Parlamentul European cere Comisiei Europene crearea unui fond european pentru tranziția verde și sustenabilă a transportului pe căile navigabile interioare
Parlamentul European (PE) a votat, marți, raportul „Către un transport pe căile navigabile interioare adaptat la cerințele viitorului în Europa”, prin care cere Comisiei Europene (CE) să creeze un fond al Uniunii Europene (UE) pentru tranziția verde a căilor navigabile interioare, inclusiv modernizarea și reînnoirea navelor.
Raportul a trecut de votul PE cu 641 de voturi „pentru”, 7 voturi „împotrivă” și 45 de abțineri, potrivit unui document al Parlamentului European, consultat de G4Media.ro.
Raportul „Către un transport pe căile navigabile interioare adaptat la cerințele viitorului în Europa” prevede următoarele:
- solicită Comisiei Europene crearea unui fond specific al UE pentru căile navigabile interioare pentru tranziția sustenabilă, inclusiv un sistem de tip ghișeu unic, care să fie ușor accesibil pentru ajutor și asistență și să ofere posibilitatea combinării proiectelor într-o singură cerere, sporind astfel șansele de finanțare
- fondul să vizeze modernizarea și reînnoirea navelor și să sprijine investițiile în tehnologii inovatoare și care economisesc energia, precum și în infrastructura portuară, în special în utilizarea combustibililor alternativi
- invită Comisia să evalueze viabilitatea includerii în fond a unei noi scheme europene de dezmembrare a navelor și de reînnoire a flotei
- programul Băncii Europene de Investiții „Garanția privind transportul maritim verde” să se aplice și în cazul tranzacțiilor mai mici, prevăzându-se condiții de creditare mai flexibile, de exemplu ținând cont de durata medie de viață utilă a navei în perioada de rambursare
- BEI să ofere finanțare constructorilor de nave atât înainte, cât și după livrare
- să se acorde prioritate finanțării programelor de cercetare și inovare vizând construcția navală ecologică;
De asemenea, printre obiectivele Comisiei Europene privind transportul maritim în UE se numără creșterea transportului pe căile navigabile interioare și transportul maritim pe distanțe scurte cu 25% până în 2030 și cu 50% până în 2050.
Mai mult, CE își propune integrarea transportului intermodal feroviar și maritim pentru a ajunge la egalitate cu cel rutier până în 2030 și lansarea pe piață a navelor cu emisii zero în 2030, respectiv 2035.
Totodată, Comisia Europeană a constatat că transportul pe căile navigabile interioare a crescut cu 6 % între 2005 și 2017 și că emisiile internaționale ale UE generate de navigație și aviație au crescut cu peste 50 % față de 1990.
Ce coridoare navale s-au creat în România între 2014 și 2020
Politica UE privind transportul maritim, aprobată în octombrie 2013 de Comisia Europeană, a creat nouă coridoare de transport. Fiecare coridor trebuia să includă minim trei moduri de transport, trei state membre și două secțiuni transfrontaliere.
Din cele nouă coridoare, două includ România:
- Coridorul Orient/Est-mediteraneean face legătura între interfețele maritime ale Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Negre și Mării Mediterane, optimizând utilizarea porturilor vizate și a autostrăzilor maritime aferente. Având drept cale navigabilă interioară râul Elba, acest coridor va ameliora conexiunile multimodale dintre nordul Germaniei, Republica Cehă, regiunea panonică și sud-estul Europei. Se extinde, pe mare, din Grecia până în Cipru.
- Coridorul Rin-Dunăre, a cărui axă principală este formată de căile navigabile interioare Main și Dunăre, leagă regiunile centrale din jurul orașelor Strasbourg și Frankfurt, trecând prin sudul Germaniei spre Viena, Bratislava, Budapesta și, în fine, Marea Neagră, de o ramură importantă ce pornește de la Munchen spre Praga, Zilina, Kosice și frontiera cu Ucraina.
Comisia Europeană reamintește că pactul verde european prevede o reducere cu 90 % a emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transporturi, astfel încât UE să devină o economie neutră din punct de vedere climatic până în 2050.
Pactul verde european solicită ca o parte substanțială a celor 75 % din transportul intern de marfă efectuat în prezent pe cale rutieră să fie reorientată către transportul feroviar și transportul pe căile navigabile interioare. Transportul maritim pe distanțe scurte și vehiculele eficiente cu emisii zero pot contribui, de asemenea, la crearea unui transport de marfă verde în Europa.
Sursa foto: Unsplash/ Daniel Gimbel
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii