G4Media.ro

Pachetul legislativ Mobilitate 1, care îi obligă pe șoferii de TIR să…

Pachetul legislativ Mobilitate 1, care îi obligă pe șoferii de TIR să se întoarcă acasă cel puțin o dată pe lună, intră în vigoare azi. România pregătește atacarea acestuia la Curtea Europeană de Justiție

Pachetul legislativ Mobilitate 1, care schimbă regulile pe piața transportului rutier de mărfuri din Uniunea Europeană, intră de astăzi în vigoare.

Cea mai importantă prevedere, cu un impact asupra transportatorilor din estul Europei, deci inclusiv asupra celor din România, este cea cu privire la întoarcerea acasă sau la centrul operațional al firmei, la fiecare trei sau patru săptămâni a șoferilor, care lucrează în străinătate. Transportatorii români spun că o astfel de prevedere încalcă inclusiv dreptul șoferilor la libera circulație și ședere în interiorul Uniunii Europene, așa cum prevede Directiva 2004/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului, potrivit căreia românii, în calitate de cetățeni ai UE, au „dreptul de ședere pe teritoriul altui stat membru pe o perioadă de cel mult trei luni, fără nici o altă condiție sau formalitate în afara cerinței de a deține o carte de identitate valabilă sau un pasaport valabil”.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat încă de acum 2 săptămâni, fără succes însă, o serie de clarificări asupra acestei obligații, inclusiv în ceea ce privește modalitatea de a documenta întoarcerea șoferului acasă în situația în care acesta se întoarce cu alte mijloace de transport precum avionul sau microbuzul, precum și în situația în care acesta refuză acest lucru și alege să-și petreacă perioada de repaus în altă parte.

A doua etapă a Pactului Mobilitate 1 va intra în vigoare peste un an și jumătate și prevede întoarcerea șoferului acasă cu tot cu camion, la fiecare două luni.

Autoritățile române plănuiesc să atace la Curtea Europeană de Justiție pevederile pe care le consideră defavorabile transportatorilor români.

„În prezent, sunt în curs de derulare  procedurile  interne în vederea aprobării de către Guvernul României a principalelor linii ale poziției României față de acest demers”, a transmis Ministerul Afacerilor Externe la solicitarea G4Media.

Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, a declarat la rândul său că au fost inițiate două studii: unul care se referă la impactul obligației ca un camion să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și unul care analizează restricțiile de cabotaj și de transport combinat.

„Aceste studii urmăresc să ne arate efectele posibile în ceea ce privește mediul, congestionarea traficului, dar și în ceea ce privește piața unică europeană. Ambele vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2020. Dacă ele vor dovedi că măsurile sunt împotriva principiilor Green Deal, Comisia Europeană poate elabora legislație în acord cu concluziile acestor studii”, a precizat oficialul european.

Pachetul Mobilitate 1 s-a publicat pe 31 iulie în Jurnalul oficial al Uniunii Europene. Practic, de atunci a început să curgă și termenul până la care statele membre, care își văd amenințat de noile prevederi sectorul de transporturi, îl pot ataca.

„Termenul pentru  introducerea  unei  acțiuni  în anulare este de 2 luni, după caz, de la publicarea actului atacat”, ne-a transmis Ministerul de Externe.

Răspunzând unei solicitări G4Media.ro, Ministerul Transporturilor a transmis că a inițiat deja demersuri pentru introducerea a trei acțiuni de anulare pentru Pachetul Mobilitate prin transmiterea scrisorii oficiale și a argumentelor necesare susținerii unui astfel de demers către Agentul guvernamental al României pe lângă Curtea Europeană de Justiție, aflat în coordonarea directă a ministrului afacerilor externe, Bogdan Aurescu.

„Pe lângă demersul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind acțiunile în anulare sus-menționate, transportatorii rutieri pot introduce, la rândul lor, astfel de acțiuni; consideram, astfel, ca orice acțiune de acest fel poate susține demersul MTIC”, a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor.

Ministerul de Externe a primit pe 11 august solicitarea colegilor lor de la Transporturi. „În prezent, sunt în curs de derulare procedurile interne în vederea aprobării de către Guvernul României a principalelor linii ale poziției României față de acest demers. În ceea ce privește coordonarea cu alte state membre UE, România este într-un dialog constant, atât la nivel tehnic, cât și la nivel juridic, cu acele state care, în cadrul negocierilor la nivelul UE privind Pachetul Mobilitate I, au exprimat puncte de vedere similare: Bulgaria, Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Ungaria”, a precizat Ministerul de Externe la solicitarea G4Media.ro.

Demersurile pentru atacarea Pachetului Mobilitate 1 au scopul de a anula sau de a diminua impactul negativ al unora dintre prevederi asupra transportatorilor români. Până când România ar putea obține, însă, o decizie favorabilă la Curtea Europeană de Justiție ar putea trece luni bune, timp în care ar intra în vigoare toate prevederile pachetului legislativ.

„Durata medie a acțiunilor directe pe rolul acestei instanțe a fost, în anul 2019, de 19,1 luni”, a precizat MAE la solicitarea G4media.

Revizuirea reglementărilor rutiere a fosat promovată de statele UE mai bogate, inclusiv Franţa şi Olanda, îngrijorate de prețurile mai scăzute practicate de transportatorii din estul Europei și de impactul asupra propriilor firme. O parte din pevederile pachetului legislativ au stârnit nemulțumirea statelor europene periferice, care au susținut că modificările aduse vor exclude sau vor limita drastic din Piața Unică transportatorii rutieri din multe state membre din cauza poziționării geografice a țărilor lor de reședință. În plus, spun statele contestatoare, pachetul mobilității nu ține cont de efectele economice ale pandemiei de COVID-19 și pune în pericol eforturile de redresare ale multor state.

Potrivit României, dar și altor altor 8 state din Uniunea Europeană, actuala formă a Pachetului Mobilitate 1 este în contradicție și cu obiectivele Green Deal ale Uniunii, deoarece obligă întoarcerea camioanelor în statul membru în care au primit autorizaţia, la fiecare opt săptămâni. Asta va conduce, potrivit celor 9 state, la creșterea numărului de “curse goale” care, în schimb, va genera emisii suplimentare de CO2 din sectorul transporturi rutiere.

„Operatorii de transport români sunt obligați să parcurgă 1.300 km în plus pentru a se conforma noilor reguli, în timp ce polonezii, slovacii și ungurii ar trebui să parcurgă jumătate din distanță sau chiar mai puțin. Revenirea la țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta ar putea duce la 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone CO2/an”, scrie într-o analiză întocmită de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) în primăvară și care a ajuns și pe biroul comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean.

Comisia Europeană încă lucrează la studiile de impact

Oficialul european a declarat pentru G4Media că „Pachetul Mobilitate 1 aduce multe modificări pozitive privind condițiile de muncă ale șoferilor”, dar recunoaște că forma finală a sa cuprinde prevederi care nu se regăsesc în propunerea inițială a Comisiei Europene și care nu au la bază niște studii de impact.

„Am inițiat două studii: unul care se referă la impactul obligației ca un camion să se întoarcă în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și unul care analizează restricțiile de cabotaj și de transport combinat. Aceste studii urmăresc să ne arate efectele posibile în ceea ce privește mediul, congestionarea traficului, dar și în ceea ce privește piața unică europeană.  Avem un contractor extern, ales prin proceduri transparente, specializat în acest tip de studii. În acest moment am pregătit bazele studiului, prin interviuri preliminare, și suntem în faza de colectare a datelor de la operatorii din domeniu, de la oficiile naționale de statistică și de la statele membre. Studiile sunt în faze diferite, dar ambele vor fi finalizate până la sfârșitul lui 2020. Dacă ele vor dovedi că măsurile sunt împotriva principiilor Green Deal, Comisia Europeană poate elabora legislație în acord cu concluziile acestor studii”, a declarat comisarul european Adina Vălean.

Impactul Pachetului Mobilitate asupra transportatorilor români

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi încep să se aplice de astăzi, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români și asupra României, cu consecințe economice majore. „În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat si a familiilor”, spun reprezentanții transportatorilor.

Asta în condițiile în care transportul rutier este principalul contributor la exportul de servicii al României. O spune chiar Ministerul de Finanțe. „În aria largă a serviciilor de transport, transportul rutier de mărfuri nu are concurent, înregistrând în primele cinci luni ale anului 2020 exporturi de 2,2 miliarde euro și importuri de 0,56 milioane euro, rezultând un sold pozitiv de 1,7 miliarde euro. Alte servicii de transport, în aceeași perioadă, au o pondere nesemnificativă, respectiv transportul aerian cu un deficit de 66 milioane euro, transportul feroviar cu un deficit de 4 milioane euro, transportul pe canale navigabile interne cu un excedent de 14 milioane de euro. Totodată, ponderea la exporturi a transportului rutier de mărfuri în total transport rutier este de aproximativ 80%, de aceea orice măsură care nu ar sprijini acest trend ar afecta negativ economia României”, transmite Ministerul de Finanțe într-un răspuns către un deputat.

Foto: Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a avut o întâlnire cu Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi. / Sursa foto: Ministerul Transporturilor

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Un lucru bun pentru șoferi, profit mai mic pentru patroni.

    • Uniunea Europeană
      se ocupă de usturoi, de pătrunjel, de mărar, de păstârnac…
      În loc să se ocupe, de o Armată Unică Europeană, de stoparea islamizării Europei, de echipare și pregătire pentru cazuri de pandemie – cum i-a luat asta, pe nepregătite – de de-birocratizare și de alte proiecte mari..
      De’aia și țipau italienii că vor să iasă, și ei !..

  2. România sa se adapteze, sa plateasca șoferii cum se cuvine nu cu incadrare de neclificat si salariu de maturator de strada, 1365lei net fara sporuri de noapte etc. Acesti oameni vor muri de foame la pensionare.

  3. ati uitat pe cine avem comisar la transporturi in comisia europeana?
    Pe viorica dancila 2, adica pe adina valean!

  4. Gloabele de la Bruxelles mai stiu altceva in afara de Green Deal? Totul se rezuma la acest Deal? Totul graviteaza in jurul acestei utopii socialiste? Dar despre ziua de ieri nu vorbeste nimeni? Despre esecul UE in a-l penaliza pe Lukasenko pentru ororile comise nu se spune nimic la Bruxelles? Despre garantiile de libertate si prosperitate pe care se presupune ca ni le ofera UE in cazul unor astfel de situatii nu vorbeste nimeni? Iata pe ce se duc banii -pe eurocratii care pun piedici economiei europene prin astfel de decizii cretine.

    • Dar ”gloabele” răpciugoase de la Colhozul mafiei PRO-USL-PSD ce ”mai stiu altceva” în afară de ”socialism”? Să turuie despre ”socialism”, de fapt, că ce înseamnă, habar n-au, din moment ce vorbesc despre Green Deal, fără să spună care e legătura pentru că nu există, e doar harneală ieftină de trol, repetată la infinit, doar-doar. Iar despre ”esecul UE in a-l penaliza” se vede mentalitatea bolșevică pe care o are trolul pretins ”conservator” care gândește cu URSS-ul multiubit al tinereții lui în suflet. Ce era să facă UE, să intre cu armata cum făceau sovieticii, asta e așteptarea postacului comunist care vrea să păcălească lumea că e ”de dreapta”? Și ce legătură au ”garantiile de libertate si prosperitate pe care chiar nu le oferă UE” cu dictatura din Belarus, ce, răspunde UE pentru ce fac toți tiranii demenți ai planetei? Tocmai, dacă n-ar exista UE, cum ar vrea postacul putinist, atunci am fi ca în Belarus. Cum adică, ”nu vorbește nimeni”, păi dacă postacul nu vrea să audă decât propaganda marxistă care îi încălzește sufletul?

  5. Mobilitatea era maxima daca ii punea sa se intoarca acasa in fiecare seara.

    Sau daca ii punea pe spaaranghelisti sa se intoarca in fiecare luna.

    Comisarul transporturilor e roman, zici? Stiati ca Lucasenco abuza uigurii?

    • Și mai ”maximă ” era ”dacă ii punea sa se intoarca” de pe o parte pe alta, pe sparangheliștii sputnikari care servesc mafia PRO-USL-PSD. Așa, trolii julieni se prăjesc ”abuzati” mai mult pe-o parte.

    • Și mai fain e că se întorc doar cu mașini electrice, nu poluează deloc drumurile aiurea, cu ditamai tirul…

  6. Romania inca odata da dovada de sclava psihopata a Capitalismului psihopat. Heartless because money is the only matter that counts. https://www.amazon.com/Cancer-Stage-Capitalism-Crisis-Cure/dp/0745333133#reader_0745333133

    • Trolul Lighionis cel analfabet ”inca odata” de demult ”da dovada de sclava psihopata” a mafiei PRO-USL-PSD, filieră a mafiei KGB.

  7. Mai bine ar fi inceput cu intoarcerea camioanelor acasa, macar sa le faca ITP-ul sau sa le vada firmele de asigurari.
    Dar este bine si cu soferii, noii sclavi moderni- salarii sub cel minim din vest ( unde lucreaza). Incepem sa ne aliniem cu forta la zona civilizata a UE.

  8. Reprezentarea intereselor Romaniei in cadrul UE e egal cu 0. Tradus pe scurt: li se rupe europenilor de grija soferilor de tir din Romania si Polonia sau de poluare. Totul are la baza un fundament economic. Tiristii lor au pus presiune pe guvernele tarilor europene pt ca vor bani mai multi. Un sofer de tir din Franta nu se multumeate cu 2300 euro pe luna. Un roman da. Dar o firma de transport din Ro cumpara un Tir cu Euribor + 4.5, iar in Franta dobanda este de Euribor + 1.5.Uniunea Europeana nu este despre egalitate intre tarile semnatare, iar incapabilii nostri reprezentanti sunt manjiti cu plicul lobbystilor sa tina gura inchisa.