G4Media.ro

EXCLUSIV Permisul de conducere, tot mai greu de obținut / Timp de…

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: Octav Ganea

EXCLUSIV Permisul de conducere, tot mai greu de obținut / Timp de așteptare de până la șase luni pentru examen / Cum explică școlile de șoferi și poliția întârzierile mari

În multe județe din țară, oamenii așteaptă luni de zile pentru a putea da examenul pentru carnetul de șofer de categoria B, ajungându-se, în unele situații, la șase luni de așteptare, potrivit informațiilor culese de G4Media de la școli de șoferi și poliție. Timpul mare de așteptare creează nesiguranță pentru cursanți și pentru școlile de șoferi și încurajează corupția, au explicat reprezentanții școlilor de șoferi. Reprezentanții poliției dau vina pe pandemie pentru timpii mari de așteptare, însă școlile de șoferi acuză  numărul insuficient de examinatori.

Reprezentanții școlilor de șoferi spun că, din cauza timpului mare de așteptare și a modului în care este organizat sistemul, elevul vine nepregătit la examen și are, din start, șanse mai mici de promovare. În cazul examenului practic, îi este și greu să se pregătească, deoarece încă este ilegal să conducă singur, iar pentru ore suplimentare la școala de șoferi trebuie să plătească.

Cele mai grave situații sunt în județele unde timpul de așteptare combinat pentru cele două probe ajunge la cinci sau șase luni. În aceste situații, elevul are, de fapt, doar două șanse de a da examenul, înainte ca dosarul obținut de la școala de șoferi (care este valabil 12 luni de la absolvire) să expire.

În acest caz, elevul ia tot procesul de la capăt: eliberarea documentelor pentru înscrierea la școala de șoferi (și, bineînțeles, plătirea taxei), urmarea cursurilor de la școală și reînscrierea la examen. Aceasta este starea de fapt în județele Hunedoara, Neamț și Suceava.

Andrei Ciceu, reprezentantul unei platforme de pregătire a cursanților pentru examen și de gestionare a școlilor de șoferi, a transmis G4Media informații despre județele unde timpii de așteptare pentru examen sunt foarte mari. Conform lui, care citează reprezentanți ai școlilor de șoferi, timpi foarte mari de așteptare sunt în următoarele județe:

  • Botoșani     – 4-5 luni pentru proba practică
  • Covasna     –  4-5 luni pentru proba practică
  • Cluj             – 2 săptămâni pentru proba teoretică, 3 luni pentru proba practică
  • Galați          – 1 lună pentru proba teoretică, 2-3 luni pentru proba practică
  • Hunedoara  – 6 săptămâni pentru proba teoretică, 4 luni proba practică
  • Neamț         – 6 săptămâni pentru proba teoretică, 4 luni pentru proba practică
  • Suceava       – 6 luni pentru proba practică

Atenție! Lista nu este exhaustivă: pot exista județe unde timpul de așteptare este foarte mare care să nu fie incluse în această listă. De asemenea, există județe, cum ar fi Municipiul București, în care timpul de așteptare este foarte mic, de ordinul zilelor.

programare traseu cluj 3 luni

Programarea la proba practică pentru carnetul de șoferi

Nepregătire și nesiguranță

Reprezentanții școlilor de șoferi susțin că timpul mare de așteptare este o nedreptate pentru elevi și creează nesiguranță.

Conform legislației din România, o persoană este obligată să termine o școală de șoferi înainte să se înscrie la vreun examen pentru permisul de conducere. Școala de șoferi, la rândul ei, pentru permisul de categoria B, trebuie să pregătească elevul timp de 24 de ore pentru cunoașterea Codului Rutier și timp de încă 30 de ore pentru condusul propriu-zis (în această ordine, plus examenele interne ale școlii).

După ce elevul termină școala, se poate înscrie la proba teoretică (informal, sala), unde i se testează cunoștințele legislative printr-un chestionar și, dacă o trece, se poate programa la proba practică (informal, traseul), unde conduce în oraș alături de un polițist examinator.

Problema identificată de către școlile de șoferi este că trece foarte mult timp între perioada când un elev învață și ziua când este examinat, indiferent că vorbim de teorie sau practică. La teorie, cel puțin, elevul poate suplimenta singur, recitind legislația și completând modele de chestionare de examen pe internet.

La traseu, lucrurile stau diferit. Ar fi ilegal ca un elev să conducă singur, chiar și alături de un adult, pentru a se pregăti pentru examen, căci încă nu are permis. Singura soluție este să cumpere ore suplimentare la școala de șoferi și să conducă alături de un instructor auto profesionist, exact cum a făcut în timpul școlii. Nu toți, însă, își permit.

Așadar, în multe situații, elevii se prezintă la traseu la luni de zile de când au condus ultima dată. Până atunci, își pierd din îndemânare și uită cunoștințele. Într-un cuvânt, vin la examen nepregătiți.

Acesta este un motiv care explică rata de promovabilitate foarte mică la examen. În anul 2020, dintre cei 330.000 de candidați care au susținut pentru prima oară probele la toate categoriile de permise (excluzându-i pe cei încă programați pentru traseu), doar 34% au trecut din prima ambele probe, conform datelor oficiale ale Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule (DRPCIV).

Totuși, procentul se ridică atunci când vorbim doar de permisul de categoria B (adică a mașinilor): 50% dintre elevi au promovat examenul în 2020, conform datelor transmise de DRPCIV către Radio Europa Liberă. Nu este, însă, clar dacă acest procent include și candidații care au promovat examenul la o altă încercare decât prima sau nu.

Deci, elevii sunt dezavantajați de actualul sistem și de timpul lung de așteptare și vin la examen nepregătiți. De asta, mulți nu promovează examenul. Dacă nu promovează și vor să se mai înscrie o dată la examen, trebuie să aștepte cel puțin 15 zile, indiferent de probă. Pentru proba practică, sunt obligați să facă încă cel puțin șase ore de condus înainte să mai încerce o dată. De multe ori, cei nepromovați se adaugă numărului deja mare de candidați pentru traseu și timpul de așteptare poate crește, spun școlile de șoferi. Se creează, așadar, un cerc vicios.

Pentru mulți elevi, perioada mare de așteptare creează imprevizibilitate și nesiguranță. „Nu se știe ce se va întâmpla până la examen, se întâmplă multe în șase luni”, a declarat un reprezentant al unei școli din Galați, referindu-se la perioada dintre începerea școlii și susținerea traseului. Același reprezentant ne-a declarat că, din cauza așteptării îndelungate, românii care lucrează în străinătate nu mai vin să-și ia permis în țară.

Există și situații extreme în care elevii sunt nevoiți să reia tot procesul de obținere a permisului de la zero. Deoarece dosarul primit la absolvirea școlii de șoferi este valabil 12 luni, elevii au un număr limitat de șanse să treacă examenul. Dacă nu iau examenul în aceste 12 luni, trebuie să se reînscrie la o școală de șoferi, să obțină din nou toată documentația, să plătească din nou toate taxele și tarifele etc. Tot progresul lor va fi șters.

Situația este cu atât mai gravă în județele unde se așteaptă foarte mult pentru probe. La o școală de șoferi din Galați, aproximativ 25% dintre elevi nu iau examenul în 12 luni de la absolvire și trebuie să se reînscrie. De altfel, acolo, timpii de așteptare sunt de șase săptămâni pentru sală și alte cel puțin 10 săptămâni pentru traseu, deci elevii au, de fapt, doar trei șanse ca să treacă examenul (în condițiile descrise mai sus).

Timpul mare de așteptare, combinat cu faptul că programările la traseu se fac exclusiv de către șeful fiecărui serviciu de județ creează un sistem vulnerabil corupției.

Un reprezentant al unei școli din Galați a declarat pentru G4Media că multe persoane vor să se programeze mai devreme și mituiesc șefii de serviciu. „Fiecare caută o portiță, am avut situații în care băgau dosarul mai repede”, spune reprezentantul. Cazurile descoperite de către DNA la Galați confirmă acuzațiile.

Cele mai flagrante cazuri sunt cele unde se creează un grup infracțional organizat pentru a ocoli complet probele. Asta s-a întâmplat în faimosul caz Pitești, și, mai recent, la Suceava.

Pensionări sau pandemie?

Cauzele pentru aceste perioade lungi de așteptare nu sunt clare.

Pe de o parte, școlile acuză că nu sunt suficienți polițiști examinatori. „Avem, paradoxal, situația în care examinatori de aceeași vârstă ies la pensie sau pleacă la (concediu de – n. r.) îngrijire copil”, spune reprezentantul școlii din Galați. Posturile, de multe ori, rămân neacoperite.

Școlile se mai plâng de birocratizarea excesivă. O soluție simplă propusă de ei ar fi ca elevul să se poată programa pentru sală din timpul orelor de condus, adică după ce a promovat examenul intern al școlii și să nu aștepte până termină școala.

Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al DRPCIV, Rodica Popescu, se ferește să vorbească despre lipsa de personal a serviciilor și pune accentul pe factori care nu țin de instituție. Ea spune că motivele pentru care perioadele mari de așteptare sunt diverse, multe dintre ele generate de pandemie.

Totul a început din starea de urgență, când a existat un decalaj de două luni în care nu s-au susținut examene. Apoi, spune ea, s-au introdus mai multe restricții care au dus la creșterea timpului de așteptare pentru candidați: reducerea numărului de examinatori, reducerea capacității de examinare la jumătate, îmbolnăvirea personalului și introducerea măsurilor de distanțare pentru examinați.

În ceea ce privește măsurile luate de către DRPCIV pentru a scădea timpul de așteptare, Popescu spune că s-au pregătit examinatori și s-au suplimentat spațiile de examinare.

Purtătorul de cuvânt a mai ținut să precizeze că serviciile de eliberare a permiselor își organizează timpul și repartizarea candidaților la nivel de județ. Bucureștiul, de exemplu, examinează ambele probe în fiecare zi. Ilfovul, pe de altă parte, examinează proba teoretică doar trei zile pe săptămână, susține ea.

Într-adevăr, serviciile de eliberare a permiselor sunt subordonate direct prefecturilor de județ, conform legii. Fiecare prefectură poate decide, printre altele, numărul personalului examinator din cadrul serviciului.

În final, Rodica Popescu a ținut să precizeze că „prevedem anumite situații, dar nu putem să prevedem pandemia”, iar „cererea (pentru permise – n. r.) a fost și este foarte mare”.

Sursa Foto: Inquam Photos / Autor: Octav Ganea

Rectificare 17 august 2021: O versiune mai veche a acestui articol a susținut, în mod eronat, că cifra de 330.000 se referă la candidații înscriși pentru prima oară la proba practică și că rata de promovabilitate de 34% este valabilă pentru candidații care au fost admiși la proba practică din prima încercare.

De fapt, cifra se referă la candidații înscriși pentru prima oară la proba practică (dacă au luat din prima proba teoretică), alături de cei respinși pentru prima oară la proba teoretică; procentul se referă la candidații care au promovat din prima și proba practică, și proba teoretică.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

27 comentarii

  1. ,, greu de obtinut ,, – ca examinare sau ca intrare in posesie ? sau si-si

  2. Nu mai nici șpaga ce-a fost…

    • Ati uitat sa treceți si judetul Brasob unde se ajunge si la 3 luni de așteptare pentru proba practica, eu unul am luat sala in iulie si am fost programat in octombrie

    • In Arges eu am de așteptat 5 luni de la proba teoretică până la cea practică. Oare este normal așa?
      Am dat sala pe 28 iunie și traseul îl am pe 11 noiembrie. Vi se pare corect să așteptăm atât?

  3. De ce nu se prelungeste valabilitatea scolii de soferi?! Sunt una care a facut scoala si nu am apucat sa dau examenele. A venit pandemia iar scoala a expirat. Mai faceti legi si in folosul elevului nu numai al scolii de soferi.

    • Ce vina au școlile de șoferi dra ? Școlile de șoferi se lupta de ani de zile , in primul rând ca examenul sa nu se mai dea cu Politia . In al doilea rând se lupta cu schimbarea legii examinării și anume : proba teoretica sa fie susținută prima , abia după promovarea probei teoretice sa poți face orele de condus pt a elimina acea distanța între “sala și traseu “ . Oare de ce politia , prefectura sau ma rog ministerul transporturilor nu aproba acest lucru ? Știi cat risca instructorii pt ca fac ore cu elevii între sala și traseu ? Problema este acest sistem românesc , bolnav și nu școlile de șoferi ! O zi frumoasa !

    • Eu sunt din jud.Covasna…..intr adevar programarile pt proba practica se fac la 4-5 luni distanta de proba teoretica.
      Sa mai zic si de examinatori?…..unul in special,(B.C.) care profitand de functia lui, pe toata durata examenului, aprox.30 minute streseaza si intimideaza continuu candidatii , luandu i peste picior, dealtfel intentia lui fiind clara de cum te urci cu el in masina…..
      Sefii lui nu au nimic de zis referitor la acest aspect?
      Avand in vedere si situatia prezentata in articolul de mai sus, sansele sa obtii permisul in decursul unui an de zile, (cat este dosarul valabil) sunt frt mici.
      Cum spunea cineva mai sus …valabilitatea scolii de soferi trebuie prelungita, deoarece toate aceste sincope se datoreaza exclusiv Politiei….

  4. DACA II PENSIONATI LA 39 DE ANI…

  5. Sa mai zicem ca alea 30 de ore de practica sint vreo 20-22 in fapt?
    Hai sa nu mai zicem.

  6. Aici nu e nimic întâmplător, ci intenție pură. Așa se creează cererea. Într-o economie de piață și democrație consolidată cum avem noi, unde e cerere apare și oferta. În schimbul unei șpăgi poți fi rezolvat peste rând, fără a mai aștepta 6 luni, ca fraierii.

  7. Da, din pacate situatia in judetul nemt este prezentata corect. Sotia tot a platit ore suplimentare iar timpul de asteptare este cel mentionat mai sus. Nu sunt adeptul spagii, este vorba de siguranta tuturor participantilor la trafic. Problema este ca dupa un termen de cateva luni fara ore suplimentare e grav, nu toate persoanele isi permit aceste ore. Cam cum credeti voi ca sta la capitolul cunostinte si reflexe un elev dupa o perioada de 6 luni de pauza ??? Apropo la Neamt ca sa fie pachet complet e spart tot drumul oras si varinate se lucreaza pe toate arterele …

  8. Sunteti diaboilici , în loc să scurati durata școlii de șoferi la profesionist, că acolo se plâng cei de pe piata muncii de lipsa șoferilor profesioniști, că mulți pleacă peste hotare și trimit miliarde de euro anual. PNL nu face nimic în privința asta. O nepăsare crasă dusă spre nesimțire, când ai nevoie de șoferi profesioniști să pui economia în mișcare tu faci în asa fel să dureze peste 2 ani o școală de sofwri

  9. In Arges la fel de mult se asteapta, 4 – 5 luni.

  10. Cum sa nu expire dosarul și sa apuci sa dai un singur examen dacă putorile de examinatori lucrau o zi la Dorohoi o zi la Botoșani????
    O jigodie care era la birou după ce și-a umezit buzele cu apa a verificat dacă a pus bine dopul la sticla de 12 ori timp de câteva minute. Totul privind cu dispreț la oamenii cu actele în mâini pt înmatriculări.
    Sa treacă timpul sa își primească miile de lei lunar sa se pensioneze cât mai devreme și sa vorbească urat cu oamenii. Atât știu ei.

  11. Acum patru ani se cerea 300 de euro pentru traseu

  12. Consider.ca.scoala.de.soferi.este.ca.si.un.curs.de.calificare.am.facut.scoala.la.Tecuci.pe.20.08.2020.siam.fost.inscris.ptr.examele.sala.pe.14.10.2020.nulam.trecut.si.me programat.pe16.12.2020.lamtrecut.si.ma.programat.ptr.traseu.pe13.04.2021.nu.amreusit.saiau.traseul.legea.te.obliga.samai.faci.6.ore.sisa.astepti.o.luna.apoi.megri.sate.iînscrii.ptr.pprogramare.ccînd.am.ajuns.la.ghișeul.ma atenționat.ca.dosaru.expira.in.august.si.programarile.la.traseu.saufacut.pinain.20.septembrie.si.daca.doresc.o.pot.face.programare.in.Ggalati.ma.programat.pe.26.iulie2021.am.fpost.nevoit.sa.fac.ore.de.cconducere.pe.oalta.mvecina.cu.o.scoala.din.Gaalți.dar.cred.ca.nu.a.fosot.suficiente.ore.decondus.necunoscind.bine.orasu.am.avut.geseli..s.acun.trebuie.sa.fac.scoala.incă.o.data.

    • Cred ca a fost obositor sa pui toate punctele alea intre cuvinte! Ce s-a vrut, un comentariu „stilul telegraf anii 1800”?

  13. Cu programări la 5 _6 luni.in judetul Suceava. Cu trasee foarte obositoare de la Vatra Dornei la Suceava pt.a ne pregătim de examen.cu 6000 lei cheltuiti pt scoala .ore suplimentare si foarte mare oboseala!!Am dat traseul o dată și mai am doar un examen pt.traseu.imi expira dosarul.ar trebui să se țină cont și de eforturile elevilor.sper sa iau din a doua încercare!!!!

  14. Bună .Nu suntem mulțumiți ca Elevi să așteptăm 4 luni de la înscriere la școală de șoferi
    pentru a da sala și iar vre-o 4 luni de a da examen la traseu cu Poliția care cam toată lumea are foarte mari emoții ,nuștiu de ce aproape în toatețarile se dă examene cu instructoru numai în România poliția care nu o suportă nimeni .MARE NE MULȚUMIRE .Mai schimbați Domnilor și în România ceva .

  15. Și la Sibiu la fel dosar nou programat la proba practică peste 3 luni jumătate , frumos zic !! 🤬🤬

  16. La Pitesti la fel . De doua ori orasul intr-un dosar . Treaba-i buna , militienii isi iau salariile babane , scolile de soferi la fel , singurii perdanti sunt cei care platesc si invata . Din pacate , doar cu scoala n-ai ce face . Fara spaga , cunostinte sau adeziune la partidul de culoarea rahatului , n-ai ce face .

  17. Dacă ai bani obți ce vrei în colonie de sclavagism, banul face și desface

  18. Eu am dat după două luni și jumătate sala și la oraș am fost programată abia peste 3 luni

  19. Eu stau in Franța …mi am luat permisul aici,m am înscris la scoala ,am fost la scoala doar ca sa invat pt teorie …între timp am început orele de conducere care aici min sunt 20 ore…după ce am luat sala(sala trebuie sa o iei in primul an și nu contează de câte ori o dai pana o iei,poți merge in fiecare săptămâna )termini orele cu scoala și daca vrei te înscrii la examenul practic,daca nu ai dreptul sa conduci cu cineva care are permis de 5 ani lângă tine in masina …apoi daca dai examenul și nu l iei din prima nu descurajezi ai dreptul sa l dai de 5 ori acest examen doar daca a 5 a oară nu l ai luat iei scoala de la început…precizez ca odată ce ai luat sala și ai picat conducerea tu mai dai doar conducerea …in România de ce nu poate fi așa?aici timp de 5 ani de zile de când am luat sala pot face orice alta categorie fără sa mai dau examenul de sala …imi iau doar ore de conducere și dau doar conducerea…Eu le doresc multă răbdare celor care vor sa ia permisul

    • A mai patit cineva sa poate da examenul la traseu doar de 2 ori si cu sala luata din prima????mi se pare inacceptabil sa te chinui atat si sa cheltui o gramada de bani iar ei sa-si bata efectiv joc de oameni!sunt persoane care au prins si de 4 ori!pe IASI e dezastruuuuu cu programarile,bataie de joc

  20. Nu santem în franța doamna oana noi sîntem în românia pe mine mă streseaza polițistul care își dă aere și vb cu elevu în bătaie de joc. Nu știu în ce țară să merg să dau examenul auto dar cu instructorul dacă se poate că de poliție sânt sătulă.

  21. NU SE POATE AȘA CEVA! Este total inacceptabil ce se întâmplă cu programările…Azi (Septembrie) am căzut sala și am prins loc abia in Noiembrie pentru reprogramare. Dacă iau, când draq prind loc la traseu având in vedere ca dosarul expira in Martie, nu mai zic dacă este sa cad iar la sala…WTF 🤬🤬 BATAIE DE JOC in Piatra Neamt…