G4Media.ro

PNRR ar putea fi renegociat pentru a introduce măsuri pentru economisirea energiei.…

Sursa foto: Parlamentul European

PNRR ar putea fi renegociat pentru a introduce măsuri pentru economisirea energiei. Comisia Europeană propune măsuri drastice ca să scadă dependența de gazul rusesc: scăderea vitezei pe autostradă, eliminarea încălzirii pe gaze / România e pe contrasens, investește miliarde de euro în rețele de gaze

Comisia Europeană a publicat miercuri un pachet de măsuri și recomandări către statele membre și către celelalte instituții comunitare pentru scăderea dependenței de gazele din Rusia. Una dintre comunicările Comisiei se referă la economisirea energiei și e un mix de recomandări, sfaturi și anunțuri de inițiative legislative.

Executivul european propune consolidarea măsurilor de eficiență energetică pe termen lung, inclusiv o creștere de la 9 % la 13 % a obiectivului obligatoriu de eficiență energetică în cadrul pachetului „Fit for 55” al legislației europene în materie de „Green Deal”. Setarea acestei ținte mai ambițioase ar putea întâmpina rezistență din partea unor state membre care au deja dificultăți în energie.

”Comunicarea UE privind economisirea energiei” detaliază schimbările comportamentale pe termen scurt care ar putea reduce cererea de gaze și petrol cu 5%. Comisia încurajează statele membre să înceapă campanii de comunicare specifice destinate gospodăriilor și industriei.

Comisia Europeană propune modificări ale Regulamentului PNRR pentru a integra capitole dedicate acestei noi politici privind energia în planurile de redresare și reziliență existente ale statelor membre. Recomandările specifice fiecărei țări din ciclul semestrului european din 2022 vor alimenta acest proces, arată Comisia într-un comunicat de presă.

Dacă propunerile Comisiei Europene vor fi acceptate de Consiliul UE și Parlamentul European, statele membre vor putea rediscutat PNRR-urile naționale pentru a include mai multe proiecte legate de energie.

Executivul european mai arată că va încuraja trecerea de la încălzirea pe bază de gaze naturale la cea bazată pe energia electrică. Or, România e în acest moment în plin proces de extindere a rețelelor de gaze pentru consumatorii finali, cu sume de ordinul miliardelor de euro din bugetul național (prin programul Anghel Saligny) și fonduri europene (programul operațional regional).

Principalele idei din comunicarea Comisiei Europene legată de eficiența energetică:

Statele membre sunt încurajate să utilizeze măsuri fiscale pentru a încuraja economiile de energie, cum ar fi reducerea cotelor de TVA pentru sistemele de încălzire eficiente din punct de vedere energetic, izolarea clădirilor, precum și pentru aparate și produse

Tipurile de acțiuni de sprijin care pot fi întreprinse pot fi împărțite în:

Acțiuni de informare – pentru a se asigura că diferitele tipuri de utilizatori de energie înțeleg importanța reducerii cererii de energie și știu ce pot face pentru a contribui.

Acțiuni de încurajare și de sprijin – pentru a ajuta utilizatorii de energie în eforturile lor de a reduce consumul de energie, de exemplu prin oferirea de reduceri la achiziționarea celor mai eficiente aparate.

Principalul avantaj al schimbării determinate de acest tip de măsuri este că impactul lor asupra consumului de energie este imediat, nu este necesară nicio investiție inițială (sau foarte puțină) și este necesară doar o mică schimbare de obiceiuri, cu un impact nul sau foarte limitat asupra bunăstării, deoarece doar cei care doresc și pot face astfel de alegeri o vor face.

Măsuri de economisire a gazelor naturale:

Economii realizate prin reducerea încălzirii, oprirea încălzirii în camerele nefolosite, blocarea curenților de aer etc.
Furnizarea de informații privind menținerea temperaturilor centralelor cu condensare sub 60 de grade și încurajarea oamenilor să le verifice.
Informații despre întreținerea centralelor, măsuri simple de izolare, etanșarea la tiraje, montarea de robinete termostatice pentru radiatoare și de regulatoare de încălzire și încurajarea de a acționa.
Luarea în considerare a modificării prețurilor la energie și introducerea unor structuri tarifare progresive și a altor soluții pentru a încuraja economiile de energie și trecerea de la gaz la electricitate.

Industria:
Stimularea auditurilor energetice și punerea în aplicare a acestora pentru a evita pierderile de căldură din procesele la temperaturi ridicate, sprijinind renunțarea la energia fosilă.

Măsuri în domeniul transporturilor:
Recomandarea reducerii vitezei pe autostrăzi.
Încurajarea mersului pe jos, a mersului cu bicicleta, a transportului public, a micromobilității în zonele urbane.
Încurajarea transportului cu trenul.

În sprijinul acestor eforturi, Comisia va face următorii pași:

Elaborarea unei campanii în contextul răspunsului UE la efectele războiului Rusiei împotriva Ucrainei și la prețurile ridicate la energie, menită să sensibilizeze și să furnizeze materiale care să fie utilizate de alte organisme.
Va disemina informații privind campania „Îmi asum rolul meu” referitoare la acțiunile de economisire a energiei pentru persoane fizice și va colabora cu grupurile de părți interesate pentru a spori raza de acțiune a acestor măsuri de informare și pentru a crea un impact cât mai mare.
Lansarea interfeței pentru consumatori a bazei de date EPREL (European Product Registration for Energy Labelling) pentru a sprijini consumatorii și furnizorii în alegerea unor aparate mai eficiente.

Având în vedere necesitatea de a accelera independența Uniunii față de importurile de combustibili fosili, statele membre ar trebui să aibă în vedere accelerarea măsurilor existente și punerea în aplicare a unor măsuri suplimentare de eficiență energetică. Fiecare stat membru va ști cel mai bine unde să își concentreze eforturile și, în plus, există domenii clare la nivelul UE în care o abordare comună poate aduce valoare adăugată.

În cadrul proceselor de codecizie în curs de desfășurare cu privire la diferite elemente ale pachetului „Fit for 55”, colegiuitorii pot consolida cadrul de reglementare pentru eficiența energetică pe termen scurt și pentru a obține mai multe economii de energie pe termen mediu și lung în contextul REPowerEU, inclusiv:

Eliminarea treptată a subvențiilor acordate de statele membre pentru sistemele de încălzire pe bază de combustibili fosili din clădiri începând cu cel puțin 2025 și încurajarea redirecționării către scheme de sprijin stimulativ pentru pompele de căldură în locul acestora.

Să înăsprească cerințele naționale privind sistemele de încălzire pentru clădirile existente, abordând renovările majore și înlocuirile de cazane, precum și conectarea la sisteme eficiente de încălzire urbană în zonele cu densitate mare de populație.

Introducerea unor interdicții naționale pentru cazanele pe bază de combustibili fosili în clădirile existente și noi prin stabilirea unor cerințe pentru generatoarele de căldură pe baza emisiilor de gaze cu efect de seră sau a tipului de combustibil utilizat. În timp ce reformarea directivei EPBD introduce un temei juridic clar pentru astfel de interdicții naționale pentru a remedia incertitudinea juridică actuală, este deja posibil, în cadrul legislativ existent, să se avanseze cu astfel de măsuri, care sunt deja introduse de mai multe state membre.

Comisia:
Propune creșterea la 13% a obiectivului obligatoriu din Directiva privind eficiența energetică (creșterea eficienței energetice: 13% în loc de 9% în Green Deal-ul inițial).

Va lua în considerare o inițiativă legislativă pentru a crește ponderea vehiculelor cu emisii zero în parcurile auto publice și corporative care depășesc o anumită dimensiune;

va prezenta un pachet legislativ privind ecologizarea transportului de mărfuri

În ceea ce privește finanțarea pentru eficiența energetică și renovarea clădirilor, investițiile prezentate în planurile naționale de redresare și reziliență (RRP) reprezintă un bun punct de plecare, peste 67 de miliarde de euro fiind alocate pentru astfel de investiții în cadrul mecanismului de redresare și reziliență (RRF).

Sursa foto: Parlamentul European

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

39 comentarii

  1. Ok, inteleg sa elimini incalzirea pe gaze dar de pui in locul lor si in cat timp?daca o tara membra are gaze de ce sa nu le foloseasca?

    • Pentru ca polueaza. Nu spune nimeni sa nu folosim gaze acum, dar sa nu investim in ele pe termen lung. Ce punem in loc? Eoliene, panouri solare. De cat sa scarmi pe fundul marii sa scoti gaze, mai bine pui niste elice la suprafata, e si mai ieftin si mai curat.

    • Draggy, fetito, bentita pe cap si inapoi la cursul introductiv de ELTH!

      1) Solar si eolian se poate produce energie doar cat e soare/vant, lucru care, dupa ultimele cercetari in domeniu, nu se intampla permanent.

      2) Chiar daca s-ar produce cat este necesar doar solar si eolian, nu se poate stoca.

      3) Restul pe trimestrul II …

      Pai?! Ne batem joc de scoala?! 😄

    • Ce spui tu merge pe termen ling. Iarna nu ai ce face cu panourile si eolienele. Gazul polueaza cel mai putin si este cel mai usor accesibil.

      Hai sa incepem prin a interzice private jets sau cursele auto moto dc chiar suntem interesati de poluare

      Hai sa constuim nuclear

      Solutii sunt, doar ca nu sunt cele din articolul acesta.

      Ps: mai sunt oameni care lucreaza in domeniu energetic si pot pune punctul pe i…chiar aici pe forum

    • Deci, tov sanitar, ati uitat ca asa incep propozitia astia ca dvs, cu liceul la seral, evidentele (nu alea acurate ale dvs) arata urmatoarele:

      1) Solar si eolian, cum va exprimati dvs, se poate produce energie suficienta, dupa ultimele cercetari in domeniu ( evident, nu alea de acum 40 de ani, de la acamedia de informatii)

      2) Se poate stoca

      3) Mai reveniti pe la vara , la corigenta

      Vezi ce patesti daca te ridici iar peste breteaua de la sanda, cizmare?

    • Domnule care imi folositi numele, n-am spus ca gazul polueaza cel mai mult, dar polueaza, ceea ce admiteti si dvs. Si atunci, de ce sa investim in gaz pe termen lung? Despre asta era vorba, nicidecum sa trecem de la iarna la eolian si solar si sa renuntam dintr-o data la gaz. Dar e o diferenta intre a nu renunta dintr-o data si a nu renunta niciodata, pe motiv ca acum nu e fezabil. O sa fie posibil la un moment dat sa facem si iarna ceva cu eolienele si cu panourile. La fel a fost si cu telefonul, de exemplu, nu se putea fara fir si acum uite unde am ajuns.
      Si credeti ca private jets si cursele auto moto sunt cele care polueaza? Va inselati, Daca e sa vorbim de poluarea aerului, industria enegetica e pe primul loc, insotita de agricultura, fashion, transporturi, alimentatie.
      Energia nuclera nu poate constitui o solutie de viitor din cauza riscurilor. Si de ce ai folosi-o, din moment ce sunt alte alternative mai ieftine si mai sigure?

    • Masuri, masuri dar daca uman nu evoluam, nu o sa iasa nimic. Din cand in cand merg intr-o vizita in capitala, intr-un cartier nou, un bloc cu doua etaje, cartierul e plin ochi cu tineri cu copii mici. In blocul asta, la amiaza, de fiecare data cand ajung acolo luminile pe scara sunt aprinse. Asta se intampla de cativa ani si banuiesc ca se intampla zilnic. E un defect la reteaua electrica a cladirii si un intrerupator de la intrare aprinde toate luminile pe scara. Apas pe intrerupatorul de la intrarea in bloc si toate luminile se sting. E atta de simplu… Tinerii astia, in tot timul asta, nu au facut nimic. E o zona cu oamani mai cu bani dar se vede ca si risipitori si care nu dau doi bani pe cresterea pretului, pe economia de resurse pentru ca incalzirea globala ori pentru ca razboiul… O sa bage statul o subventie si platim toti, pentru toti?

  2. Nulitatile pengiste ecologiste au scapat din vedere un mic amanunt: cu ce combustibili se produce mult lăudată energie electrica!

    • Dvs ati scapat din vedere un amanunt: energie electrica se poate produce si fara combusibil. Exact asta e ideea.

    • Draggy, scapi din vedere ca nu tot timpul este soare afara si nu tot timpul bate vantul. Vara e misto sa vorbim despre masuri ecologice, 0 emisii, ce rau e cu combustibili fosili. Dar la iarna ce faci? La iarna dam din nou drumul la centralele pe carbuni, cum a facut Germania. Ce usor uitam de asta, asa-i?

    • Dacă elimini consumurile pentru fabricare și eliminare, precum și nevoia de echilibrare a sistemului energetic național, ca cererea și oferta să fie egale, da, se poate și fără combustibili. Un pic mai greu după ce și autovehiculele, mai ales camioanele, vor fi mutate pe electric.

    • Tehnologiile vor pernite stocarea si pentru iarna, dl. andrei. Faptul ca acum nu se poate, nu inseamna ca nu se va putea niciodata si atunci, mai bine nu mai facem nimic. Daca era asa, nu am fi evoluat pana unde suntem azi. Ideea e sa ne propunem ca peste 30 de ani sa fim pe energie verde, nu pe gaz si cu siguranta ca vom gasi si metode sa facem asta, daca vrem.

  3. România nu e pe contrasens. România are gaze.

    • Nu inseamna ca nu esti pe contrasens, fiindca ai masina, ci pentru ca mergi in celalalt sens fata de ceilalati. Toata lumea civilizata renunta la gaze.

  4. Încălzire electrică? Ca la francezi unde mori de frig cu caloriferul dat la maxim?

    • Evident. Acum 2 ani cand am avut centrala defecta in iarna, am folosit 2 calorifere electrice in 2 camere. In 2 astea 2 saptamani am consumat cam 700 de kw.h in plus fata de normal. Si nici nu le-am dat la maxim si le-am tinut la minim mai mult noaptea. Daca ar fi sa trec doar pe electricitate, m-ar costa vreo 2-3000 de RON pe luna.

    • La popoarele civilizate, nu se tin 24°C in camere, iarna. Dar deh, popor civilizat, este un concept necunoscut, nu-i asa? Nu de alta, dar „mor de frig cu caloriferul dat la maxim” 😀

    • Pune ti tu in casa cat vrei tu temperatura , dar la mine in casa lasă ma sa hotărăsc eu ce vreau. Altfel seamănă a comunism

      @draggy
      Un private jet consuma infinit mai mult când te gândești cat combustibil arde pentru a muta de colo colo 70-80 kg de miliardar

      Stocarea energiei in baterii este foarte cositoare , iar bateriile sunt si extrem de poluante . Când se va trece aproape totul pe electric vom circula o Duminica da una Ba , iar domnul Draggy o sa zică ca i foarte bine si ca daca nu esti de acord esti rusnac , medieval si retrograd

      Propunerile comisiei sunt de fapt pe contrasens cu bunul simt si sunt împotriva cetățeanului . Interesant ca doamna Merkel a intrat in pământ de când a lăsat hățurile nici gura nu i miroase nici usturoi n a mâncat

    • Si cine a spus ca va opreste sa faceti cate grade vreti in casa, puteti sa faceti si 50, daca aveti cum si le platiti, e treaba dvs. Discutia e pentru oameni rezonabili, rationali si care se gandesc si la ce e in jurul lor, pentru egoisti, nesimtiti si inconstienti. Faceti ce vreti dar nu propaganda pentru risipa si lipsa de bun simt.
      Iat private jet-urile, oricate ar fi si cat de infinit de mult ar consuma, indiferent cat de multi miliardari sunt, dar nu consuma alea 5 miliarde de metri cubi, cat inseamna un grad in plus la incalzire. Si acolo nu se mai aplica regula ca nu e comunism si fiecare face ce vrea si ce poate, doar la coaja dvs aia groasa e valabila?

  5. „pentru a se asigura că diferitele tipuri de utilizatori de energie înțeleg importanța reducerii cererii de energie” – una e sa intelegi niste rationamente si concluziile lor, alta este sa fii de acord cu premisele/concluziile!

    Nu toata lumea este rarionala, nu toata lumea e gata sa plateasca un pret pentru protejarea naturii sau pentru ingenuncherea rusilor – in defavoarea confortului.

    Ce se intampla daca unii pur si simplu nu vor? 🙂
    Cum o sa se asigure onor guvernul ca inteleg si sunt de acord cand respectivii se uita la guvern si zic „Otravitilor, voi guvernati pe principiul dupa noi, potopul dar de la mine cereti sa fiu prudent si responsabil. Eject din soarele meu, clovnilor!” ?

    • Bășini o sa mai avem voie sa tragem ?… Sau or să zică că poluează din cauza metanului :)))

  6. „pentru a se asigura că diferitele tipuri de utilizatori de energie înțeleg importanța reducerii cererii de energie” – una e sa intelegi niste rationamente si concluziile lor, alta este sa fii de acord cu premisele/concluziile!

    Nu toata lumea este rationala, nu toata lumea e gata sa plateasca un pret pentru protejarea naturii sau pentru ingenuncherea rusilor – in defavoarea confortului.

    Ce se intampla daca unii pur si simplu nu vor? 🙂
    Cum o sa se asigure onor guvernul ca inteleg si sunt de acord cand respectivii se uita la guvern si zic „Otra_vitilor, voi guvernati pe principiul dupa noi, potopul dar de la mine cereti sa fiu prudent si responsabil. Eject din soarele meu, clov-nilor!” ?

    Este ca si cum ai vrea sa-i convingi pe absolut toti românii despre cum coruptia ucide … ☹️

    • Nu vrea nimeni sa-i convinga pe toti, ci numai pe cei de buna credinta, care pot fi convinsi, tov sanitar. Dvs nu va aflati in aceasta categorie, asa ca nu sunteti vizat.

    • Draggy, fetito, iti asertezi opiniile cam cu prea multa incredere. Cordeluta pe cap si fuga la cursul de Epistemologie!

      Pai?! Ne batem joc de scoala?! 😄

    • Daca atata putem, tov sanitar? Pardon: deci, daca atata putem. Deci, neaparat la inceputul propozitiei, cum faceti dvs. Raspunsul e evident, va bateti joc intruna, dar daca dvs doriti sa evidentiati de fiecare data care sunt consecintele faptului ca ati finalizat studiile liceale aproape de varsta de 40 de ani, sunteti liber sa o faceti. Astazi vad ca asertati si opinii, pe langa evidente acurate. La dvs, limba e intr-o continua dinamica, e si firesc, fiind un organ reprezentativ.
      Si, recunoasteti, va place sa va travestiti, nu-i asa? Va tradeaza fetisurile care va ies din adancurile gandirii mai mult decat panseurile pureciste.

  7. Vorba cantecului: pe banii mei si pe timpul meu.
    De ce sa folosesc trenul si sa fac 10h intre doua orase fara conexiune directa si sa nu folosesc masina si sa fac 3h (ca sa nu zic pretul ptr 4 persoane pe masina bat pretul trenului)?
    „The ancients and wise one” au ajuns la concluzia ca soselele sunt mai eficiente si leaga mai repede si usor orasele intre ele, din cauza asta s-a preferat constructia de sosele si autostrazi si mai putin reteaua feroviara.
    Singura chestie e ca masina electrica este asa de proasta la autonomie si la incarcare, incat un drum Giurgiu – Oltentia poti sa-l faci in 2 zile, daca e cald si aglomeratie (ai nevoie de oprire de o zi ptr incarcare) si atunci se merita sa iei trenul si sa faci 10h intre doua orase apropiate.
    In interiorul orasului la fel: faceti voi baieti 2h cu transportul in comun (ca doar e timpul vostru) si noi venim cu masina de institutie la parcarea institutiei.

    • Pesemne ca dvs sunteti cu mult inaintea timpurilor noastre si aveti o masina care zboara pe deasupra transportului in comun. Cum ati facut sa calatoriri in timp, v-ati suit pe o drezina alimentata cu motorina, nu? Sau cu gaz. Si ati dat la manivela. Bravo!
      De ce sa folositi trenul, unde e linie ferata, evident, ca nu spune nimeni sa mergeti cu el pe camp? Pentru ca e de 3-4 ori mai eficient la consumul de energie, mai rapid si mai ieftin. Nu vorbim de trenurile din Romania de azi.
      Si sa stiti ca sunt unii si mai vechi, chiar si mai intelepti decat aia ai dvs, care ajunsesera la concluzia ca cel mai eficient era catarul, nu masina. Pentru simplul motiv ca masina nu exista. Fiecare epoca e cu intelepciunea ei.

  8. Se pare că Terheș a avut dreptatea, liderii UE sunt rupți total de realitate. Păi bă handi.capaților, după ce s-au investit sute de miliarde de euro în racordarea cu gaze a locuințelor, acum ce facem, eliminăm încălzirea pe gaze. Te crucești cu tâmpiții ăștia.

    • Ma asteptam la mai mult din partea dvs dl. eugen, pe bune. Ca-l admirati pe extremistul crestinopat Terhes, nu ma mira, suneti un pesedist hardcore iar pesedeul este un partid conservator care l-a trimis pe acest individ primitiv in parlamentul european. Dar sa spuneti ca s-au investit sute de miliarde de euro in racordarea locuintelor la gaze, asta e prea mult. Cam cate sute, ziceti, asa? Bugetul Romaniei, pe cati ani? Si hai sa zicem ca ar fi asa. De ce ar trebui sa mai investim in continuare, cand sunt solutii mai ieftine si mai sanatoase? Despre asta e vorba.

    • Facem biogaz din unele comentarii si le bagam pe tevile in care s-a investit. O sa-i spunem Fartstream I.

  9. Bai, nu mai poți citi o știre ca dai de aberațiile lui draggy.

    • Ignora-l – este doar un trol al oficialităților.

    • @Draggy are cromozomi XX (ca gen nu e clar cum se identifica) si are ca ocupatie spalarea de cadavre PNL pe net. ☢️

      Uneori e simpatica in perseverenta ei. E precum cainele vecinului – te obisnuiesti cu el. 💣

    • Draggy e o ea?
      Eu aveam impresia ca e un supraponderal (de la stat în casa), cu masca și chel.

    • Pfff, ce bine va intelegeti voi, cred ca de la cromozomi vi se trage. Aveti d-aia ZZ, nu? Insirati pe panglica Sfantului Gheorghe, aia portocalii, a invingatorilor.
      Deci, ca sa zic si eu ca intelectualii sanitari, nu mai pot domle trolli sa se desfasoare la stiri. Ce chestie, nu mai poate lumea sa citeasca balivernele lor, ca vine unul cu informatii verificate si cu date oficiale. Troll al oficialitatilor, ati mai auzit asa ceva? E bine, totusi, ca recunoasteti diferenta intre ceva oficial si gogomaniile voastre, tot e ceva.
      Si daca n-ati inteles aia cu spalatul cadavrelor, va explica tov sanitar, imediat dupa ce se sterge cu dosul palmei la gura. E specialitatea casei, la ei la Secu, traditie de la tov geal Vlad Iulian: asa le spala dansul, Dumnezeu sa-l ierte, inainte de a le duce la ars, sa nu se vada Revolutia. E, sanchi, tov sanitar, te obisnuiesti, si atunci de ce tot scuipi printre dinti, mai sa-ti sara placa din gura? Asa e obisnuinta la talica, sa-ti musti unghiile de ciuda ca ramai de fiecare data fara replica?

  10. „Măsuri de economisire a gazelor naturale:
    …..și introducerea unor structuri tarifare progresive și a altor soluții pentru a încuraja economiile de energie și trecerea de la gaz la electricitate”.
    100mc – 100lei
    200mc – 2000lei
    300mc – 30000lei

  11. Ei de ce nu renunta la cursele de masini si motociclete, fiindca nu e nevoie de ele? Solutiile alternative (hidrogen, energie din spatiu si altele ) sunt in stadii de cercetare, sunt scumpe si nu pot fi aplicate pe scara mare. Statele cu climat temperat si rece sunt mult dezavantajate fata de cele cu clima mai calda nu numai din punct de vedere al incalzirii locuintelor , ci si in privinta agriculturii si industriilor(iarna nu se poate lucra in multe domenii).

  12. 1. Interzicerea turismului. O activitate extrem de poluanta, consumatoare de resurse energetice si inutila. Se poate trai foarte bine fara turism.

    2. Reducerea dimensiunii autoturismelor personale care pot circula in orase. 90% din cei care folosesc zilnic masina personala s-ar putea descurca si cu una mai mica.

    3. Interzicerea centralelor de apartament. Obligarea tuturor beneficiarilor sa revina la sistem centralizat acolo unde e disponibil sau la incalzire electrica.

    • Scoatem de tot mașinile . Pe trotineta pe jos sau cu atelaje cu tracțiune animală. Doar tren pentru deplasare între localități . Fără avioane. Fără internet

      Interzis mai mult de 10 grade in case iarna . Stai îmbrăcat mai gros. Vara fără aer condiționat – te dezbraci in curu gol.
      Flatulență taxată la origine