Peste 70% dintre greci au renunțat călătorii și la mese în oraș din cauza creșterii prețurilor/ Cei mai mulți spun că plafonarea prețurilor, impusă de guvern, nu i-a ajutat prea mult
Creșterile de prețuri au schimbat obiceiurile de consum în Grecia, se arată într-un sondaj publicat joi de Institutul de cercetare a bunurilor de consum cu amănuntul (IELKA), scrie Kathimerini.
Sondajul, realizat pe un eșantion de 1.000 de consumatori în noiembrie 2023, a arătat o tendință clară a consumatorilor de a economisi bani pentru a cumpăra bunuri și servicii de bază. Mai exact, presiunea este mai mare pe reducerea cheltuielilor pentru serviciile de bază.
Sondajul arată că 75% dintre respondenți (71% în ianuarie 2023) au declarat că au eliminat cheltuielile de divertisment, cum ar fi restaurantele, călătoriile etc., 52% (50% în ianuarie) au declarat că au amânat reparațiile și întreținerea caselor și mașinilor, 55% au declarat că au redus achizițiile de alimente și produse alimentare, 48% (40% în ianuarie) au modificat achizițiile de produse de marcă și 28% (24% în ianuarie) au folosit economiile pentru a-și acoperi cheltuielile.
Dintre aceștia, 28% (29% în ianuarie) nu și-au plătit datoriile, în timp ce 15% au lucrat ore suplimentare sau și-au găsit un al doilea loc de muncă.
Tot mai mulți consumatori greci folosesc așa-numitul „coș de consum” pentru a economisi bani, o inițiativă a guvernului prin care supermarketurile sunt obligate să practice prețuri mai mai mici la peste 50 de produse alimentare de bază, dar majoritatea consumatorilor consideră că această măsură a fost cea mai puțin eficientă pentru a face față creșterilor de prețuri.
Potrivit măsurii introduse la începutul lui noiembrie 2023, supermarketurile din Grecia trebuie obligatoriu să aleagă cel puțin 51 de produse al căror preț trebuie redus sub nivelul stabilit de autorități, nota atunci Tvr Info. Magazinele au libertatea să aleagă ce produse din lista guvernului le include în așa-numitul „coș de uz casnic”.
Acestea trebuie marcate cu o etichetă specială, iar prețul poate fi comparat de clienți pe un site creat de guvern. Manager de magazin: „De exemplu, avem două tipuri de lapte cu etichetă specială şi care fac parte din ‘colţul de uz casnic’, iar preţurile sunt mai mici ca săptămâna trecută, au fost reduse de la 1,65 euro litrul la 1,39 euro. Un alt produs din acest coş este sucul de roşii, care avea un preţ de 0,84 euro, iar acum costă 0,64 euro și acest preţ special va fi valabil toată săptămâna”.
Lista alcătuită de autorități include pe lângă produse alimentare de bază, cum sunt zahărul, laptele sau hrana pentru bebeluși, și produse de igienă și curățare. Produsele din coșul de uz casnic și prețurile reduse se schimbă săptămânal, iar măsura va fi în vigoare până în 30 iunie 2024.
Optzeci și unu la sută dintre respondenți au declarat că reducerea TVA la alimentele de bază a fost cea mai bună măsură pentru combaterea creșterii prețurilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank