G4Media.ro

OPINIE: Cațavencu, Jupân Dumitrache și Rică Venturiano sunt mai de actualitate ca…

Sursa foto: captură video

OPINIE: Cațavencu, Jupân Dumitrache și Rică Venturiano sunt mai de actualitate ca oricând

Urmărind de departe ce se întâmplă zilnic din România gândul mă duce, ca pe atâția alții de altfel, la dramaturgia lui Ion Luca Caragiale care a surprins în piesele sale moravurile politice ale vremii care s-au dovedit de fapt trăsături perene ale vieții publice românești.

Piesa de referință favorită este fără îndoială O scrisoare pierdută, iar personajul preferat pe care românii adoră să-l urască (știu e un calc de limbă englezesc, dar altă expresie mai potrivită nu am găsit) este Nae Cațavencu, politicianul venal care întruchipează demagogul patriotard, o tipologie destul de comună în România secolului XXI.

Acum câțiva ani cineva spunea: “Românul înainte să se nască poet s-a născut demagog”. Printre politicienii români excepția care confirmă regula a fost regretatul Corneliu Coposu care spunea: “Găsesc că afișarea patriotismului este indecentă. Un om care simte dragostea pentru țară, un om care este decis ca în interesul țării să-și sacrifice propria existență nu are să se bată pe piept cu sentimentul acesta.“ Aceasta din partea unui om care a stat 17 ani în temnițele, apoi a petrecut 25 de ani supravegheat de Securitate și încă cinci ani calomniat de urmașii regimului comunist.

O altă figură de politician rămasă faimoasă în dramaturgia lui Caragiale este Coriolan Drăgănescu, iar modelul său se regăsește azi în clasa politică românească în sânul căreia traseismul și oportunismul sunt la loc de frunte. Dispariția totală a diferențelor ideologice care au existat în politica românească a anii ’90 și la începutul anilor 2000 au făcut loc unui mercantilism în care diferența din putere și opoziție a devenit fluidă în care opozantul de ieri ajunge azi potentat.

Dar personaje precum Cațavencu sau Coriolan Drăgănescu sunt, ca să folosesc din nou o expresie în engleză “soft targets”, adică referințe facile, pentru că, n’așa, fac parte dintre “ei”, adică tagma politicienilor corupți și nu sunt ca “noi”, cei curați adică.

Dar și aici Caragiale introduce două personaje memorabile, Jupân Dumitrache Titircă din O Noapte Furtunoasă și Conu Leonida din Conu Leonida Față cu Reacțiunea. Iar întrebarea care se pune este: este Nae Cațavencu diferit de Jupân Dumitrache sau Conu Leonida?

În condițiile de azi Nae Cațavencu este ales prin vot universal de Jupân Dumitrache și Conu Leonida (dar și de Zoe Trahanache, Veta, Zița sau Mița Baston) și de peste 30 de ani numai cațavenci ies din urnă. Să fie numai vina politicienilor că sunt așa cum sunt? La urmă urmei ei nu vin de pe altă planetă ci se trag din același electorat care îi votează cu consecvență de peste trei decenii.

Iar în condițiile răspândirii internetului personajul Jupân Dumitrache a devenit o realitate. Uitați-vă de pildă pe Faceboook sau la comentariile din subsolul multor articole și veți descoperi tipul sfertodoctului habarnist care-și dă cu emfază părerea (adeseori sub protecția anonimatului) despre orice, de la politică la fotbal și de la Covid la corectitudinea politică și pentru care mă duce gândul la unul dintre cele mai actuale proverbe românești: “Prostul dacă nu e și fudul parcă nu e prost destul” sau la memorabilul citat din Umberto Eco care spunea în 2015: “Rețelele sociale dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Televiziunea a promovat idiotul satului față de care spectatorul se simțea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr”.

Dar dacă Nae Cațavencu este ales cu votul lui Jupân Dumitrache acest lucru ar fi imposibil fără participarea unui al treilea personaj, Rică Venturiano, “arhivar la o judecătorie de ocol, studinte în drept și publicist” din O Noapte Furtunoasă.

Trebuie să recunosc că R. Venturiano e oarecum diferit de jurnaliștii din ziua de azi în sensul că din motive obiective acesta duce o existență dublă, în care modestul slujbaș la stat se transformă într-un comentator agresiv și demagog, mult admirat de Jupân Dumitrache.

Și unde Jupân Dumitrache este sfertodoct, Rică Venturiano este semidoct, dar amândoi se indignează împotriva clasei politice, clamând virtutea civică, deși ei înșiși dau dovadă de moravuri dubioase.

Rică Venturiano din ziua de azi are adeseori în comun cu Jupân Dumitrache tentația demagogiei și a vorbitului după ureche, agresiv și suficient, dar mai grav, în unele cazuri împărtășește cu Nae Cațavencu duplicitatea și chiar corupția. Sigur, nu este o generalizare, dar dacă clasa politică și electoratul din ziua de azi au o calitate îndoielnică, aceasta ”se datorează” și presei, care până la urmă nu poate fi mai bună decât societatea în ansamblul ei.

Când Caragiale a pictat cu cuvinte tabloul vieții politice din România sfârșitului de secol XIX el făcea referire la un segment minuscul al societății, anume clasa de mijloc urbană, din acest tablou fiind absentă marea majoritate a populației, masa țăranilor în majoritate analfabeți și abrutizați de un sistem de relații cvasi-feudal, cu contribuția unei clase conducătoare corupte și iresponsabile.

Astăzi Caragiale și personajele sale s-au generalizat, după un secol de regim democratic de fațadă, dictaturi fasciste și comuniste și trei decenii de democrație adeseori “originală”, cu reflexe democratice superficial dobândite. A fost oare Caragiale un profet? Nu cred, el a zugrăvit un tablou de epocă în care a surprins niște caracteristici profunde ale societății românești.

Ce trebuie să realizăm este că indiferent de schimbările accelerate la care asistăm, mai ales în ceea ce privește tehnologiile, societatea are un ritm propriu de dezvoltare și de cele mai multe ori mentalitatea colectivă nu poate sări peste etape. De aceea tripleta Cațavencu – Jupân Dumitrache – Rică Venturiano e mai prezentă ca oricând în societatea românească.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Frumos..acum putem sa apreciem la adevara sa valoare proiectul lui iohanis : romania educata!

    Multumim pnl! 4%

  2. Cam toate personajele din opera lui Caragiale pot fi gasite in zilele noastre sub o forma sau alta.
    Agamita Dandanache – politician de tip vechi, „conservator”, traseit, dar care rezista in functie toata viata
    Catavencu – politician de tip nou, demagog, „progresist”, in opozitie aparenta fata de putere
    Nae Girimea – fantele de cartier, smecherul care se descurca in toate situatiile
    Didina, Mita – echivalentul pitipoancelor de astazi
    Conul Leonida, Mita – pensionari spalati pe creier de presa, votanti ai partidului de la putere
    Pristanda, ipistatul – politisti corupti si slugarnici
    Rica Venturiano – gazetar agresiv, incult, dar care „combate bine”. La fel combate si Catavencu prin „Racnetul Carpatilor”.

    Caragiale a suprins foarte bine coruptia morala a societatii, coruptie care se mentine pana in prezent.

  3. Corect! Caragiale a fost si este actual!
    PNL = PSD

  4. Evident, ” genialitatea operei “ este transmisa doar intelectualului dambovitean pur sange – angajat mai mereu sa descifreze si sa critice just viata, societatea, moravurile, fiinta si operele literare dambovitene. In mod just, dogmatismul & subiectivismul intelectualului pur sange dambovitean din sec al 21-lea este rasplatit cu functii / fotolii, etc. Problema e ca capacitatea constiintei sale estetice nu e de a creea personaje si opere noi … el se concentreaza doar asupra puritatii nasterii tuturor fantasmelor pulsionale care agita socitatea. Totodata, in mod absurd, el incearca sa anuleze toate evenimentele istorice care au marcat decisiv “unitatea si identitatea” poporului …

  5. I. L. Caragiale, exilat de bună voie la Berlin. Scarbit. A murit si a fost inmormantat la Berlin.
    Cei criticati de el sunt vesnici. Cei ca si Coposu mai rar mor pe aici. Nu apuca sa schimbe ceva. Mai des ii omoram noi, ii exilam sau pleca scarbiti unde vad cu ochii. Cui ii pasa? Ii credem mereu pe cei cu gura mare.

  6. Jupân Dumitrache poate fi usor redus la tacere. Exista ziare care au sectiunea de comentarii doar de forma, asa era formatul standard de site de presa. Un comentariu, alt ziar, incercam sa-i scriu autorului ca valea care adapostea ultimii afgani ce opuneau rezistenta talibanilor nu este inconjurata de varfuri de munte de 13 000 metri, poate „feet”. La traducere gresise. Cred ca nici nu a citit comentariul, nu mai vorbesc sa mai si corecteze. Asa a ramas articolul, da-l dracu de Everest. Deci la altii se poate, Jupan poate fi ignorat. Desi ziarul are sectiune de comentarii nu comenteaza nimeni niciodata, o singura exceptie. Jupan e anulat.
    De doi ani de cand citesc si mai scriu comentarii am constatat ca uneori de la Jupan poti afla mai multe decat de la jurnalistul care traieste si el intr-o lume libera dar cu limite.
    Treimea Catavencu, Rica si Jupan poate fi usor redusa la tandemul Catavencu-Rica, mai ales ca cei doi au schimbat deseori rolul, vezi numai Gabi, Roman, Rares, Robert si muuulti altii.
    Politicianul mic si cel mai putin rau are dreptul sa existe pentru ca asa e procedura odat la patru ani, Rica isi duce si el traiul pe langa Catavenci si alte fiare dar Jupan poate fi ignorat. Mai ales ca asa a zis Eco la o bere, inainte sau dupa ce a scris romanul despre lista spalatoresei? Dupa. Sa ne inchinam la Eco si sa-i facem pe plac: Un pumn in gura lui Jupan!

  7. frumos scris!
    când am terminat de citit articolul, am închis ochii și am încercat să-mi imaginez cum ar arată următoarea distribuție:

    jupân Dumitrache = Marcel Ciolacu
    Cațavencu = Rareș Bogdan
    Rică Venturiano = Iulian Bulai

    lucrurile merg prost dar spectacolul continuă..

  8. Iliescu merge incadrat in opera, Basescu fara doar si poate dar sasul unde intra?! Cine sa fie?