Patru oferte pentru realizarea în parteneriat public-privat a autostrăzii Târgu Neamț-Iași / Interesate doar companii din Turcia și China
Chinezii de la CCC și turcii de la Makyol au pierdut contractul de 1,36 miliarde de euro pentru realizarea în parteneriat public-privat (PPP) a autostrăzii Ploiești-Brașov, după ce statul a decis să o construiască cu bani de la stat, dar mai fac o încercare cu autostrada Târgu Neamț-Iași. Asocierea sino-turcă este unul unul dintre cei patru constructori interesați de realizarea în PPP a autostrăzii din Moldova. Vor concura însă tot cu firme turcești și chinezești.
”La începutul acestei săptămâni au fost deschise solicitările de participare pentru atribuirea contractului. Patru investitori și-au manifestat interesul pentru realizarea acestui proiect de infrastructură în parteneriat public-privat”, a declarat premierul Viorica Dăncilă la începutul ședinței de guvern.
Cele patru asocieri care au depus oferte sunt:
Autostrada Târgu Neamţ – Iași se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi si are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretele ale unor noduri rutiere. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.
Potrivit studiului de fundamentare pentru autostrada Târgu Neamț – Iași, investiția e estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcția, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma sau asocierea de firme) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată și de bugetul de stat.
Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este de 6,3 euro fără TVA, calculată în funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării în fiecare an la 1 martie, proporțional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.
Contractul de PPP este structurat în două etape:
– perioada de închidere financiară, proiectare şi execuţie cu durata de maxim 48 luni de la data semnării contractului;
– perioada de operare cu durata de 26 ani de la data finalizării perioadei de construcție.
Negocierile cu cele patru asociere vor fi făcute de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză.
Autostrada Târgu Neamț-Iași nu este singura pe care Guvernul ar fi vrut să o construiască în parteneriat public-privat. Cealaltă era șoseaua de mare viteză Ploiești-Brașov. În urmă cu mai puțin de o lună, însă, Viorica Dăncilă a anunțat că Guvernul s-a răzgândit și nu va mai construi autostrada Ploiești-Brașov în parteneriat public-privat, ci cu bani de la stat. Înainte de acest anunț al premierului, oficialii de la CNSP lăsaseră impresia că negocierile cu chinezii de la CCCC și turcii de la Makyol au intrat în linie dreaptă și că se vor finaliza cu succes.
În şedinţa CSAT din 30 iulie s-a aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti – Braşov să fie declarat obiectiv strategic naţional.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.