![](https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2022/04/trenuri-cfr-marfa-linii-cale-ferata-vagoane-portul-constanta-locomotive-768x431.webp)
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România, legat de înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România: Ce garanţii există că această companie nu va repeta eşecurile trecutului
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România a transmis, joi seară, că nu există nicio garanţie că transformarea CFR Marfă în Carpatica Feroviar România va rezonva problemele companiei de stat şi nu există nicio garanţie că eşecurile din trecut nu vor fi repetate. ”În condiţiile în care peste 70% din reţeaua feroviară necesită reparaţii urgente, iar operatorii privaţi, care îşi achită taxele şi datoriile, sunt forţaţi să concureze cu un stat care susţine artificial un jucător ineficient, priorităţile Ministerului Transporturilor devin de neînţeles”, a transmis organizaţia, transmite News.ro.
”Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) consideră necesar să clarifice public poziţia sa în raport cu recentele declaraţii ale domnului Ministru al Transporturilor, care afirmă că «nu convine unora că avem o nouă companie de marfă de stat». Problema reală nu este dacă «ne convine» sau nu, ci dacă această nouă companie de stat va funcţiona conform principiilor economiei de piaţă, va fi finanţat în conformitate cu normele europene sau va deveni rapid un nou sac fără fund pentru bugetul public, după modelul CFR Marfă”, a transmis, joi, OPSFPR, într-un comunicat de presă.
Reprezentanţii organizaţiei se întreabă ”ce garanţii există că această companie nu va repeta eşecurile trecutului”.
”Vom vedea din nou tarife de dumping, datorii uriaşe niciodată achitate şi ajutoare de stat mascate? Sau asistăm la pregătirea unui nou «plan de salvare» pentru momentul inevitabil în care realitatea economică va demonstra, încă o dată, că o companie de stat nu poate supravieţui fără protecţie politică şi finanţare publică?”, au mai transmis reprezentanţii organizaţiei, prezentând câteva date care, afirmă ei, vorbesc de la sine:
- CFR Marfă controlează doar 20% din piaţă, dar are datorii de peste 420 de milioane de lei către CFR Infrastructură, în timp ce operatorii privaţi, care acoperă 80% din piaţă, cumulează doar 6 milioane de lei datorii, conform datelor oficiale ale CFR SA.
- CFR Marfă beneficiază de tratament preferenţial în privinţa termenelor de plată pentru serviciile prestate de CFR SA sau Electrificare CFR SA, în timp ce operatorii privaţi sunt penalizaţi imediat pentru orice întârziere, indiferent de sumă.
- CFR Marfă a fost menţinută artificial pe piaţă prin „planuri de salvare” finanţate din bani publici, deşi nu poate funcţiona pe baze economice sustenabile.
”Dacă acesta este modelul de „succes” pe care Ministerul Transporturilor doreşte să-l extindă, atunci România poate sta „liniştită”: vom asista din nou la un faliment previzibil”, a mai transmis organizaţia patronală.
OPSFPR afirmă că, într-un context economic în care resursele bugetare sunt limitate, alocarea a 2 miliarde de lei pentru achiziţia de active ridică întrebări serioase:
- Aceşti bani vor fi vreodată recuperaţi?
- Se vor folosi pentru stingerea datoriei către ANAF în contul ajutorului de stat ilegal acordat CFR Marfă, fără o licitaţie prealabilă?
- Vor deveni doar o nouă povară pe umerii contribuabililor, încă o investiţie sortită eşecului?
- Nu reprezintă acest demers, în esenţă, tot un ajutor de stat incompatibil, menit să menţină artificial pe piaţă un operator ineficient?
”În condiţiile în care peste 70% din reţeaua feroviară necesită reparaţii urgente, iar operatorii privaţi, care îşi achită taxele şi datoriile, sunt forţaţi să concureze cu un stat care susţine artificial un jucător ineficient, priorităţile Ministerului Transporturilor devin de neînţeles. Domnule Ministru, sunteţi Ministrul Transporturilor pentru întregul sistem feroviar, nu doar pentru CFR Marfă – Carpatica Feroviar”, a mai transmis organizaţia, afirmîn, totodată, că ”Ministerul Transporturilor trebuie să gestioneze întregul sector al transporturilor într-un mediu concurenţial echitabil pentru toţi actorii din piaţă, nu să favorizeze un singur operator de stat, care a demonstrat deja că nu poate funcţiona sustenabil”.
Potrivit OPSFPR, operatorii privaţi, care reprezintă 80% din piaţă, sunt defavorizaţi de politici care avantajează o companie de stat ce:
- a beneficiat de ajutoare de stat sancţionate de Uniunea Europeană,
- a practicat tarife nesustenabile,
- a acumulat din nou datorii care, odată cu falimentul CFR Marfă, vor fi suportate de contribuabili.
”În loc să aloce 2 miliarde de lei pentru un nou operator de stat pe bani publici, Ministerul Transporturilor ar trebui să sprijine un mediu concurenţial real, unde fiecare operator îşi plăteşte datoriile şi funcţionează pe baze economice sănătoase. (…) Înfiinţarea unui nou operator de stat nu va îmbunătăţi transportul feroviar de marfă, ci va menţine un model economic ineficient, în care sprijinul financiar prevalează asupra performanţei reale. Dacă obiectivul este dezvoltarea sectorului, soluţia trebuie să fie o competiţie corectă, reguli egale pentru toţi operatorii şi o viziune pe termen lung bazată pe sustenabilitate şi eficienţă”, se mai arată în comunicatul de presă.
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) a depus o nouă plângere la Comisia Europeană, care vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă şi de încercarea de eludare a dispoziţiilor europene prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România.
Patronatul reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă.
În replică, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat, marţi, că ştie că nu convine înfiinţarea unei noi companii de transport de marfă de stat.
”Totul este făcut după deciziile Comisiei Europene. Nu intră în contradicţie”, a asigurat el.
”CFR Marfă se va transforma în noua companie Carpatica. Va fi o companie care sigur că ar fi bine, pentru unii, să nu existe şi ştiu că în aceste luni au existat tot felul de piedici. Eu sunt încăpăţânat de felul meu şi cred că această companie este cât se poate de necesară, mai ales că în ultimii doi ani CFR Marfă a trecut şi este pe profit operaţional”, a adăugat Grindeanu.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.