Pericol de inundații. Cum identifici o mașină care a fost avariată de apă? Folosiți-vă nasul și atenție mare la câteva detalii
Schimbările climatice și explozia pieței de mașini second-hand de pe teritoriu României au condus la un mediu mai propice ca oricând pentru apariția unei noi amenințări pe șoselele noastre – mașinile avariate de apă sau inundații dar vândute drept bune.
Cu toții ne-am întâlnit până acum cu anunțuri care încep cu deja celebra sintagmă “ocazie, merită văzut”. Problema este că în 99 de cazuri din 100, acea “ocazie” este ori o exagerare grosolană, ori o metaforă care ascunde în spate o înșelătorie. Mai nou, pe lângă kilometraje date înapoi sau accidente anterioare neraportate de către vânzători, cumpărătorii de mașini second-hand trebuie să se ferească și de vehicule care-au suferit avarii de la inundații sau apă. “Ocazie, merită văzut” ia forme din ce în ce mai diverse.
Înainte de a vă dezvlălui cum puteți identifica acest fel de daună la orice mașină, o să răspundem la o întrebare care probabil îi macină pe mulți dintre cei care citesc acest articol.
La urma urmei, de ce este așa de rău dacă un autoturism a fost inundat? Nu se usucă și cu asta basta?
Pe scurt, uneori da… însă, cel mai des, o mașină care-a fost implicată într-o inundație va suferi avarii serioase, care pot apărea brusc la ceva vreme după incident și care vă pot pune viața, nu doar economiile, în pericol. Cel mai grav este că cei mai mulți cumpărătpri nici nu știu că ar trebui să se ferească de acest fel de mașini mai tare decât oricare altele.
Matas Buzelis, directorul de comunicare al platformei de decodare VIN carVertical:“Cel mai des întâlnit indiciu că o mașină are avarii ascunse este un preț excesiv de atractiv. Un viciu ascuns din ce în ce mai întâlnit pe piață sunt daunele produse de inundații care pot avea un impact extrem de negativ asupra modului în care funcționează mașina.
Apa poate fi extrem de dăunătoare componentelor electronice, sistemelor mecanice și lubrifianților. Mai mult, coroziunea produsă de impactul apei asupra unei mașini poate avea consecințe extrem de grave cum ar fi anularea airbag-urilor.
Efectele daunelor provocate de apă se pot vedea abia după săptămâni sau luni de zile, așa că vă puteți confrunta cu un scenariu în care componentele electronice ale unei mașini încep să cedeze brusc și în masă. Am observat că această categorie de daune este cel mai comun întâlnită la mașinile importate din America de Nord. De asemenea, după recentele inundații și precipitații în exces din România, cumpărătorii de mașini rulate ar trebui să fie cu ochii în patru după mașini avariate de apă. Mai devreme sau mai târziu vor ajunge pe piața mașinilor second-hand cu prețuri extrem de atractive.“
Cele mai grave consecințe potențiale ale unei inundații asupra unei mașini sunt anularea airbag-urilor, blocarea volanului la viteze ridicate sau oprirea bruscă a motorului în timpul unei depășiri. O mașină care-a suferit daune extinse de la apă este o mașină extrem de nesigură iar achiziționarea acestor mașini ar trebui evitată cu orice preț, indiferent cât de atractiv se prezintă și cât de puțin costă.
Cum să descoperi daunele provocate de apă la orice mașină?
Vestea bună este că ascunderea în totalitate a daunelor provocate de apă este extrem de dificilă, dacă nu imposibilă. Cu puțină răbdare și puțină pricepere, orice cumpărător poate să se ferească cu ușurință de astfel de vehicule. Mai jos vă oferim zece ponturi pe care le puteți aplica atunci când inspectați o mașină second-hand ca să descoperiți toate daunele produse de apă.
1. Întrebați și cereți răspunsul în scris. Înainte de orice, întrebați vânzătorul dacă mașina a fost implicată într-o inundație sau a suferit daune de la apă. Solicitați să vă răspundă în scris. Mulți vor da înapoi dacă se sțiu cu musca pe căciulă și chiar dacă vor avea curajul să vă mintă, un răspuns în scris vă va ajuta enorm pe viitor dacă este cazul unui proces.
2. Folosiți-vă nasul. Dar nu oricum. Este la mintea cocoșului că o mașină care-a trecut printr-o inundație va prinde un miros specific de umezeală și mucegai, așa că mulți samsari vor încerca să ascundă acest lucru. De aceea cel mai bine este să urmați o rutină simplă înainte de-a trece mașina prin testul nasului.
În primul rând scoateți din interior toate odorizantele. Pe urmă deschideți geamul din stânga și mișcați ușa dreaptă în față și-n spate ca să ventilați interiorul și să eliminați orice urmă de parfum. După ce ați ventilat în acest fel timp de 20-30 de secunde interiorul, inchideți complet ușile și geamurile și așteptați în afara mașinii timp de 5-10 minute. După ce trece timpul de așteptare, intrați în mașină și abia acum încercați să mirosiți urme de umezeală sau mucegai.
3. Verificați câteva locuri strategice de urme de umezeală. Oricât ar încerca vânzătorii să usuce mașina înainte de vânzare, sunt câteva locuri în care umezeala persistă.
De aceea, la cumpărarea oricărei mașini este vital să verificați farurile din față și din spate – dacă au un aspect cețos, se poate ca acest lucru să se datoreze umezelei acumulate în interior. Verificați atent și portbagajul pentru că este un loc știut în care umezeala persistă. Fiți atenți la carpeta portbagajului si la roata de rezervă. Petreceți-vă mâna pe la toate colțurile și nu treceți cu vederea nici cea mai mica urmă de umezeală pe care o întâlniți.
4. Starea tapițeriei este foarte relevatoare. Se întâmplă rar să aveți atât de mult noroc încât samsarii să lase urme așa de vizibile, dar dacă întâlniți mașini care au tapițerie nouă deși autoturimul este mai vechi de 10 ani, sau dacă părți ale tapițeriei nu seamănă cu restul (spre ex scaunele din față au altă nuanță față de bancheta din spate), este clar că mașina a fost modificată. Și cel mai des motiv al unei modificări este încercarea de a ascunde ceva.
Mașinilor foarte rar li se schimbă tapițeria, deci o asemenea modificare trebuie considerate un imens semnal de alarmă.
5. Feriți-vă de rugină, mai ales dacă este prezentă în anumite locuri. Mașinile mai și ruginesc, dar anumite locuri n-ar trebui să prezinte urme de rugină decât dacă vehiculul a fost inundat recent. Prin urmare, fiți foarte atent la urme de rugină:
- Pe capetele șuruburilor, mai ales dacă sunt la interior
- La balamalele ușilor
- În jurul prinderilor portbagajului
- Pe inelele de prindere de sub bord
- Pe marginile ușilor, de jur împrejur, mai ales locul în care ușa se întâlnește cu șasiul
- Sub scaune, mai ales pe arcuri (folosiți o oglindă ca să vedeți mai bine)
În torpedou - Scoateți mașina la un drive-test și încercați toate componentele electronice. De cele mai multe ori o plimbare de 10 minute cu mașina va fi extrem de relevatoare. Oricum o mașină second-hand trebuie condusă înainte de a fi cumpărată, așa că în timpul drive test-ului încercați cât mai multe componente electronice – dați drumu la radio, la stergătoare chiar dacă nu plouă, semnalizați și folositi farurile, pozițiile, plus proiectoarele dacă este cazul.
Apa afectează puternic partea electrică a mașinilor așa că aveți șanse bune să depistați avarii ascunse în timpul unui drive test.
6. Verificați uleiul. Dacă ați schimbat măcar o dată până acum uleiul la mașină știți deja ce consistență și ce culoare trebuie să aibă un ulei “sănătos”. În cazul unei mașini care-a fost inundată veți observa un ulei mai lipicios decât în mod normal și de o culoare care se aseamană cu cea a laptelui cu ciocolată. Cu cât uleiul este mai deschis la culoare, cu atât ar trebui să vă puneți mai multe semne de întrebare.
7. Verificați filtrele de aer. Filtrele de hârtie vor căpăta imediat pete de la apă dacă aceasta a ajuns la ele. Tot ce trebuie să faceți este să scoateți filtrul de hărtie și să-l examinați la lumina. Orice pată pe filtre care pare a fi de la apă este un semn extrem de rău și ar trebui să fie suficient cât să vă trezească suspiciuni serioase.
8. Verificați dopurile de scurgere din cauciuc. Ultimul lucru pe care-l aveți de verificat sunt dopurile de scurgere ale mașinii. Amplasate în diferite locuri, acestea n-ar trebui să fie deranjate dacă mașina n-a luat recent apă.
Cele mai simplu dopuri de accesat sunt situate pe uși, în partea de jos. Dacă vedeți urme că aceste dopuri au fost scoase recent, din nou este un semnal de alarmă. Înseamna că interiorul ușilor a fost umplut cu apă și scenariul acesta este cel mai probabil în cazul în care mașina a fost inundată.
9. Apelați la un mecanic. La final, cel mai “sfânt” lucru rămâne să duceți mașina la mecanic ca să fie inspectată.
Un ochi de profesionist va repera 100% o mașină care a suferit daune din pricina apei. Dacă nu doriți să vă murdăriți inspectând Dvs mașina sau dacă ați aplicat ponturile de mai sus și vi s-au ridicat ceva semne de întrebare, un mecanic va face cu siguranță lumină.
Singura problemă este ca inspecția la service poate fi costisitoare.
Așa că, înainte să faceți acest pas, apelați la un decodor VIN care vă poate scuti de o cheltuială în plus. Spre exemplu, cei de la carVertical dezvoltă un agregator de baze de date care unește sute de surse de informații într-o platformă ușor de accesat.
Pentru câteva zeci de lei aveți acces la zeci de baze de date aparținând companiilor de asigurări sau ale instituțiilor statului. În felul acesta veți putea vedea dacă mașina pe care o verificați a fost implicată într-o inundație și dacă i s-a atribuit în trecut titlul de Daună Totală din această cauză. Portalul carVertical este cu atât mai de folos când vine vorba de o mașină importată din America unde bazele de date sunt extrem de ample și această înșelătorie prin “spălarea” titlului unei mașini este destul de frecvent întâlnită.
Un exemplu de raport carVertical care a depistat avarii serioase produse de apă, în valoare de peste 20.000 USD, poate fi accesat aici. În partea stângă a raportului, apăsați pe link-ul denumit Daune și veți vedea cum este prezentat un vehicul care-a fost inundat și ulterior scos la vânzare.
Cel mai sigur este să cereți unui mecanic să inspecteze îndeaproape mașina și să îi verificați codul VIN printr-un agregator de baze de date precum cel de la carVertical. În felul acesta veți avea acces la toate informațiile de care aveți nevoie pentru a lua o decizie înțeleaptă.
“La urma urmei, până și cele mai aspectuoase automobile pot ascunde daune mici sau severe, așa că este vital ca mașina să treacă printr-o inspecție amănunțită și să-i fie consultat istoricul. Un raport istoric va releva o sumedenie de informații utile și vă va atenționa pe loc cu privire la implicarea vehiculului într-o inundație.” Matas Buzelis, director de comunicare carVertical.
Sursa Foto: carVertical
Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii