G4Media.ro

Pilotarea testelor standardizate, de la finalul anului școlar trecut – o oportunitate…

sursa foto: UNICEF/ Norbert Fodor

Pilotarea testelor standardizate, de la finalul anului școlar trecut – o oportunitate ratată. Interviu cu cercetătorul Dacian Dolean: Volumul de muncă a fost imens, dar eforturile au fost inutile având în vedere că nu și-au atins scopul

Expertul în științele educației Dacian Dolean, susține într-un interviu pentru Edupedu.ro că demersul de testare prin platforma privată a celor aproape 150.000 de elevi nu și-a atins scopul oficial, acela de a evalua competențele elevilor. Raportul evaluării arată că testarea nu a fost una făcută pe un eșantion reprezentativ, prin urmare „dacă rezultatul nu este reprezentativ pentru nivelul elevilor din România, raportarea centilelor este irelevantă”, susține acesta.

Ministerul Educației a lansat la finalul lunii iulie, într-o „declarație de presă”, Raportul Național de Evaluare din Programul-Pilot de Evaluare Standardizată. De la lansarea raportului și până acum niciun oficial guvernamental nu a făcut niciun comentariu referitor la utilitatea acestui efort depus de elevi, profesori, școli și minister. Ba mai mult, așa cum Edupedu.ro remarca încă de la momentul publicării, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, nu a făcut nicio referire la raport și la „rezultatele” acestuia în comunicatul de prezentare, care constă chiar într-o declarația de presă de-a sa. Practic, întregul proiect și rezultatele acestuia au fost abandonate ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

După ce aproape 150.000 elevi (149.234) au fost testați, nu există nicio reacție în spațiul public din partea specialiștilor în științele educației din Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și de la nicio universitate din România referitor la aceste rezultate și la pilotarea la scară mare a testărilor respective.

Testarea standardizată la limba română, matematică și istorie făcută în 526 de unități școlare de Ministerul Educației în parteneriat cu firma SC Brio Teste Educaționale SRL, a precedat introducerii în proiectul de lege a învățământului preuniversitar a testării standardizate generalizate și a unui capitol bugetar separat pentru evaluarea elevilor la fiecare școală, capitol din care școlile nu pot cheltui acești bani, alocați prin costul standard, decât pentru evaluări periodice ale elevilor, în condițiile în care cele realizate de stat sunt în continuare gratuite.

„Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, asigură cadrul legal pentru generalizarea și standardizarea evaluării, astfel încât începând cu anul școlar 2027-2028, toate evaluările și examenele naționale să fie în integralitate standardizate și administrate în format digital”, potrivit articolului 71 alineatul 3 din proiect. La fel, articolul 2017, alineatul 3, punctul i) prevede că „evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital începând cu anul școlar 2027-2028”. Această trecere la evaluarea standardizată a fost contestată public în scrisoarea deschisă semnată de peste 200 de intelectuali.

Citește interviul integral pe Edupedu.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. La avioane cum traduceti, bai martorii lui Langley? „Piloti de pilotare”?

  2. Povestea asta cu testele standardizate e bizara. Romania are teste standardizate. Se numesc Capacitate si Bacalaureat. In plus multi elevi romani dau teste standardizate de prin alte tari(Cambridge, Toefl, SAT, PISA etc).

    Nu prea inteleg ce vor acesti domni de la Brio care tot imping subiectul inainte? Spun ca ar avea o viziune proprie asupra testarii standardizate insa pana acum nu prea au oferit informatii complete pe aceasta tema. Raportul lor rezultat in urma pilotarii e subtire si nu prea spune nimic referitor la ce vor sa faca cu adevarat.

    Din cate am dedus eu viziunea lor este ca elevii romani sa se conectreze la „excelenta” platforma Brio unde sa dea teste grila. Pe baza acestor teste ar urma ca Ministerul Educatiei sa evalueze profesorii, scolile si elevii. In plus, universitatile ar utiliza aceste teste pentru a admite noi studenti. Astfel Brio ar deveni un fel de Coca Cola al testarii locale.

    Viziunea e una aberanta lansata de oameni care si-au petrecut prea mult timp citind si scriind articole stiintifice pe teme invechite si care nu inteleg spiritul epocii in care traiesc. Langa ei s-au alaturat si vreo cativa investitori care se uita cu jind la sumele uriase pe care spera sa le scoata de pe spinarea elevilor. Evident, meditatorii milionari ar avea si ei de castigat asa ca nu critica nimeni nimic.

    Testele standardizate exista de vreo 200 de ani in Europa si reprezinta un subiect controversat. Sunt corelate cu Revolutia Industriala a carei mostenire este denuntata acum pe scara larga. Standardizarea a fost unul din principiile fundamentale ale Industrialismului. Limitele si controversele din jurul testarii standardizate sunt cunoscute. Ele favorizeaza elevii din familii bogate, cu acces la meditatii si dezavantajeaza elevii saraci, cu handicap, demotivati etc. Recomand o banala lectura la Wikipedia celor curiosi: https://en.wikipedia.org/wiki/Standardized_test.

    De asemenea recomand celor de la MEN sa se ocupe de modalitati de evaluare ce tin de lumea de maine. Acestea trebuie sa puna accent pe creativitate, transdisciplinaritate, STEM si spirit critic. Sa uite povestea asta cu standarizarea testelor. In 200 de ani acest subiect a fost stors ca o lamaie. Nu prea mai sunt mari beneficii de scos din el. Iar investitorii care au bagat bani in Brio sa marcheze pierderea si sa se uite spre alte orizoturi.

  3. Cei de la BRIO vor doar bani, iar marele director al BRIO este nimeni altul decat Dragos Iliescu, unul promovat la greu si in online, dar si de unele televiziuni, DIGI de ex. Or, marele conducator de doctorate in domeniul psihologie, care e profesor la UB de la 40 de ani, dar a venit conf. in UB de la SNSPA! a facut studii de sociologie-psihologie la Academia SRI!
    Nu-i stim teza de doctorat, nici cine l-a indrumat. Baiat de baiat deci!