Peste o treime din angajații TAROM ar putea fi concediați până la finalul anului
Compania aeriană TAROM va avea la finalul anului 1.233 de angajați, cu 579 mai puțini decât are în prezent. Cifra apare în bugetul de venituri și cheltuieli al transportatorului aerian, care a fost publicat deja în Monitorul Oficial.
Obligată să-și țină avioanele la sol circa trei luni ca urmare a restricțiilor de zbor impuse de autorități cu scopul reducerii infecțiilor cu noul coronavirus, TAROM se confruntă cu o scădere semnificativă a veniturilor. Șefii companiei de stat estimează că TAROM va încasa anul acesta un miliard de lei din vânzarea de bilete și alte servicii, cu circa 500 de milioane de lei mai puțin ca anul trecut.
Așa că nu e de mirare că 2020 va fi un nou an, al treisprezecelea, în care transportatorul aerian de stat va înregistra pierderi. Șefii TAROM estimează că la finalul anului gaura din bugetul companiei va depăși 315 milioane de lei. Dacă estimările făcute în bugetul de venituri și cheltuieli vor deveni realitatea, asta înseamnă că 2020 va fi anul cu cele mai mari pierderi din 2016 încoace.
Pierderile TAROM din ultimii 7 ani
2019: 182,7 mil. lei
2018: 178,6 mil. lei
2017: 172,3 mil. lei
2016: 469,6 mil. lei
2015: 274,2 mil. lei
2014: 110,1 mil. lei
2013: 130,1 mil. lei
Sursa: Ministerul Finanțelor Publice și BVC TAROM
Același buget de venituri și cheltuieli vorbește și despre reducerea numărului de angajați de la TAROM. Până la finalul anului compania aeriană ar urma să ajungă la 1.233 de salariați, asta în condițiile în care în prezent pe ștatele de plată ale companiei se află peste 1.800 de persoane. Conducerea companiei spune că analiza nu este încă definitivată și că numărul exact al celor care vor fi dați afară nu a fost deocamdată stabilit.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat în repetate rânduri că rolul noului director general al companiei aeriene de stat, Mihăiță Ursu, este „să taie în carne vie”.
„Astăzi sunt 1.700 de angajaţi, 800 sunt în şomaj tehnic, iar salariile au fost plătite luna trecută cu întârziere, 80%, respectiv 20%. Am încredere în noul director general știe cu ce probleme se confruntă compania TAROM, şi împreună cu administratorii au misiunea să taie în carne vie, pentru că acolo niciun un angajat al companiei nu putea să facă restructurare. A fost nevoie să venim cu cineva din exteriorul companiei. Ştiţi cum spunea o vorbă: cei de la TAROM nu se pot căsători între ei pentru că sunt majoritatea rude. În consecinţă o intervenţie chirurgicală cu scopul de a salva compania este necesară şi am convingerea că acest lucru se va întâmpla”, declara Lucian Bode la un post de televiziune în urmă cu două săptămâni.
În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor declara că planul de restructurare al TAROM va duce la „reducerea numărului de angajaţi între 500, 600 sau 700”.
G4Media a scris încă din decembrie, citând un draft al unui raport întocmit de PwC la finalul anului trecut, că TAROM ar putea economisi în următorii zece ani peste 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari) în condițiile în care ar da afară în jur de 150 de persoane, ar închide agențiile neperformante, ar eficientiza direcția tehnică și ar centraliza achizițiile.
Comisia Europeană a aprobat în februarie aprobat planul României de a acorda un împrumut temporar în valoare de aproximativ 36,7 milioane euro (aproximativ 176 de milioane lei) companiei aeriene de stat TAROM. Transportatorul aerian de stat trebuie să ramburseze acest împrumut în termen de 6 luni de la accesarea lui. Lucian Bode declara recent că acești bani pot fi utilizați strict pentru plata combustibilului, a certificatelor verzi, pentru achitarea ratelor la aeronavele luate în leasing, dar nu și pentru plata salariilor. Guvernul Orban a aprobat în aprilie un momerandum pentru acordarea unui alt ajutor de stat companiei aeriene în valoare de 65 milioane de euro.
Foto: Tarom
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii