G4Media.ro

Platformă de monitorizare și analiză a țintelor din PNRR, lansată de Dragoș…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Platformă de monitorizare și analiză a țintelor din PNRR, lansată de Dragoș Pîslaru și Cristian Ghinea. ”Programul pentru infrastructură feroviară, adoptat de Guvern, contrazice PNRR”

O platformă de monitorizare a jaloanelor și țintelor din PNRR, cu observații privind stadiul real al angajamentelor declarate oficial ca fiind îndeplinite, a fost lansată de europarlamentarul Dragoș Pîslaru și fostul ministru USR Cristian Ghinea și însoțită de un prim raport de analiză pe cele 21 de jaloane și ținte care au avut ca termen 31 decembrie 2021. 

Potrivit raportului, din cele 21 de obiective, numai 13 sunt îndeplinite în mod real, pe formă și pe fond (marcate cu culoarea verde), patru fiind încă în pregătire (marcate cu galben), două fiind în întârziere (marcate cu portocaliu) și două fiind încheiate, dar în mod neadecvat, cu probleme grave pe fond (marcate cu roșu). Acestea din urmă sunt considerate ca fiind blocate fiindcă măsurile propuse/adoptate de guvern nu sunt adecvate/suficiente sau nu respectă cerințele din PNRR.

Marcat cu roșu: Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare 

Spre exemplu, autorii raportului consideră că Adoptarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare și aplicarea programului de acțiune, deși anunțate oficial și adoptate, au probleme grave pe fond. 

Astfel, Programul de acțiune care ar trebui să aplice Strategia (inclusă în PNRR), de fapt, contrazice unele prevederi chiar din PNRR, arată observațiile din raport. 

Pe scurt, Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare prevede, și include în PNRR, fonduri europene cu prioritate pentru lucrări de întreținere (sau reînnoire) a căilor ferate. Strategia fusese adoptată în decembrie 2020 de către guvernul Orban prin HG 985/2020 (ministrul Lucian Bode) și transmisă Comisiei Europene de către guvernul Cîțu (ordinul ministrului Cătălin Drulă). Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare a fost adoptat de către actualul Guvern în 30 decembrie 2021 prin HG 1302/2021.

În schimb, „Programul de acțiune contrazice și ce scrie în Strategia pe care teoretic o aplică și ce am negociat pentru PNRR. Și de fapt, Planul revine la o logică greșită de excludere de facto a fondurilor europene la plata lucrărilor de întreținere. Și, cel mai șocant, identifică doar 6% din necesarul de finanțare pentru reînnoiri pe perioada 2021-2025 (Tabelul 6 din Program; fonduri necesare – 6203 mil lei, fonduri alocate – 374 mil lei), ignorând fondurile din PNRR ca sursă de finanțare (pe lângă o planificată subfinanțare de la bugetul național)”, se arată în Raport. 

Autorii consideră că este posibil să fie probleme la evaluarea Comisiei Europene a acestui jalon, declarat ca fiind oficial încheiat. 

„Deci ori guvernul Ciucă schimbă Strategia, ori reface Programul de acțiune. Dacă schimbă Strategia (ceea ce ar fi o decizie catastrofală, practic am continua degradarea infrastructurii), trebuie logic refăcute și investițiile din PNRR”.(explicațiile integrale pot fi găsite aici: https://monitorpnrr.eu/piloni/?jalon=69) 

Marcat cu roșu: Auditarea fondurilor PNRR

Un alt obiectiv marcat cu roșu este cel referitor la „Intrarea în vigoare a unei ordonanțe a guvernului privind stabilirea mandatului legal al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), al Ministerului Finanțelor și al Autorității de Audit”.  

Explicația, pe scurt, din raport: „În mecanismul de implementare a PNRR, inclus în PNRR, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene era cel care aplică sancțiuni (pentru că Autoritatea de Audit nu are atribuții legale proprii, iar Curtea de Conturi nu e prinsă în PNRR, deoarece Comisia a insistat pentru Autoritatea de Audit). 

Acest rol revenea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene în forma de OUG pusă în dezbatere publică. Ulterior, prevederea a fost scoasă în ședința de guvern. 

În acest moment, nu avem un sistem care se închide audit – constatare – sancționare. Problema poate fi rezolvată în Parlament, dacă se adaugă articolul eliminat în guvern.”

„PNRR este planul nostru de țară, este o șansă istorică pentru repararea României și plasarea ei între statele moderne ale Europei. În ciuda numeroaselor acțiuni politice de subminare a eforturilor, de discreditare a măsurilor cuprinse în PNRR, de reducere a ambițiilor și de evitare a îndeplinirii obiectivelor, PNRR rămâne în picioare, deoarece românii își doresc să îl vadă transformat în realitate” – a spus Dragoș Pîslaru, eurodeputat USR/Renew Europe, grup politic care sprijină proiectul de monitorizare.

„PNRR este acum un șantier în organizare. Jaloanele stabilite pentru 31 decembrie erau măsuri de organizare a șantierului. Guvernul a făcut eforturi pe ultima sută de metri, unele măsuri trebuie însă reconsiderate. Tot ce nu este îndeplinit acum, sau e doar bifat și are probleme de fond, poate pune în pericol reformele și investițiile următoare”, a spus Cristian Ghinea, fost ministru USR al Investițiilor și proiectelor europene, citat în comunicatul de presă.

Raportul de analiză integral, lansat luni, poate fi citit aici. 

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

21 comentarii

  1. Dacă se monitorizează, vom şti că PSD şi PNL nu fac nimic şi asta deranjează camarila Ciolac-Iohanistă.

    • PNRR ? NU AU NICI-UN GAND.
      IN AFARA DE FUNCTII, IMPARTIREA PRAZI SI CRESTEREA PRIVILEGIILOR FAC ALTCEVA ?

  2. Pacaliciul asta de Ghinea nu a fost in stare sa aprobe PNRR ul la timp, ceea ce a condus la nealocarea unor miliarde de euro in economie in 2021 vs alte state europene si acum face platforme de monitorizare????

    • Lasă că fac ăștia măi nea și îți reperează onoarea don Ciucă + Ciolacu. Dacă nu era Ghinea și USR la guvernare nici acum nu aveați PNRR!!! Își dădeau corigența PSD + PSD și pe vară și tot nu reușeau să lege două proiecte. Ce va mai plac hoții dacă împart cu voi 3 lei.

    • Fără Ghinea, nici n-ar fi existat PNRR, fiindcă PNL şi PSD fac proiecte scumpe doar ca să-şi umple buzunarele. Dar nu-ţi chinui neuronul să înţelegi.

    • Fara Ghinea nu era Romania…..slava lui Ghinea si sfantului USR.

    • @ Corect
      Bati campii, insisti in neghiobie.
      E foarte probabil ca fara Ghinea nu aveam nici pana acum PNRR aprobat…

    • Te rog sa probezi asta, nu doar cu pareri, inainte de a face neghiob pe cineva. Pleci de la premisa ca din 20 mil locuitori Ghinea e singurul care putea sa ne aprobe PNRR? Cat de partizan politic poti sa fii sa afirmi asta? Stai linistit nu ma astept sa recunosti, era doar o constatare!

  3. Ciucă nu pricepe mai nimic, este pălăria prea mare pt el. Cum a acceptat el să crească pensiile speciale și salariile la magistrați?

    • Pai cum sa scape de puscarie politicieni din coalitia aflata acum la guvernare? Nu trebuie sa dea si ei ceva ca sa scape de rigorile legii?
      Noi va dam salarii si pensii mari, voi ne lasati liberi…
      E o modalitate originala de a pune in practica propunerea USR: fara penali in functii publice. Noi nu mai avem penali in politica, fiindca scapa toti…
      Ne intoarcem pe vremea lui Adrian-cel-Cinstit Nastase

  4. G4media, am postat de mai multe ori un raspuns pentru @All si de fiecare data l-ati RESPINS cu „Trimiti comentariul prea repede”!
    Ce nu va place!
    NU e prima data cand comentez depsre USR si cenzurati!
    Rusine!!!!

  5. MIPE are RESPONSABILITATEA de a COORDONA si MONITORIZA tot PNRR!
    https://mfe.gov.ro/pnrr-a-fost-adoptat-actul-normativ-care-reglementeaza-mecanismul-de-atragere-a-fondurilor-alocate/

    Romania va rata cu succes acest PNRR, dar Ghinea&company isi vor lua BANII aia multi!!!
    Vor „monitoriza” eficient!

  6. Ii roade rau pe pluseristi partea cu auditul, ong-urile si firmele prietene stiu de de. 😂
    De acord insa cu strategia feroviara.

  7. Șarlatanii ăștia doi împreună cu tartorul lor, Cioloș, au făcut numai rău USR-ului.