G4Media.ro

Păpușa Barbie a fost prezentată la Târgul de Jucării de la New…

sursa foto: Facebook, Barbie

Păpușa Barbie a fost prezentată la Târgul de Jucării de la New York în 9 martie 1959

La 9 martie 1959, era prezentată oficial la Târgul de jucării de la New York, păpuşa Barbie, o păpuşă inedită cu corp de adult, care a cucerit imediat publicul. În primul an al intrării pe piaţa jucăriilor au fost vândute peste 300.000 de păpuşi Barbie, la un preţ de trei dolari, numărul acestora crescând an de an. În 2021, peste 86 de milioane de păpuşi Barbie au fost vândute – circa 164 de păpuşi la fiecare câteva minute – în întreaga lume, conform https://eu.usatoday.com/, relatează Agerpres.

Ruth Handler, o femeie de afaceri americană, care a fondat Compania Mattel împreună cu soţul ei, Elliot Handler, şi cu Harold Matson, în 1945, a observat-o pe fiica ei, Barbara, jucându-se cu păpuşi de hârtie, populare pe atunci, cărora le atribuia roluri de tinere femei. Ruth s-a gândit că ar trebui să existe o păpuşă potrivită asupra căreia fetele să-şi poată proiecta gândurile şi visurile privind viitorul lor ca tinere femei. Aspectul lui Barbie a fost modelat după o păpuşă numită „Bild Lilli”, inspirată de un personaj de benzi desenate german, pe care cuplul a văzut-o în timpul unei excursii în Elveţia. Comercializată iniţial ca un cadou haios, care se putea cumpăra din magazinele de tutun, păpuşa Lilli a devenit ulterior extrem de populară printre copii. Mattel a cumpărat drepturile asupra lui Lilli, iar Handler şi-a creat propria versiune, numind noua păpuşă Barbie, după numele fiicei sale – Barbara Handler, potrivit https://www.history.com/.

„Întreaga mea filosofie despre Barbie a fost că prin păpuşă, fetiţa ar putea fi orice şi-ar dori să fie”, scria Ruth Handler în autobiografia ei din 1994. „Barbie a reprezentat întotdeauna faptul că o femeie are alegeri.”, mai arată Ruth Handler în sursa citată.

Primul model „Barbie” sau „No.1” (pe numele real Barbara Millicent Roberts), o reflecţie a stilului anilor ’60, a fost prezentat la Târgul de jucării de la New York. „Barbie” era disponibilă în două versiuni: una, cu păr blond şi cealaltă, cu păr brunet, amândouă având părul prins în coadă şi breton ondulat. Păpuşa purta un costum de baie întreg, cu dungi albe şi negre, cercei rotunzi aurii şi o pereche de sandale cu toc, negre. Totul era completat cu o pereche de ochelari şi o geantă mică, pătrată, de plajă, accesorizată cu flori, indică https://eu.usatoday.com/.

Sursa foto: barbiemedia.com 

În prima reclamă televizată de promovare a păpuşii Barbie, difuzată în acelaşi an, o femeie cânta, exprimând punctul de vedere al unei fete tinere, care promitea că într-o zi va fi exact ca Barbie: „Până atunci, ştiu exact ce voi face: Barbie, frumoasă Barbie, voi crede că sunt tu”, potrivit https://www.smithsonianmag.com/.


La început, privirea lui Barbie era îndreptată în lateral. Din 1971, ochii păpuşii au fost desenaţi pentru a privi doar înainte. Tot la început, Barbie avea doar un costum de baie şi papucii negri cu toc. De-a lungul anilor, garderoba ei a crescut, cuprinzând nenumărate modele, forme şi culori, haine de zi, casual, de seară, cu încălţăminte şi accesorii adecvate. Barbie are peste 40 de animale de companie, inclusiv 21 de câini, 14 cai, trei ponei, şase pisici, un papagal, un cimpanzeu, un urs panda, un pui de leu, o girafă şi o zebră, potrivit https://www.rd.com/.

Oscar de la Renta a fost, în 1985, prima colaborare a Companiei Mattel cu un designer faimos, notează https://www.barbiemedia.com/. Gucci, Versace, Vera Wang, Dolce & Gabbana şi Givenchy s-au numărat printre marii creatori de modă, care au contribuit la crearea garderobei lui Barbie, conform https://www.rd.com/.

În ciuda celor dezamăgiţi din industria jucăriilor, care spuneau că nimeni nu ar vrea să se joace cu o păpuşă care imita silueta unei femei tinere – cu bust, talie minusculă şi un aspect schimbător, dar mereu idealizat – Barbie a devenit un fenomen global. Jucăria a devenit rapid atât de populară, încât avea nevoie de propriul anturaj. În 1961, a fost creat Ken, prietenul lui Barbie, numit astfel după fiul lui Ruth Handler. În 1963, a primit-o pe Midge, cea mai bună prietenă, şi, în 1964, a apărut o soră mai mică, Skipper. Au urmat, de-a lungul anilor, şi alţi fraţi: Stacie, Chelsea, Krissy, Kelly, Tutti şi Todd. În 1962, compania a lansat prima Barbie Dreamhouse, Barbie reprezentând în acel moment tinerele femei într-un mod cu totul nou, inedit, devenind un simbol al independenţei şi împuternicirii. Cu decorul modern de la mijlocul secolului, fetele îşi foloseau imaginaţia, distrându-se cu prietenii sau relaxându-se în camera elegantă de zi, indică https://corporate.mattel.com/.

Prima celebritate Barbie a fost lansată în 1967, reprezentând fotomodelul Twiggy. Au urmat, între altele, prinţesa Grace Kelly, actriţele Audrey Hepburn, Elizabeth Taylor, Marilyn Monroe, cântăreţele Cher şi Diana Ross, Jennifer Lopez, Shakira, scriitoarea JK Rowling, artista Beyoncé.

În 1968, în timpul mişcării pentru drepturile civile, Compania Mattel a realizat-o pe Christie, prima prietenă afro-americană a lui Barbie. În 1980, a fost creată oficial o păpuşă Barbie afro-americană, alături de o Barbie latino, urmate de alte 40 de Barbie de naţionalităţi diferite.

Din 1959, scopul mărcii Barbie a fost acela de a inspira potenţialul nelimitat al fiecărei fete, atribuindu-i păpuşii cu păr blond peste 250 de cariere. De la prinţesă la preşedinte, de la astronaut la zoolog, Barbie le reaminteşte fetelor că pot fi orice – iar acest mesaj nu a fost niciodată mai relevant decât este astăzi. În 2023, Colecţia „Cariera Anului: Femei în sport” a evidenţiat patru cariere în industria sportului, inclusiv un director general, antrenor, arbitru şi reporter sportiv, conform https://www.anbmedia.com/. Pentru anul 2024, a fost anunţată colecţia „Cariera Anului: Femei în cinematografie”.

Cea mai bine vândută păpuşă Barbie a fost cea din 1992, Totally Hair Barbie, conform https://www.rd.com/.

Venind în sprijinul fetelor tinere cu cancer, Mattel a creat-o pe Ella, prietena lui Barbie, rămasă fără păr, în urma unui tratament de chimioterapie. Fabricate pentru prima dată în 2012, păpuşile Ella au fost create doar într-un număr limitat şi au fost distribuite direct spitalelor. Răspunzând la o petiţie a mamei unui pacient cu cancer, Mattel a acceptat în 2014 să producă mai multe Ella Barbies, notează https://www.history.com/.

În 2016, Compania Mattel a prezentat colecţia intitulată Barbie Fashionistas, un răspuns la criticile adunate de-a lungul anilor că păpuşile Barbie nu reflectă cu exactitate diversitatea femeii moderne. Pentru această colecţie au fost realizate păpuşi Barbie cu patru tipuri de corp, şapte tonuri ale culorii pielii, 22 de culori de ochi şi 24 de coafuri.

O nouă colecţie a fost lansată în 2018, intitulată „Inspiring Women”, ce cuprinde trei femei inovatoare – Amelia Earhart, Frida Kahlo şi Katherine Johnson. Earhart a fost prima femeie care a zburat singură peste Oceanul Atlantic şi prima persoană care a zburat vreodată singură din Hawaii către America de Nord. Frida Kahlo nu a fost doar o pictoriţă talentată, dar şi o activistă care continuă să influenţeze mişcările femeilor de astăzi. Johnson, care a primit Medalia Prezidenţială a Libertăţii în 2015 de la preşedintele Barack Obama, a fost un fizician, om de ştiinţă aerospaţial şi matematician la Centrul Langley al NASA. Ea a realizat calculele pentru primul zbor istoric al lui Alan Shepherd în spaţiu, orbita inovatoare a Pământului a lui John Glenn şi traiectoria pentru aterizarea pe Lună a lui Apollo 11.

În decembrie 2023, Mattel a lansat „Barbie x Mariah Carey Doll”, marcând cei aproape 30 de ani de la lansarea melodiei clasice de Crăciun – „All I Want for Christmas Is You” (1994). Designerul Angel Kent şi restul echipei Barbie Signature au selectat una dintre rochiile pe care Mariah le poartă în videoclipul aniversar. Este o rochie roşie strălucitoare, tip sirenă, cu o suprapunere încreţită pe şolduri şi o fantă dramatică la tiv. Buclele pline de farmec, accesoriile argintii strălucitoare şi tocurile roşii asortate îi completează aspectul festiv, conform https://community.creations.mattel.com/.

Compania Mattel a continuat Colecţia sa „Lunar New Year” cu o păpuşă Barbie dedicată Noului An Chinezesc – „2024 Barbie Lunar New Year Doll”. Designerul Joyce Chen a spus că s-a inspirat, pentru rochia păpuşii, din spectacolul „The Peony Pavilion”, jucat la Opera din Beijing, versiunea asiatică a lui „Romeo şi Julieta”.

Barbie şi lumea ei au fost subiect de film, în vara lui 2023 fiind lansată superproducţia cu acelaşi nume, în regia Gretei Gerwig, în care joacă Margot Robbie şi Ryan Gosling. Cu încasări de 1,4 miliarde de dolari în box-office-ul mondial, filmul a câştigat, în 2024, Premiul Globul de Aur pentru cea mai bună realizare cinematografică şi de box office, precum şi un Grammy la categoria cea mai bună coloană sonoră de compilaţie pentru conţinut media vizual, dar şi numeroase nominalizări la premiile Oscar, Globurile de Aur, BAFTA, Critics Choice, conform https://www.imdb.com/.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează