OUG privind organizarea şi desfăşurarea scrutinului din luna mai pentru prezidențiale, publicată în Monitorul Oficial
Ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru preşedintele României din anul 2025 şi alegerilor locale parţiale a fost publicată vineri seară în Monitorul Oficial, transmite Agerpres.
Potrivit actului normativ, la alegerile pentru preşedintele României din anul 2025, în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 şi se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.
Votarea în străinătate se desfăşoară şi pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă imediat anterioare zilei votării. În ziua de vineri şi în ziua de sâmbătă, votarea începe la ora locală 7,00 şi se încheie la ora locală 21,00.
În ziua de duminică, la ora locală a României 21,00, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare declară votarea încheiată şi dispune închiderea localului de vot. Alegătorii care la acea oră se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să-şi exercite dreptul de vot.
Doi membri desemnaţi de biroul electoral al secţiei de votare din cadrul acestuia verifică la ora locală a României 21,00 dacă în afara sediului secţiei de votare se află alegători care aşteaptă să îşi exercite dreptul de vot şi constată şi monitorizează ordinea în care aceştia au acces în localul de vot. Alegătorii aflaţi în această situaţie pot vota până cel mult la ora locală a României 23,59.
În cazul votării în străinătate, pe parcursul zilelor de vineri şi sâmbătă, imediat anterioare zilei votării, se respectă ora locală.
***
Totodată, OUG mai prevede că la alegerile prezidenţiale din anul 2025, începând cu a treia zi de la intrarea în vigoare a actului normativ, alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate se poate înregistra ca alegător prin corespondenţă, prin intermediul unui formular online, aflat pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau de reşedinţă şi adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă, la care alegătorul anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine.
Plicurile exterioare sigilate trebuie expediate cu suficient timp înaintea datei votării, pentru a asigura livrarea acestora până cu 4 zile înaintea datei votării inclusiv, la sediul biroului electoral pentru votul prin corespondenţă.
Exercitarea dreptului de vot la o secţie de votare din străinătate nu este condiţionată de înregistrarea în Registrul electoral ca alegător în străinătate.
***
Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru preşedintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informaţii:
* o indicaţie că este vorba de un material publicitar politic;
* identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail şi, dacă este publică, adresa poştală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta îşi are sediul;
* după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-ţintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art. 3 pct. 11 şi 12 din Regulamentul (UE) 2024/900;
* o menţiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
* după caz, o menţiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite.
Potrivit OUG, aceste dispoziţii se aplică şi pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitare politice de către actorii politici pe platforme online, în sensul prevăzut de art. 3 lit. i) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), pe platforme online foarte mari, în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900, motoare de căutare online în sensul prevăzut de art. 3 lit. j) din Regulamentul (UE) 2022/2.065 sau alte reţele de socializare.
Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editare a materialelor publicitare politice se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente.
”În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, la alegerile pentru preşedintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat. Încălcarea dispoziţiilor (…) constituie contravenţii, dacă faptele nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni şi se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei”, se arată în OUG publicată în Monitorul Oficial.
Contravenţiile se constată de către împuterniciţii preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente, iar sancţiunile se aplică prin decizie a AEP.
Sancţiunile se aplică, după caz, partidului politic, alianţei politice, organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, candidatului independent, mandatarului financiar şi/sau donatorului, precum şi altor persoane care au încălcat dispoziţiile.
***
La alegerile prezidenţiale, soluţionarea plângerilor cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari, inclusiv a celor formulate în preziua şi ziua votării, este de competenţa exclusivă a Biroului Electoral Central.
Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile şi deciziile birourilor electorale judeţene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi ale biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online reprezintă ordine de a acţiona împotriva conţinutului ilegal. Acestea sunt executorii.
”Deciziile Biroului Electoral Central se comunică de îndată Autorităţii Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari, în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900, sub sancţiunea plăţii unei amenzi cuprinse între 1% şi 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorităţii Electorale Permanente platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză. Deciziile Biroului Electoral Central pot fi contestate la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 48 de ore de la afişarea acestora pe pagina de internet a BEC”, se precizează în document.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.