G4Media.ro

Parlamentul European: 2021 va fi anul reglementării platformelor online/ Comisia Europeană a…

Parlamentul European: 2021 va fi anul reglementării platformelor online/ Comisia Europeană a propus la finalul anului trecut legea serviciilor digitale

Parlamentul European a anunțat luni prioritățile pentru acest an, declarând 2021 anul reglementării platformelor digitale, alte decizii vor viza planul de redresare și bugetul pe termen lung al UE, a căror adoptare a fost încetinită de dezacordurile dintre statele membre cu privire la mecanismul care condiționa fondurile europene de respectarea statului de drept, un acord privind lansarea programului EU4Health, menit să ajute țările UE să coopereze în perioade de criză, dar și măsuri în agriculturii, mediului și migrației.

„2021 va fi anul reglementării platformelor online”, proclamă Parlamentul European, în comunicatul de presă în care enumeră prioritățile pentru acest an.

Parlamentul European va avea de decis în privința legii serviciilor digitale (Digital Services Act), propusă de Comisia Europeană pe 15 decembrie 2020, scopul declarat fiind de a stabili orientări pentru schimbarea peisajului online și pentru a asigura un mediu digital mai bun și mai sigur pentru utilizatori și companii.

Comisia Europeană a propus, de fapt, un set de norme noi pentru toate tipurile de servicii digitale, printre care platformele de comunicare socială, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană: Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale.

Citește și: Proiect: UE ar putea interzice Google, Facebook, Amazon şi Apple să îşi favorizeze serviciile proprii

Potrivit Comisiei, legea privind serviciile digitale va introduce o serie de obligații noi, armonizate la nivelul UE pentru serviciile digitale, cum ar fi:

  • norme privind eliminarea bunurilor, serviciilor sau a conținuturilor ilegale online;
  • garanții pentru utilizatorii al căror conținut a fost eliminat în mod eronat de către platforme;
  • noi obligații pentru platformele foarte mari de a lua măsuri bazate pe riscuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor lor;
  • măsuri ample de asigurare a transparenței, inclusiv în ceea ce privește publicitatea online și algoritmii utilizați pentru a recomanda conținuturi utilizatorilor;
  • noi competențe de examinare a modului de funcționare a platformelor, inclusiv prin facilitarea accesului cercetătorilor la datele platformelor-cheie;
  • noi norme care să contribuie la identificarea vânzătorilor de bunuri sau de servicii ilegale;
  • un proces inovator de cooperare între autoritățile publice pentru a asigura o aplicare eficace a legislației în întreaga piață unică.

„Platformele care ajung la peste 10 % din populația UE (45 de milioane de utilizatori) sunt considerate a avea un caracter sistemic și pentru ele se instituie nu doar obligații specifice de a-și controla propriile riscuri, dar și o nouă structură de supraveghere. Acest nou cadru de responsabilitate va consta dintr-un consiliu de coordonatori naționali pentru servicii digitale, Comisia având competențe speciale în ceea ce privește supravegherea platformelor foarte mari, inclusiv posibilitatea de a le sancționa în mod direct”, a precizat Comisia Europeană pe 15 decembrie, la lansarea legii privind serviciile digitale.

Cum vrea Parlamentul European să abordeze aceste probleme

Într-o declarație de principiu în privința a ceea ce trebuie să conțină Actul legislativ privind serviciile digitale pentru a îmbunătăți funcționarea pieței unice, deputații europeni și-au stabilit prioritățile:

  • ar trebui să se aplice societăților din UE; societăților stabilite în alte părți ale lumii care vând consumatorilor europeni; și tuturor serviciilor digitale, nu numai platformelor online.
  • consumatorii ar trebui să fie la fel de siguri atunci când fac cumpărături online sau în magazinele „tradiționale” – ceea ce este ilegal offline trebuie considerat ilegal și online – iar platformele ar trebui să își intensifice eforturile pentru a soluționa problema comercianților care vând produse contrafăcute sau nesigure.
  • introducerea regulii „cunoaște-ți clientul” ar impune ca platformele să verifice și să oprească societățile frauduloase care își folosesc serviciile pentru a vinde produse nesigure sau pentru a răspândi informații false.
  • consumatorii ar trebui să aibă dreptul de a fi informați în cazul în care un serviciu folosește IA, să aibă mai mult control și dreptul de a renunța la servicii, iar publicitatea „targetată” ar trebui reglementată mai bine.
  • Digital Services Act ar trebui să faciliteze intrarea noilor întreprinderi pe piață prin corectarea situației neconcurențiale create de actorii principali din domeniul digital care, în prezent, stabilesc normele pentru utilizatorii și concurenții lor;

Citește aici legea serviciilor digitale (Digital Services Act) propusă de Comisia Europeană.

Citește aici legea privind piețele digitale.(Digital Markets Act) propusă de Comisia Europeană.

Sursa foto: Pixabay

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Ce intelegeti prin „reglemntari”, voi eurocratii de carton? Un fel de pumn in gura ca pe timpul comunismului? Voi traiti din „reglementari”. Va luati zeci de mii de euro pe luna din reglementari. UE neo-marxista…se stie doar.. In curand vom fi anchetati pentru un banc scris pe Faceook, veti vedea.