
Piaţa hotelieră din România a înregistrat anul trecut un record de 25 de milioane de nopţi de cazare / Un călător aflat în România în scop de afaceri cheltuie, în medie, 333 euro per călătorie, unul dintre cele mai scăzute niveluri din UE
Piaţa hotelieră din România se află într-o perioadă de creştere accelerată, atingând în 2024 un record de peste 25 de milioane de nopţi de cazare, cel mai mare nivel din ultimii 30 de ani, susţinut de un număr tot mai mare de turişti străini şi de o cerere ridicată pentru hoteluri moderne, potrivit raportului anual publicat de Colliers.
Conform sursei citate, vizibilitatea internaţională a României este în creştere, iar aderarea la Schengen în 2025 ar putea impulsiona şi mai mult fluxul de turişti, sprijinind dezvoltarea industriei. În paralel, investiţiile semnificative în noi hoteluri şi interesul tot mai mare al brandurilor internaţionale consolidează poziţia României de piaţă cu potenţial ridicat, pregătită pentru o creştere sustenabilă pe termen lung, precizează sursa citată, transmite Agerpres.
„România se numără printre ţările cu performanţe bune ale sectorului turistic din Europa în ultimii ani, cu un număr de nopţi de cazare cu 4% peste nivelul pre-pandemic, depăşind media UE, care a crescut sub 2% în aceeaşi perioadă”, arată analiza.
Potrivit cercetării, această evoluţie se datorează în mare parte turiştilor români şi sectorului de agrement, întrucât numărul turiştilor străini, chiar dacă într-un avans puternic în 2024, rămâne sub vârfurile istorice dinaintea pandemiei.
„România se aliniază treptat pieţelor turistice mai dezvoltate, cu un număr record de peste 25 de milioane de nopţi petrecute în hoteluri în 2024, în creştere cu 6% faţă de anul precedent. Avansul a fost mai puternic în rândul turiştilor străini (+13%), în timp ce turismul intern a crescut cu 5%. Deşi România câştigă tot mai multă vizibilitate pe plan internaţional, iar aderarea la Schengen ar putea atrage un număr mai mare de vizitatori, turismul de afaceri încă nu şi-a revenit complet. Numărul nopţilor petrecute de străinii care călătoresc preponderent în scop de business rămâne cu aproape 3% sub nivelurile maxime atinse în perioada 2018-2019. Traficul aerian a crescut cu 5%, iar ieşirile de valută pentru călătorii au atins un nivel record, semn că tot mai mulţi români îşi petrec vacanţele în afara ţării”, a afirmat Raluca Buciuc, Director, Partner of Valuation360 şi Advisory Services la Colliers, citată în comunicat.
În ultimul deceniu, România a înregistrat o creştere semnificativă a cheltuielilor turistice. Potrivit Eurostat, în 2023, un călător aflat în România în scop de afaceri a cheltuit, în medie, 333 euro per călătorie, unul dintre cele mai scăzute niveluri din Uniunea Europeană. Această sumă este considerabil mai mică decât în Ungaria (562 euro) şi Polonia (488 euro).
Cu toate acestea, România se remarcă prin a treia cea mai rapidă creştere din UE la acest indicator. Între 2013 şi 2023, cheltuielile per călătorie de afaceri au crescut cu 134%, depăşind cu mult media europeană de 31%.
Potrivit raportului anual publicat de Colliers, care a analizat hoteluri de 4 şi 5 stele din Bucureşti afiliate brandurilor cu renume, tariful mediu zilnic (ADR) a depăşit nivelurile din 2019, ajungând la peste 140 de euro pe noapte, în creştere cu 21% în valută şi 27% în lei. Comparativ cu anul trecut, ADR-ul a crescut cu 8%, poziţionând Bucureştiul peste capitale precum Varşovia, Budapesta şi Viena ca dinamică, potrivit datelor Smith Travel Research (STR).
De asemenea, venitul per cameră disponibilă (RevPAR) a crescut cu 10% faţă de perioada pre-pandemie, semn că piaţa hotelieră din Bucureşti continuă creşterea, peste nivelul pre-pandemic. Totuşi, turismul de afaceri nu s-a recuperat complet, aşa cum reiese din gradul mediu de ocupare, care s-a menţinut sub 70% în primele 10 luni din 2024. Deşi este mult peste nivelul de sub 50% din 2020-2021, încă nu a atins vârful de 78% din 2018-2019. Aceste cifre subliniază şi discrepanţa dintre turismul de agrement şi cel de afaceri, care are o componentă foarte importantă în Bucureşti, menţionează sursa citată.
„Expansiunea rapidă a turismului, susţinută în principal de călătoriile de agrement şi de o revenire treptată a turismului de afaceri, alături de numărul limitat de hoteluri, transformă România într-o destinaţie tot mai atractivă pentru investiţii. În 2024, pe piaţă au fost adăugate peste 400 de camere în hoteluri internaţionale, inclusiv primul hotel de 5 stele Swissotel din Poiana Braşov (64 de camere, cu planuri de extindere). Pentru 2025-2026, sunt anunţate aproximativ 15 noi hoteluri, care vor adăuga peste 2.000 de camere. Majoritatea vor aparţine brandurilor consacrate, precum Marriott, Hilton şi Accor, însă şi noi lanţuri hoteliere, precum Ascott Hotels (The Crest Collection) şi Corinthia, vor intra pe piaţa din Bucureşti cu proiecte noi”, a adăugat Raluca Buciuc.
Ea a subliniat că această evoluţie confirmă potenţialul mare de creştere al pieţei hoteliere din România, care continuă să atragă noi investitori şi operatori internaţionali.
„Deşi mai puţin dezvoltată decât alte pieţe din regiune, România are toate şansele să îşi consolideze poziţia ca o destinaţie emergentă în Europa Centrală şi de Est, cu perspective promiţătoare pentru o creştere susţinută, dacă economia rămâne stabilă. La nivel european, turismul de agrement a fost principalul motor al creşterii, cu diferenţe semnificative între nord şi sud. Potrivit datelor Smith Travel Research (STR), Italia, Spania şi Grecia au înregistrat cele mai mari creşteri ale tarifului mediu zilnic (ADR – average daily rate) şi ale gradului de ocupare, în timp ce Germania şi ţările nordice au avut evoluţii mai temperate. Europa Centrală şi de Est se află între aceste două extreme, menţinând un ritm de creştere moderat. Pe categorii, adaugă consultanţii Colliers, hotelurile de lux şi premium continuă să se extindă, în timp ce sectorul mass market rămâne stabil”, mai arată analiza.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.