colectiv?!
      Am avut aceeasi discutie cu fiica mea, mare sustinatoare de PLUS… si eu il apreciez pe profesionistul si OMUL Ciolos, dar Guvenrul lui NU a facut mai nimic, ce naiba au lasat in urma cand in Parlament timp de 1 AN PSD+ALDE si-au facut de cap?!
      Si s-au pregatit sa castige alegerile, tocandu-i zi de zi?!
      Credeti ca daca PLUS va ajunge la guvernare(nu au nici o sansa si nici nu cred ca vor, am vazut cum s-a fofilat USR+PLUS la sfarsitul anului trecut!) vor schimba toate aceste mizerii care tin de 30 de ANI?
      Uitati-va de cate ori USR+PLUS au votat cot la cot cu PSD!!
      Eu nu cred, la Brussels e frumos, alta lume… In Romania reala, jumatate din Populatie e saraca si analfabeta sau analfabeta functional..
      Frumos, „Romania trebuie sa tina pasul”, de acord, dar jumatea ailalta de Romanie, aia saraca, uitat de lume, cui o lasam?
      Ca Guvernantii guverneaza pentru TOTI, asa cum TOTI voteaza!

  14. In 2016 in mai aveam un proiect de reforma a administratiei publice. Din partea Parlamentului (unde NU aveam MAJORITATE care sa ne sustina ni s-a spus clar ca asta nu e o prioritate si nu va fi sustinut un astfel de proiect.
    Avem in continuare acest proiect, de eficientizare, depolitizare, transparentizare prin digitalizare a administratiei publice.
    Daca vom intra la guvernare dupa alegeri, va fi una dintre prioritatile noastre. Am spus si in articol despre asta.

    Eu am fost premier UN AN, fara majoritate in parlament. Partidele care acum sunt in parlament au fost zeci de ani la guvernare.
    Si tot eu sunt aratat cu degetul…

    • Dle Ciolos, pe dvs ca profesionist si OM va apreciez, fiica mea m-a luat in suturi ca am scris acest comentariu(ea v-a cunoscut personal la o intalnire la Brasov!,) dar cred si am crezut mereu ca Dl Johannis a facut o mare greseala aducand DUPA Colectiv un Guvern de tehnocrati!
      A compromis chiar ideea de tehnocrati intr-o Romanie asa cum era Romania in 2016… acum, dupa 3 ANI cu PSDragnea, cred ca Romania s-a mai schimbat un piculet…
      Eu cred ca trebuia lasat PSD sa PLATEASCA dupa Colectiv!
      Prin desemnarea unui Guvern de tehnocrat(care recunosc ca le-a dat CLASA PSDeilor incompetenti si analfabeti!) a permis PSDului sa se dea la fund putin timp, pana ce emotiile Colectiv s-au mai stins si apoi ce-a urmat am vazut: PSD+ALDE s-au unit si au torpilat zi de zi timp de 1 AN Guvernul Ciolos( Guvern format din PROFESIONISTI, dupa MULTA vreme!!) mintind zi de zi si manipuland o categorie de votanti creduli si neinformati si mai ales PROMITANDU-le ce n-a vazut Parisul: PSD a castigat fara probleme cu minciuni de neimaginat, cu o majoritate clara si cu concursul Romanilor care NU s-au mai prezentat la VOT, scarbiti de clasa politica, DAR Nerealizand ceea ce urma: o victorie a PSD care a dus Romania in urma cu ANI de zile!
      Cred ca daca PSD ramanea dupa Colectiv sa guverneze, NU am fi avut cei 3 ANI de PSDragnea…
      Schimbarea de care Romania are nevoie necesita o schimbare a clasei politice, care NU poate veni inca atata vreme cat exista electorat PRO-PSD iar Romanii NU ies masiv la Vot!
      Tare mi-e ca PSD va castiga ca-n 2016…PNL a dezamagait in perioada asta suficient cat sa-i tina departe de VOT!

    • Da, domnule Ciolos that’s the spirit, drumul la Bruxelles ca experienta umana e ca atunci cand aveati stiri in media despre mersul cu avionul la clasa economica. Eu personal chiar cred ca faceti asta nu pentru ca vreti sa castigati ceva anume ci asa sunteti. Poate asta e cheia sa ajungeti la oameni. Succes!

  15. Ma uitam pe articolele din anul 2016 si imi aduc aminte ca se intamplau lucruri pe care nu le mai vazusem pana atunci. Erau niste oameni care vroiau sa faca ceva. Nu peste tot, nu toti, dar oricum simteam ca se intampla ceva pozitiv in Romania.
    Exemple: GovITHub (inchis bineinteles ulterior), taierea hartiilor, digitalizare, impuls pentru ghiseul.ro etc de astea imi aduc aminte pe moment. Vlad V speriase sistemul medical pe final de mandat, dar nu a fost sa fie.
    Ideea este cum faceti sa ajungeti din nou in pozitie de decizie in Romania?
    Cum ajungeti la oameni si cum ii convingeti sa va voteze?
    Si nu e adevarat ca monolitii de la stat nu pot fi „sparti” si profesionalizati. Ideea de la CNADNR la CNIR era exemplul prin care se putea face lucrul asta. Bineinteles CNIR nu exista. Exista solutii asta e clar. Trebuie sa ganditi bine pasii si strategia, cred ca oamenii ar incerca o alta varianta politica dupa ca iata vad ca lucrurile nu se misca nici acum. Sunt resurse in diaspora, macar cativa s-ar intoarce daca atmosfera ar fi respirabila in Ro. Asa cum ati gasit solutia sa infiintati partidul printr-un artificiu de efect asa ar trebui sa fiti prezenti in agenda publica mult mai des. Asta ca sa nu mai ratam si situatia asta cu pandemia ce ar putea fi intoarsa spre binele tuturor daca am avea niste oameni cu viziune la conducere.

    • Si eu imi aduc aminte, de acord!
      Dar, in final nu a ramas nimic iar PLUS nu va ajunge la guvernare sa reuseasca SCHIMBAREA de care frumos vorbeste dl Ciolos pentru ca nu va ajunge la guvernare!
      Asta vreau sa spun!
      Romania aia jumate saraca NU va vota PLUS niciodata…si nici alianta pe astfel de preocupari nu are cu cine face: uite de ce e-n stare PNLul acum, o dezamagire uriasa! PSDul are victoria deja!
      „Decat” PSD si PRO-Romania si ALDE4,2% mai pot salva Romania, asa crede majoritatea romanilor mintiti zilnic de Ciolacu+Ponta+Tariceanu!
      Cu ei ne vom pricopsi la urmatoarele alegeri!

    • eu imi aduc aminte si de altceva: ordin anaf in ianuarie 2016 de marire artificiala din pix a plafonului pentru firmele cu datorii care apareau online transparent intr-o baza de date ANAF updatata trimestrial facuta de guvernul Ponta, motiv din care multe firme au disparut din acea lista iar timp de cateva luni nu s-au mai facut updatari pana cand au reinventat IT-istii programatori „voluntari” roata si au facut o baza de date mai slaba ca aia a lui Ponta in alta parte si dupa mai mult timp pb au aflat si ei ca se mai facuse ca s-a dat drumul si la aia veche care acum e inutila ca plafoanele s-au marit atat de mult incat lista este irelevanta. imi mai amintesc si punerea pe tapet cu celeritate a solutiei „italia”, adica celebrul de acum „recurs compensatoriu”… imi mai amintesc de niste mega campanii de PR, oamenii fini nu pot trai fara prietenii din agentii si nici agentiile nu pot lucra doar cu privatii cand exista prietenii de la stat, imi mai amintesc de Cumintenia pamantului si de banii care nu s-au intors nici azi la donatori…