G4Media.ro

OPINIE: Ce am învățat și observat după cinci luni în care am…

Sursa foto: Dreamstime

OPINIE: Ce am învățat și observat după cinci luni în care am mers aproape zilnic cu scuterul prin București

În martie am decis să îmi cumpăr un scuter pentru a mă deplasa mai ușor prin București. Decizia a fost inspirată, din punct de vedere al timpului petrecut în trafic. Cu automobilul, făceam aproximativ o oră și 30 de minute de acasă până la birou în timpul școlii, iar cu metroul cam o oră și 10 minute. Cu acest vehicul, rareori parcurg distanța de aproximativ 9 km în mai mult de 35 de minute. În vacanțe timpul scade și mai mult, chiar spre 25 de minute.

Din martie și până acum am parcurs aproape 1.500 de km în Capitală cu vehiculul pe două roți. Am optat pentru unul electric din două motive: doresc să protejez mediul și costurile de operare sunt foarte mici.

Viața se vede altfel de pe un scuter. Aș dori să vă povestesc ce am observat și învățat în aceste prime luni, cât mai obiectiv posibil. Menționez că înainte nu am mai avut un astfel de vehicul, dar am carnet de conducere de categoria B de 20 de ani.

Scopul meu nu este acela de a critica sau judeca pe cineva, ci de a ajuta cu aceste informații persoanele interesate să treacă la un mijloc de transport alternativ.

Iată ce am observat:

– Marea majoritate a șoferilor încearcă să te ajute și să îți facă loc atunci când observă că vii din spate.

– Din păcate, sunt puțini șoferii care se uită suficient de des în oglinzile retrovizoare; majoritatea conduc privind în față în mare parte din timp. Ca o paranteză, Titi Aur, instructor de conducere defensivă, spune: „Avem regula care spune că trebuie să te uiți la cel mult 6 secunde în oglindă. Toate testele au demonstrat că, dacă nu te-ai uitat în ultimele 6 secunde în spate, nu știi ce se întâmplă.”

– Foarte mulți motocicliști și scuteriști au un comportament necorespunzător în trafic. Claxonează dacă nu le fac șoferii loc sau chiar îi ceartă, deși nu e nimeni obligat să facă asta. Acest comportament nu ajută comunitatea celor pe două roți.

– Este uriaș numărul șoferilor care stau pe telefon în timp ce conduc. Nu atunci când mașina este staționată la semafor, ci când se află în mișcare.

– Peste 60% dintre motocicliști și scuteriști (mai ales aceștia) circulă vara doar cu cască, în tricou și pantaloni scurți. Nu mă miră, astfel, numărul mare de victime în rândurile lor. Eu am un scuter cu viteză maximă de 60 km/h, dar folosesc protecție aproape completă (cască, genunchiere, geacă). Mai am de achiziționat ghetele.

– Majoritatea șoferilor semnalizează fix în momentul în care încep o manevră. Pentru cei pe două roți, acest lucru este ca și cum nu ar semnaliza deloc. Este important să semnalizați cu 20-30 de metri înainte de a face o manevră. Îi veți ajuta enorm pe cei care merg pe două roți. Foarte mulți șoferi nu semnalizează deloc.

– Mulți șoferi, mai ales cei de vârstă peste 60 de ani, urăsc efectiv orice vehicul pe două roți. Dacă le faci semn să te lase să intri în coloană, cei mai mulți refuză, te ignoră sau chiar reacționează urât. Nu înțeleg de ce este atât de greu de înțeles că datorită vehiculelor pe două roți orașul este mai liber și are aer mai curat. Oare le-ar plăcea mai mult să mă urc și eu în mașina mea voluminoasă de o tonă și să circul singur în ea pe străzi, aglomerând și mai mult traficul?

– Pietonii, mai ales cei în vârstă, sunt în continuare nedisciplinați și apar de unde nu te aștepți. La scuterele electrice este o problemă și mai mare deoarece pietonii nu te aud când te apropii. Spre deosebire de mașinile electrice, multe dintre aceste vehicule nu pot fi făcute să scoată un zgomot/zumzet permanent care să înlocuiască sunetul motorului.

– La semafoarele aflate în apropiere de stațiile de metrou îi paște cel mai mare pericol pe cei pe două roți, deoarece pasageri coboară din mașini, în special de pe locurile din spate, fără să se asigure. Te poți trezi cu ușa deschisă în față, iar pericolul este mare mai ales pentru bicicliști, care circulă aproape de marginea din dreapta a drumului.

– Străzile și bulevardele nu sunt prietenoase cu vehiculele pe două roți. Sunt, mai ales la margine, pline de gropi, capace de canale, denivelări, iar în intersecții șinele de tramvai sunt „harcea-parcea”. De aceea, vă recomand un scuter sau o trotinetă cu roți mai mari, solide și suspensii trainice pentru a minimaliza riscul de accidente cauzate de calitatea proastă a străzilor.

– La bicicliști, trecutul pe roșu este „sport național”. Îi poți număra pe degete pe cei care stau la semafor pentru a aștepta verdele. Foarte mulți nu au cască și nici oglinzi retrovizoare (ambele fiind extrem de importante când te afli pe două roți).

– Pe scuter observi cât de problematice sunt SUV-urile în orașe. Ocupă mult spațiu, se poziționează greu pe benzi și îi încurcă mult pe cei care doresc să folosească mijloace de transport alternative. Am văzut chiar și bicicliști care nu se pot strecura pe lângă ele pe partea dreaptă, în apropiere de marginea drumului, din cauza oglinzilor retrovizoare masive de pe multe modele. Eu încă nu pot înțelege de ce oamenii își cumpără astfel de vehicule pentru a merge 95% din timp în București!

– UPDATE: Unii m-ar întreba, poate: „Dar tu, cum ești în trafic?” Răspunsul meu este că încerc să fiu cuminte, să respect regulile de circulație și pe ceilalți participanți la trafic. Nu îmi iese chiar de fiecare dată, dar mă străduiesc să fac lucrurile cât mai bine. Învăț în fiecare zi. Dacă șoferii mă lasă să mă strecor printre ei, mă bag mai în față; dacă nu, nu. Precizez că în aceste câteva luni am avut un singur schimb de replici cu un șofer care mi-a tăiat brusc calea.

Cam acestea ar fi învățămintele pe care le-am tras după aproape 1.500 de km petrecuți pe scuter în București. Nu ezitați să scrieți despre propriile experiențe în comentarii.

Notă: Textul a fost publicat pentru prima dată, într-o formă diferită, pe platforma Reddit. 

Sursa foto: Nataliya Krechko | Dreamstime.com

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Casca, pe biciclera?! Toate studiile arata ca de cate ori s-a incercat sa se impuna casca pentru bicicleta a scazut numarul de biciclisti. In unele cazuri s-a facuit intentionat acest lucru… Daca mi s-ar impune casca a doua zi pun bicicletele la vanzare pe OLX.

    • Nuuu , te rog frumos, nu îți pune cască. Apropo, ce grupă de sânge ai?

    • toate studiile arata ca o casca nu e eficienta decat daca ai ce proteja. mergi fara

    • ‘Toate studiile’ arata ca atunci cand cineva comenteaza un lucru si nu vine si cu argumente asupra acelor ‘toate studii’ , vorbeste balarii.
      ‘Cercetatorii britanici’ pot confirma lucrul asta /s

  2. Dacă ar avea permis de conducere, autorul ar ști ca semnalizarea schimbării direcției de mers se face în localitate cu 50m înainte de efectuarea ei. De asemenea, nici bicicliștii nici motocicliștii nu au dreptul să depășească pe partea dreaptă decât tramvaiul și vehiculele care efectuează virajul la stânga.

    • „ Este important să semnalizați cu 20-30 de metri înainte de a face o manevră.” Nu a zis că e obligatoriu cu 50 m ci doar a solicitat un minim de bun simț..

  3. Pe 2 roti niciodata nu te bazezi pe „am dreptate”/”e dreptul meu”/”am prioritate”, etc . Tine minte asta si vei fi in siguranta.

  4. In timp ce scuteristii sunt considerati participanti la trafic si au dreptul la o banda de circulatie, multi considera biciclistii un fel de subspecie ce ar face bine sa dispara de pe planeta. Nu e iesire mai lunga de doi km in care sa nu fiu injurat, sa nu mi se acorde prioritate, sa nu fiu inghesuit in bordura…
    Ce e interesant e ca am o lampa de noapte care face lumina intermitenta rosu-albastru; atunci ma simt si eu respectat in trafic.

  5. Concluzia: toti o apa si un pamant…

  6. A minimiza este una, si
    a minimaliza este cu totul altceva

  7. gata imi iau scuter. dar nu din ala cu 60km ca la ce bati tu campii cu costum…. daca tot ai facut articolul sa imi arati cum arata ghetele de scuter. ma fru… tie ti-a dat cineva bani si scuteri sa postezi. o yamaha de 125 e mai ieftina decat un cuter electric si mai mica

  8. sa nu te mai urci beat in metrou ca asta e … faci si 6 ore. un om normal face 6km/h la pas. 9km ii faci in 45 min daca te grabesti la munca. daca mai ai si 2 scurtaturi printre blocuri, banuiesc ca nu mergeai pe acelasi traseu de autobuz, sau sa mergi ca metroul, ca iti trebuia drona. calculati bai si voi cand vreti sa scrieti din experienta. nu te mai intreb cat iti lua dusul la munca si schimbatul de toale….

    • Un om „normal” (excludem din aceasta categorie toti oamenii cu probleme de sanatate, cam toti oamenii mai in varsta, si/sau supraponderali, foarte multe femei, gravide sau nu etc) poate intr-adevar merge cu 6 km/h la pas, dar e un pas (foarte) grabit. Ceea ce, intr-un oras atat de poluat ca Bucurestii si mai ales la temperaturi de peste 30 C, s-ar putea oricum sa nu fie o idee prea buna.
      Nu vreau sa va supar, dar 9km in 45 de minute (sau 12 km/h) este o viteza de alergare pe care as pune ramasag ca foarte putini oameni (statistic vorbind) sunt capabili s-o mentina pe distante relativ lungi, anume doar alergatori destul de experimentati si bine antrenati… ba inca de doua ori pe zi?!?
      Mersul pe jos (sau alergarea) pana si de la munca nu e o solutie in orasele mari decat in cazuri cu totul speciale – mai exact, pentru cei care au norocul sa aiba domiciliul aproape de locul de munca.
      Altfel, am impresia ca discutia si articolul eludeaza cumva raspunsul stiut – solutia arhicunoscuta a problemei este un transport in comun bine gandit si administrat. In lipsa acestuia, sigur, automobilul, scuterul, bicicleta, trotineta… sau lucrul de acasa 🙂

  9. E cum zice autorul.
    In plus pot spune ca este mult mai bine in prezent fata de cum era acum cativa ani.
    Eu folosesc bicicleta sa merg la birou cam tot anul, mai putin cat e zapada, in Bucuresti.
    Aprox 30 km/ zi, cu masina as face cam 45-50 min pe segment, cu bicla fac cam 30.
    Daca esti decent, mai ales sa nu depasesti prin stanga, sa opresti la semafor si foarte important sa te tii la cam la 1 m distanta fata de masinile parcate pe margine si fata de bordura esti chiar ok. Altfel e risc sa te trezesti cu usa deschisa in fata sau urcat pe bordura.
    Un mare plus e ca cineva s-a gandit sa puna capacele de canal cele dreptughiulare, tip grila, cu fantele orientate perpendicular asa ca nu mai risti sa ti se blocheze roata daca treci peste ele. Chestia asta se intampla de vreo 3 ani, pana atunci a fost destul de periculos.
    Legat de problema portierelor deschise in fata, ar fi foarte fain daca soferii ar aplica modelul din niste tari cu apa calda din Europa, adica dupa ce parcheaza pe marginea drumului sa deschida usa cu mana dreapta. Daca faci asa, cand deschizi usa te intorci cu totul si remarci mult mai usor daca vine cineva din spate.

  10. Din postura de conducator auto vin cu cateva obs:
    „Majoritatea șoferilor semnalizează fix în momentul în care încep o manevră.” – este Fals.
    Versiunea corecta este: Majoritatea șoferilor NU semnalizează nici cu 10 nici cu 30 si nici cu 50m înainte de a începe o manevră de schimbare a directiei de mers, nici macar in rond.
    De asemenea, alta corectie:
    Majoritatea soferilor vorbesc la telefon sau scriu mesaje in timpul mersului, cu telefonul in mana, inclusiv pe autostrada – ii vad zilnic.

    • Eu am vazut unul care se uita la un serial , TINAND telefonul in mana, in timp ce conducea cu vreo 70-80 km/h pe soseaua Stefan cel Mare. Sunt ireal de iresponsabili unii dintre concetatenii nostrii 🙂