
Particulele emise de frâne pot fi mai periculoase decât gazele de eșapament
Motoarele pe benzină și motorină sunt de mult timp considerate principalele surse de emisii poluante din transporturi, fiind supuse unor reglementări stricte. Totuși, un nou studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Southampton, citat de Carexpert.com, sugerează că plăcuțele de frână pot fi la fel de dăunătoare pentru sănătatea publică, generând particule fine mai periculoase decât emisiile motoarelor diesel.
Potrivit studiului, plăcuțele de frână pot elibera în aer particule fine cu un diametru mai mic de 2,5 microni (PM2.5). Aceste particule sunt deosebit de periculoase deoarece pot ajunge în regiunile alveolare ale plămânilor, fiind asociate cu aproximativ patru milioane de decese premature anual.
Deși emisiile motoarelor diesel sunt strict reglementate, uzura frânelor reprezintă o sursă de poluare încă nereglementată, avertizează cercetătorii. Studiul a analizat în detaliu cât de nocive sunt aceste particule în comparație cu emisiile motoarelor diesel.
Rezultatele cercetării arată că plăcuțele de frână din materiale organice fără azbest, îmbogățite cu cupru, precum și cele ceramice, generează cele mai dăunătoare particule. Acestea au fost asociate cu cel mai mare nivel de stres oxidativ, inflamație și activare pseudohipoxică a HIF — un mecanism implicat în boli cauzate de poluarea aerului, inclusiv cancer și fibroză pulmonară.
Mai mult, cercetătorii au constatat că particulele rezultate din uzura acestor tipuri de plăcuțe pot perturba metabolismul și homeostazia metalelor în celule, având un impact biologic mai mare decât particulele rezultate din gazele de eșapament ale motoarelor diesel.
„În prezent, emisiile non-exhaust nu sunt reglementate prin legislație, ceea ce înseamnă că există o lipsă de tehnologii consacrate pentru a limita eliberarea acestora”, au declarat cercetătorii. De asemenea, aceste particule sunt chimic mai diverse decât emisiile de eșapament, putând avea efecte biologice variate în funcție de materialul din care sunt fabricate.
Într-o lume în care combaterea poluării devine din ce în ce mai importantă, este clar că soluțiile trebuie să includă nu doar motoarele, ci și componentele de siguranță, cum ar fi sistemele de frânare, mai spun autorii.
De adăugat faptul ca standardele europene privind emisiile autovehiculelor (standardul Euro 7) care vor intra în vigoare începând cu 1 Iulie 2025, prevede limite privind emisiile generate de sistemul de frânare și de către anvelope.
Sursa foto: Pexels.com
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu