G4Media.ro

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe şoselele din…

Sursa foto: Unsplash

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe şoselele din Europa, până în 2030, arată un raport de specialitate

Peste 50 de milioane de vehicule electrice vor circula pe şoselele din Europa, până în 2030, reprezentând 15% din totalul parcului auto, relevă un nou raport realizat de EY şi Eurelectric -„Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EV”, dat luni publicităţii, transmite Agerpres.

Potrivit sursei citate, până în 2030, VE ar putea contribui cu 4% la aprovizionarea anuală cu energie a Europei, suficient pentru consumul anual de energie a 30 de milioane de locuinţe.

„În contextul accelerării electrificării, asigurarea rentabilităţii, stabilităţii şi eficienţei reţelei electrice va necesita gestionarea modului şi momentului în care vehiculele electrice sunt încărcate, precum şi utilizarea energiei stocate în acumulatori pentru a oferi reţelei servicii de flexibilitate valoroase”, spune documentul.

Raportul analizează modul în care încărcarea inteligentă unidirecţională, care permite vehiculelor electrice să preia energie din reţea în momente optime, şi tehnologia „vehicul-reţea” (vehicle-to-grid, V2G), care permite vehiculelor electrice atât să preia energie, cât şi să retrimită energie electrică în reţea, pot reduce costul total al deţinerii unui vehicul pentru consumatori, pot oferi soluţii pentru echilibrarea reţelei şi pot accelera adoptarea energiei regenerabile.

„Încărcarea inteligentă şi vehiculul la reţea (vehicle-to-grid, V2G) nu mai sunt opţionale – sunt esenţiale pentru economisirea costurilor, stabilitatea reţelei şi integrarea surselor de energie regenerabilă. Până în 2030, vehiculele electrice ar putea furniza 4% din aprovizionarea cu energie a Europei, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de gospodării. Pentru România, aceasta reprezintă o oportunitate majoră de a optimiza costurile energetice, de a reduce congestia reţelei şi de a accelera tranziţia către energia curată”, a declarat Mihai Drăghici, Partener, Consultanţă, EY România.

De asemenea, raportul semnalează faptul că flexibilitatea vehiculelor electrice oferă economii de costuri semnificative pentru consumatori. Astfel, valorificarea flexibilităţii VE poate reduce semnificativ costul total al deţinerii unui vehicul pentru consumatori în comparaţie cu unul cu motor cu combustie internă. EY estimează că, prin simpla trecere la un vehicul electric echivalent, economiile anuale ar putea fi, în medie, de 4% în segmentul compact, de 9% în segmentul automobilelor de familie şi de 14% pentru autovehiculele mari/SUV-uri, pe cele şase pieţe-cheie din Europa.

Dar, deşi economiile variază de la o piaţă la alta, studiul arată că, atunci când VE sunt încărcate în mod optim şi proprietarii acestora sunt recompensaţi pentru revânzarea energiei în reţea, costul total de deţinere a acestora se reduce semnificativ. Mai exact, un deţinător de vehicul electric compact din Marea Britanie ar putea face economii de până la 19% (1.230 euro anual). În Germania, Suedia şi Spania, costul total de deţinere ar putea fi redus cu până la 14%. În Franţa şi Ţările de Jos, economiile pot ajunge la 7% şi, respectiv, 9%.

Segmentul automobilelor de familie ar putea oferi şoferilor economii anuale de 15% (1.200 euro) în Franţa, ajungând până la 23% (1.800 euro anual) în Germania.

În segmentul SUV-urilor, deţinătorii din Marea Britanie ar putea economisi până la 26% anual, în timp ce în Germania ar putea fi obţinute economii de 29% (3.000 euro).

Flexibilitatea va contribui la obţinerea unor economii anuale de 4 miliarde de euro, susţin autorii raportului.

„Încărcarea inteligentă şi tehnologia V2G nu sunt doar benefice pentru proprietarii de vehicule electrice, ci sunt şi esenţiale pentru gestionarea congestiei reţelei şi reducerea costurilor cu investiţiile în infrastructură. Raportul arată că: prin investiţii anticipate în satisfacerea cererii viitoare, prin optimizarea reţelei şi prin valorificarea flexibilităţii oferite de activele disponibile, operatorii de reţea europeni ar putea beneficia de economii anuale estimate la 4 miliarde de euro; până în 2030, vehiculele electrice ar putea să contribuie cu până la 4% din aprovizionarea anuală cu energie a Europei, adică echivalentul a 114 TWh, suficient pentru a asigura alimentarea cu energie a 30 de milioane de locuinţe; până în 2040, dacă toate vehiculele electrice vor fi capabile de încărcare bidirecţională, peste 10% din necesarul energetic al Europei ar putea fi stocat şi reinjectat în reţea atunci când este necesar”, se menţionează în document.

Având în vedere faptul că mixul energetic al Europei se reorientează rapid către sursele regenerabile, devine esenţială capacitatea de a stoca şi descărca energie, atunci când este necesar. În acest sens, raportul relevă următoarele aspecte: situaţiile de preţuri negative la electricitate au crescut cu 160% comparativ cu anul anterior – acestea au fost înregistrate pe aproape toate pieţele europene de energie, fiind determinate de creşterea capacităţilor de producţie subvenţionate şi neafectate de factorul preţ, precum energia nucleară şi panourile solare rezidenţiale, în corelare cu o cerere scăzută; ererea de flexibilitate se va dubla în Europa până în 2030; flexibilitatea oferită de vehiculele electrice ar putea contribui la evitarea limitării producţiei de energie regenerabilă şi la asigurarea disponibilităţii energiei în momentele de vârf de cerere.

Aceste aspecte fac ca încărcarea unidirecţională şi bidirecţională să nu fie doar opţiuni, ci necesităţi, transmite documentul. Vehiculele electrice au potenţialul de a oferi unele dintre cele mai accesibile, scalabile şi flexibile soluţii pentru nevoile energetice locale, reducând în acelaşi timp costul investiţiilor în infrastructura reţelei.â

„Adoptarea în masă a vehiculelor electrice este deja o realitate, dar, pentru a le exploata pe deplin potenţialul, trebuie să le integrăm în reţea ca elemente care oferă flexibilitate. Încărcarea inteligentă şi tehnologia V2G vor fi factori cheie ai acestei tranziţii”, a afirmat, la rândul său, secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby. 

În contextul în care se preconizează că cererea de energie electrică în Europa va depăşi 4.500 TWh până în 2050, tehnologiile de încărcare inteligentă şi V2G trebuie integrate acum în planificarea sistemului energetic, încurajând consumatorii să participe la asigurarea flexibilităţii, concluzionează raportul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024. Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale. Are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.