PLUS: Multe dintre textele propuse în proiectul Guvernului de reglementare a stării de alertă maschează limitări și interdicții ce caracterizează o veritabilă stare de urgență. Proiectul riscă să fie declarat neconstituțional
PLUS, partidul condus de Dacian Cioloș, susține că multe dintre textele propuse în proiectul Guvernului de reglementare a stării de alertă maschează măsuri, limitări și interdicții ce caracterizează o veritabilă stare de urgență și, din acest motiv, proiectul riscă să fie declarat neconstituțional.
„Celula de criză executivă PLUS atrage atenția că multe dintre textele propuse în proiectul Guvernului de reglementare a stării de alertă maschează măsuri, limitări și interdicții ale drepturilor și libertăților fundamentale ce caracterizează o veritabilă stare de urgență. PLUS consideră că proiectul riscă să fie declarat neconstituțional și astfel autoritățile să nu poată gestiona criza COVID-19 din cauza unor stângăcii legislative”, se arată într-un comunicat de presă al PLUS.
Plus susține că, după eșecul OUG 34/2020 în fața Curții Constituționale, care a dus, practic, la desființarea tuturor sancțiunilor aplicate pe durata stării de urgență, Guvernul ar trebui să aibă o grijă deosebită atunci când aduce reglementări în același domeniu. „Din păcate, proiectul de lege trimis în Parlament nu satisface această exigență”, se arată în comunicat.
PLUS dă și câteva exemple ce pot duce la declararea neconstituțională a proiectului:
– Ordonanța de Urgență 21 din 2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență cuprinde deja o mare parte din reglementările incluse în proiectul Guvernului. Totuși, Guvernul a înaintat Parlamentului un proiect de lege ce dublează normele existente. Practic, în cazul aprobării proiectului de către Parlament și intrării lui în vigoare, vom avea două reglementări aplicabile în paralel, fapt ce poate duce la o stare de incertitudine legislativă și la abordări incoerente din partea diferitelor autorități, inclusiv a instanțelor. O astfel de situație poate duce la constatarea de către CCR a încălcării Constituției.
– Proiectul Guvernului este incoerent prin comparație cu reglementările deja existente. Spre exemplu, deși prin OUG 21/2004 se prevede că în cazul stării de alertă pot fi restrânse doar anumite drepturi, prin proiectul Guvernului se stabilește că în cazul stării de alertă generate de pandemia COVID-19 vor fi limitate numeroase alte drepturi (cum ar fi libertatea întrunirilor, dreptul la învățătură, dreptul la viață intimă, familială și privată).
– Proiectul Guvernului stabilește, cu titlu vag, posibilitatea de a fi limitate și „alte drepturi și libertăți fundamentale” decât cele expres enumerate, formulare de natură să creeze o completă incertitudine și lipsă de previzibilitate. O astfel de dispoziție riscă să fie declarată neconstituțională având în vedere că orice limitări ale unor drepturi trebuie să fie expres prevăzute prin lege.
– Proiectul de lege include în fapt o serie de reglementări care, deși aprobate de Parlament, vor intra în vigoare doar atunci când dorește Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, cu acordul prim-ministrului și doar pentru județele sau regiunile stabilite de acest comitet. Practic, legea își pierde caracterul general aplicabil, punerea ei în practică depinzând de voința autorităților administrative.
Legea privind starea de alertă este, marţi, pe ordinea de zi a Senatului, însă parlamentarii din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări trebuie să întocmească anterior raportul. Legea cuprinde unele măsuri temporare şi, după caz, graduale, pe care autorităţile le pot lua pentru a reduce răspândirea virusului, după ieşirea din starea de urgenţă.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
16 comentarii