Paginademedia.ro: Fake News printr-un spot aparent de interes public! 500 de români s-ar îmbolnăvi zilnic din cauza pâinii nembalate. Cine e în spate?
Un spot scurt, de câteva secunde, a atras reacția severă a Departamentului pentru Situații de Urgență, dar și a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului și a unui patronat din industria de panificație. Un spot care prezintă o realitate în baza unui studiu matematic, cu multe probabilități, scrie paginademedia.ro
„Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de Covid-19 din cauza consumului de pâine neambalată”, spune spotul, care a rulat, de la sfârșitul lunii decembrie, pe toate posturile de știri din România. Este singurul text care apare pe ecran, însoțit de două nume de instituții (Autoritatea pentru Protecția Consumatorului și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor).
Mic, pe ecran, scrie, cu steluță „conform studiului Universității Politehnice București din noiembrie 2020: https//pretuiestecalitatea.ro/raport-covid-19/”
Spotul nu este asumat de niciun producător. Din informațiile Paginademedia.ro, clientul este Asociația Prețuiește Calitatea. Surse din piața media au declarat pentru Paginademedia.ro că în spatele Asociației ar fi unul dintre jucătorii importanți de pe piața de panificație, informație care nu a putut fi confirmată până la ora redactării acestui articol.
Cifra din reclamă a atras reacția DSU, care a cerut posturilor TV să scoată spotul, pentru „manipularea și înșelarea publicului”, dar și a ANPC, care „nu și-a exprimat în niciun fel acordul cu privire la conținutul spotului publicitar” și anunță că a și anunțat CNA. (pozițiile, mai jos).
DSU a acuzat inclusiv forma spotului, care seamănă cu unul de interes public.
Înainte de alte detalii, spotul. De notat că este această captură are titlu informativ, iar numele postului nu contează. clipul a fost pe multe televiziuni (printre care România TV, Antena 3, Digi 24, B1, Realitatea Plus, Antena 1, chiar și pe posturile publice TVR 1 și pe TVR 2):
Reclama a rulat de la sfârșitul lui decembrie, iar cele mai multe posturi au scos-o deja, după reacții. Modul de funcționare al CNA (cu monitorizări mult după ce campaniile rulează) face tardivă și fără efect practic orice decizie a forului (poate decide doar să nu mai fie dat pe post de acum înainte).
Cine este Asociația Prețuiește Calitatea?
Asociația are o pagină de internet, dar la acea adresă este doar studiul Universității Politehnice care stă la baza reclamei. Nimic despre membri, nimic despre activitate. Președinte al Asociației este Adela Nuță, care a înlocuit-o, în noiembrie, pe Grațiela Iordache. În ultimele luni, declarațiile publice ale Asociației sunt legate doar de pâinea ambalată.
Fostul președinte, Grațiela Iordache, a declarat că nu mai este în această funcție din noiembrie și ca atare, nu poate vorbi în numele asociație și nu poate da detalii despre membri sau fondatori.
Contactată de Paginademedia.ro, actualul președinte, Adela Nuță, nu a declarat cine sunt fondatorii Asociației, „din motive de GDPR”. Sunt „date cu interes personal”.
De unde 500 de cazuri de covid pe zi din cauza pâinii?
Paginademedia.ro a consultat studiul care stă la baza acelei cifre. Studiul (extrem de stufos și matematic formulat) cuprinde, de fapt, simulări de scenarii de transmitere a virusului și nu sinteza unor date statistice.
Din studiul care poartă girul Universitatea Politehnică:
„Scopul acestui raport este de a realiza o analiză a modului în care virusul SARS-CoV-2 se transmite în diverse scenarii (cu aplicabilitate în realitate) prin intermediul obiectelor sau suprafețelor, cu accentul pus pe efectele transmiterii sale prin intermediul pânii neambalate”.
Scenariile sunt puse într-un „simulator de interacțiuni”. Sună tehnic, dar așa e în studiu, a implicat „prototiparea unui model de tip Machine Learning – Artificial Intelligence”.
Practic, s-au introdus „scenarii” și probabilități (că se pot infecta sau transmite virusul când pun mâna pe coș, când pun mâna pe pâine, când tușesc lângă stand etc) și a rezultat o serie de „posibilități”. Calculele sunt multe și complicate, vă dăm doar concluzia:
„Simulările efectuate au arătat că, dacă se presupune o rată de transmitere a virusului de 1% (apropiată de valorile reale), numărul de cazuri noi de infecție pentru o populație cu o rată statistică de infectare de 3 la 10.000 ar fi de ordinul a 500 de cazuri noi zilnic pentru un volum de desfacere la nivel național de 4 milioane de pâini pe zi.”
Și, spune chiar studiul: „Rezultatele sunt obținute prin realizarea unei aplicații informatice de tip mașină de învățare, la care au fost modificați parametrii modelului în funcție de anumite scenarii și ipoteze. Rezultatele obținute nu au fost validate prin măsurători fizice și statistice.”
Și atunci de ce această formulă?
„Nu se pot face experimente pe persoane. Adica nu pot fi invitațe cateva sute de persoane sa testeze painea contaminata si ulterior sa se analizeze câte s-au imbolnavit, cate au ajuns la ATI, etc. De aceea s-a folosit un aparat matematic, adică o metodologie clasica in asemenea situații”, explică Adela Nuță, președintele Asociației Prețuiește Calitatea.
Raed Arafat semnalează poziția DSU: Intențiile sunt malițioase
Departamentul pentru Situații de Urgență a sesizat CNA și cerut posturilor TV să sisteze difuzarea spotului până la decizia forului Audiovizual:.
Din documentul semnat de Raed Arafat și consilierul de Stat Andi Manciu:
„Apelăm la dvs cu rugămintea de a ne sprijini în sistarea materialului publicitar până când CNA se va pronuna referitor la legalitatea spotului.
Motivele pentru care am sesizat CNA și penru care apelăm la înțelegerea și susținerea dvs sunt legate de faptul că respectivul spot conține elemente ce au ca scop manipularea și înșelarea publicului, fiind folosite fără acord denumirile unor instituții publice sau guvernamentale precum și studii care nu au fundamentare științifică.
Semnalăm intențiile malițioase care au stat la baza realizării materialului publicitar, întrucât este realizat pentru a produce falsa senzație că a fost realizat de o instituție publică care face o recomandare pe care cetățenii să o respecte.
Acest material publicitar nu este girat sau validat la nivel guvernamental, scopul său fiind exclusiv comercial pentru a genera avantaj unor companii și pierderi altor companii.”
ANPC „nu girează și nu își asumă conținutul spotului”. Numele instituției, folosit abuziv
Reacție și de la Autoritatea Naționață pentru Protecția Consumatorului, care reclamă că numele i-a fost folosit abuziv (în spot apare Autoritatea pentru Protecția Consumatorului, fără „Națională”, ceea ce este cu totul altceva.)
Citește integral pe paginademedia.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
17 comentarii