G4Media.ro

OpenAI, grup susținut de Microsoft, va lansa „SearchGPT” pentru a concura Google 

Sursa foto: Unsplash / Levart Photographer

OpenAI, grup susținut de Microsoft, va lansa „SearchGPT” pentru a concura Google 

OpenAI lansează un instrument de căutare online într-o provocare directă la adresa Google, deschizând un nou front în cursa industriei tehnologice pentru comercializarea progreselor în domeniul inteligenței artificiale generative, scrie Financial Times.

Produsul experimental, cunoscut sub numele de SearchGPT, va fi inițial disponibil doar pentru un grup restrâns de utilizatori, compania din San Francisco deschizând joi o listă de așteptare de 10 000 de persoane pentru a testa serviciul.

Produsul este diferit din punct de vedere vizual de ChatGPT, deoarece merge dincolo de generarea unui singur răspuns, oferind un șir de link-uri – similar cu un motor de căutare – care permite utilizatorilor să facă clic pe site-uri externe.

SearchGPT a fost dezvoltat pe baza feedback-ului din partea editorilor cu care OpenAI a semnat recent contracte, inclusiv News Corp, Axel Springer și Financial Times.

OpenAI, care beneficiază de o investiție de 13 miliarde de dolari din partea Microsoft – cel mai mare rival al Google în domeniul inteligenței artificiale în ultimii ani – își propune să reintegreze în cele din urmă funcțiile de căutare AI în chatbotul său emblematic.

Mișcarea este cel mai recent efort al OpenAI, care a deschis calea în cursa pentru crearea de chatbot-uri AI puternice, de a se confrunta cu Google, care a dominat căutarea online în ultimele două decenii.

Ascensiunea inteligenței artificiale generative și lupta pentru viitorul pieței de căutare ar putea transforma traiectoria ambelor companii, Google încercând să își apere marjele de profit, în timp ce OpenAI caută noi surse de venit.

Gigantul căutărilor a construit o vacă de muls care a adus venituri de 175 de miliarde de dolari anul trecut, reprezentând mai mult de jumătate din vânzările sale totale. Progresele în domeniul inteligenței artificiale au deschis calea concurenților, inclusiv Perplexity, un start-up de doi ani care se autointitulează „motor de răspunsuri” și care a ajuns la o evaluare de 1 miliard de dolari.

Google a fost lent în a-și orienta motorul de căutare către inteligența artificială generativă, însă, în luna mai, utilizatorii din SUA au început să vadă un „AI Overview” – un scurt răspuns sumar generat de inteligența artificială la întrebări – în partea de sus a multor rezultate de căutare obișnuite, urmat de linkuri pe care se poate face clic, intercalate cu reclame mai jos.

Aceste tipuri de rezultate ale căutării, care includ un „instantaneu generat de AI”, sunt mai costisitoare pentru Google decât răspunsurile sale tradiționale, deoarece AI-ul generativ consumă mai multe resurse de calcul.

Financial Times a relatat în aprilie că Google a luat în considerare posibilitatea de a percepe o taxă pentru funcțiile de căutare „premium” alimentate de AI generativă, în ceea ce ar fi cea mai mare modificare a modelului său de afaceri.

Pentru OpenAI, marea provocare a căutării generate de inteligența artificială de până acum este că roboții de chat precum ChatGPT sunt predispuși să răspundă inexact sau să „imagineze” fapte, numere și referințe.

Acest lucru se datorează, în parte, faptului că modelele extrem de complexe care stau la baza chatbot-ului sunt antrenate pentru a prezice tipare în limbaj, nu pentru a căuta, indexa și scoate la suprafață informații pe internet, precum motoarele de căutare tradiționale.

Supravegherea AI a Google s-a confruntat cu probleme similare. Atunci când funcția a fost lansată pentru prima dată în rezultatele căutărilor din SUA, aceasta le-a spus utilizatorilor că a mânca pietre poate fi sănătos, i-a sfătuit să lipească brânză pe pizza și l-a descris pe fostul președinte american Barack Obama ca fiind musulman.

În schimb, SearchGPT „va furniza informații actualizate de pe internet, oferindu-vă în același timp linkuri clare către surse relevante”, potrivit OpenAI. Noul instrument de căutare va putea accesa site-uri chiar dacă acestea au optat pentru a nu antrena instrumentele de inteligență artificială generativă ale OpenAI, cum ar fi ChatGPT.

Companiile de inteligență artificială au provocat controverse în rândul organizațiilor de știri, care au acuzat companiile de tehnologie că încalcă drepturile de autor prin extragerea de date de pe site-uri web și folosirea unor secțiuni din articole fără atribuire.

Anul trecut, New York Times a dat în judecată OpenAI și principalul său finanțator, Microsoft, pentru că „au profitat de încălcarea masivă a drepturilor de autor, de exploatarea comercială și de deturnarea proprietății intelectuale a The Times”, afirmații pe care OpenAI le respinge.

Pe fondul conflictului, start-up-ul a construit relații de licențiere cu mai mulți editori, despre care a afirmat că a testat și proiectat instrumentul de căutare împreună cu echipele de produse ale editorilor.

„[OpenAI] înțelege în mod înnăscut că, pentru ca o căutare bazată pe inteligență artificială să fie eficientă, aceasta trebuie să se bazeze pe informații de cea mai înaltă calitate și încredere furnizate de surse de încredere”, a declarat Robert Thomson, director executiv al News Corp.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...