Pilotarea testelor standardizate, de la finalul anului școlar trecut – o oportunitate ratată. Interviu cu cercetătorul Dacian Dolean: Volumul de muncă a fost imens, dar eforturile au fost inutile având în vedere că nu și-au atins scopul
Expertul în științele educației Dacian Dolean, susține într-un interviu pentru Edupedu.ro că demersul de testare prin platforma privată a celor aproape 150.000 de elevi nu și-a atins scopul oficial, acela de a evalua competențele elevilor. Raportul evaluării arată că testarea nu a fost una făcută pe un eșantion reprezentativ, prin urmare „dacă rezultatul nu este reprezentativ pentru nivelul elevilor din România, raportarea centilelor este irelevantă”, susține acesta.
Ministerul Educației a lansat la finalul lunii iulie, într-o „declarație de presă”, Raportul Național de Evaluare din Programul-Pilot de Evaluare Standardizată. De la lansarea raportului și până acum niciun oficial guvernamental nu a făcut niciun comentariu referitor la utilitatea acestui efort depus de elevi, profesori, școli și minister. Ba mai mult, așa cum Edupedu.ro remarca încă de la momentul publicării, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, nu a făcut nicio referire la raport și la „rezultatele” acestuia în comunicatul de prezentare, care constă chiar într-o declarația de presă de-a sa. Practic, întregul proiect și rezultatele acestuia au fost abandonate ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.
După ce aproape 150.000 elevi (149.234) au fost testați, nu există nicio reacție în spațiul public din partea specialiștilor în științele educației din Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și de la nicio universitate din România referitor la aceste rezultate și la pilotarea la scară mare a testărilor respective.
Testarea standardizată la limba română, matematică și istorie făcută în 526 de unități școlare de Ministerul Educației în parteneriat cu firma SC Brio Teste Educaționale SRL, a precedat introducerii în proiectul de lege a învățământului preuniversitar a testării standardizate generalizate și a unui capitol bugetar separat pentru evaluarea elevilor la fiecare școală, capitol din care școlile nu pot cheltui acești bani, alocați prin costul standard, decât pentru evaluări periodice ale elevilor, în condițiile în care cele realizate de stat sunt în continuare gratuite.
„Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, asigură cadrul legal pentru generalizarea și standardizarea evaluării, astfel încât începând cu anul școlar 2027-2028, toate evaluările și examenele naționale să fie în integralitate standardizate și administrate în format digital”, potrivit articolului 71 alineatul 3 din proiect. La fel, articolul 2017, alineatul 3, punctul i) prevede că „evaluările și examenele naționale vor fi în integralitate standardizate și administrate în format digital începând cu anul școlar 2027-2028”. Această trecere la evaluarea standardizată a fost contestată public în scrisoarea deschisă semnată de peste 200 de intelectuali.
Citește interviul integral pe Edupedu.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii