G4Media.ro

Parlamentul European a votat pentru reguli stricte în transportul de animale vii…

agricultura gaini zootehnie sursa Pexels

Parlamentul European a votat pentru reguli stricte în transportul de animale vii și solicită un plan de acțiune pentru tranziția către transportul de carne

Un raport cu recomandări pentru respectarea protecției a animalelor care sunt transportate în interiorul UE și către țările terțe a fost votat joi în plenul Parlamentului European de la Strasbourg, după ce o comisie specială de anchetă a Parlamentului a constatat încălcări sistematice ale regulilor existente. Revizuirea regulilor este preconizată pentru 2023.  Eurodeputații solicită țărilor UE să respecte bunăstarea animalelor în timpul transportului și să facă tranziția de la transportul animalelor vii la cel al cărnii.

  • Normele UE privind transportul animalelor sunt vechi, neclare și aplicate necorespunzător
  • Este nevoie de o actualizare și de mai multă voință politică
  • Este nevoie de limitarea timpului de transport, creșterea confortului animalelor și controlul mai strict al exporturilor

Raportul cu concluzii și recomandări adoptat joi de eurodeputați este rezultatul a 18 luni de analize și discuții cu statele membre, inclusiv cu organizațiile care se ocupă de protecția animalelor. Eurodeputații au strâns informații privind încălcarea bunăstării animalelor pe timpul transporturilor. Printre cele mai evidente încălcări se numără lipsa spațiului superior, a apei sau a aprovizionării cu alimente pentru animalele transportate, faptul că animalele sunt transportate atunci când nu sunt apte pentru transport și supraaglomerarea. Sunt utilizate vehicule necorespunzătoare, iar transportul are loc uneori la temperaturi extreme și pe durate de călătorie prelungite, arată informațiile publicate de Parlamentul European.

Transportul cărnii în locul animalelor vii

Eurodeputații pledează pentru o tranziție către un sistem mai eficient și etic, care să favorizeze transportul de material seminal sau de embrioni în locul animalelor de reproducție, precum și al carcaselor și cărnii în locul animalelor transportate în vederea sacrificării. Aceștia solicită Comisiei să prezinte de urgență, până cel târziu în 2023, un plan de acțiune pentru a sprijini această tranziție, inclusiv o propunere privind un fond specific pentru a reduce la minimum impactul socioeconomic al modificărilor care trebuie efectuate.

Europarlamentarul Daniel Buda a fost raportor pentru cele două proiecte care au fost votate joi: „Examinarea presupuselor încălcări a dreptului Uniunii și a administrării defectuoase în aplicarea dreptului Uniunii în ceea ce privește protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii” și „Proiectul de recomandare în urma examinării cu privire la protecția animalelor în timpul transportului în interiorul și în afara Uniunii”.

Acesta a susținut necesitatea unor reguli mai stricte dar în același timp faptul că exportul de animale vii trebuie să continue, atât în interiorul, cât și în exteriorul UE, deoarece mulți fermieri depind de aceste vânzări.

Declarații din intervenția lui Daniel Buda din plenul Parlamentului European, publicată pe pagina sa de Facebook:

  • „…textul, așa cum a fost votat în Comisia ANIT, oferă garanțiile necesare pentru creșterea standardelor de bunăstare a animalelor în timpul transportului, dar, în același timp, asigură continuarea acestuia, atât în Uniunea Europeană, cât și în țările terțe.
  • Trecerea mult dorită la un export de carcase trebuie avut în vedere, fără discuție, în viitorul apropiat, dar deopotrivă, statele membre sunt obligate să dezvolte rețelele de abatorizare care să permită acest lucru. Așa cum am mai spus de foarte multe ori, nici măcar Germania nu are o astfel de rețea de abatorizare bine pusă la punct. Ce să mai vorbim de alte state membre ale Uniunii Europene?
  • … trebuie create perioade de tranziție pentru a facilita schimbările și bineînțeles, este nevoie de fonduri europene care să fie folosite în această direcție.
  • În același timp, transportul către țările terțe trebuie să îl înțelegem ca fiind absolut necesar în viitor. Știu că este un subiect sensibil pentru mulți dintre dumneavoastră. Trebuie să înțelegeți că aceste state terțe doresc doar animale vii, cu caracteristici bine definite, care sunt crescute în unele regiuni ale Europei, iar fermierii depind de aceste exporturi de animale.
Din zona ONG-urilor care se ocupă cu protecția animalelor, punctul de vedere susținut este acela ca exporturile să fie interzise către țările terțe iar cele în interiorul Uniunii să respecte o anumită formulă de ore maxime de transport.

Potrivit unui comunicat Animals International Romania, „ONG-urile se așteaptă ca Parlamentul European să susțină încetarea exportului de animale vii către țări terțe și să considere principiul 0-4-8 pentru transportul intracomunitar: adică 0 ore pentru animalele vulnerabile (de exemplu cele neînțărcate), maxim 4 ore de transport pentru păsări și iepuri și maxim 8 ore pentru bovine, ovine și porcine adulte.”

Cele mai importante argumente din comunicatul Animals International Romania:

  • „Exportul de animale vii este departe de a fi doar o problemă de bunăstare animală și este relevantă pentru sănătatea publică, pentru economie și pentru mediu. Așa cum s-a semnalat în ANIT, acest comerț în viu reprezintă un risc major de răspândire a bolilor zoonotice și o o sursă de poluare, mai ales în raport cu violarea conveției maritime MARPOL.
  • Industria exportului de animale vii a căutat să slăbească raportul ANIT în așa fel încât comerțul să continue nestingherit.
  • Dintre toți cei 705 europarlamentari din cele 27 de State Membre, românii Carmen Avram și Daniel Buda au fost cei mai activi susținători ai exportului cu animale vii.
  • România este cel mai mare exportator European de animale vii și totodata țara cu cea mai pătată reputație din cauza acestui comerț, doar în ultimii ani fiind implicată în mai multe tragedii maritime: criza din Canalul Suez, vaporul Queen Hind răsturnat în portul Midia sau vaporul Trust 1, pe fiecare vapor murind peste 14 mii de animale. Romania este de asemenea vinovată de autorizarea abuzivă a mai bine de jumătate din vapoarele care exportă animale vii din UE către țări terțe, desi sunt nave cu steag negru care pun viața animalelor și a echipajelor în pericol de moarte potrivit celui mai recent raport international.”

Declarațiile susținute de Daniel Buda pot fi citite integral aici.

Alte declarații din Parlamentul European, precum ale președintei Comisiei speciale de anchetă pentru acest subiect, Tilly Metz, detaliază regulile pe care le propune raportul:

  • Comisia a cerut o reducere a duratei deplasărilor, în speță opt ore până la abator și patru ore pentru animalele „la final de carieră” (animale crescute pentru producția de lapte, ouă sau animalele de montă), cât și o mai bună protecție pentru animalele tinere sau gestante. În locul pragului de 10 zile, animalele neînțărcate nu ar trebui transportate înainte să atingă vârsta de cinci săptămâni, iar limita pentru animalele gestante ar trebui să fie două treimi din durata gestației (în prezent limita este de 90%).
  • Cât privește transportarea în afara UE, comisia a cerut ca exporturile de carne vie să fie permise doar către țări care garantează și respectă standarde de bunăstare a animalelor echivalente.
  • „O altă sarcină importantă este să ne asigurăm că în UE consumatorii dispun de informații precise legate de produsele animaliere pe care le cumpără, întrucât acest lucru îi va încuraja să aleagă standardele de bunăstare a animalelor cele mai ridicate.” a adăugat Metz.
Sursa foto: Pexels.com

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Adică, pe românește, prețul cărnii va creste. Carnea și lactatele „tradiționale” vor deveni delicatese pentru cei bogați. Plebea va trebui sa se mulțumească cu lăcuste și carne artificiala „identic naturala” obținută industrial prin biosinteza. Nici nu vei mai putea creste „tradițional” animale, dacă vei încerca măcar vei primi amenzi pentru „zadarnicirea” confortului animalelor și creșterea emisiilor de gaze cu efect de sera. Ce viitor luminos!

  2. Demența europeană pune pe butuci exporturile României…
    Nimic nou!