OUG pentru modificarea legilor Justiției a fost publicată în Monitorul Oficial după 30 de ore de la aprobare
Ordonanța de urgență prin care au fost modificate legile justiției a fost publicată în Monitorul Oficial marți după ora 16:30, la mai bine de 30 de ore de la adoptarea în ședința de Guvern de luni.
Una dintre cele mai importante prevederi ale ordonanței este că procurorii de la Parchetul general, DNA și DIICOT pleacă din funcții dacă nu îndeplinesc condițiile prevăzute de modificările aduse de PSD-ALDE-UDMR legilor Justiției, chiar dacă la vremea numirii lor regulile erau altele.
O altă modificare adusă de OUG este că pensionarea anticipată, după numai 20 de ani de activitate, a judecătorilor și procurorilor a fost amânată cu patru ani, până la 31 decembrie 2022.
Prevederea amânată cu privire la pensionarea magistraților este următoarea (pct. 142, care modifică art. 82 alin 3 din legea 303/2004):
- ”De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la cerere, înainte de împlinirea vârstei de 60 de ani, şi judecătorii, procurorii şi magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi judecătorii şi magistraţii-asistenţi de la Curtea Constituţională cu o vechime între 20 şi 25 de ani numai în aceste funcţii, în acest caz cuantumul pensiei fiind micşorat cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1), pentru fiecare an care lipseşte din vechimea integrală în aceste funcţii”.
De asemenea, Guvernul a crescut condiția de vechime pentru procurorii care doresc să activeze în DNA și DIICOT de la 8 ani la 10 ani, fără nici o justificare publică, însă surse din sistem au declarat că modificarea ar putea să o vizeze direct pe Alexandra Lăncrănjan, procurorul care anchetează dosarul Tel Drum.
La modificarea legilor justiției, majoritatea PSD-ALDE a introdus în legea de organizare judiciară condiția de vechime de opt ani, condiție pe care procurorul Lăncrăjan, la data dezbaterii modificărilor, nu o îndeplinea. Intrarea în vigoare a legii a întârziat, date fiind contestațiile la Curtea Constituțională, iar între timp procurorul Lăncrănjan a făcut cei opt ani de vechime ceruți de lege.
Guvernul a mărit condiția de vechime prin OUG-ul adoptat luni de la opt la zece ani, fără a justifica în vreun fel această măsură (detalii aici).
Pe de altă parte, a fost majorată și vechimea necesară pentru ocuparea unei funcții de conducere în Parchetul General, DNA și DIICOT de la 8 la 15 ani.
O altă modificare introdusă de OUG prevede că și procurorii șefi de secții ai Parchetului general, DNA și DIICOT vor fi numiți la fel ca șefii respectivelor Parchete: de către președintele României, la propunerea ministrului Justiției, cu avizul secției de procurori a CSM. Prevederea conform căreia șeful statului poate refuza o singură dată propunerile venite de la ministrul Justiției pentru șefia Parchetelor a fost menținută, în ciuda criticilor Comisiei de la Veneția.
Ordonanța de urgență reintroduce dreptul ministrului Justiției de a cere sancționarea unor magistrați, o prevedere existentă în trecut și anulată de legea realizată de Comisia Iordache. Astfel, la Articolul 44 din Legea 317/2004 se adaugă un alineat, nou:
- „Acțiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârșite de judecători sau procurori poate fi exercitată și de ministrul justiției. Verificările prealabile, pentru a se stabili dacă există indiciile săvârșirii unei abateri disciplinare, se efectuează de către Inspecția Judiciară, la solicitarea ministrului Justiției”.
Actul normativ ignoră însă aproape toate modificările solicitate de Comisia de la Veneția în opinia preliminară din iulie referitoare la legile justiției, precum:
- Reconsiderarea sistemului de numire și demitere a procurorilor de rang înalt cu scopul de a asigura condițiile pentru o procedură neutră de numire / demitere prin menținerea în acest proces a președintelui României și a CSM, cu scopul de a echilibra influența ministrului Justiției
- abrogarea sau definirea mai clară a prevederilor care permit procurorilor superiori ierarhic să invalideze, ca neîntemeiate, soluțiile date de procurori care fac dosare
- eliminarea restricțiilor propuse pentru limitarea libertății de expresie a judecătorilor și procurorilor
- reconsiderarea înființării unei secții speciale pentru anchetarea magistraților. Recursul la procurori specializați, combinat cu măsuri eficiente de prevenție, este alternativa de dorit
- Completarea prevederilor privind răspunderea materială a magistraților prin statuarea expresă că, în absența relei credințe și/sau a gravei neglijențe, magistrații nu sunt răspunzători pentru pronunțarea unei solutii care a fost infirmata/modificată de instanța de control judiciar; amendarea mecanismului pentru acțiunea în regres de o asa maniera incat aceasta să aibă loc doar condiționat de prealabila stabilire a răspunderii magistratului in urma/în cadrul unei proceduri disciplinare
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii