G4Media.ro

Patru teme importante de dezinformare exploatate în campania pentru alegerile europene: anti-Ucraina,…

Sursa foto: Dreamstime

Patru teme importante de dezinformare exploatate în campania pentru alegerile europene: anti-Ucraina, anti-sistem, anti-migrație, anti-știință (Analiză Free Press Eastern Europe)

Organizația Free Press Eastern Europe a publicat în cadrul proiectului SCIENCE+ o analiză cu concluzii privind temele de dezinformare circulate în campania pentru alegerile europene și care s-au reflectat concret în rezultatele scrutinului.

Conform analizei pre-electorale – „realizată cu ajutorul bazei de date privind dezinformarea alimentată de IA deținută de Science+ patru metanarațiuni importante – 1) anti-Ucraina, 2) anti-sistem, 3) anti-migrație și 4) anti-știință, au fost exploatate pentru a influența opinia publică folosind premise false. Rezultatele au egalat în mare măsură așteptările deoarece extrema-dreaptă a înregistrat câștiguri importante în întreaga zonă. Pe lângă Franța, Italia și Germania, țări din Europa Centrală și de Est cum ar fi Polonia, Ungaria, Bulgaria și România au fost martorele aceleiași tendințe, înregistrată și de partidele sceptice la adresa Ucrainei, care și-au mărit numărul de locuri. Analizând tendințele de dezinformare de-a lungul campaniei, partenerii noștri au pus în evidență câteva teme recurente care au mobilizat susținătorii extremei-drepte și pe ai conservatorilor și au erodat considerabil influența alianțelor liberale”, arată concluziile publicate de Free Press Eastern Europe.

Concluziile (integral preluate din newsletterul SCIENCE+ – „Narrative break”):

  • „Alegerile pentru Uniunea Europeană au înregistrat un avans semnificativ al partidelor de extremă dreapta, alimentat de dezinformare și de diviziunea societății, cu câștiguri notabile în Franța, Italia, Germania, Polonia, Ungaria, Bulgaria și România.
  • Patru metanarațiuni importante – anti-Ucraina, anti-sistem, anti-migrație și anti-știință – au fost exploatate pentru a influența opinia publică, contribuind la succesul mișcărilor radicale.
  • Dezinformarea a prezentat UE drept o amenințare la adresa suveranității naționale, cu afirmații false despre legile și reglementările UE, contribuind la un sentiment sporit al pericolului și la o susținere a politicii radicale, reiterând adesea mesajele Kremlinului.
  • Pactul Verde european s-a confruntat cu o opoziție puternică, dezinformarea amplificând temerile că politicile climatice vor împovăra populațiile și vor perturba modul de viață, aliniindu-se propagandei naționaliste și celei rusești.
  • În ciuda îngrijorărilor, videoclipurile și materialele audio deepfake nu au influențat în mod semnificativ alegerile. Însă dezinformarea tradițională de pe rețelele sociale a avut în continuare un impact substanțial, perpetuând narațiuni părtinitoare aliniate cu propaganda rusă și care au ajutat victoriile extremei-drepte.

SIGURANȚA NAȚIONALĂ. Cu războiul din Ucraina intrat în cel de al treilea an, a existat un sentiment intensificat de pericol în țările vecine, unde politicienii radicali pledează pentru pace, reluând adesea temele de discuție ale Kremlinului. Și mai interesant, chiar și Uniunea Europeană a fost prezentată drept un risc pentru suveranitatea statului, idee bazată de obicei pe o lipsă de înțelegere a autorității și reglementărilor acesteia. „Au existat afirmații cum că Polonia, după adoptarea monedei euro, își va pierde toate rezervele de aur, că guvernul a recunoscut prevalența legislației UE față de legislația poloneză sau că pactul privind migrația i-ar obliga pe polonezi să aleagă între acceptarea migranților și plata unor amenzi”, a declarat Martin Kostecki de la Demagog, coordonatorul echipei de verificare a declarațiilor politicienilor, pentru Narrative Break. „Au existat și teorii ale conspirației, cum ar fi aceea că UE încearcă să preia controlul asupra datelor noastre sau să elimine numerarul.. Elementul comun al tuturor acestor neadevăruri este ideea că Uniunea Europeană reprezintă o amenințare pentru oamenii de rând și pentru țara noastră. În spatele lor este de fapt sugerarea ideii că cineva trebuie să ne apere de această amenințare.”

UN CARTONAȘ GALBEN PENTRU POLITICILE VERZI. Pactul Verde european a fost o altă chestiune proeminentă pe parcursul campaniei, pe fondul recentelor proteste extinse din industria agricolă și sectorul energetic. „Legat de protecția climei și a mediului, s-a susținut că Uniunea va inunda terenurile fermierilor pentru a reface zonele mlăștinoase, va expropria oamenii care locuiesc în case neizolate sau va cere micro-antreprenorilor să raporteze hârtia și pixurile utilizate”, a spus Kostecki. Și nu doar polonezii au văzut astfel de titluri. „Aceste narațiuni speculează și amplifică teama că lupta împotriva schimbărilor climatice va sărăci populația, care nu își va putea permite costurile de producție ale energiei „verzi””, a spus Cezar Manu de la Veridica. Într-o țară precum România, unde AUR, partid de extremă-dreapta, a valorificat „farsa schimbărilor climatice” și și-a asigurat a treia poziție, Manu este de părere că aceste povești au fost manipulate de Rusia. „Propaganda naționalistă merge de obicei mână în mână cu propaganda rusească (în mod voluntar sau involuntar), cu scopul de a distrage atenția publicului de la invadarea Ucrainei și de la politicile expansioniste ale Kremlinului. Și pentru că economia rusă depinde de exportul de combustibili fosili – a căror ardere reprezintă principalul factor de poluare care determină încălzirea globală – tendința este să se minimizeze amplitudinea problemelor climatice pentru a „demonstra” că independența față de puterile străine nu poate fi obținută dacă lupta împotriva schimbărilor climatice continuă.”

SECETA DEEPFAKE. Deși mulți candidați, experți și jurnaliști au fost îngrijorați de potențiala utilizare a materialelor video și audio manipulate digital, de această dată ele nu au jucat un rol decisiv în modelarea votului. Însă partenerul nostru maghiar Lakmusz a remarcat că, chiar și fără un val de deepfake, dezinformarea tot a umbrit campania și a ajuns la milioane de persoane pe rețelele sociale. Această tendință a fost observată și în Cehia. „Așteptările ca în perioada electorală să domine povești false sau știri false tradiționale referitoare la Pactul Verde și la migranți nu s-au concretizat. Cu toate acestea, narațiunea mai amplă care prezintă aceste subiecte într-o manieră părtinitoare, adesea aliniată cu narațiunile propagandei rusești, a câștigat teren și o influență semnificativă”, a declarat jurnalistul ceh și coordonatorul Science+ Jaroslav Valuch. În Cehia, rezultatele au înregistrat succese notabile pentru grupurile populiste extremiste, cum ar fi o nouă coaliție formată din comuniști și partidul „Șoferii pentru ei înșiși”. „Aceste grupuri și-au transformat poziția anti-UE, opoziția față de Pactul Verde și o abordare de tip „pace cu orice preț” față de Ucraina în victorii politice clare”, a spus Valuch.

LECȚII ÎNVĂȚATE? Deși întotdeauna este dificil de evaluat cu exactitate impactul eforturilor de dezinformare asupra rezultatului alegerilor UE, campania din regiunea ECE a arătat în mod clar vulnerabilitatea blocului la artileria rusească a poveștilor false. Mulțumită organizațiilor de verificare a faptelor și rețelelor transfrontaliere, cum este și cazul Science+, jurnaliștii și cercetătorii au dobândit o înțelegere mai bună a modului în care apar și evoluează narațiunile. Lakmusz ne dă un exemplu excelent prin ancheta sa despre dezinformare în cazul tentativei de asasinare a lui Robert Fico. Însă, așa cum a subliniat Reset Tech, media de stat rusă a acuzat în mod fals Ucraina de atac, mesaj care a fost repetat imediat de figurile publice pro-Kremlin care candidează pentru locuri în parlamentul UE. În combinație cu înăbușirea eforturilor alegătorilor și cu narațiunile privind fraudele de vot, nu este de mirare că această situație a activat unitatea de criză pentru dezinformare a Bruxelles-ului cu câteva ore înainte ca primele voturi să fie exprimate. Ursula von der Leyen a prezentat anterior planurile sale de a proteja blocul de interferențe străine dacă va fi realeasă să conducă Comisia Europeană pentru un al doilea mandat. Până la acest moment, capacitatea sa de a răspunde în mod adecvat la peisajul în continuă evoluție al dezinformării rămâne îndoielnică.”

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează