G4Media.ro

Parler în locul Twitter și Trump TV pe post de FoxNews. Se…

Parler în locul Twitter și Trump TV pe post de FoxNews. Se pregătește un nou imperiu media conservator în America?

Platforma Parler, considerată varianta conservatoare a serviciului de microblogging Twitter, a devenit cea mai descărcată aplicație din Statele Unite după alegerile din 3 noiembrie, pe măsură ce tot mai mulți conservatori americani aleg aplicația ce promite „exprimarea liberă.”

Fenomenul s-a produs în contextul în care Twitter și Facebook au recurs constant la acțiuni de reducere a răspândirii dezinformărilor electorale în zilele care au urmat scrutinului din America. Unii analiști cred că platforma ar putea face parte dintr-un nou imperiu media conservator care se conturează în această perioadă, avându-l în centru pe actualul lider de la Casa Albă.

Ce este Parler?

Parler este o rețea socială fondată de John Matze și Jared Thomson, doi programatori conservatori din Nevada, în 2018. Potrivit Wall Street Journal, platforma este susținută financiar de „investitori cu buzunare adânci,” între care Rebekah Mercer, pe care Matze a descris-o ca fiind „un investitor principal.” Împreună cu tatăl ei, miliardarul Robert Mercer, aceasta este o susținătoare înfocată a președintelui Donald Trump și donează constant pentru cauze conservatoare, între care Breitbart News sau fostul strateg al Casei Albe, Steve Bannon. Familia Mercer a jucat un rol-cheie în victoria lui Trump în alegerile prezidențiale din 2016, mai ales prin implicarea firmei de consultanță politică Cambridge Analytica, unde Mercer a fost unul dintre investitorii principali.

Parler se descrie ca o un serviciu de microblogging, „o rețea de socializare liberă, fără părtinire politică, axată pe protejarea drepturilor utilizatorilor” și care susține „exprimarea liberă,” o alternativă la platforme precum Twitter. În opinia fondatorilor, serviciul a devenit necesar din cauză că marile companii de tehnologie au o atitudine anticonservatoare și cenzurează opiniile dreptei americane. De altfel, în ultimii doi ani, serviciul Parler s-a dovedit deosebit de popular printre susținătorii președintelui Trump și conservatorii de dreapta, care au deplâns în repetate rânduri că opiniile lor sunt cenzurate în mod nedrept de canalele tradiționale de socializare media, considerate de stânga.

Denumită după verbul francez „parler / a vorbi,” aplicația are funcții foarte asemănătoare cu Twitter. La postări se poate răspunde cu comentarii, repostarea mesajelor se poate face printr-un „ecou,” iar „upvot” a înlocuit like-ul clasic. Postările și mesajele de pe platformă se numesc „parleys.”

La fel ca în cazul Twitter, Parler este construită în jurul unui flux de conturi pe care utilizatorii le pot alege să le urmărească, iar mesajele de până la 1.000 de caractere (Twitter limitează postările la 280) pot fi însoțite de imagini. Pe lângă faptul că este disponibilă pe internet, platforma are aplicații compatibile atât cu iOS, cât și cu Android.

Parler spune că menține interdicțiile la un „minim absolut” și nu verifică mesajele. Platforma interzice însă unele lucruri, între care pornografia, amenințările cu violența și sprijinul pentru terorism. Parler are, de asemenea, un acord de utilizare și reguli comunitare la care se așteaptă să adere toți utilizatorii. Într-un interviu pentru NPR, Matze a declarat că scopul platformei nu este să fie „un Vest sălbatic fără reguli, ci o piață a orașului pentru discuții deschise.”

În timp ce președintele Trump nu este un utilizator al aplicației, Parler numără printre cei care folosesc serviciul său mai multe voci conservatoare importante.

Senatorul republican de Texas, Ted Cruz, are 2,6 milioane de urmăritori pe această platformă, în timp ce jurnaliștii Mark Levin și Sean Hannity, de la postul conservator FoxNews, au fiecare mai mult de două milioane. De asemenea, activista de extremă dreaptă Laura Loomer, congresmanul republican Devin Nunes și Eric Trump au conturi verificate de Parler, la fel cum are și campania prezidențială a lui Donald Trump. Ivanka Trump este și ea activă pe Parler. În decembrie 2018, Candace Owens (2,8 milioane de adepți pe Twitter) a devenit prima conservatoare foarte vizibilă care a cerut urmăritorilor ei să renunțe la conturile de pe Twitter și să se alăture platformei Parler.

Exodul digital

Comentatorii cred că una dintre personalitățile care au determinat migrația recentă a conservatorilor spre Parler a fost Maria Bartiromo, ziarista de la Fox Business, care a scris în ziua care a urmat alegerilor din 3 noiembrie: „Voi părăsi (Twitter) în curând și voi merge spre Parler. Vă rog să deschideți un cont pe @parler imediat.”

De altfel, în urma prognozatei victorii a lui Joe Biden în alegerile prezidențiale – și a acuzațiilor de fraudă electorală făcute de Team Trump -, mulți conservatori s-au încurajat reciproc să părăsească Twitter și Facebook pentru a se stabili pe Parler. Pe Facebook, mai multe evenimente și grupuri cu mii de membri au încurajat o „plecare în masă” de pe platforma fondată de Mark Zuckerberg către Parler în ziua de vineri, 13 noiembrie.

Apelurile conservatorilor la abandonarea Facebook și Twitter în favoarea Parler au dus la o creștere semnificativă a descărcărilor pentru aplicația conservatoare. Unul dintre fondatorii platformei, John Matze, a declarat că aplicația a adăugat două milioane de utilizatori noi într-o zi și și-a mărit de patru ori utilizatorii activi zilnici în weekendul care a urmat scrutinului prezidențial. El a ținut și să dea asigurări că problemele tehnice cauzate de numărul mare de utilizatori – între care dificultăți la înregistrare și o încetinire a modului de funcționare a aplicației – sunt rezolvate. „Nu vă faceți griji, în mod normal aplicația nu este atât de lentă,” a declarat el. La rândul său, personalitatea conservatoare Dan Bongino, unul dintre investitorii în Parler, a declarat că serviciul a adăugat în ultima perioadă „mii de utilizatori pe minut.”

Potrivit firmei de analize a datelor mobile Sensor Tower, Parler a fost descărcată de 636.000 de ori în Google Play și App Store pe 8 noiembrie, depășind recordul de descărcări al aplicației stabilit în luna iunie, când s-au înregistrat 119.000 de descărcări noi. Acel moment a coincis cu decizia Twitter de a posta un avertisment la unul dintre mesajele tweet promovate de președintele Trump, care conținea un videoclip ce fusese editat.

Sensor Tower a estimat că Parler a primit peste 980.000 de descărcări în SUA după alegerile de la începutul lunii noiembrie. În total, aplicația a fost descărcată de aproximativ 3,6 milioane de ori în America, devenind cea mai descărcată aplicație din Statele Unite, înainte de YouTube și TikTok.

„Începând de vineri (6 noiembrie), peste 4,5 milioane de utilizatori noi și-au creat conturi, iar angajamentul a crescut. Peste 5 milioane de persoane au fost active ieri (9 noiembrie) pe Parler, o creștere de 8 ori față de activitatea zilnică cu doar o săptămână în urmă. Activitatea noastră a crescut de peste 20 de ori în aceeași perioadă,” a scris Matze pe 10 noiembrie într-o scrisoare deschisă. Potrivit datelor, Parler are în prezent 10 milioane de membri, din care 4 milioane sunt utilizatori activi. (Prin comparație, Twitter are 187 de milioane de utilizatori zilnici, iar Facebook are 2 miliarde.)

Dar acesta nu a fost primul exod digital al utilizatorilor de dreapta de pe rețelele sociale majore către Parler. Prima astfel de migrație în masă a avut loc în iunie, după ce o serie de conturi care au postat informații controversate despre protestele anti-lockdown și George Floyd au fost interzise de pe site-urile mari de socializare.

Mii de susținători ai teoriei conspirației QAnon s-au alăturat Parler în ultimele câteva săptămâni, după ce Facebook, Instagram și YouTube au luat măsuri radicale împotriva lor la începutul lunii octombrie. De asemenea, interzicerea de către Facebook a organizațiilor care promovează violența a forțat, de asemenea, grupuri precum Proud Boys și Boogaloo Bois să migreze și ele pe Parler.

Criticile stângii

Exodul cosnervatorilor spre Parler a fost însă ridiculizat de internauții de stânga, care au spus că aceștia evadează către un „spațiu sigur” lipsit de provocări sau critici. De asemenea, criticii afirmă că regulile relaxate de moderare a conținutului pot face ca dezinformarea să se poată răspândi mai ușor pe Parler decât pe platformele care au reguli stricte.

În plus, deși conținutul mesajelor postate pe Parler nu este, de obicei, la fel de extrem ca cele de pe alte platforme ce se prezintă ca promovând „exprimarea liberă,” cum ar fi Gab și MeWe, platforma este cunoscută ca locul unde sunt prezentate multe postări care fie ar fi semnalate ca înșelătoare, fie eliminate cu totul de către platformele majore – pe subiecte precum alegerile, COVID-19, traficul de copii și vaccinurile. De exemplu, Parler include numeroase mesaje care se referă la „fraudele electorale masive” de la alegerile prezidențiale și la „milioanele de voturi” care au fost fie pierdute, fie luate de la Donald Trump și numărate în favoarea lui Joe Biden.

La rândul lor, prezența pe Parler a grupurilor precum Proud Boys, a adepților teoriei QAnon, a extremiștilor anti-guvernamentali și a supremiștilor albi a provocat îngrijorare. Oren Segal, vicepreședinte Center on Extremism din cadrul Anti-Defamation League, a avertizat că, deși Parler a devenit populară printre conservatori, platforma atrage și extremiști, lucru care ar putea expune non-extremiștii la puncte de vedere radicale.

„Am văzut, de multe ori, că extremiștii caută întotdeauna alternative spre care să migreze dacă întâmpină dificultăți pe platformele pe care activează. Dacă o mulțime de oameni încep să migreze pe o platformă pentru a-i auzi pe Laura Ingrahm și Sean Hannity, dar primesc o doză constantă de Proud Boys… acest lucru ar putea normaliza extremele într-un mod care, în mod normal, nu ar face-o,” a declarat Segal într-un raport dedicat Parler.

De asemenea, unii comentatori pun la îndoială capacitatea platformei de a rezista în mediul digital și de a face concurență serviciilor precum Twitter sau Instagram. De-a lungul anilor, platforme similare, precum Gab, 4chan și 8chan, au apărut din dorința conservatorilor americani de a-și face auzite vocile, dar niciuna nu a reușit încă să creeze o platformă robustă, de lungă durată. Experții afirmă că acești jucători mai mici nu au resursele companiilor mari, cum ar fi Facebook, infrastructura lor poate ceda sub presiunea unui trafic sporit și, de obicei, nu au toate caracteristicile altor platforme sociale cu care utilizatorii sunt obișnuiți.

„Când aceste aplicații minore devin populare, nu funcționează,” a declarat Joan Donovan, expertă în extremism și dezinformare online și director de cercetare al Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy de la Harvard University, citată de CNN. „Oamenii încearcă să aibă un fel de exod în masă de pe unele dintre principalele platforme și nu pot să o facă, deoarece experiența utilizatorului este pur și simplu slabă.”

Nu în ultimul rând, platforma este criticată pentru dificultățile tehnice pe care le întâmpină utilizatorii. De exemplu, experții au vorbit despre avalanșa de mesaje spam de pe platformă sau de faptul că inserarea de imagini nu funcționează de multe ori. De asemenea, utilizatorii întâmpină uneori probleme atunci când încearcă să dea click pe linkurile încorporate în mesaje.

Imperiu media conservator?

Platforma Parler mai este importantă și din alt punct de vedere. Unele voci, și nu puține, cred că serviciul are mari șanse să facă parte dintr-un posibil conglomerat media conservator ce se profilează în America.

Ca urmare a înfrângerii sale în alegerile prezidențiale – care devine pe zi ce trece tot mai evidentă -, Trump a criticat vehement Fox News, lăsând să se înțeleagă că intenționează să lanseze o marcă media digitală de dreapta după ce va părăsi Casa Albă. Acest imperiu va include și un canal TV care va putea fi pus pe picioare rapid, va emite online, va folosi baza de date uriașă a campaniei electorale a lui Trump (ce conține numerele de telefon și adresele de email ale milioane de suporteri) și va percepe o taxă de utilizare. Ținta sa va fi aceea de a submina FoxNews și de a-i racola pe cei care urmăresc canalul de știri conservator. (Răspunzând zvonurilor privind această alternativă media, CEO-ul celor de la Fox Corp., Lachlan Murdoch, a declarat pe 3 noiembrie: „Ne place competiția. Am prosperat întotdeauna cu competiția … Fox News a fost rețeaua numărul unu, inclusiv în ceea ce privește rețelele de difuzare… de la Ziua Muncii până la Ziua Alegerilor.”)

Dar sunt reale aceste informații despre imperiul media conservator care se conturează? Potrivit Washington Post, Trump urmărește nu doar să candideze din nou la președinția SUA în 2024, ci va încerca să valorifice și primul său mandat la Casa Albă prin ținerea de discursuri plătite sau publicarea unei cărți. De asemenea, liderul republican este personajul principal al discuțiilor despre un imperiu media conservator. Conform informațiilor citate de Wall Street Journal, Parler ar fi încercat să-l curteze pe Trump cel puțin din luna iunie a acestui an. Trump are în prezent aproape 89 de milioane de urmăritori pe Twitter, iar platforma a anunțat că îi va oferi contul @POTUS lui Joe Biden pe 20 ianuarie, în ziua inaugurării noului președinte. Dacă Parler va reușit să îl atragă pe Trump de pe Twitter și să aducă cu el o fracțiune considerabilă din baza sa de fani, acest lucru ar putea fi o lovitură majoră dată de platforma conservatoare, mai ales dacă relatările că republicanul intenționează să lanseze un nou brand media se vor confirma. Nu este exclus ca, dacă Trump va face acest pas, el să fie urmat pe Parler și de alte personalități conservatoare care au o bază importantă de adepți și care, cel puțin până acum, s-au arătat reticenți să părăsească Twitter sau Facebook, unde au o vizibilitate mare.

În sfârșit, mai trebuie menționat că zvonurile despre imperiul media centrat în jurul lui Trump au căpătat o nouă dimensiune după ce s-a relatat că aliații lui Trump examinează diferite modalități de achiziție a Newsmax TV, ca alternativă la FoxNews. Obiectivul lor ar fi crearea unui canal conservator de televiziune și care, alături de Parler și alte platforme media de dreapta, ar urma să reprezinte un concurent redutabil pentru companiile media tradiționale, considerate de stânga. CEO-ul Newsmax TV, Chris Ruddy, a negat informațiile că televiziunea sa va fi vândută prietenilor președintelui republican sau că va fi „Trump TV”, el recunoscând însă că „Trump va fi o forță politică și media după ce va părăsi Casa Albă și am fi deschiși să vorbim cu el despre un spectacol săptămânal.”

Concluzia. Creșterea în popularitate cunoscută de Parler în ultimele săptămâni nu este doar un semn al dorinței conservatorilor de a avea o alternativă la Twitter și la celelalte companii de media socială considerate de stânga. Dreapta americană este de mult timp în căutarea unei platforme media care să răspundă dorințelor și opiniilor sale politice. Plecarea lui Trump de la Casa Albă nu va face decât să accelereze acest lucru. Într-un moment în care Fox Corp. pare că îl abandonează pe președintele republican, avântul luat de Parler și crearea unui canal conservator suplimentar sunt, fără îndoială, vesti bune pentru numeroșii fani MAGA.

Deocamdată este greu de spus cum se vor descurca ele într-o piață media dominată de liberali. Din diferite motive (inclusiv cele financiare), probabil că ele nu vor ajunge niciodată să fie concurente serioase pentru organizațiile media si social media tradiționale. Simpla apariție a unui canal/show „Trump TV” are însă darul de a entuziasma milioanele de suporteri ai actualului lider american și să anticipeze un potențial fenomen media similar cu „Apprentice,” emisiunea care l-a făcut vedetă globală pe Trump.

Despre Casa Alba s-a spus că a fost un reality show 24/7 în mandatul republicanului. În acest sens, Trump TV ar fi continuarea perfectă a acestei realități, iar renașterea sa politică viitoare ar putea începe tot sub lumina reflectoarelor din studio. Chiar dacă acum republicanul a pierdut alegerile, spectacolul (Trump) merge mai departe.

Surse: parler.com, BBC, CNN, NPR, Axios, Washington Post, Wall Street Journal, USA Today, ArsTehnica, Variety, Newsweek, Twitter

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

19 comentarii

  1. Grozav, acum fraierii care-l sustin pe Trump nu vor mai avea niciun fel de contact cu realitatea, vor trai in lumea lor, a minciunilor.

  2. „Aproape toate stirile si informatiile din lumea vorbitoare de engleza tranziteaza o singura companie si anume google.
    O mare parte din dezbaterile politice se intampla pe facebook si tweeter.
    Daca folosesti tehnologia pentru a cenzura comentariile pe care oamenii le pot spune online in final controlezi cum voteaza populatia.
    Exact asta au facut…au masluit alegerile in fata tututor si nimeni nu a facut nimic.”

    • True that.
      G4 are niste derapaje pe partea asta cu Biden si Trump.
      E anti hotie si pesedism, dar cand vine vorba de US, pesedeii si hotii lor sunt ok.

    • bea un ceai pote iti revi.

  3. Super, in sfarsit se termina diktatura liberalfascismului progresist.

  4. „De-a lungul anilor, platforme similare, precum Gab, 4chan și 8chan, au apărut din dorința conservatorilor americani de a-și face auzite vocile”

    Articol superficial, scris pe genunchi. Gab a fost o reactie a extremei drepte (nu conservatori, ci neonazisti &co) la excluderea de pe platformele mainstream, iar 4chan e mult mai vechi, incepand ca imageboard pentru fani anime si meme si dand nastere printre altele miscarii Anonymous.

    N-ar strica o documentare mai solida, d-le Novac, altmintere dezinformati fara sa va dati seama.

    • Oare? Atunci cand cele mai bizare teorii conspirationiste devin mainstream, cand conducatorul partidului le promoveaza activ, cand le transmite ‘stand by’ celor care promoveaza white supremacy?

      In conditiile astea nu mai exista in US un partid conservator. Parler va deveni similar cu Gab, radicalizarea va continua.

      In US e nevoie de cel putin 3 partide, sau chiar 4 ca sa reflecte realitatea.

      Partidul Conservator, format de republicanii old school
      Partidul Liberal, format de democratii centristi
      Partidul Nationalist Populist – Trump &co
      Partidul Progresist Radical – cote de gen si rasa, antifa, intoleranta fata de opinii contrare.

    • Nu cred ca se va intampla asta, presiunea de a ramane impreuna e prea mare pe ambele parti, primul partid care se scindeaza va pierde masiv si ambele tabere stiu asta.

      Personal, dac-ar fi asa cum zici m-as inscrie in Partidul Liberal, dar n-o sa se intample niciodata.

  5. domnu’ Novac, spuneti-ne si noua, pana la urma sondajele alea erau sau nu gresite „pe linie”?? ca biden a castigat 306 mari electori, numar aritmetic egal cu electorii castigati de trump in 2016, cand spuneati ca Trump a avut o victorie devastatoare. In plus biden are SASE MILIOANE (and counting) de voturi in plus la votul popular. SASE MILIOANE de americani cu drept de vot MAI MULT decat trump. vi se pare putin?
    ma rog, continuati sa visati, asa cum spun pe aici de la inceputul anului, faptul ca pesedistii de america (GOP) viseaza cai verzi pe pereti pe noi democratii nu poate decat sa ne bucure :)))

    • Sondajele au fost gresite, asta e un fapt dovedit.
      Partidul Democrat a pierdut Senatul si 10 locuri de deputati desi erau favoriti, cu 75% sanse.

      In unele state diferentele au fost extreme, de 7 sau 8 puncte intre media de pe RealClearPolitics si votul final – Ohio, Iowa, Wisconsin, Florida.

      Cele 6 milioane in plus la votul total sunt irelevante, nu asta conteaza. Poate ca ar trebui dar asta e o alta discutie.

      Votul s-a decis cu putin peste 40 de mii de voturi adunate in Georgia, Arizona si Wisconsin. Din 160 de milioane. Un procent infim.

      O adiere de vant in directia cealalta si Trump ar fi fost reales, cu consecinte imediate.

      Tonul jubilant nu isi are locul, la 3 saptamani dupa alegeri. Democratii au pierdut si a lipsit foarte foarte putin ca civilizatia vestica sa fie schimbata iremediabil intr-un al doilea mandat Trump.

  6. Social Media (Fb, Twitter, Parler, Insta etc.) te ajuta sa te radicalizezi, punandu-te intr-o anumita bula, in care te simti cel mai confortabil. Odata ce ai intrat in aceasta bula, nu prea mai ai sanse de a obtine informatii contrare opiniilor tale, deoarece algoritmii filtreaza informatia oferita. Ajungi astfel sa crezi ca toate ideologile si credintele tale sunt 100% corecte, fiindca toate informatiile oferite se muleaza pe acest tipar.
    Am observat chestia asta si la mine, iar de 2 ani nu mai folosesc Fb, Twitter. Insta nu am folosit oricum niciodata, pt ca nu m-a interesat.
    Imi pot cauta singur informatiile de pe mediile pe care le consider eu optime, fara sa imi dea cineva mura-n-gura. Iar faptul ca nu mai sunt pe social media mi-a oferit sansa sa am mai mult timp liber, si sa nu mai stau cu ochii-n feeds 🙂

  7. Am trăit s-o citesc și pe asta – chan-urile create de conservatori :))

  8. Dupa ani de fake news si conspiratii, creierul trumpistilor s.a facut terci. Doar nu poate sa.i lase asa salbatici dupa ce nu mai au nici un gram de gandire rationala. Pana la urma l.au votat 70 de mil de oameni care i.au durut undeva de pandemie si li s.a parut ok ca „liderul” lor sa joace golf si sa dea vina pe toti inafara de el.

  9. Asta e rezultatul cenzurii instaurate pe platformele clasice. Cei al caror punct de vedere a fost interzis isi gasesc un alt loc de exprimare.
    Ceea ce nu este deloc bine, segregarea in bule ducand la o radicalizare si intoleranta si mai mare asupra opiniilor contrare.

  10. Ce supriza placuta sa vad ca aici se comenteaza mai mult decat pe pagina de FB. E o dovada solida a faptului ca cenzura (prin algoritmi care n-o sa-i aflati niciodata) este reala. Eu nu va pot intelege pe voi d-lor de la G4media. Desi suferiti ( sau voi spuneti ca popularitatea trebuie sa fie organica? si fara sustinere financiara) de pe urma acestei cenzuri, va faceti ca nu exista, ba chiar ocoliti subiectul din start spunand ”Fenomenul s-a produs în contextul în care Twitter și Facebook au recurs constant la a c t i u n i de r e d u c e r e a răspândirii DEZINFORMARILOR electorale în zilele care au urmat scrutinului din America” Hai sa ne bagam capul in nisip si sa ignoram realitatea si poate trece furtuna. Cenzura pe facebook exista si in Romania. ”Vizibilitatea organica” e un mit pe platformele cunoscute.