G4Media.ro

Originile șaizeciste ale online datingului

Sursa Foto: Pixabay.com

Originile șaizeciste ale online datingului

În 1966, emisiunea Tomorrow’s World a BBC’ a vizitat o petrecere din New York organizată de serviciul electronic de întâlniri Tact, sau Technical Automated Compatibility Testing. Aproximativ 2.000 de persoane singure au fost invitate în Manhattan pentru a încerca această metodă modernă de găsire a partenerilor, scrie BBC.

În 1788, un bărbat pe nume „AB” a plasat primul anunț personal cunoscut din New York’ în Impartial Gazetteer, potrivit istoricului Francesa Beauman.

El căuta o femeie „sub 40 de ani, care să nu fie diformă și să dețină cel puțin o mie de lire”. Descriindu-se drept „un tânăr gentleman cu familie și avere, care a venit de curând în oraș”, anunțul era biografia Tinder a vremii sale.

Nu se știe dacă AB a primit vreun răspuns la anunțul său. Dar, aproape 200 de ani mai târziu, New York-ul a fost gazda unei alte abordări inedite în materie de întâlniri – potrivirea pe calculator.

Inventat de Bob Ross (un programator la IBM, nu pictorul) și de contabilul Lewis Altfest, Tact – sau Technical Automated Compatibility Testing – a fost lansat în New York acum 60 de ani, în 1965.

La început limitat la Upper East Side, s-a extins în curând la întregul oraș și mii de oameni s-au înscris pentru a fi potriviți de calculator. Fiecare doritor trebuia să plătească 5 dolari (2 lire sterline) și să completeze un chestionar, care urma să fie folosit pentru a potrivi persoanele „pe trei niveluri”, potrivit lui Ross: factori socio-culturali, opinii și valori, și factori psihologici.

Răspunsurile erau introduse în computer, care scuipa apoi presupusele potriviri de sex opus. Întâlnirile între persoane de același sex nu erau o opțiune. „Tact nu este un club al inimilor singure,” a declarat Ross pentru BBC’s Tomorrow’s World. „Nu este un serviciu de intermediere matrimonială. Este un nou mod distractiv de a cunoaște oameni noi.”

El a subliniat că este deschis „tuturor persoanelor cu vârste cuprinse între 18 și 45”, și a adăugat: „Oamenii intră în Tact din mai multe motive. Unii dintre oameni intră în ea doar pentru a cunoaște oameni noi, pentru a obține o mulțime de întâlniri… unii oameni vor să devină mai serioși, sunt interesați să formeze o relație mai durabilă, iar apoi sunt oameni care vor doar să se căsătorească.”

Întrebările matrimoniale au fost aprobate de psihologul Dr. Salvatore V Didato, care a considerat că există „o mare nevoie socială” pentru servicii precum Tact. El s-a plâns de alte servicii: „Spun că potrivesc oamenii pe baza multor, multor variabile, dar se dovedește că îi potrivesc doar pe baza vârstei, sexului, religiei și înălțimii, sau ceva de genul ăsta.”

Chestionarul Tact a mers mai departe, incluzând o serie de afirmații cu care respondenții trebuiau să fie de acord sau nu. Raportul BBC prezintă răspunsurile unui client tipic: „Îmi fac griji cu privire la relațiile mele cu oamenii – da. Îmi plac oamenii care își exprimă afecțiunea liber – da. De cele mai multe ori mă comport ca un independent – nu. Îmi place să merg la petreceri – da.”

Deși Tact se afla pe creasta unui nou val tehnologic, nu era chiar primul serviciu de întâlniri asistat de calculator. Cei doi inventatori au fost inspirați de Operation Match, care fusese inițiat la începutul aceluiași an de studenții de la Harvard – cu zeci de ani înainte ca unii studenți de la aceeași universitate să creeze o altă modalitate computerizată prin care oamenii să intre în contact: Facebook.

În istorie

In History este un serial care folosește arhiva audio și video unică a BBC’ pentru a explora evenimente istorice care încă rezonează astăzi. Abonați-vă la newsletter-ul săptămânal aferent.

În 1965, calculatoarele erau încă o noutate. Operation Match trebuia să închirieze unul dintre computerele universității pentru 100 de dolari pe oră. S-a dovedit rapid popular, mii de studenți trimițând chestionare. „Credeai că computerul este Dumnezeu, iar computerul le știe pe toate,” co-creatorul Jeff Tarr a declarat pentru BBC’s Witness History în 2014. Întâmplător, fiica lui Tarr’ ajuns să se căsătorească cu unul dintre creatorii Match.com, unul dintre primele site-uri de întâlniri pe internet. Computerul a oferit siguranță: în loc să te bazezi pe noroc atunci când îți găsești partenerul, puteai fi combinat algoritmic cu sufletul tău pereche.

Anii 1960 au fost o perioadă de revoluție. În Statele Unite, mișcările pentru drepturile civile și al doilea val de feminism erau în plină desfășurare. Normele sociale se schimbau, iar tehnologia se dezvolta, de asemenea, rapid: apariția calculatorului a coincis cu permisivitatea crescută a societății’. Până în 1969, întâlnirile pe calculator – sau cel puțin ideea acestora – erau suficient de răspândite pentru a fi prezentate ca o poveste în serialul supranatural Bewitched. Verișoara Samanthei, Serena (Elizabeth Montgomery interpretează ambele personaje), se înscrie la un serviciu de întâlniri pe calculator pentru a găsi un muritor cu care să se căsătorească, doar pentru a fi împerecheată cu un vrăjitor. Chiar și Bob Ross și-a găsit dragostea prin Tact – deși nu datorită computerului. Potrivit unui articol publicat în New Yorker în 2011, el s-a căsătorit în cele din urmă cu o jurnalistă care i-a luat un interviu despre proiect.

Mii de clienți doritori ai lui Tact’ semnalat o îndepărtare de cultura mai formală a curteniei din prima jumătate a secolului și o apropiere de atitudinile mai moderne. Cu toate acestea, aceste prime servicii informatice de căutare de parteneri nu au durat mult. Deși unii oameni și-au găsit partenerii perfecți, serviciile aveau câteva limite fatale. Deoarece serviciile se adresau în primul rând studenților și absolvenților de facultate din clasa de mijloc, exista un număr limitat de potențiali parteneri. De asemenea, sistemul era ineficient – puteau trece săptămâni între trimiterea chestionarului și primirea perechilor, pe care trebuia să le contactezi apoi prin telefon sau prin poștă. Petrecerile organizate de Tact au fost o încercare de a face ca partenerii să se întâlnească în ciuda distanțelor care puteau fi implicate. Chiar și așa, ar putea fi totuși ciudat. Reportajul BBC’a subliniat că nici măcar „un om de relații publice prezent nu a putut’face ca această petrecere să meargă până după lăsarea întunericului” în ciuda unui premiu de „o noapte mare în oraș” pentru cel mai compatibil cuplu prezent. Posibil ca semnul de hârtie agățat între două pubele să nu fi inspirat încredere în serviciu.

Dragostea adevărată și inteligența artificială

Întrebările au lăsat și ele de dorit. Pe lângă toate întrebările demografice de bază și legate de atracție, secțiunea „antipatii” a formularului conținea opțiuni precum „homosexuali” și „cupluri interrasiale”. De asemenea, chestionarul făcea apel la stereotipuri: potrivit New Yorker, bărbații erau rugați să clasifice coafurile femeilor, în timp ce femeile puteau specifica unde își pot găsi bărbatul ideal: tăind lemne, pictând într-un studio sau într-un garaj.

În timp ce creatorii erau mândri de detaliile celor „trei niveluri” de testare a compatibilității, săgețile lui Cupidon’ erau întotdeauna la țintă. „Am potrivit un frate mai mare cu sora lui mai mică,” a recunoscut Ross. „Asta nu a mers prea bine.” El a mai spus că au avut „un număr de oameni care nu au fost’prea mulțumiți după ce’au ieșit”. La Tomorrow’s World, un potențial client l-a chestionat pe Dr. Didato cu privire la robustețea computerului de potrivire, după o experiență neplăcută cu un alt serviciu. „A specificat o limită de vârstă și a primit un tip cu 20 de ani mai în vârstă!”

Cu toate acestea, în timp ce Tact, Operation Match și alte servicii similare par acum relativ ciudate, oamenii continuă să folosească tehnologia pentru a-i ghida spre dragoste – de la primele anunțuri personale din ziare la serviciile de întâlniri video, de la site-urile de întâlniri online la aplicațiile asistate de inteligență artificială. Conform Pew Research, una din 10 persoane care aveau parteneri în SUA în 2023 i-a cunoscut prin intermediul întâlnirilor online. Se pare că, atunci când vine vorba de chestiuni de suflet, nu putem să nu ne îndrăgostim de cele mai recente inovații.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.