Orașul Alexandria vrea autobuze electrice din fonduri europene, dar transportatorul local, folosit de PSD la mitinguri, are datorii la stat
Orașul Alexandria țintește sus: vrea să fie al doilea oraș din țară cu transport în comun exclusiv electric, precum Cluj-Napoca, cu toate că el nu are un sistem de transport în comun în adevăratul sens al cuvântului. Pentru a-și atinge scopul, primăria ar accesa fonduri europene pentru achiziția a zece autobuze electrice care să intre în dotarea operatorului de transport local, plus investiții adiacente, în valoare totală estimată la peste 17 milioane de euro. Problema este că operatorul local de transport are grave probleme financiare de multă vreme, societatea fiind ținută în viață artificial chiar din bugetul local al municipiului. De altfel, societatea de transport local s-a dovedit cu adevărat utilă doar în situația unor mitinguri organizate de PSD, autobuzele inscripționate TRANSLOC transportând participanții la manifestări organizate în București.
Operatorul local de transport, SC Transloc Prest SRL Alexandria, se confruntă de o lungă perioadă de timp cu grave probleme financiare, societatea fiind ținută în viață artificial din bugetul local al municipiului Alexandria. De altfel, la finalul anului 2018, Consiliul local Alexandria adopta o hotărâre prin care majora capitalul social al SC Transloc Prest SRL cu 150.000 de lei, pentru că operatorul ajunsese în imposibilitatea de a-și achita datoriile către bugetul de stat și către furnizori, ceea ce a dus la poprirea tuturor conturilor societății de către ANAF.
Pentru orașul Alexandria, un oraș de mici dimensiuni, investiția în autobuze electrice are aspectul general al unei tichii de mărgăritar. În realitate, în acest moment, reședința județului Teleorman nu are un sistem de transport în comun propriu-zis, cele câteva autobuze și microbuze existente circulând pe doar trei rute, de câteva ori pe zi, cu o medie de 600 de metri între stații. Aceasta în condițiile în care orașul poate fi parcurs, pe jos, în maximum o oră, dintr-un capăt în altul.
Societatea de transport local s-a dovedit cu adevărat utilă doar în situația unor mitinguri organizate de PSD, autobuzele inscripționate TRANSLOC transportând participanții la mitingurile organizate în București.
În cadrul proiectului cu finanțare europeană, investiție estimată la peste 17 milioane de euro, sunt prevăzute pe lângă cele zece autobuze electrice și alte investiții adiacente, precum amenajarea infrastructurii de transport, cu stații de călători, autobază, depoul aferent, stații de încărcare și parcare de tip park&ride, piste de biciclete, stații de bike sharing și reabilitarea traseelor pietonale.
Primele autobuze electrice din România au ajuns la Cluj-Napoca, Compania de Transport Public din Cluj introducând în circulație zece astfel de mijloace de transport în comun. Valoarea lor se ridică la 26.121.980,83 lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind fondurile elvețiene, urmând ca încă 30 să fie cumpărate din fonduri europene. Totul se întâmpla în vara anului 2018.
Aproximativ în aceeași perioadă a anului 2018, și la Alexandria se înregistra un eveniment major legat de transportul în comun: operatorul de transport local, societatea Transloc Prest SRL Alexandria, solicita Consiliului local al municipiului inițierea unui proiect de hotărâre pentru majorarea capitalului social. Motivul? Societatea nu mai făcea față în niciun fel datoriilor rezultate din proasta gestionare a activității sau, mai bine spus, a inactivității.
În octombrie 2018 se înființa o nouă societate în subordinea Primăriei Alexandria, rezultată din divizarea Transloc Prest, atât de la nivel de resurse materiale, cât și de personal. Acest nou serviciu de transport public urmează să își asume proiectul din bani europeni pentru achiziția de autobuze electrice la Alexandria, oraș în care stațiile de autobuz sunt tranzitate, în cea mai mare parte a timpului, de vânt.
Fantasme mari pe bani publici pentru un oraș mic
În realitate, orașul Alexandria nu are transport în comun într-o accepțiune firească al termenului, ci doar câteva autobuze și microbuze care circulă pe trei rute de câteva ori pe zi, în condițiile în care orașul e destul de mic ca întindere și se poate parcurge în maximum o oră pe jos dintr-un capăt în altul.
Justificarea pentru care Transloc avea nevoie de bani era, în schimb, destul de serioasă. Pentru că societatea avea încasări din ce în ce mai reduse, nu își mai permitea să plătească datoriile la stat și nici către furnizori, ceea ce a determinat ANAF să recurgă la poprirea tuturor conturilor, astfel că Transloc ajunsese în imposibilitate de funcționare. În aceste condiții, Consiliul local Alexandria, dominat de reprezentanți ai PSD, a votat majorarea capitalului social al Transloc Prest SRL cu 150.000 de lei. Totul, din bugetul local al comunității. În același timp, operatorul local de transport public se plângea că „parcul auto este învechit, mijloacele de transport fiind uzate fizic, necesitând reparații capitale”.
În ciuda acestei situații extrem de dificile a operatorului local de transport public, în aceeași vară a anului 2018, primarul Alexandriei, Victor Drăgușin, anunța pe pagina sa de Facebook faptul că Alexandria se pregătește de achiziționarea unor autobuze electrice din fonduri europene.
„Modernizăm Alexandria cu fonduri europene! Demarăm în Alexandria, cu fonduri europene, cea mai amplă lucrare de modernizare urbană, prin refacerea în totalitate a centrului pietonal (strada București – strada Ion Creangă), înființăm un sistem de 10,6 km de piste pentru biciclete și introducem transportul în comun ecologic, prin achiziționarea de autobuze electrice”, promitea, simțindu-se încrezător, primarul Victor Drăgușin.
De fapt, la momentul acela, operatorul de transport public al orașului era în moarte clinică. Pentru ca proiectele cu iz electoral să nu fie încurcate, primarul a luat decizia de a susține supraviețuirea SC Transloc Prest SRL din banii populației, așa că a adoptat repede, cu sprijinul consilierilor partidului majoritar, din care și el provine, hotărârea prin care capitalul social al societății cu pricina se mărea cu nu mai puțin de 150.000 lei.
Astfel, în august 2018 se făcea deja primul studiu de oportunitate pentru achiziția de autobuze urbane second-hand, în valoare de aproximativ 160.000 lei, pentru ca transportatorul local, acum divizat în două firme, să aibă motive de a exista. În același studiu sunt menționate și autobuzele electrice, care ar urma să fie achiziționate din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR 2014-2020).
O istorie simplă, înțesată de complicități politice
Societatea de transport public local Transloc Prest Alexandria a fost înființată în 1997, ca urmare a reorganizării Regiei Autonome Transloc Teleorman. De 38 de ani, societatea are același sediu, în imediata vecinătate a Tel Drum SA. După anul 1990, odată cu apariția transportatorilor privați pe traseele intra-județene, activitatea societății s-a restrâns considerabil. În ciuda acestui fapt, SC Transloc Prest SRL este unicul transportator public din Municipiul Alexandria, operator intern, având exclusivitate asupra traseelor municipale. Societatea Transloc Prest SRL este operatorul desemnat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ALEXANDRIA, prin contractul de delegare nr.323/2008, operatorul efectuând și transport public de persoane suburban în cadrul Asociației.
În fapt, această societate subordonată municipalității a constituit un punct al interacțiunilor politice și deseori un mod de recompensare a fidelilor partidului majoritar. Condusă vreme îndelungată de deputatul PSD implicat în Dosarul Referendumul Valentin Boboc, SC Transloc Prest SRL a servit, ori de câte ori a fost nevoie, partidul. Autobuzele Transloc au fost în toți acești ani mijlocul predilect prin care erau transportați susținătorii PSD la București, numeroase fotografii din perioada mitingurilor organizate de PSD fiind dovada acestei realități.
Mai mult decât atât, sistemul relațional din interiorul PSD Teleorman este extrem de vizibil în structurile de conducere ale Transloc. Deputatul Valentin Boboc, om de încredere al lui Liviu Dragnea, care s-a ocupat personal de „legarea și ducerea oamenilor cu forța la vot” în timpul Referendumului din 2012, și-a desemnat, după plecarea la București, două persoane loiale în două dintre cele mai importante societăți abonate la banul public din Teleorman: SC Apa Serv și SC Transloc Prest. La Apa Serv a devenit director șoferul de campanie al deputatului, Ciprian Gurban, iar la Transloc, o foarte apropiată prietenă a acestuia, Mihaela Radu, care l-a și consiliat în calitate oficială pe Boboc în activitatea de la Parlament.
În anul 2008 s-a încheiat de altfel chiar un contract de închiriere între SC Transloc Prest SRL și Primăria Alexandria, contract în baza căruia municipalitatea închiria de la Transloc două autoturisme marca Renault Megane cu numerele TR05PMA și TR06PMA, în schimbul unei chirii care se ridica la valoarea de 790 de euro pe lună. Mașinile cu pricina au fost conduse vreme îndelungată de viceprimarii municipiului Alexandria de la acea vreme. Contractul din 2008 a fost actualizat în anii 2012 și 2013, valoarea noului contract de închiriere ridicându-se la 2.400 lei pe lună.
Acum, în fruntea societății Transloc se află Costel Pîrlan.
Foto: Autobuz Transloc la miting PSD
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Liber în Teleorman în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Citește tot articolul pe Presshub.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.